اقتصادیفعالان کسب و کار

تاثیر استفاده از سنگ ساختمانی در قیمت سازه

4.5 0

فرقی نمیکنه قرن 21 باشه یا دو هزار سال قبل از میلاد مسیح، اهمیت سنگ و سنگ­ کاری در ساختمان سازی بر هیچ­کس پوشیده نیست. اون زمان هم برای ساختن اهرام ثلاثه از سنگ استفاده کردن، الان هم برای ساختن ساختمان­های شیک و مدرن از سنگ و سنگ کاری استفاده می­کنن.

شاید بپرسین چرا سنگ؟ مگه سنگ چه مزیتی داره؟

الان بهتون میگم. سنگ یکی از مقاوم­ترین مصالح ساختمانی هست. این مصالح علاوه بر اینکه خیلی تنوع دارن و در زیبایی ساختمان تاثیر زیادی دارن، قابلیت برش خوردن و جلا پذیری دارن، در برابر صدا، حرارت و رطوبت مقاوم هستند. همه ­ی این­ها کافیه تا این مصالح تبدیل به یکی از محبوب­ترین مصالح ساختمانی بشن. تازه این­ها فقط بخشی از اهمیت سنگ رو نشون میده، برای اینکه بیشتر با این مصالح شگفت­ انگیز آشنا بشین تا آخر این مطلب با ما همراه باشین.

کاربردهای سنگ و سنگ کاری در ساختمان سازی

سنگ از رایج­ ترین مصالح ساختمانی محسوب میشه. در زمان­های قدیم سنگ یکی از عنصرهای اصلی ساخت و ساز محسوب میشد. هر منطقه و شهری با توجه به اقلیمش و فراوانی نوع سنگی که در اونجا یافت میشد ساختمان­هاش رو می­ساخت. امروزه اما نوع کاربرد سنگ به دو دسته­ ی زیر تقسیم میشه:

دو دسته ­ای که هر کدومشون برای طراحان معماری و دکوراسیون داخلی دنیایی از کاربرد محسوب میشه و استفاده­ ی مناسب ازش میتونه اون رو به اثر هنری تبدیل کنه. در ادامه میخوایم به صورت جزیی‌­تر با این کاربردها آشنا بشیم.

سنگ کاری داخل ساختمان

استفاده از سنگ در داخل ساختمان یکی از بهترین انتخاب­ها است. سنگ­ها مصالحی مقاوم، با قابلیت برش و شکل پذیر هستند. هم­چنین میشه جلاشون داد تا زیبایی­شون چند برابر بشه. تنوع و زیبایی، قابلیت شست‌­و‌شو و پایداری­ سنگ­ها در برابر مواد اسیدی و قلیایی باعث شده که کاربردهای اون داخل ساختمان افزایش پیدا کنه. در ادامه با این کاربردها به طور ویژه آشنا میشیم.

  1. سنگ کاری کف ساختمان

با اینکه امروزه تعداد انتخاب­های ما برای پوشش کف خانه­ ها و ساختمان­ هامون افزایش پیدا کرده ولی هنوز سنگ­‌ها یکی از رایج‌­ترین انتخاب‌­ها برای پوشش کف هستن. باید در برابر سایش و ضربه مقاوم باشه. پس علاوه بر زیبایی، مقاومت سنگ هم یکی از عوامل مهم در انتخاب نوع سنگ برای کف سازی هست.

  1. سنگ کاری دیوار

یکی از راه­ های افزایش مقاومت ساختمان­ها پوشش دیوارهای اون با سنگ هست. سنگ­ها علاوه بر اینکه برای افزایش مقاومت ساختمان اسفاده میشن در زیبایی سازه هم تاثیر خیلی زیادی دارن. دیوار پله ­ها، دیوار داخلی ساختمان­ ها، دیوار سالن­ ها و هتل ­ها و هم­چنین دیوارهای حمام­ ها و سرویس ­های بهداشتی رو با سنگ پوشش میدن. علاوه بر قابلیت شست‌­وشو و تخلل کم ، باید سبک­تر هم باشه تا اجرای راحتتری داشته باشه.

  1. سنگ کاری راه پله

بهتر از سنگ برای پوشش راه پله­ ها مگه داریم؟ از خانه خودتان غافل نشید. راه ­پله­‌ها یکی از پر رفت و آمدترین مکان­های ساختمان هست. برای همین ما سنگ­ها رو برای پوشش اون انتخاب میکنیم، چون اونقدر مقاومت­شون در برابر ضربه و سایش خوب هست که انتخاب دیگه‌­ای برامون باقی نمیذاره. رنگ و طرحش هم به اندازه کافی تنوع و زیبایی داره که میتونیم با طراحی ساختمان­مون هماهنگش کنیم.

سنگ راه پله رو چطور اجرا میکنن؟

موقع اجرای سنگ­ها، پله­‌ها آخرین مکانهایی هستن که سنگ کاری میشن. علت این کار رفت و آمد و استفاده­ ی مداوم از پله­‌ها هست. پس بهتره در آخرین مرحله سنگ کاریش انجام بشه تا موقع حمل مصالح صدمه نبینه.

  1. اول سنگ بغل پله موازی با رمپ اجرا میشه
  2. اولین سنگ پیشانی رو به صورت قاعم نگه میداریم و پشت اون رو با ملات و مصالح پرت پر میکنیم تا یه سطح تراز ایجاد بشه
  3. حالا نوبت گذاشتن سنگ کف روی قسمت تراز شده هست. برای محکم شدن روی اون رو با چکش میکوبن
  4. حالا نوبت سنگ پیشانی دوم هست و همینطور تا انتها همه­ ی سنگ­ها رو اجرا میکنیم
  1. سنگ کاری ستون

گاهی در بعضی­ خانه­‌ها که متراژ بزرگی دارن طراحان مجبور به استفاده از ستون میشن. علاوه بر این، ستون­ها در لابی­ها، رستوران­ها و پارکینگ­ها هم استفاده میشن. برای اینکه زیبایی مکان حفظ بشه و هم­چنین برای افزایش مقاومت خود ستون به وسیله سنگ اون رو پوشش میدن. پوشش سنگ برای ستون­ها برای فضای داخلی خانه میتونه تزیینی و برای فضاهای دیگه میتونه مناسب با اون فضا انتخاب بشه.

سنگ کاری نمای ساختمان

احتمالاً شما هم جزو اون دسته­‌ای هستین که موقع خرید خانه نمای اون خیلی براتون اهمیت داره. هر چی نباشه نمای ساختمان چشم ساختمان محسوب میشه. استفاده از نمای سنگ یکی از آشناترین نماهای ساختمانی است. علت رایج بودن سنگ به عنوان نما به خاطر پایداری اون در برابر تغییرات جوی، مقاومتش در برابر رطوبت، حرارت و ماندگاری بالای اون هست. یکی از مفیدترین و به صرفه­‌ترین اقدامات اینه که سنگ نما رو با توجه به عمر مفید ساختمان­تون انتخاب کنید. اینطوری باعث میشه نه هزینه اضافی کنید و نه نمای ساختمان­تون زودتر از زمان مورد نظر از بین بره.

سنگ کاری رومی

یکی از نماهای سنگی پرکاربرد و شیک نمای رومی است. ایده­ ی کلی این نما از نقوش و طرح­ های روم باستان اومده. نمایی که طرفدارن زیادی داره و بیشتر کسانی که سبک کلاسیک می­پسندن رو جذب میکنه. این نما اجرای سختی داره و از سنگ­ هایی با قابلیتت حجم ­پذیری مثل تراورتن در اون استفاده میشه.

قسمت جالب قضیه: سنگ کاری تزیینی به عنوان دکوراتور

اگه بگم از سنگ میشه به عنوان بخشی از دکوراسیون داخلی خانه استفاده کرد قطعا تعجب نمیکنن.

حتما شما هم دیوارهای شومینه، دیوار بین کابینتی، اپن آشپزخانه و .. رو دیدین که از سنگ درست شده و چقد رو زیبایی خانه تاثیر گذاشته. امروزه انقد دامنه این کاربرد و تنوعش زیاد شده که میتونه شما رو شگفت زده کنه. بیاین با هم چند تا از این نمونه­ ها رو ببینیم.

انواع سنگ ساختمانی

حالا که با کاربردهای سنگ در ساختمان سازی آشنا شدیم بهتره کمی هم خود سنگ­ها رو بشناسیم، مزیت­ها و تفاوتهاشون رو بدونیم و بیشتر ازشون سر در بیاریم تا انتخاب بهتری داشته باشیم. ایران یکی از کشورهای غنی در زمینه سنگ محسوب میشه و یکی از علت­‌هایی که استفاده­‌ی این مصالح رو در ساختمان سازی هم افزایش داده همین موضوع هست. حالا بیاین یکم بیشتر در مورد پرکاربرد بدونیم:

  1. سنگ مرمیت
  2. سنگ مرمر
  3. سنگ تراورتن
  4. سنگ گرانیت
  5. سنگ آنتیک

در ادامه بریم با هرکدوم بیشتر آشنا بشیم.

  1. سنگ مرمریت

سنگ مرمریت که بهش سنگ ماربل هم میگن از خانواده سنگ­های رسوبی هست. این سنگ رو با سنگ مرمر اشتباه نگیرید، چون کاملا با هم متفاوت هستن. در ادامه در مورد سنگ مرمر هم براتون میگیم. مرمریت به خاطر مقاومت کمش در برابر تغییرات جوی در خارج ساختمان استفاده نمیشه. از این سنگ­ها برای راه پله­‌ها، دیوارهای داخلی و کف پوش­ها استفاده میکنن. نوع سنگ ماربل سیاه خیلی مشهور هست و برای دکوراسیون داحلی خیلی از اون استفاده میشه.

به طور کلی سنگ مرمریت به سه دسته­ ی پایین تقسیم میشن.

  1. سنگ چینی: بافت ریزدانه
  2. سنگ کریستال: بافت درشت دانه
  3. سنگ ابری: نوارهای غیر موازی

دیگه انتخاب اینکه از بین این سه تا کدوم نوع رو انتخاب کنین به سلیقه­‌تون و هماهنگی اون با سایر بخش­ها داره.

  1. سنگ مرمر

سنگ مرمر از خانواده سنگ­های دگرگونی هست. این سنگ یکی از زیباترین سنگ­های ساختمانی محسوب میشه. به خاطر سطح صاف و صیقلی­ و طرح­ها و رنگ­های خیره کننده­‌ش به یکی از پر مصرف­‌ترین سنگ­ها برای نمای داخلی ساختمان تبدیل شده. مرمر­ها یکی از گران‌ترین سنگ­های ساختمانی هستن. عده­ای باور دارن که این سنگ­ها خاصیت آرام‌بخشی هم دارن. به همین خاطر یکی از بیشترین جاهایی که دیده میشن در مساجد، حرم و مکانهای مذهبی هست.

  1. سنگ تراورتن

سنگ تراورتن از خانواده سنگ ­های رسوبی هست. از این سنگ بیشتر در نمای خارجی ساختمان استفاده میشه که دو تا علت داره. اول اینکه این سنگ یکی از متخلخل­‌ترین نوع سنگ­هاست که همین تخلخل هم باعث زیبایی و هم استفاده­ ی زیاد اون در نمای ساختمان شده. (تخلخل سنگ باعث میشه سنگ به راحتی به ملات بچسبه. ) دوم اینکه تراش پذیری حجمی خوبی داره. نمای رومی یکی از نماهای زیبایی هست که با سنگ تراورتن ساخته میشه. از کاربردهای دیگه­ ی این سنگ استفاده­‌ی اون برای کف پوش‌ها، راه پله­‌ها و اپن آشپزخانه­‌ها است. قیمت این سنگ­ها نسبت به سنگ­های گرانیت ارزان‌­تر هست.

  1. سنگ گرانیت

سنگ گرانیت از خانواده سنگ­های آذرین هست. این نوع سنگ به خاطر مقاومت زیاد و تخلخل کم یکی از بهترین انتخاب­‌ها برای سنگ کف، سنگ حمام و سرویس بهداشتی هست. دامنه­‌ی رنگ­های اون متنوع هست و این موضوع از نظر زیبایی خاطرمون رو جمع میکنه. بافت اون درشت دانه است. از این نوع سنگ به خاطر وزن زیاد و گران بودن (به علت استخراج سختش) کمتر برای سنگ نما استفاده میکنن. مقاومت بالای این سنگ باعث شده استفاده‌­های صنعتی و تجاری این کار هم افزایش پیدا کنه. از مزایای سنگ گرانتیت خاصیت ترکیب اون با چوب و شیشه است که دامنه­‌ی استفاده­ اون رو افزایش داده.

  1. سنگ آنتیک یا سنگ دکوراتیو

از به هم چسباندن خرده سنگ­های تراورتن سنگ آنتیک درست میشه. این سنگ بیشتر کاربرد تزیینی داره و به خاطر تخلخلش به راحتی به روی همه نوع دیواری قابلیت چسبندگی داره. اینکه کجا و چجوری بخواین از این سنگ استفاده کنین کاملا به سلیقه و نوع دیزاین خانه­‌ی شما داره. اطراف دیوار شومینه یکی از جاهایی هست که حتما سنگ آنتیک به چشم میخوره.

سنگ اسلب چیست و چه کاربردی دارد؟

بعد از اینکه سنگ­ها به صورت کوپ استخراج شدن به کارگاه ­ها آورده میشن تا فرآوری بشن. در کارگاه­ ها کوپ­ ها به شکل­های متفاوتی برش میخورن. به سنگ‌هایی که در ابعاد بزرگ برش میخورن، میگن. پس در واقع همه ­ی سنگ­هایی که بالا در موردشون حرف زدیم میتونن به صورت اسلب تولید بشن. طبیعتاً به خاطر بزرگ بودن و شرایط سخت تولید، این نوع سنگ­ها گران‌­تر از بقیه هستند. هم به خاطر گرانی و هم زیبایی این سنگ­ها بیشتر کاربرد دکوراتیو و تزیینی دارن.

مزایا و معایب سنگ اسلب

سنگ اسلب مزایای زیادی داره، ولی چیزی که از همه مهم­تر و واضح­تر هست زیبایی دوچندان سنگ­های اسلب نسبت به سایر سنگ­ها هست. بعضی از این سنگ­ها میتونن نور رو از خودشون عبور بدن و همین کاربرد تزیینی این سنگ­ها رو افزایش داده. از مزایای دیگه­ ی این سنگ این هست که به خاطر تعداد کم برشی که میخوره، هدر رفت سنگ خیلی کمتر هست. شاید تنها عیب سنگ اسلب گرانی اون باشه. این سنگ­ها به خاطر پروسه­ ی هزینه ­بر تولیدش نسبت به باقی سنگ­ها گران­تر هستن.

نحوه­‌ی اجرای سنگ کاری در ساختمان چگونه است؟

یکی از مراحل مهم در سنگ کاری ساختمان اجرای اون هست. یه اجرای اصولی میتونه ماندگاری رو بالا ببره و احتمال خرابی رو کم کنه. برای اجرای سنگ نما دو روش کلی وجود داره که میخوایم مفصل در موردشون بدونیم:

  1. روش خشک در سنگ کاری
  2. روش تر در سنگ کاری

در ادامه بریم با این دو روش بیشتر آشنا بشیم…

روش اول: سنگ کاری به روش تر یا دوغاب

یکی از روش­های سنتی و قدیمی اجرای سنگ نما روش تر یا دوغاب هست. این روش به اینصورت هست که اول سنگ­ها رو روی دیوار میچینن بعد دوغاب­ها رو پشت اون میریزن. بعد ازاینکه دوغاب­ها خشک شد، سنگ به نما میچسبه. یکی از نکات خیلی مهم در این روش استفاده از ملات با چسبندگی بالا هست چون اگه اینطور نباشه احتمال جدا شدن سنگ وجود داره.

یکی از نکته ­های خیلی مهم در این روش اسکوپ زنی هست. سنگ­هایی که خلل و فرج ندارن میزان چسبندگی­شون به دوغاب خیلی کمه برای همین چنین سنگ­هایی رو هم حتما باید اسکوپ کرد. سنگ­های تراورتن و گرانیت جزو این دسته هستن. در اسکوپ زنی اول با فرز یه شیارهایی پشت سنگ به وجود میارن و بعد اون شیارها رو با سیم آرماتوربندی گالوانیزه میبندن تا سطح تماس سنگ و دوغاب بیشتر بشه.

سوال: فکر کردین برای سنگ­هایی که ضخامتشون کمه و امکان شیارزنی­شون وجود نداره چیکار باید کرد؟

پاسخ: لقمه سنگ­ها. روشی که برای اینطور سنگ­ها پیشنهاد میشه لقمه سنگ هست. تو این روش یه تکه سنگی که به صورت هرم ناقص برش خورده رو چسب میزنن و به سنگ پلاک میچسبونن. بعد از اینکه چسبش خشک بشه برای عملیات دوغاب ریزی آماده ست.

روش دوم: سنگ کاری به روش خشک

اجرای سنگ به روش خشک که زمان زیادی هم از مرسوم شدنش نمیگذره یه روش مدرن اجرای سنگ محسوب میشه. در این روش طبق مراحل زیر عمل میشه.

  1. سطح نما رو شاسی کشی میکنن.
  2. پشت سنگ گیره­‌های پین دار نصب میشه.
  3. حالا سنگ به صورت کشویی وارد شاسی میشه.

از معایب مهم این روش اینه که نماهای شکسته رو نمیشه باهاش اجرا کرد.

سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.

سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟

برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:

  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه

 

از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟

اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟

بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:

  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.

هر دوی این‌ها رایگان است.

بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟

بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.

آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟

بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حدر سال‎های اخیر، با پیشرفت تکنولوژی و معرفی مصالح جدیدی که دارای کیفیت و دوام بیشتری نسبت به انواع قدیمی خود هستند، شاهد پیاده‌سازی و اجرای انواع پروژه‌های ساختمانی زیبا و متنوع بوده‎ایم. هر کدام از انواع سنگ ساختمانی که در این پروژه‌ها بکار گرفته می‌شوند، دارای ویژگی‌ها و کاربرد منحصربه فرد خود هستند.
در این صفحه، می‌خواهیم شما را با ویژگی‌های انواع سنگ ساختمانی و کاربرد هر کدام از آن‎ها آشنا کنیم. با ما همراه باشید…

ویژگی‌های یک سنگ ساختمانی مناسب

ویژگی‌هایی که یک سنگ ساختمانی خوب باید داشته باشد عبارتند از:

  • بافت سنگ: بافت سنگ ساختمانی می‌بایست یکدست و سالم باشد و هیچگونه ترک و رگه‌ای روی آن دیده نشود.
  • جذب آب: سنگ مناسب سنگی است که جذب آب زیادی نداشته باشد و با قرارگیری در آب، از هم متلاشی نشود.
  • تمیز بودن: سنگ مناسب سنگی است که از مواد طبیعی یا مصنوعی آلوده ساخته نشده باشد.
  • پایداری در برابر عوامل طبیعی: عوامل طبیعی مانند باران، یخبندان، باد و… نباید بر روی کیفیت سنگ تاثیر بگذارند و آن را فرسایش دهند.
  • پایداری مکانیکی: فشار سنگ ساختمانی می‌بایست بیشتر از سایر مصالح مانند و… باشد. به عبارتی، فشار کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم بر سانتی ‎متر، نباید باعث خرابی و ترک خوردگی سنگ شود.

چنانچه قصد یا انواع دیگر را دارید، از شما دعوت می‌کنیم با کارشناسان فروش ما در اصفهان آجر، در تماس باشید.

? مطالعه بیشتر: ?

یکی از انواع مصالح پرکاربردی که برای زیباسازی بیشتر نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، است. چنانچه می‌خواهید نمای ساختمان متفاوتی داشته باشید، می‌توانید از انواع سنگ‌های تزیینی مخصوص نمای ساختمان استفاده کنید.
همانطور که آجرها و سایر مصالح ساختمانی انواع مختلفی دارند، سنگ‌های ساختمانی نیز دارای انواع مختلفی می‌باشند.
انواع سنگ ساختمانی از لحاظ کیفیت، جنس، رنگ و طرح، به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. برخی از رایج‌ترین سنگ‌هایی که در ساخت و ساز به کار می‌روند عبارتند از:

۱. سنگ مرمر

سنگ مرمر را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین سنگ‌های ساختمانی نامید. این سنگ آهکی، رنگی تقریبا سفید و شفاف دارد و به دلیل مقاومت نسبتا خوبی که در برابر شرایط جوی از خود نشان می‌دهد، در پروژه‌های ساختمانی زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به دلیل اینکه هوازدگی و تابش نور خورشید می‌توانند باعث کدر شدن این سنگ مرمر شوند، معمولا از این نوع سنگ در سازه‌ها و پوشش داخلی ساختمان استفاده می‌شود. می‌توانید پس از اتمام دیوار‌های داخلی که با ساخته شده‌اند، با پوشش سنگ مرمر، نمای دیوار را تکمیل نمایید.

۲. سنگ گرانیت

سنگ نوعی سنگ آتشفشانی است که دارای مقاومت و استحکام قابل توجهی می‌باشد. به دلیل مقاومت زیاد این نوع سنگ، می‌توان از آن برای پوشش کف ساختمان و پله‌ها استفاده نمود. علاوه بر این، به دلیل خاصیت ضدآب و زیبایی خاصی که دارد، می‌توان از آن برای پوشش نمای ساختمان نیز استفاده نمود.

? مطالعه بیشتر:  ?

۳. سنگ تراورتن

تراورتن نوعی سنگ بسیار زیبا و مقاوم است که هم برای پوشش نمای داخلی و هم برای پوشش نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع سنگ برای ساخت نمای پله، کفپوش، سرویس بهداشتی و… استفاده می‌شود.
نمای ابر و بادی تراورتن، قیمت مناسب و تخلخل بالای آن، باعث شده که یک عایق عالی برای انواع سازه‌ها محسوب شود.

۴. سنگ کوارتز

کوارتز جزو سنگ‌های دگرگونی است که بر اثر فشار و دمای زیاد در لایه زیرین زمین شکل گرفته است. مقاومت، سختی بالا و ظاهر بسیار نزدیک آن به سنگ مرمر، باعث شده که علی‎رغم قیمت نسبتا بالایی که در مقابل سایر سنگ‌ها دارد، افراد زیادی تمایل داشته باشند که در نمای بیرونی یا داخلی ساختمان‎شان، از آن استفاده نمایند.

۵. سنگ مرمریت

سنگ مرمریت کاملا متفاوت از سنگ مرمر است. با اینکه سنگ مرمریت کاملا ضد آب است، اما در برابر باران‌های اسیدی و هوازدگی، مقاومت بسیار پایینی از خود نشان می‌دهد و به همین دلیل، فقط برای نمای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ مرمریت به ۳ دسته سنگ ابری، سنگ کریستال و سنگ چینی تقسیم‌بندی می‌شود.

? مطالعه بیشتر: ?

۶. ماسه سنگ

ماسه سنگ جزو سنگ‌های رسوبی است که از تجمع و فشرده شدن ماسه در کف جویبار‌ها ساخته می‌شود. ماسه سنگ از نظر رنگ دارای تنوع بسیاری است و می‌توانید آن را در رنگ‌های خاکستری، سفید، زرد، قهوه‌ای و قرمز تهیه نمایید. به دلیل مقاومت بالای ماسه سنگ، معمولا از آن برای ساخت کفپوش، پوشش سقف، دیوارپوش و… استفاده می‌شود.

۷. سنگ گابرو

سنگ گابرو نوعی سنگ آذرین درونی است که معمولا برای نمای ساختمان و کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ گابرو دارای بافت درشت و رنگ‌های سبز، سیاه و خاکستری تیره است. از سنگ کابرو به دلیل سطح صیقلی و زیبایی که دارد، برای ساخت کاشی کف، کابینت، سنگ نما و… استفاده می‌شود.

۸. سنگ آنتیک

این سنگ جزو مصالح تزئینی به شمار می‌رود و از خرده‌های سنگ تراورتن تشکیل می‌شود. به دلیل ماهیت تزئینی‌ای که سنگ آنتیک دارد، معمولا از آن برای ساخت و تزئین نمای داخلی و بیرونی ساختمان‌ها و باغ آرایی استفاده می‌شود.

۹. سنگ چینی/سنگ کریستال

سنگ چینی که به آن سنگ کریستال نیز گفته می‌شود، نوعی از سنگ‌های دگرگونی است که دارای بلورهای ریز می‌باشد. ناخالصی‌های موجود در این سنگ، باعث ایجاد رگه‌های زیبای رنگ‌های صورتی، قرمز، سبز، خاکستری و زرد در بافت آن شده است.
به دلیل مقاومت بالا، خاصیت ضد آب و تخلخل کمی که سنگ چینی دارد، می‌توان از آن در محیط‌های مرطوب مانند مناطق با آب و هوای شرجی، استخر، سرویس بهداشتی و… استفاده نمود.

? مطالعه بیشتر: ?

۱۰. سنگ ازاره/ سنگ تیشه

سنگ ازاره که با نام سنگ تیشه نیز شناخته می‌شود، نوعی سنگ مقاوم در برابر نفوذ آب و رطوبت است که معمولا برای جلوگیری از نفوذ رطوبت در ساختمان، در قسمت پایین دیواره‌ها تعبیه می‌شود.

۱۱. سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی یا سنگ اونیکس، جزو سنگ‌های تزئینی به شمار می‌رود و از ترکیب مواد افزودنی و سنگ‌های طبیعی ساخته می‌شود. به دلیل وزن کمی که این نوع سنگ دارد، حمل و نقل و نصب آن بسیار راحت‌تر از انواع دیگر سنگ‌ها است. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های سنگ مصنوعی عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر ضربه و حرارت زیاد؛
  • مقاومت بالا در برابر نفوذ رطوبت؛
  • تنوع زیاد؛
  • پیاده‌سازی راحت؛
  • مقاومت بالا در برابر دمای بسیار کم؛
  • مقاومت بالا در برابر تابش نور خورشید و شرایط جوی مختلف.

۱۲. سنگ گنیس

گنیس نوعی سنگ دگرگونی است که دارای مقاومت بالا در برابر ضربه و طول عمر بالا می‌باشد. به دلیل ویژگی‌های منصر به فرد گنیس، از آن در ساخت روسازی و ساخت کفپوش‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

? مطالعه بیشتر:  ?

۱۳. سنگ دیوریت

سنگ دیوریت از جنس سنگ‌های آذرین است و به دلیل مقاومت بالایی که دارد، معمولا از آن برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان، کفپوش و ساخت پله‌ها استفاده می‌شود. سنگ دیوریت در رنگ‌های خاکستری، خاکستری مایل به سبز و خاکستری تیره موجود است و بافت و دانه‌های روی آن، به وضوح دیده می‌شوند.

۱۴. سنگ توف

سنگ توف نیز یکی از سنگ‌های آتشفشانی است که دارای مقاومت نسبتا کمی است. چسبندگی بین ذرات این سنگ کم است و به همین دلیل، در برابر هوازدگی یا تغییرات شدید آب و هوایی مقاوم نیست و پوسته پوسته می‌شود. با این حال، زیبایی این نوع سنگ باعث شده که از آن برای ساخت و تکمیل نمای ساختمان و سازه‌های مختلف استفاده شود.

۱۵. سنگ گیوتین/ سنگ قیچی

سنگ گیوتین یا سنگ قیچی، نوعی سنگ دکوراتیو و تزئینی است که از تکه‌های سنگ تراورتن ساخته می‌شود و معمولا در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۶. سنگ بادبر/سنگ مالون

سنگ بادبر نوعی سنگ مقاوم و با طول عمر بالا است که معمولا از آن برای ساخت نمای بیرونی ساختمان، تونل‌سازی، پل‌سازی و… استفاده می‌شود. این نوع سنگ در برابر ضربه و عوامل محیطی بسیار مقاوم است.

? مطالعه بیشتر: ?

کاربرد سنگ‌های ساختمانی

هر کدام از انواع سنگ ساختمانی، با توجه به جنس و ویژگی‌های خود، برای کاربردهای خاصی مناسب هستند. به طور کلی، از سنگ‌های ساختمانی برای موارد زیر استفاده می‌شود:

۱. دیوارها و سازه‌های داخلی ساختمان

از پوشش سنگ برای زیباسازی دیوارهای داخلی ساختمان نیز استفاده می‌شود. با این کار، علاوه بر بالا بردن مقاومت سازه، می‌توانید جلوه و نقش منحصر به فردی را به دیوارهای داخلی اتاق‌های مهم خانه اعطا کنید.
از سنگ‌های مختلف، می‌توانید در پوشش دیوارهای سرویس بهداشتی، سالن‌های غذاخوری، ادارات و… استفاده کنید.
بهتر است سنگی را انتخاب نمایید که در برابر رطوبت و مواد شوینده، مقاومت بالایی داشته باشد؛ چرا که برای نظافت منزل، لازم است هر چند وقت یکبار، دیوار‌ها را با مواد شوینده و آب بشویید.

۲. نمای ساختمان

حتما تا به حال ساختمان‌هایی که با نمای سنگی مزین شده‌اند را دیده‌اید. چنانچه از سنگ مناسب برای نمای ساختمان استفاده شود، علاوه بر زیباسازی بیشتر نما، مقاومت آن در برابر ضربه و عوامل طبیعی نیز افزایش می‌یابد.
سنگی که برای نمای ساختمان انتخاب می‌کنید باید در برابر تابش نور خورشید، رطوبت، باران‌های اسیدی، دمای بسیار زیاد یا بسیار کم و آلودگی هوا مقاوم باشد و دچار افت کیفیت و مقاومت نشود.
دقت کنید که هر سنگی که برای نما در شرایط آب و هوایی خاصی مناسب است، لزوما برای پیاده‌سازی در شرایط آب و هوایی دیگر مناسب نیست. بهتر است در زمان خرید، مقاومت سنگ را در برابر شرایط آب و هوایی منطقه خود بررسی نمایید.

? مطالعه بیشتر: ?

۳. کف سازی

کف پله‌ها و کف ساختمان، همواره در معرض فرسایش است چرا که علاوه بر تحمل بار اثاثیه، می‌بایست رفت و آمد افراد مختلف را تحمل کند. استفاده از سنگی که دارای مقاومت بسیار بالا است، می‌تواند عمر بالای پله و کف ساختمان شما را تضمین نماید. همچنین، بهتر است سنگی را انتخاب نمایید که دارای تخلخل کم بوده و در برابر شستشو با آب و مواد شوینده، مقاومت بالایی داشته باشد. بهترین نوع سنگ برای کف، سنگ‌هایی نظیر کوارتز یا گنیس می‌باشند.

ارزانترین سنگ ساختمانی |انواع سنگ ساختمانی ایرانی

۴. زیبا‌سازی فضا

یکی دیگر از کاربردهای سنگ‌های ساختمانی، زیبا‌سازی فضا است. به طور کلی، از انواع سنگ پله مختلف می‌توان برای زیبا‌سازی ساختمان‌هایی با سبک کلاسیک، مینرال، مدرن و… استفاده نمود. می‌توانید فضای مختلف ساختمان مانند شومینه، قاب درب یا پنجره، ستون‌ها و… را با سنگ‌های دکوراتیو و تزئینی بیارایید.

تاثیر استفاده از سنگ ساختمانی در قیمت سازه

سنگ‌ها نسبت به مصالحی مانند گچ یا سیمان، هزینه بالاتری دارند. با این حال، مقاومت و زیبایی خاصی که انواع مختلف سنگ‌های ساختمانی به ساختمان هدیه می‌کنند، بسیار بیشتر از مصالح دیگر است.
با بکارگیری سنگ‌های ساختمانی در سازه‌های مختلف، قیمت سازه با توجه به عواملی نظیر قیمت سنگ، تعداد روزهای اجرا و پیادی‌سازی، تعداد کارگران، قیمت مصالح دیگر برای پیاده‌سازی و… افزایش می‌یابد.
هرچه سنگ از مقاومت و زیبایی بیشتری برخوردار باشد، به همان نسبت، قیمت و ارزش سازه بیشتر می‌شود.

? مطالعه بیشتر:  ?                    

بهترین و محبوب‌ترین سنگ ساختمانی

ویژگی‌ها و شرایط آب و هوایی هر منطقه و استفاده‌های مختلفی که از انواع سنگ‌ها می‌شود، باعث شده که در هر منطقه و با توجه به کاربرد مختلف، سنگ‌های متنوعی به محبوبیت بیشتر برسند.
قبل از انتخاب نوع و ضخامت سنگ، می‌بایست مشخص کنید که سنگ را برای چه منظوری تهیه می‌کنید؟ آیا قرار است سنگ جنبه تزئینی داشته باشد؟ آیا مقاومت سنگ برای شما فاکتور مهمتری است؟ آیا می‌خواهید سنگی تهیه کنید هم زیبایی زیادی داشته باشد و هم از مقاومت بالایی برخوردار باشد؟ بودجه مورد نظر شما چقدر است؟ و…
تمام سنگ‌های معرفی شده در این صفحه، با توجه به نوع کاربرد خود، دارای محبوبیت بالایی هستند. با مشخص کردن انتظارات خود و بودجه‌ای که در اختیار دارید، می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین سنگ‌ها را برای پروژه ساختمانی خود انتخاب نمایید.

رفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.

آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟سنگ پله

اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.

 

دکمه بازگشت به بالا