اقتصادیفعالان کسب و کار

بهترین زمان خرید گردو

گردو یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین مغزیجات است که به واسطه برخورداری از ترکیبات و مواد معدنی مختلف می‌تواند خواص گوناگونی داشته باشد؛ هرچند که به صورت کلی گردوها به دو دسته سیاه و سفید تقسیم می‌شوند. اما امروزه انواع مختلفی از گردوها (چندلر، فرنور، فرانکت، فرنت، پدرو، پکان، اسرائیلی، کانادایی، هارتلی، لارا، توسرخ، تویسرکان، دماوند و…) در سراسر جهان کاشت می‌شوند.

از آنجایی که انواع مختلف گردوها کیفیت‌های متفاوتی دارند، ممکن است که شما را در زمان خرید دچار چالش و مشکل شوند. در ادامه مطلب راهنمای خرید نهال گردو پکان امریکایی و نحوه تشخیص گردوی تازه و کهنه را با هم بررسی می‌کنیم تا انتخاب درستی داشته باشید.

اگر به دنبال با بهترین کیفیت بازار هستید،خرید از نیکان می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. ما همواره در تلاش هستیم تا با ارائه محصولی با کیفیت، شما را به یکی از دوستان همیشگی خود تبدیل کنیم.

راهنمای خرید گردو با کیفیت

همان‌طور که گفتیم انواع مختلفی از نهال گردو پکان امریکایی در بازار وجود دارد. به همین دلیل، برای خرید گردوی خوب و باکیفیت باید به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشید تا از طعم خوب آن لذت ببرید. راهنمای خرید گردو باکیفیت توجه به موارد زیر را پیشنهاد می‌کند:

  • گردو باکیفیت در صورت تکان خوردن، هیچ‌گونه صدایی تولید نمی‌کنند. صدا دادن گردو، نشان‌دهنده کیفیت پایین آن است و احتمال پوچی وجود دارد.
  • برای تست شکسته شدن راحت گردو نیز می‌تواند دو عدد گردو را روی هم قرار داده و فشار داد، اگر به راحتی شکسته شود نشان می‌دهد گردو کاغذی است.
  • گردو می‌تواند بیضی یا گرد باشند؛ گردوهای گرد کیفیت بالاتری داشته و معمولاً پوسته آن‌ها نازک‌تر است. به همین دلیل نیز با راحتی بیشتری شکسته و مغز آن‌ها خارج می‌شود. در مقابل اما گردوهای بیضوی، پوست ضخیم و سفت‌تری دارند.

پیشنهاد مطالعه: برخلاف تصور افراد، پوست گردو از خواص بی‌شماری برخوردار است. اگر به سلامتی خود اهمیت مي‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم به وبلاگ نیکان مراجعه کرده و مقاله را مطالعه کنید.

بسیاری از افراد به سختی می‌توانند از روی ظاهر گردو، کیفیت آن را تشخیص بدهند. به همین دلیل ممکن است خرید خوبی نداشته باشند. برای تشخیص کیفیت گردو می‌توان از راه‌حل‌های مختلفی استفاده کرد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. جنس پوست گردو

همان‌طور که گفتیم می‌توان با شکستن پوست گردو از نوع کاغذی یا سوزنی بودن آن مطمئن شد. گردوهای باکیفیت معمولاً پوست نازک‌تری داشته و راحت‌تر شکسته می‌شوند.

  1. اندازه گردو

اندازه هر کدام از انواع نژادهای گردو متفاوت است؛ معمولاً گردوهایی که در کشورهای آمریکایی و اروپایی کاشت می‌شوند، اندازه‌های بزرگ‌تری دارند، در حالیکه گردوهای ایرانی معمولاً ریزتر هستند. در حقیقت اندازه گردو نشان‌دهنده کیفیت بالای آن نیست، اما گردوهایی که اندازه‌های مختلف دارند، معمولا محصول چند درخت بوده و مخلوط شده‌اند و ممکن است کیفیت‌های متفاوتی داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین زمان مصرف گردو چه زمانی است؟ چه زمانی گردو را مصرف کنیم که تمامی خواص آن را دریافت کنیم؟ برای پاسخ به تمامی این سوالات، از محتوای لینک مقابل استفاده کنید:

بهترین زمان خرید گردو

  1. راهنمای خرید گردو؛ توجه به عطر، طعم و چربی گردو

یکی دیگر از روش‌های تشخیص کیفیت گردو، توجه به عطر آن است. گردوهای تازه و باکیفیت معمولاً عطر خوبی داشته و هیچ‌گونه بوی بدی ندارند. بوی بد گردو یک نشانه مهم برای ناسالم بودن آن است؛ در نتیجه توجه به این موضوع اهمیت بالایی دارد.

همچنین می‌توان با مزه کردن طعم مغز گردو از کیفیت آن مطمئن شد. گردوی تازه طعم بسیار لذیذ و خوبی دارد، اما گردوی کهنه مزه خوبی نداشته و نمی‌تواند حس خوشایندی به فرد بدهد.

میزان چربی گردو نیز یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تشخیص گردوی تازه از کهنه است. هرچقدر مغز گردو چربی بیشتری داشته باشد، تازه، باکیفیت و خوشمزه‌تر است. برای تشخیص میزان چربی گردو، مقداری از آن را بین انگشتان دست قرار داده و آن را فشار دهید. اگر چربی گردو به راحتی خارج شد به معنی تازگی و کیفیت بالای آن است.

پیشنهاد مطالعه: پوست سبز گردو نیز روغنی دارد که معمولا خاصیت درمانی دارند. برای اینکه بدانید چگونه این روغن را خارج و از آن استفاده کنید، حتما از محتوای مقاله استفاده کنید.

انواع مغز گردو

اگرچه گردوها بر اساس نژاد درخت و شکل ظاهری‌شان دسته‌بندی می‌شوند اما مغز گردو نیز می‌تواند دسته‌بندی‌های متفاوتی داشته باشد. مغز گردو می‌تواند بر اساس رنگ، کیفیت، طعم و بو به چند دسته تقسیم شود که عبارتند از:

  • مغز گردوی معمولی: رنگ قهوه‌ای دارد.
  • مغز گردوی سفید: کیفیت بالایی داشته و طرفداران بیشتری دارد.
  • مغز گردوی خورشتی: رنگ قهوه‌ای پررنگ داشته و بیشتر برای پخت غذاهایی همچون خورشت فسنجان به کار می‌رود.

بهترین زمان برای خرید گردو

به صورت کلی هر نوع میوه‌ای در فصل خاصی برداشت می‌شود. برداشت گردو نیز معمولاً در کشور ایران از اواخر شهریور شروع می‌شودگ به همین دلیل می‌توان گفت بهترین زمان برای خرید گردو پاییز است. البته این امکان وجود دارد که به دلیل تقاضای زیادی برای خرید گردو در فصل پاییز بسیاری از افراد اقدام به عرضه گردوهای کهنه کنند.

هرچند که در بسیاری از مناطق امکان خرید گردوی تازه با پوست سبز آن نیز وجود دارد. یکی از نکاتی که در خرید گردو در فصل پاییز باید به آن توجه داشته باشید، خشک بودن گردو است؛ زیرا ممکن است گردوهای تازه هنوز به خوبی خشک نشده باشند. در چنین شرایطی وجود رطوبت می‌تواند باعث سیاه شدن و خراب شدن آن‌ها شود.

جمع‌بندی نهایی

گردو یکی از خوشمزه‌ترین مغزیجات است که از نظر اندازه، شکل ظاهری، طعم و مزه، رنگ و… انواع مختلفی دارد. برای تشخیص گردوهای باکیفیت و خرید آن‌ها لازم است که به مواردی مختلفی مانند بوی گردو، میزان چربی، طعم و مزه، یکدست بودن اندازه‌ها، جنسدنیای‌اقتصاد- امیرعلی لطفی : چند دهه قبل، شهریور ماه که به آخر می‌رسید.

اکثر خانواده‌های ایرانی، بسته به جمعیت و سبک زندگی‌شان، یکی دو گونی گردو برای مصرف سالانه خود خریداری می‌کردند. در آن زمان گردو قیمتی به مراتب کمتر از سایر آجیل‌­ها از جمله پسته، فندق و بادام داشت و به همین دلیل، جایگاه مهم‌­تری در سبد مصرفی خانوار داشت. اما به مرور زمان، قیمت گردو هم‌سطح دیگر مغزها و گاهی بیشتر از آنها شد که تاثیر کاهنده بر مصرف سرانه برجای گذاشت. افزایش جمعیت و کاهش تولید نیز در این میان بی‌تاثیر نبودند.

گردوی مناطق گرمسیر، مانند ورامین، کن، شهریار و کوهپایه‌های هشتگرد در مرداد ماه به بازار می‌رسد. این فصلی است که قیمت گردوی تازه، همچنان در حال و هوای نوبرانه است و به همین دلیل، مصرف تازه‌خوری آن در اولویت قرار دارد، اما در مناطق سردسیری مثل تویسرکان، برداشت گردو از ۲۰ شهریور شروع می‌شود و زمان طلایی خرید گردوی سبز هم از ۲۰ شهریور تا ۱۰ مهرماه است.

  گردوی سبز بخریم یا نه؟

گردوی سبز در سطح خرده‌فروشی تهران بین 20 تا 32 هزار تومان عرضه می‌شود و قیمت آن به کیفیت گردو و حجم خرید بستگی دارد. البته همین محصول را می­‌توان در حجم بالا از طریق سفارش تلفنی یا اینترنتی، از تویسرکان یا سایر شهرهای تولیدکننده گردو، به قیمت کیلویی 15 هزار تومان خرید. گردوی تازه‌ پوست‌کنده هم در بازار به قیمت کیلویی۵۰ تا ۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود. از هر ۱۰۰ کیلو گردوی سبز فقط حدود ۲۴ تا ۲۸ کیلو گردو با پوست چوبی باقی می‌ماند. وقتی گردوی پوست چوبی تازه را برای یکی دو روز در معرض آفتاب یا باد خشک کنیم، این رقم 4 تا 5 کیلوگرم کمتر هم می‌شود. از سوی دیگر اگر گردوی با پوست سبز در همان روز چیده شدن پوست‌گیری (قاق) نشود، مغز آن تغییر کرده و ظاهری سیاه رنگ پیدا می‌کند.

این نشان می‌دهد که خرید گردوی سبز در خارج از مراکز تولید، چندان مقرون‌به‌صرفه نیست. البته گردو با پوست سبز هم طرفداران خاص خودش را دارد. اغلب افرادی که این گردو را خریداری می‌کنند هدفشان مصرف گردوی تازه و نوبرانه است.

  وفور گردوی وارداتی در بازار

هر چند امروزه هم در سوپرمارکت‌ها و هم آجیل‌فروشی‌ها می‌توان به راحتی مغز گردوی ایرانی خرید، اما در بسیاری از مغازه‌ها، گردوی خارجی نیز فروخته می‌شود. حالا گاهی به اسم خارجی و گاهی به نام محصول ایرانی. به‌رغم اینکه ایران یکی از تولیدکنندگان گردو در جهان محسوب می‌شود، اما در بازار گردوی ایران حجم زیادی از گردوهای وارداتی سه کشور آمریکا، شیلی و بلغارستان مشاهده می‌شود.

عمده گردوهای وارداتی از سه کشور مذکور به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود و واردکنندگان این گردوهای قاچاق بازار بسیار پرسودی را در اختیار دارند.

اندازه گردوی ایرانی یکسان نیست و اغلب دارای ضایعات است، گردوی وارداتی شیلی طعم و مزه‌ای شبیه گردوی ایرانی دارد، اما به علت اندازه یکنواخت، درشت بودن، کیفیت مناسب و کاغذی بودن مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.

حسنی یکی از فعالان بازار مواد غذایی در این خصوص می‌گوید: چند سال پیش قبل از ورود گردوهای قاچاق از شیلی، بخش اعظم بازار گردو را گردوهای قاچاق وارداتی از آمریکا احاطه کرده بود، اما اکنون واردات گردوی آمریکایی بسیار کم شده است.

همچنین در یکی دو سال اخیر با واردات گردوهای قاچاق از بلغارستان، بخش اعظم بازار این محصول کشاورزی توسط گردوی بلغارستانی احاطه شده است و با توجه به کیفیت، از این نوع گردو هم به خوبی استقبال شده است.

  قیمت گردوی ایرانی و خارجی

قیمت هر کیلوگرم گردوی شیلی با پوست در بنکداری‌ها بین ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم مغز گردوی شیلی بین ۲۰۵ تا ۲۲۰هزار تومان است. قیمت هر کیلو گردوی آمریکایی با پوست در بنکداری‌ها ۸۰هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم مغز گردوی آمریکایی حدود ۱۷۰هزار تومان است. همچنین قیمت عرضه هر کیلوگرم گردوی بلغارستانی با پوست در بنکداری‌ها ۱۰۴هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم مغز گردوی بلغاری ۱۷۰ تا ۱۹۰هزار تومان است.

قیمت هر کیلوگرم مغز گردوی ایرانی در بنکداری‌ها ۲۲۵ هزار تومان است که در سطح خرده‌فروشی، متناسب با سطح عمومی ‌قیمت‌ها در هر محله، 10 تا 30 درصد بالاتر از این رقم فروخته می‌شود. البته بر حسب افت کیفیت ممکن است قیمت هر کیلوگرم پایین‌تر از رقم ذکر شده نیز باشد و در مواردی حتی این محصول خوراکی با قیمت حدود ۱۴۰ هزار تومان نیز عرضه می‌شود. هر کیلوگرم مغز گردوی قهوه‌ای یا همان مغز گردوی تقریبا کهنه که گردوی خورشتی نامیده می‌شود و معمولا در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها کاربرد دارد نیز حدود ۱۴۰هزار تومان است.

  مسیرهای قاچاق گردو

به گفته حسنی، گردوی آمریکایی و شیلی ابتدا وارد دبی می‌شود و پس از آن وارد بنادر شده و در نهایت نیز وارد شبکه توزیع کشور می‌شود؛ اما گردوی بلغارستان از طریق ترکیه و از طریق مسیرهای زمینی وارد کشور می‌شود.

پوست و… توجه نشان داد.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشند. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

دکمه بازگشت به بالا