اقتصادیفعالان کسب و کار

برای دنا پلاس توربو اتوماتیک، جلو آمپر ارتقا یافته ساخته شد

چندی پیش ایران خودرو اعلام کرد که دنا پلاس توربو اتوماتیک را در سه تیپ L1، L2 و L3 به بازار عرضه خواهد کرد. البته که با توجه به اطلاعات موجود، در گام نخست نمونه معرفی شده در رونمایی بهمن ۹۸ به بازار عرضه می شود و در آینده تیپ بندی های یاد شده در سامانه تولید و فروش دیده خواهد شد.

چندی پیش ایران خودرو اعلام کرد که دنا پلاس توربو اتوماتیک را در سه تیپ L1، L2 و L3 به بازار عرضه خواهد کرد. البته که با توجه به اطلاعات موجود، در گام نخست نمونه معرفی شده در رونمایی بهمن ۹۸ به بازار عرضه می شود و در آینده تیپ بندی های یاد شده در سامانه تولید و فروش اقساطی شاهین دیده خواهد شد. ایران خودرو در اینفوگرافی های اخیر خود گفته که نمونه فول آپشن دنا پلاس توربو اتوماتیک (L3) به امکاناتی نظیر استارت دکمه ای، سنسور باد لاستیک، سنسور نور، سنسور باران و… مجهز است.

حال با توجه به تصاویر تهیه شده، مشخص است که ایران خودرو قطعه سازان زیر ساخت این تجهیزات را در دنا پلاس توربو اتوماتیک ایجاد نموده اند. جلو آمپر یکی از قطعات حساس و مهم در به روز رسانی های الکترونیکی است و باید برخی ویژگی های جدید در این قطعه طراحی و ساخته شود. جلو آمپر دنا پلاس های دنده ای که عموما با دو نشان تجاری بر روی خودروها و در بازار دیده می شوند، الگویی ثابت دارند و نمادهای غیر فعال فرمان کمکی برقی، سیستم کنترل پایداری، سامانه استارت/استاپ و… بر روی آن ها دیده می شود.

اما حالا که دنا پلاس توربو اتوماتیک به خط تولید ایران خودرو رسیده است، می بینیم که جلو آمپری با به روز رسانی های جدید بر روی آن نصب شده و قابلیت های جدید در پیش فرض آن تعریف گردیده است. با توجه به نصب استاندارد فرمان کمکی برقی بر روی این خودرو، نماد اخطار خطا EPS (فرمان کمکی برقی) بر روی جلو آمپر دنا پلاس توربو اتوماتیک دیده می شود. همچنین نمایشگر میان عقربه ها هم تغییر کرده و نشانگرهای وضعیت دنده و حالت رانندگی به آن اضافه شده است. جای گذاری چراغ هشدار سنسور باد لاستیک و همچنین فعال شدن سنسور باران در داخل محدوده عقربه دور موتور، از تغییراتی است که برای جلو آمپر دنا پلاس توربو اتوماتیک در نظر گرفته شده است. همچنین پیش فرض هشدارها و پیام های سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه و همچنین پیام مربوط به سنسور نور نیز در نمایشگر وسط دیده می شود. نماد هشدار و اخطار سامانه کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی در جلو آمپر دنا پلاس توربو اتوماتیک مانند نمونه های قبلی ثابت مانده و تنها پیش فرض رسمی برای آن تعریف شده است.

حال با آماده شدن جلو آمپر ارتقا یافته دنا پلاس توربو اتوماتیک و آغاز تولید آن در قطعه سازان، هنوز مشخص نیست که در چه زمانی، تمام این امکانات به صورت فعال برای پیش فرض بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک

تنظیم نور صفحه کیلومتر دنا پلاس |سنسور باران در دنا پلاس اتوماتیک

دناپلاس توربو اتوماتیک کامل‌ترین خودرویی است که روی پلتفرم پژو 405 توسعه یافته. این سدان خانوادگی به نوعی ویترین تمامی دستاوردهای ایران‌خودرو محسوب می‌شود؛ یعنی هم از پیشرانه ملی EF7 (آن هم از نوع توربو اصلاح‌شده) برخوردار است و هم با آپشن‌های کامل مثل ایربگ‌های جانبی و صندلی‌های برقی و از همه مهم‌تر گیربکس اتوماتیک به نسل‌های گذشته خود فخر میفروشد. اما تمامی اینها دلیل نمی‌شوند که این محصول را یک خودرو بی‌نقص و ایده‌آل بدانیم. مثلاً در بحث طراحی، فاصله زیادی میان دنا با تولیدات روز جهان ایجاد شده، پلتفرم کلی و ایمنی ماشین هم وضعیت جالبی ندارند و کمبود ESP و مشکلات ارگونومی موجود برای خودروسازی پرسابقه ما مایوس‌کننده به نظر میرسند.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

با این حال اگر نگاهی به رقبای قیمتی چینی داشته باشیم متوجه می‌شویم که نباید از دنا پلاس انتظار چندان زیادی داشت. در واقع این ماشین علیرغم تمامی کاستی‌هایش می‌تواند به عنوان گزینه‌ای به نسبت منطقی (در شرایط خاص کشور) مطرح باشد. بخصوص که گیربکس اتوماتیک دنا نسبتاً خوب از آب درآمده و با اصلاحات صورت گرفته روی توربو، مشکلات پیشرانه هم کمتر از قبل شده است. از همه مهم‌تر اینکه شبکه خدماتی گسترده ایران‌خودرو پشت سر این محصول قرار دارد که ریسک خریدش را در برابر رقبای چینی کاهش میدهد. این نکته به بازار دست دوم بهتر ماشین نیز منتهی شده که برای مشتریان ایرانی پارامتر مهمی به حساب می‌آید.

داخل دنا پلاس توربو اتوماتیک

همان‌طور که گفتیم دناپلاس توربو روی پلتفرم سمند یا بهتر است بگوئیم پژو 405 توسعه یافته و از این رو فریم کلی اتاق و صندوق عقب ماشین، مشابه همان محصولات قدیمی است؛ با این تفاوت که بدلیل حجیم شدن داشبورد و ضخامت بیشتر سقف (برای جایگذاری سانروف) فضای داخلی مقداری تنگ‌تر شده و از نظر جای پا و سر محدودیت‌ها اندکی افزایش یافته‌ است. با این حال یک خانواده 4 نفره (با قد متوسط) می‌توانند از فضای داخلی دنا ابراز رضایت کنند و صندوق عقب ماشین هم محفظه کافی برای مسافرت‌های خانوادگی را در اختیارشان قرار خواهد داد.

داخل دنا پلاس توربو اتوماتیک

از نظر طراحی هم اوضاع کلی قابل قبول است و خطوط زیبا و هماهنگ داخلی با غریبلک فرمان تقریباً خوش‌دست و نشانگرهای خوانا پشت آمپر حس نسبتاً خوبی به راننده و سرنشینان هدیه می‌کنند. البته در این بین مشکلاتی مثل تکراری شدن دیزان داخلی، برخی ایرادات ارگونومیکی و کیفیت ساخت پایین میتوانند حس خوب شما را مقداری خدشه‌دار کنند. مثلاً کلیدهای کنترلی صندلی‌های برقی ماشین فقط در حالت باز بودن سویچ عمل می‌کنند و نکته بدتر اینکه این کلیدها در هنگام بسته بودن درب‌ها به سختی در دسترس قرار می‌گیرند! در واقع برای تنظیم راحت صندلی‌ها، باید ماشین روشن و درب‌ها باز باشند که در نوع حالت عجیبی است!

طراحی دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا به نوعی نسخه فیس‌لیفت شده سمند محسوب می‌شود که در نسخه پلاس به نقطه اوج تفاوت و ارتقاء ظاهری رسیده. البته پیشرفت‌های چهره دنا با اینکه محسوس و تاثیرگذار بوده اما نتوانسته فاصله میان این محصول با رقبای جهانی را جبران کند و در جای‌جای بدنه گرد و غبار کهنگی به چشم میخورد. متاسفانه در نمونه توربو و توربو اتوماتیک هم تغییر ظاهری خاصی صورت نگرفته و تفاوت‌ها به موارد محدودی مثل تغییر در سایز و طرح رینگ‌ها و علامت توربو روی بدنه خلاصه میشوند. چراغ‌های درشت جلو و زوایای تند و تیز و تا حدودی ناموزون سپر، ظاهر ماشین را از متدهای طراحی روز دور نگاه داشته‌اند و برخی ایرادات مونتاژی مثل درز بزرگ میان درب موتور با جلوپنجره، اقتصادی بودن ماشین را لو داده. با این حال باید اعتراف کرد که دناپلاس جذابیت‌های خاص خودش را هم دارد. بخصوص که بازار کشور ما محدود است و در این رده قیمتی رقیب قدر و خوش‌قیافه‌ای نداریم تا نقطه‌ضعف‌های دنا را به رخش بکشاند.

طراحی دنا پلاس توربو اتوماتیک

ظاهر خشن دنا با این جلوپنجره اسپرت و خطوط جسورانه بدنه، حس قدرت را به بیننده منتقل می‌کند و چهره عصبی ماشین با سلیقه خاص ایرانی‌ها هماهنگی کامل دارد. در نسخه توربو رینگ‌ها هم یک سایز بزرگ‌تر شده‌اند و با کاهش فضای خالی داخل گلیرها، هارمونی نیم‌رخ ماشین را بهبود بخشیده‌اند. البته در قسمت انتهایی شاید طرحی ناهماهنگ با دماغه هستیم اما گرافیک زیبای چراغ‌ها باعث شده که این قسمت (بخصوص در شب) جلوه مناسبی داشته باشد. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان ظاهر دنا پلاس را زیباتر از سایر اعضا خانواده سمند توصیف نمود اما نباید فراموش کرد که برای رسیدن به سطح ایده‌آل، راه درازی در پیش است.

های جدید فعال خواهند شد.

 

دکمه بازگشت به بالا