اقتصادی

تاکنون گزارشی از ابتلا به وبا پس از اربعین نداشته‌ایم

اخبار ورزشی/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص وضعیت کرونا و ابتلا به وبا گفت: تعداد ابتلا به کرونا تغییر معناداری نداشته، البته بدین معنا نیست که کرونا ریشه‌کن شده است. سال گذشته پس از سفر اربعین ۱۷ مورد ابتلا به وبا داشتیم اما اکنون موردی گزارش نشده است.

سید جواد حسینی امروز، ۱۸ شهریورماه، در سومین نشست خبری قرارگاه عملیاتی زائران دهه آخر صفر استانداری خراسان رضوی که در سالن شورای ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دبیرخانه کمیته سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد مانند دبیرخانه ستاد خدمات سفر دائمی است.

وی بیان کرد: تجمعات انبوه از هزار نفر به بالا بوده که در دهه پایانی صفر ما شاهد این تجمعات انبوه هستیم، بنابراین برای مدیریت خوب و جامع در ۳۱ مردادماه جلسه‌ای آموزشی برگزار شد که از هندوستان و سایر کشورها شرکت کردند و توانستیم آمادگی لازم برای ورود به دهه پایانی صفر را کسب کنیم.

حسینی گفت: با توجه به محدودیت آب، شرکت آب و فاضلاب پیگیری‌های لازم را انجام داده است. دو مشکل در تجمعات انبوه بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های منتقل از آب و غذا است که هماهنگی انجام شده و در زمینه بیماری‌های ناشی از آب و غذا مشکلی نخواهیم داشت. تیم‌های واکنش سیار با ۵۰ تیم در سه روز پایانی صفر در داخل حرم در صحن‌ها مستقر می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بیمارستان‌ها، مراکز و درمانگاه‌ها آماده هستند و اطراف حرم ۶۸ بیمارستان و مرکز درمانی داریم که فعال هستند. ۷۰۰ همکار ما در بحث بهداشت محیط بازرسی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در داورزن سبزوار، قوچان، گناباد، قلعه‌نو کلات، سرخس و تایباد تا تربت جام ایستگاه‌هایی در مسیر راه مشخص شده است، عنوان کرد: در تربت حیدریه ۹ ایستگاه، سبزوار تا نیشابور ۶ ایستگاه، گناباد تا تربت حیدریه ۶ ایستگاه، نیشابور تا ملک‌آباد ۶ ایستگاه و تربت جام تا فریمان ۶ ایستگاه داریم.

حسینی ادامه داد: از شهر کهنه تا هتل امید تعداد ۱۴ ایستگاه در مسیر داریم. در مسیر فریمان از کته‌شمشیر تا زائرشهر ۶ ایستگاه، قلعه‌نو کلات تا طبرسی ۱۸، ۵ ایستگاه، از سمت سرخس تا شهید شوشتری ۷ ایستگاه و از ملک‌آباد تا هتل اوتانا ۱۰ ایستگاه فعال هستند که در مجموع ۱۲۴ ایستگاه است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ۲۶۸ پایگاه اورژانس با ۲۷۸ آمبولانس ارائه خدمت می‌کنند، تصریح کرد: ۳۵ آمبولانس، ۱۵ اتوبوس‌آمبولانس و ۱۵ موتورلانس ارائه خدمت خواهند کرد. انتقال خون علاوه بر اینکه در ۵ شهرستان پایگاه فعال دارد در سه بخش در مشهد فعال است. دامپزشکی نیز با ۲۰۰ نفر از همکاران نسبت به بازدیدها اقدام خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: همکاران ما از ۱۵ تا ۲۵ شهریور فعال هستند. از ۱۵ شهریور تاکنون ۱۲۰۵ کد ماموریت اورژانس انجام شده، ۶۴۰ نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که ۴۸۴ انتقال خون صورت گرفته است. در زمینه نظارت دامپزشکی ۱۳۵ هزار و ۵۷۵ کیلو نظارت انجام و ۴۴۳ کیلو فرآورده دامی توقیف شده است. در زمینه بهداشت ۱۰۲ بیماری قابل گزارش رسیدگی شده و ۴۶۷۱ مورد مراجعه به واحدهای بهداشتی و درمانی داشتیم.

حسینی اضافه کرد: در زمینه مراقبت مرزی با توجه به اینکه ۵ مرز داریم، تعداد افراد ورودی ۸۴۴۲ نفر و تعداد افراد خروجی ۶۱۴۹ نفر بوده و از این تعداد ۵۹۳۹ نفر تحت عنوان مراقبت سندرومی قرار گرفتند. در بیمارستان‌ها ۶۳۲۰ نفر مراجعه به اورژانس داشتیم و بیمارانی که تحت عمل جراحی اورژانسی قرار گرفتند ۳۳۹ نفر بودند. همچنین ۱۵۰۳ بیمار الکتیو، ۸۶ سزارین و ۱۱۳ زایمان طبیعی داشتیم و ۱۰۹۴ نفر به درمانگاه‌های دانشگاه مراجعه کرده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه وضعیت بهداشت در خیابان امام رضا(ع) و مواکب مناسب‌تر شده است، عنوان کرد: ۴۶۳ مورد بازدید از مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و هیات‌ها، ۳۳۰ مورد بازدید از موکب‌ها و ایستگاه‌ صلواتی، ۱۲۶ بازدید از محل‌های اسکان، ۱۶ مورد بازدید از مراکز بین راهی، ۲۵۱۱ بازدید از مراکز تهیه، عرضه و فروش مواد غذایی، ۳۰۷ مورد بازدید از اماکن عمومی داشتیم و ۲۳۷ مورد تذکر کتبی و اقدام قانونی انجام شده است.

وی در خصوص وضعیت کرونا و ابتلا به وبا گفت: تعداد ابتلا به کرونا تغییر معناداری نداشته، البته بدین معنا نیست که کرونا ریشه‌کن شده است. علایم فعلی مانند علایم قبل بوده و تنها علایم گوارشی از جمله تهوع و استفراغ بارزتر است. سال گذشته پس از سفر اربعین ۱۷ مورد ابتلا به وبا داشتیم اما اکنون موردی گزارش نشده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا