ورزشی

بازیکنان لیگ برتری‌ در سایه لژیونرها/ ایران بعد از استرالیا دوم شد

به گزارش شفاف، دراگان اسکوچیچ از زمان حضورش روی نیمکت تیم ملی با لژیونرهای فوتبال ایران به مشکل خورده است. بازیکنانی که به دلیل حضور در اکثر کشورهای اروپایی نمی توانند زودتر از روز فیفا (پنجره بازی ملی) در تمرینات تیم ملی شرکت کنند.

اگرچه حضور بازیکنان ایرانی در فوتبال اروپا نقطه مثبتی برای پیشرفت و نزدیک شدن آنها به استانداردهای جهانی است و در عین حال باعث پیشرفت تیم ملی شده است، اما خبر تعطیلی لیگ و تمرین تیم ملی بیش از روز فیفا است. این نیست.

در گذشته و حداقل تا پایان دوره مربیگری کیروش، تیم ملی به طور معمول تمرینات خود را با حدود 15 بازیکن در لیگ برتر آغاز می کرد که برخی از آنها شاکله اصلی تیم ملی بودند و به تدریج لژیونرها اضافه شدند، اما در در دوره فعلی، تیم ملی لژیونر باعث شده تمرینات قبل از روز فیفا به پایان برسد.

آخرین باری که یک تیم ملی قبل از روز فیفا یک جلسه تمرینی برگزار کرد در سپتامبر 1400 بود که حدود 22 بازیکن لیگ برتری به تیم ملی دعوت شدند اما در نهایت 10 نفر از آنها در لیست نهایی اسکوچیچ قرار گرفتند.

تعداد بازیکنان لیگ برتری اخیرا در اردو کمتر بوده است. 19 لژیونر و 7 بازیکن لیگ ایران در اردوی تیم ملی برای بازی با لبنان و سوریه حضور داشتند که معمولاً در اولین بازی در اردوی قبلی باعث ناهماهنگی تیم ملی می شد و معمولاً تیم ملی در بازی دوم به دلیل ناهماهنگی ها. به آموزش بیشتر بهتر هم نشون میده

در حال حاضر تیم ملی دومین تیم با بیشترین لژیونرهای آسیا از این نظر است که هر از چند گاهی باید به این شرایط عادت کند. به این دلیل که طبق اعلام فیفا، تیم های ملی تنها یک هفته قبل از جام جهانی می توانند لباس های ملی خود را از باشگاه تحویل بگیرند.

استرالیا با 19 لژیونر با 70 درصد سهم بالاتر از ایران است و 21 بازیکن خارج از فوتبال باشگاهی کار می کنند که 87 درصد تیم را تشکیل می دهد.

در بین قدرت های آسیایی، ژاپن 18 لژیونر با 64 درصد سهم دارد. البته در عین حال سوریه با 19 لژیونر و سهم 67 درصدی دیده می شود که بیشتر آنها در کشورهای حاشیه خلیج فارس بازی می کنند.

کره جنوبی با هشت لژیونر بیشترین افت را تجربه کرد. تیم های عربستان، قطر و امارات لژیونر ندارند و همه ملی پوشان آنها در فوتبال باشگاهی کشورشان حضور دارند.

در زیر تعداد و درصد بازیکنان لژیونر تیم ملی را مشاهده می کنید: (تیم ها تعداد بازیکنان مختلف را به اردوی خود دعوت می کنند)

ایران – 19 بازیکن – 70.4 درصد

کره جنوبی – 8 بازیکن – 32٪

استرالیا – 21 بازیکن – 87٪

ژاپن – 18 بازیکن – 64.3٪

عربستان سعودی – بدون بازیکن

قطر – بازیکنی وجود ندارد

امارات – بدون بازیکن

چین – یک بازیکن – 3.7%

عراق – 10 بازیکن – 41.7٪

عمان – 3 بازیکن – 13%

سوریه – 19 بازیکن – 67.9٪

ازبکستان – 8 بازیکن – 34.8٪

بحرین – یک بازیکن – 4.3%

جردن – 5 بازیکن – 21٪

فلسطین – 11 بازیکن – 40.7٪

فیلیپین – 13 بازیکن – 59.1٪

تایلند – 2 بازیکن – 8.7٪

تاجیکستان – 10 بازیکن – 43.5٪

هند – بدون بازیکن

یمن – 8 بازیکن – 34.8٪

کویت – بازیکنی وجود ندارد

دکمه بازگشت به بالا