اقتصادیفعالان کسب و کار

تفاوت وکیل حقوقی و کیفری در چیست؟

وکیل کیست و چه وظیفه ای برعهده دارد؟

شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که وکیل کیست و چه وظیفه ای دارد. باتوجه به قانون مدنی، وکیل کسی است که از سوی فردی به نماینده قانونی تبدیل شده و از طرف موکل خود به نیابت از آن به انجام امور نیابتی می پردازد. البته وکیل دادگستری و یک وکیل مدنی تفاوت هایی دارند.به طوری که وکیل مدنی فردی بوده که می تواند کلیه امور تفویض شده در وکالتنامه تنظیمی را برای موکل خود انجام دهد اما از پروانه وکالت معتبر کانون وکلای دادگستری برخوردار است و می تواند به سادگی امور قضایی کامل موکل خود را انجام دهد.

انواع وکیل |وکیل حقوقی رایگان

همچنین دعاوی را در دو مورد حقوقی و کیفری پیگیری می کنند. در دعاوی حقوقی ارتباط کامل با حقوق مدنی افراد وجود دارد. جالب است بدانید در دعاوی حقوقی مجازی تعیین نشده اما دعاوی کیفری که ارتباط مستقیم با نظم جامعه داشته، شامل مجازات تعیین شده، می گردد. ناگفته نماند در کشور ما چندان به وکیل حقوقی و کیفری توجه نشده زیرا قانونی نیست، بنابراین وکلا می‌توانند در هر زمینه ورود پیدا کنند و بسته به وظیفه ای است که برعهده می گیرد.

وکیل حقوقی یکی از انواع وکیل است که همانطور گفته شد، به وکلای برای رسیدگی به حقوق مدنی و افراد گفته می‌شود. چنین شخصی در دادگاه‌های حقوقی، دادگاه خانواده، شورای حل اختلاف و. غیره در زمینه امور مدنی که مرتبط با قوانین حقوقی اعم از قانون مدنی، قانون آیین دادرسی مدنی، قانون تجارت، قانون حمایت خانواده، قانون امور حسبی و برخی دیگر است، ورود پیدا خواهد کرد.

این نوع وکلا به صورت تخصصی در زمینه‌های گفته شده ورود پیدا کرده تا به رفع مشکلات بپردازند. اگر بخواهیم به عنوان دعاوی حقوقی اشاره کنیم باید به مطالبه اجرت المثل، مطالبه نفقه، دعاوی مطالبه وجه و غیره اشاره کرد.

وکیل کیفری

در سوی دیگر وکیل کیفری شخصی بوده که در دادگاه کیفری، نظامی، سازمان تعزیرات حکومتی و غیره فعالیت دارد. گذشته از آن در امور کیفری که با قانون کیفری و جزائی اعم از قوانین مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری، قانون مجازات نیروهای مسلح، قانون قاچاق اسلحه و برخی از این قبل به صورت تخصصی فعالیت دارد.

اگر بخواهیم به دعاوی کیفری اشاره داشته باشیم باید به فروش مال غیر، سرقت، ترک انفاق، کلاهبرداری، ارتشا، اختلاس و برخی دیگر اشاره کرد.

آنچه از مقایسه دو وکیل حقوقی و کیفری پیداست، این بوده که وکیل حقوقی بیشتر و به صورت تخصصی در زمینه امور حقوقی فعالیت داشته اما وکیل کیفری در حیطه کاری خود یعنی امور کیفری فعالیت دارد. بنابراین این وکلا بیشتر در زمینه‌ای که تخصص دارند ورود پیدا کرده و قطعا می توانند عملکرد بهتری به عنوان وکیل قانونی از خود نشان دهند.

بنابراین تفاوتی نداشته به چه نوع وکیلی برای مشکل قانونی خود مراجعه می کنید. کافیست به کلیه وکلای قانونی و رسمی دادگستری مراجعه داشته باشید، تا به مشکلات قانونی شما رسیدگی کنند.

پیشتر نیز گفته شد در کشورمان چندان به نوع وکیل توجه نشده و شما می توانید در دسته هر وکیلی قرار گرفته و به انجام امور حقوقی بپردازید. از این رو به شما پیشنهاد می گردد برای پرونده های حقوقی خود به وکلای متخصص در امور حقوقی و به اصطلاح وکیل حقوقی و برای پرونده های کیفری خود به وکلای متخصص در امور کیفری و به اصطلاح وکیل کیفری مراجعه نمایید.

اگر از وکلای متخصص در دعاوی حقوقی خود بهره گیرید، نه تنها به نتیجه پرثمری دست خواهید یافت، بلکه می توانید احقاق حقوق هم نمایید. بنابراین بسیار اهمیت دارد از یک وکیل مناسب و با تخصص بهره گیرید و برای مورد نظر خود وقت بگذارید.

به طور کلی باید بیان داشت که وکلا به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند، بنابراین می‌توانند طبق حیطه کاری خود فعالیت داشته باشند. بنابراین از یک وکیلی که در زمینه حقوقی فعالیت دارد، نباید انتظار فعالیت کیفری داشت. پیشتر هم گفته شده، در کشورمان چندان به این موضوع توجه نشده و وکلا را در هر زمینه ای می توان به کار گرفت. وکلای حقوقی بیشتر به امور حقوق مدنی افراد می پردازند و در سوی دیگر وکلای کیفری نیز به حقوق کیفری.

بنابراین نباید حیطه کاری آنها را مشابه دانست بلکه تفاوت هایی هم وجود دارد و اختلاف هایی نیز به چشم می خوردو کیل به طور کلی باید احقاق حق موکل خود را داشته باشد و نمی توان انتظار داشت که وکیل وظیفه دیگری داشته باشد.

همانطور که از نامش پیداست، باید به حق افراد را گرفته و موجب پیروزی آنها در دعاوی حقوقی شود. یک وکیل نمی تواند همزمان موکل چند نفر باشد و بایستی در یک زمان پرونده ای را مختومه کرده و سپس به سراغ پرونده دیگری برود.

به هر حال با این مطلب تفاوت میان یک وکیل حقهمانطور که می­دانید، در دستگاه قضایی کشورمان و هرکشور دیگری که دارای نظام قضایی است، امکان طرح دو نوع دعوی وجود دارد. دعوی حقوقی و دعوی کیفری. همچنین دستگاه قضایی نیز دارای سلسله مراتبی می­باشد و هرکدام از این دعوی دارای مراجعی برای طرح شدن هستند. دادگاه­ های حقوقی یا دادگاه مدنی محل طرح دعاوی حقوقی است و بر اساس نوع و موضوع دعوی نیز خود دارای زیر شاخه­ ها و شعب مختلفی می­باشد. از طرفی محل طرح دعاوی کیفری نیز  دادسرا و دادگاه ­های کیفری هستند که آن­ها نیز بنا به نوع دعوی، دارای شعب متعددی است.

همانطور که دادگاه ­ها و دعوی دارای انواع مختلف هستند. به طبع برای طرح، دفاع و اثبات آن­ها نیز وکلایی با تخصص­ های خاصی وجود دارند. وکلایی که در زمینه دعاوی حقوقی فعالیت دارند را وکیل حقوقی و وکلایی که در زمینه دعاوی کیفری و دادگاه­ های کیفری مجرب هستند را می­گویند. وکلای کیفری تنها در دادگاه ­های کیفری حضور پیدا می­کنند و وکلای حقوقی تنها در دادگاه­ های حقوقی.

دعاوی حقوقی چیست و وکیل حقوقی چه کار می­ کند؟

دعوی حقوقی آن دسته از دعاوی می­باشند که پس از مطرح شدن آن­ها در دادگاه و صدور حکم، حق و امکان استفاده از دستور آن حکم پیرامون دعوی مطرح شده، به یکی از طرفین داده می­شود و هیچگونه جزا، مجازات و تنبیه و جریمه ه­ای برای طرفی که حکم به ضرر او نیست، ندارد.

برای مثال، برای افراز ارثیه خانوادگی، طرفین امکان شکایت و طرح دعوی دارند تا به حقوق خود برسند اما در نهایت تنها حق به یکی از طرفین داده می­شود، اما مجازاتی برای کسی که حکم علیه اوست، وجود ندارد و حکم کیفری نیست. دعوی حقوقی بنا بر نوع آن متفاوت است و باید دادخواست ارائه شده به دادگاهی که دارای صلاحیت ذاتی و محلی است تقدیم شود.

اما وظیفه­ ی وکیل حقوقی در این میان چیست و چه کارهایی می­کند؟ افراد مختلف برای اینکه بتوانند در دادگاه حق خود را ثابت کنند و به حکم مطلوب در جهت شکایت حقوقی خود برسند به وکیل نیاز پیدا می­کنند. از بین وکلا گروهی که درباره­ی روند پرونده­های حقوقی و فضا و قواعد دادگاه­های حقوقی آگاهی دارند به عنوان وکیل حقوقی فعالیت می­کنند و موکلان خود را از ابتدا راه و برای طرح شکایت تا حضور در دادگاه و اثبات دعوی خود راهنمایی می­کنند.

دعاوی کیفری چیست و وکیل کیفری چه می­کند؟

دعاوی کیفری آن دسته از دعاوی هستند که برای جرایمی بیان می­شوند که دولت برای مقابله با آن­ها و حفظ نظم و امنیت جامعه، مجازات و کیفرهای گوناگونی را قرار داده است و چنانچه در دادگاه اتهام ثابت شود شخص متهم در حکم صادر شده­ی دادگاه محکوم به تحمل مجازات می­گردد. از جمله دعاوی گوناگون کیفری می­توان به کلاهبرداری، دزدی، چک بی­محل، ضرب و شتم، تسخیر اموال، قاچاق و استفاده از مواد مخدر یا روابط نامشروع و اعمالی که عفت عمومی را خدشه­ دار کند و از این قبیل اتهامات را نام برد.

همچنین این دعاوی باید در دادگاه ­های کیفری مربوط به نوع اتهام مطرح شوند و دادگاه کیفری صلاحیت رسیدگی به آن­ها را دارد و از حیطه­ ی مسئولیت دادگاه مدنی خارج می­باشند. آغاز فرآیند شکایت­های کیفری عموما با مراجعه ­ی افراد به کلانتری­ها و سپس تقدیم شکوائیه به دادسرا می­باشد. سپس پرونده­های مختلف به دادگاه­ های مربوطه فرستاده شده و دادگاه ­ها تشکیل می­شوند.

دادگاه ­های کیفری و اتهاماتی که در آن­ها مطرح می­شود. اهمیت بسیار بیشتری از شکایات مطرح شده در دادگاه مدنی دارند. زیرا که شکایت حقوقی با مجازات همراه نیستند اما شکایات کیفری در صورتی که نتوانید از خود دفاع کنید و محکوم شوید، مجازات به همراه دارند و همچنین محکومیت به سبب احکام کیفری بخشی از سوء سابقه­ی افراد شناخته می­شود. از طرفی برای کسانی که اتهام را مطرح می­کنند نیز اثبات آن اهمیت زیادی دارد.

وکیل کیفری کیست؟

وکلای کیفری آن دسته از وکلا هستند که بر روی پرونده­های کیفری کار می­کنند و در دادگاه ­های کیفری فعالیت می­کنند. داشتن نیز در دعاوی کیفری بیش از نیاز به داشتن وکیل کیفری ضروری می­باشد. وکلای کیفری نیز از نخستین قدم­های طرح شکوائیه به موکلان خود مشورت می­دهند و در طی روند دادرسی در دادگاه برای دفاع و اثبات گفته­های موکلان خود تلاش می­کنند.­ در هر پرونده­ی کیفری شخص می­تواند دو وکیل به دادگاه معرفی کند.

چنانچه افراد توانایی استخدام یک وکیل را نداشته باشند نیز اگر پرونده­ی آن­ها حقوقی باشد می­توانند از دادگاه درخواست داشتن وکیل معاضدتی داشته باشند و اگر پرونده­شان کیفری باشد می­توانند درخواست داشتن وکیل تسخیری کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا