اقتصادیفعالان کسب و کار

انواع پیچ و مهره و کاربردهای آن را بشناسید

همه پیچ و مهره‌ها عملکرد یکسانی را انجام می‌دهند، اتصال مکانیکی و محکم کردن دو یا چند قسمت به یکدیگر که یا هم جهت با عقربه‌های ساعت و یا برخلاف عقربه‌های ساعت چرخانده می‌شوند. بیشترین کاربرد این قطعات در صنایع برای اتصالاتی است که ممکن است در آینده از یکدیگر جدا شوند.

اگر قصد دارید اتصال قطعات دائمی باشد باید از جوش استفاده کنید. با این حال، تفاوت در نوع، کیفیت، شکل و متریال به طور قابل توجهی بر عملکرد و عمر آنها تأثیر می‌گذارد. شناخت انواع پیچ و مهره، به شما کمک می‌کند تا در پروژه‌های خود، بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید. در ادامه طیف کاملی از انواع پیچ و مهره‌ها را معرفی و کاربرد آنها را شرح خواهیم داد.

شناخت انواع پیچ و مهره از نظر شکل ظاهری

سر پیچ را اصطلاحا گل پیچ می‌نامند. گل پیچ‌ها از نظر شکل ظاهری بسیار متنوع هستند، که می‌توان به انواع گل پیچ تخت، گل پیچ نیم گرد، بیضی شکل، بدون گل پیچ، گل پیچ شش گوش، چهار گوش، گل پیچ چشمی، آلنی، پیچ گوشتی خور، گل پیچ واشر دار، مدل تی و گل پیچ پهن اشاره کرد. برای شناخت انواع پیچ و مهره، هر یک از این نوع پیچ‌ها که کاربردهای مختلفی دارند را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

  • پیچ شش گوش: مهم‌ترین کاربرد این پیچ ها، در صنایع سنگین است که می‌توان به صنایع خودروسازی، گاز و پتروشیمی، ساخت سد و پل اشاره کرد. به دلیل استحکام بالا، نصب آنها آسان و نیاز به آچار یا آچار فرانسه است. این پیچ ها در دو نوع گل پیچ درشت و گل پیچ ریز تولید می‌شوند. برای نصب پیچ شش گوش می‌توانید از مهره‌های شش گوش، چاکدار، شش گوش جوشی، شش گوش بلند، شش گوش واشر دار و شش گوش قفلی نیز استفاده کنید.
  • پیچ چهار گوش: به دلیل شکل ظاهری، امکان نصب این پیچ‌ها بسیار آسان است و بیشتر در صنعت ساخت و ساز کاربرد دارند. برای باز و بسته کردن آنها از آچار استفاده می‌کنند.
  • پیچ خزینه آلنی: این محصول برای قطعاتی استفاده می‌شود که پیچ به طور کامل در قطع فرو رود که این کار با پیچ گوشتی دوسو یا آچار آلن انجام می‌شود.
  • پیچ بدون گل پیچ: در صنایعی که اتصلات ورق‌ها باید انجام شود، این پیچ‌های بدون سر بیشترین کاربرد را دارند.

شناخت انواع پیچ و مهره از نظر شکل پایه

وقتی پروژه‌‌ای که روی آن کار می‌کنید، به قطعات بسیار خاصی نیاز دارد، قبل از اتصال قطعات با پیچ باید برخی فاکتورها را در نظر بگیرید. انتخاب پیچ با رزوه مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است و این موضوع به نوع اتصال مورد نیاز بستگی دارد.

·         پیچ‌های نیمه رزوه‌‌ای

پیچ‌های نیمه رزوه‌ای اغلب در صنعت خودروسازی در دینام‌ها، پایه‌های موتور و پمپ‌های آب مورد استفاده قرار می‌گیرند که همگی به دقت بالا و نیروی نگه‌ دارنده مناسب نیاز دارند. معمولا مهم‌ترین کاربرد این پیچ‌ها ایجاد مقاومت و تراز است. قسمتی که فاقد رزوه است از نظر طول متفاوت است و در کاربردهای مختلف از طول‌های مختلف استفاده می‌شود.

·         پیچ‌های تمام رزوه‌‌ای

 در پیچ‌های تمام رزوه‌ای هیچ بخشی بدون رزوه نیست و رزوه‌ها از زیر گل پیچ تا انتهای پیچ وجود دارند. پیچ‌های تمام رزوه‌‌ای برای اتصال قطعاتی کاربرد دارند که نیاز به استحکام بیشتر دارند. این پیچ‌ها نیز، می‌توانند در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار گیرند. پیچ‌های تمام رزوه‌‌ای نیروی نگه دارنده را در کل پیچ گسترش می‌دهند، در حالی که پیچ‌های نیمه رزوه‌‌ای دارای نیروی نگه دارنده در قسمت نوک پیچ هستند.

شناخت انواع پیچ و مهره از نظر متریال

کاربرد انواع پیچ و مهره به جنس آن بستگی دارد.  هر یک از متریال‌ها از نظرکیفیت درجه بندی شده و می‌توانید پیچ و مهره مورد نظر خود را با یک متریال خاص، با قیمت‌های مختلفی خریداری کنید. مواد به کار رفته در پیچ و مهره به دلیل ایجاد استحکام، شکنندگی یا مقاومت در برابر خوردگی، بسیار مهم است. معمولا از آلومینیوم، برنج، آلیاژ مس، پلاستیک، فولاد، استیل، فولاد ضد زنگ و تیتانیوم در ساخت پیچ و مهره استفاده می‌شود که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

·         پیچ‌های فولادی

فولاد رایج‌ترین ماده‌‌ای است که برای ساخت پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شود. این محصولات بسیار در دسترس هستند. آنها همچنین با آبکاری روی یا گالوانیزه نیز تولید می‌شوند. درجه فولاد مورد استفاده بر اساس نیاز شما متفاوت است.

·         پیچ‌های برنجی

برنج آلیاژی است که عمدتاً از مخلوط مس و روی ساخته می‌شود. این آلیاژ در برابر خوردگی بسیار مقاوم و همچنین رسانای الکتریکی است. اما معمولاً به دلیل نرمی نسبی که دارد کمتر در ساخت پیچ و مهره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

·         پیچ‌های آلومینیومی

آلومینیوم فلزی سبک، نرم و مقاوم در برابر خوردگی است. مانند فولاد ضد زنگ، آلومینیوم به عنوان یک متریال بسیار مقاوم در برابر خوردگی شناخته می‌شود. این متریال ممکن است با عناصر دیگری مانند منگنز، سیلیکون، آهن، منیزیم، روی، مس و غیره ترکیب شود.

شناخت انواع پیچ و مهره از نظر کاربرد

از پیچ و مهره‌ها می‌توان برای اتصال مواد مختلف از جمله چوب، ورق فلزی، فولاد، آهن و پلیمرها به یکدیگر استفاده کرد. اما نمی‌توان همه پیچ‌ها را برای اتصال همه چیز در نظر گرفت، با توجه به نوع قطعه‌‌ای که باید متصل شود، پیچ‌های متفاوتی وجود دارد که باید به آن دقت شود. بدین ترتیب از نظر کاربرد می‌توان گفت پیچ‌ها در انواع مختلف پیچ لنگر، پیچ حمل، پیچ آسانسور، پیچ شش ضلعی، پیچ J شکل، پیچ U شکل، پیچ سنگ، پیچ چشمی، پیچ و مهره شیکاگو و پیچ شانه تولید می‌شوند. در ادامه کاربرد انواع پیچ و مهره را شرح خواهیم داد.

  • پیچ لنگر: این پیچ برای اتصالات بتنی انتخاب بسیار مناسبی است. اگر باید قطعاتی را به بتن متصل کنید این پیچ مقاومت بالایی دارد. معمولا در صنایع مختلف برای اتصالات ماشین آلات سنگین به کف بتنی این پیچ می‌تواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد.
  • پیچ آسانسور: همان طور که از نام آن پیداست، این پیچ با گل پیچ بزرگ برای نصب آسانسور‌ها و نوار نقاله‌ها کاربرد مناسبی دارد. این پیچ با متریال مختلف و سایزهای متفاوت در دسترس است.
  • پیچ چشمی: این پیچ را که با عنوان پیچ قلاب دار یا گوشواره‌‌ای نیز می‌شناسند، به دلیل شکل ظاهری که دارد برای نگه داشتن زنجیر به کار می‌رود. تنوع در این پیچ بسیار زیاد است و باید متناسب با نیاز خود، انتخاب مناسبی داشته باشید.
  • پیچ U شکل: از کاربرد انواع پیچ و مهره، از جمله پیچ U شکل به دلیل شکل خاصی که دارد، در ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد.

تفاوت پیچ خودکار و سر مته‌‌ای

از مهم‌ترین تفاوت‌های پیچ خودکار و سر مته‌‌ای، در سرعت استفاده از آنها است. انتهای پیچ‌های سر مته‌‌ای، تیز نیست و به فرم مته است که این موضوع باعث می‌شود در حالت نصب پیچ، پیچ به صورت مته مسیر خود را باز کند. کاربرد این پیچ در فلزات است که بدون استفاده از مهره و بدون آسیب به قطعه می‌تواند در مسیر خود پیش رود و اتصال را انجام دهد.

دیگر پیچ‌هایی که با سر تیز در بازار موجود هستند، پیچ خودکار است که به دلیل نوک تیز و شیارهای فاصله دار، برای اتصال بسیاری از متریال‌های غیر سخت از جمله چوب، پلاستیک و فلز مورد استفاده قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید قبل از نصب آنها باید یک سوراخ را در سطح مورد نظر ایجاد کنید.

مزایا و معایب استفاده از پیچ و مهره

از جمله اتصالاتی که برای قطعات استفاده می‌شود، پیچ و مهره‌ها هستند که می‌توانند مزیت‌های زیادی را به همراه داشته باشند. معمولا مقاومت پیچ و مهره‌ها در طی عملیات حرارتی، ارزیابی می‌شوند. در طی این عملیات مقاومت پیچ و مهره‌ها در برابر ضربه افزایش پیدا می‌کند که مقاومت بالا در دمای زیاد و نیاز به فضای کم از جمله مزیت‌های پیچ و مهره‌ها محسوب می‎شود، همچنین به دلیل مقرون به صرفه بودن در بسیاری از صنایع کاربرد وسیع دارند.

تنها ایراد این محصول این است که اگر ایجاد سوراخ در قطعه و سطح مورد نظر به اشتباه انجام شود، برای تعویض قطعه یا مرمت سطح باید هزینه زیادی را پرداخت کنید.

نکات مهم در انتخاب پیچ و مهره

به دلیل تنوع در تولید پیچ و مهره، قطعا انتخاب‌ها سخت و مشکل خواهد شد. اما می‌توانید با شناخت انواع پیچ و مهره و در نظر گرفتن چند نکته کلیدی انتخاب را آسان تر و هدفمندتر کنید.

ابتدا باید حوزه استفاده از پیچ که می‌تواند صنعتی یا ساختمانی باشد را انتخاب کنید. دومین نکته میزان مقاومت پیچ است که به قطعه مورد نظر بستگی دارد، همچنین باید با نوع کلاس مهره و واشر نیز هماهنگ باشد. در تولید پیچ و مهره استانداردهایی در نظر گرفته می‌شوند از جمله (DIN, ISO, ANSI, ASME, EN, ASTM) که کیفیت پیچ و مهره را تایید می‌کنند.

قیمت انواع پیچ و مهره

معمولا این متریال است که در قیمت پیچ‌ها تاثیر بسیاری دارد. در میان متریال‌ها، پیچ و مهره‌هایی که با جنس تیتانیوم ساخته می‌شوند، نسبت به پیچ‌های فولاد و استیل گران‌تر هستند.

سخن پایانی

پیچ و مهره‌ها به طور گسترده‌‌ای به عنوان یک اتصال دهنده استفاده می‌شوند. آنها با اهداف مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند، در نتیجه در خرید آنها دقت لازم را داشته باشید. گروه بولت صنعت، از دیرباز در صنعت فولاد بوده است و در تولید و عرضه انواع پیچ و مهره‌ها فعالیت مستمر دارد.

فروشگاه بولت صنعت، این توانایی را دارد صفر تا صد پیچ و مهره‌ها را برای صنایع مختلف فراهم و در اختیار آنها بگذارد. با شناخت انواع پیچ و مهره، تنها کافیست به سایت بولت صنعت مراجعه کرده و در دنیای پیچ ومهره‌ها، محصول مورد نظر خود را انتخاب و ثبت سفارش کنید.

دکمه بازگشت به بالا