اقتصادی

درخواست رئیس سنای فرانسه برای تحویل «تسلیحات پدافندی» به ارمنستان

رئیس مجلس سنای فرانسه پس از سفر به ارمنستان،‌تسریع تحویل “تسلیحات پدافندی” به ارمنستان را درخواست کرد.

به گزارش اخبار ورزشی، به نقل از خبرگزاری “نیوز” ارمنستان، ژرار لارشه، رئیس مجلس سنای فرانسه گفت، لازم است کشورش تسلحیات پدافندی به ارمنستان تحویل بدهد.

لارشه در پیامی بعد از دیدارش با آلن سیمونیان، رئیس مجلس ملی ارمنستان که در توئیتر منتشر کرد، نوشت: “من بازگشایی فوری کریدور لاچین که ارمنستان و قره‌باغ را متصل می‌کند و تسریع تحویل تسلیحات پدافندی از سوی فرانسه به ارمنستان با هدف تضمین امنیت این کشور را درخواست کردم.”

در جدیدترین تحولات مربوط به کریدور لاچین که چندی پیش از سوی دولت باکو بسته و باعث مناقشه شد، صلیب سرخ اعلام کرد که جمهوری آذربایجان به این نهاد اجازه تردد از این کریدور را داده است تا هدف عملیات‌های تخلیه بیماران و انتقال آنها از قره‌باغ به بیمارستان‌های ارمنستان تامین شود.

روز جمعه هزاران معترض در قره‌باغ دست به راهپیمایی زده و از باکو خواستند تا مسیر ارتباطی به ارمنستان را باز کند و از شرایط بحرانی در منطقه انتقاد کردند. حدود ۶۰۰۰ تن در این تجمع اعتراضی در میدان مرکزی قره‌باغ دست به اعتراض زده و شعار “نه به محاصره!” و “جاده زندگی را باز کنید!” سر دادند.

لارشه متعلق به حزب “جمهوری‌خواهان” فرانسه، حزب مخالف اصلی دولت با گرایش راست میانه‌رو است.

ماه اکتبر گذشته دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با اعزام هیاتی از مقام‌های نظامی فرانسوی به ایروان احتمال تحویل این تسلیحات به ارمنستان را مطرح کرد. اعضای این هیات با سورن پاپیکیان، وزیر دفاع، ادوارد آسریان، رئیس ارتش و روبرت خاچاتریان، وزیر فن‌آوری‌های پیشرفته ارمنستان دیدار کردند.

پاپیکیان در سپتامبر ۲۰۲۲ و ژوئن سال جاری میلادی به پاریس سفر کرده بود. او در هر دو سفر با سباستین لوکورنو، همتای فرانسوی خود دیدار کرد. کریستیان کابمون، رئیس کمیته امور خارجی و دفاعی مجلس سنای فرانسه در توئیتی بعد از دیدارش با پاپیکیان در ۱۹ ژوئن نوشت: “فرانسه باید به ارمنستان در زمینه دفاع و محافظت از خودش کمک کند.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا