تفاوت بروشور با تراکت

همه ما بارها در خیابان برگه‌هایی را دریافت کرده‌ایم که یک مجموعه یا بیزینس را به همراه خدماتش به ما معرفی کرده‌اند. این برگه‌ها تراکت نام دارند. اما برگه‌های دیگری هم شبیه به تراکت‌ها وجود دارد که به نام بروشور شناخته می‌شوند و مخصوص معرفی محصولات‌اند. تراکت‌ها و بروشورها از پرکاربردترین اوراق تبلیغاتی‌اند، اما چه فرقی با هم دارند؟ اگر تا انتهای این مقاله همراه ما در تیم گرافیک باشید با اصلی‌ترین تفاوت تراکت و بروشور و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا خواهید شد.

تفاوت تراکت و بروشور

 

1- نحوه کاربرد و استفاده، اولین تفاوت تراکت و بروشور

تراکت و بروشور برای تبلیغات چاپ می‌شوند اما کاربرد یکسانی ندارند. یک تفاوت تراکت و بروشور در هدف استفاده و نوع مخاطبین آن‌هاست. تراکت‌ها برای تبلیغات عام و میدانی استفاده می‌شوند اما بروشورها برای افرادی ارسال می‌شود که محصولی را خریداری کرده‌اند و نیاز به راهنمایی دارند. تراکت‌ها با هدف جذب مشتری و مخاطب اطلاعاتی از خدمات بیزینس‌ها را معرفی می‌کنند؛ بروشورها اما برای مشتریان همراه با محصول خریداری شده ارسال می‌شوند تا به‌عنوان راهنمای محصول مورد استفاده قرار گیرند. چاپ بروشور در اصفهان شما را در این کار یاری می کند.

بیزنس‌های مختلف با مهم‌ترین خدمات و سوابق خود را معرفی می‌کنند تا به نوعی کسب‌وکارشان را تبلیغ کرده باشند. اما بروشورها حاوی اطلاعاتی در زمینه خدمات مختلف یا نحوه استفاده و کاربرد محصولات خریداری شده‌اند که توسط فروشنده برای مشتریان ارسال می‌شوند.

2- سایز و ابعاد، مهم‌ترین فرق تراکت و بروشور

تراکت‌ها روی کاغذ‌های یک تکه چاپ می‌شوند و شاید در برخی اوقات دو رو باشند. برخلاف تراکت‌ها روی کاغذهای چند لت صورت می‌گیرد. (لت بخش‌هایی از کاغذ است که تا می‌شود و ساختار بروشور شکل می‌گیرد.) البته می‌توان بروشورها را در اندازه‌های بزرگ‌تر یا کوچک‌تری چاپ کرد. اندازه بروشورها بستگی به میزان محتوای اطلاعاتی ثبت شده روی آن‌ها دارد. یک نکته دیگر در چاپ تراکت یا بروشور کیفیت کاغذ آن‌هاست. بروشورها اغلب در کاغذهای گلاسه و به‌صورت رنگی چاپ می‌شوند تا ماندگاری و قابلیت استفاده بیشتری در مدت زمان طولانی داشته باشند.

3- محتوای تراکت‌ها با بروشور‌ها تفاوت دارد، محتوایی کوتاه و مختصر مخصوص تراکت

تراکت‌ها سایز کوچک‌تری نسبت به بروشورها دارند و به همین دلیل محتوای کمتری روی یک تراکت نوشته می‌شود. نوع محتوای تراکت و بروشور هم با هم فرق می‌کند. تراکت‌ها بیشتر از بروشورها برای اهداف بازاریابی و تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند به همین دلیل روی آن‌ها شعارهای تبلیغاتی هم نوشته می‌شود. یک تراکت تبلیغاتی متن‌های کوتاه و شفافی دارد تا سریع‌تر از ابزارهای تبلیغاتی دیگر به جذب مشتری و مخاطب کمک کند. البته هر بیزنسی برای جلب توجه بیشتر مشتریان باید محتوایی خلاقانه و منحصربه‌فرد مخصوص تراکت یا بروشور خلق کند.

متن داخل بیشتر بروشورها محتوایی از دسته راهنمای محصول است. صاحبان کسب‌وکارها با فضای قابل توجهی برای درج اطلاعات یک محصول دارند. البته بعضی اوقات هم با ارسال بروشور خدمات دیگر خود را معرفی می‌کنند تا مشتری‌ها بیشتر از قبل با آن‌ها آشنا شوند. بروشور‌ها برای ایجاد یک فضای رقابتی با رقبا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر بیزینسی که شرح خدمات کامل‌تری روی بروشورهای محصولات بنویسد اعتماد بیشتری را از سمت مشتریان به دست می‌آورد. با این توضیحات متوجه شدیم که محتوای تراکت‌ها تبلیغاتی و محتوای بروشورها خدماتی و برای راهنمایی مشتریان است.

4- نحوه و مکان توزیع و پخش کردن تراکت با بروشور فرق می‌کند

با گذشت سال‌ها از پخش تراکت، توزیع این اوراق تبلیغاتی همچنان بازخورد مناسبی دارد. دلیل این موضوع این است که تراکت‌ها بدون حضور هیچ واسطه‌ای به دست افراد یک جامعه می‌رسد. مهم‌ترین تفاوت تراکت و بروشور هم در نحوه توزیع آن‌هاست. تراکت‌ها معمولا در خیابان و توسط نمایندگان بیزینس‌ها توزیع می‌شوند. در این روش مخاطبین احساس می‌کنند به‌طور‌مستقیم توسط سازمان‌ها مورد خطاب قرار گرفته‌‌اند و همین موضوع باعث ایجاد یک حس خوشایند در آن‌ها می‌شود. پخش تراکت گاهی اوقات برای یک گروه خاص از نظر سن، جنسیت و موارد دیگری انجام می‌شود تا نظر گروه مشخصی از جامعه را برای تبلیغات هدف‌گذاری شوند.

نحوه توزیع بروشورها اما به شکل دیگری است. در توزیع بروشور مشتریان ارتباطی با اعضای یک بیزینس ندارند و برگه‌های راهنما را همراه یا داخل بسته‌بندی محصولات خریداری شده تحویل می‌گیرند. بروشورها و تراکت‌ها جزو اقلام ست‌های اداری نیستند اما نشانه‌هایی از یک بیزینس به شمار می‌روند که برای ارتباط بیشتر با مشتری طراحی شده‌اند. شما می‌توانید با مطالعه مقاله اطلاعات بیشتری نسبت به اقلام ست اداری و نحوه کاربرد آن‌ها به دست آورید.

درباره تفاوت تراکت و بروشور صحبت کردیم. ابعاد، محتوا، نحوه توزیع و نحوه استفاده از مهم‌ترین فرق‌های بین بروشورها و تراکت‌هاست. اما این دو اوراق تبلیغاتی در کیفیت چاپ هیچ تفاوتی با هم ندارند. با توجه به اینکه هدف از چاپ بروشور و چاپ تراکت استفاده تبلیغاتی است باید از کیفیت چاپ بالایی هم برخوردار باشندامروزه با گسترش صنعت چاپ، بسیاری از کسب‌وکارها از انواع روش‌های تبلیغات چاپی جهت معرفی و برندینگ محصولات یا خدمات استفاده می‌کنند که می‌توان به مهمترین آنها یعنی بروشور و تراکت اشاره کرد.  در ادامه با تفاوت میان تراکت و بروشور بیشتر آشنا خواهید شد.

(flyer) برای معرفی محصولات یا خدمات و انتقال پیام تبلیغاتی به مخاطب مورد استفاده قرار می‌گیرد ومعمولاً در اندازه و سایز کوچکتری نسبت به طراحی شده و در اماکن عمومی توزیع می‌گردد.

بروشور (brochure) درسایز بزرگتری نسبت به تراکت چاپ می‌شود و معمولاً به عنوان راهنما، اطلاعات لازم را در اختیار مشتری قرار می‌دهد تا مشتری بتواند محصول مورد نیاز خود را انتخاب کند.

نحوه استفاده و کاربرد، اندازه و سایز، حجم و نوع محتوا و نحوه توزیع از تفاوت‌های اساسی میان تراکت و بروشور می‌باشند که نیاز است قبل از هر گونه اقدامی جهت طراحی و یا بروشور در نظر گرفته شوند. ما در ادامه این مقاله می‌خواهیم به بررسی این تفاوتها بپردازیم.

تفاوت درنحوه استفاده و کاربرد

تراکت معمولاً تک برگ و شامل یک پیام کوتاه تبلیغاتی می‌باشد، این در حالی است که بروشور شامل چند لت (به هر بخشی که بعد از تاکردن یک برگه به وجود می‌آید.) بوده و اطلاعاتی را جهت راهنمائی محصولات یا خدمات ارائه می‌دهد.

تفاوت درحجم و نوع محتوا

همان‌طور که اشاره شد تراکت در اندازه‌های کوچکتری نسبت به بروشور طراحی می‌گردد به همین دلیل امکان درج محتوای کمتری به هنگام طراحی تراکت وجود دارد. محتوایی که داخل تراکت درج می‌گردد حاوی یک پیام کوتاه تبلیغاتی است که هرچقدر این پیام بیانی شفاف داشته باشد مشتری را یک قدم به فروش نزدیک‌تر می‌کند. این در حالی است که می‌توان حجم بیشتری از محتوا را بر روی بروشور درج کرد و به همین دلیل بروشورها به عنوان راهنمای معرفی محصولات یا خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تراکت یکی از روش‌های تبلیغاتی است که با انتقال پیام به مخاطب هدف، می‌تواند مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کند. افزایش تعداد مشتریان بالفعل، باعث افزایش میزان فروش ‌و درآمد می‌شود. گاهی ممکن است که مخاطبان هدف عموم مردم باشند و گاهی ممکن است که آنها را بتوان از نظر جنسیت، سن، میزان تحصیلات و … دسته‌بندی کرد.

استفاده از بروشور به مشتریان کمک می‌کند که بتوانند با نحوه استفاده از محصولات یا خدمات آشنا شوند به همین منظور معمولاً بروشور در جعبه‌ای که محصولات قرار می‌گیرند یا هنگام معرفی خدمات به مشتریان ارائه می‌گردد تا مشتریان پس از مطالعه آن بتوانند با نحوه کاربرد محصولات یا خدمات آن کسب‌وکار آشنا شوند.

خروج از نسخه موبایل