اقتصادیفعالان کسب و کار

درمان آلرژی پوستی طب سنتی

آلرژی چیست؟

آلرژی به واکنش سیستم ایمنی در برابر موادی گفته می شود که به خودی خود بی ضرراند و فاقد خطری برای بدن هستند، این مواد می تواند گرده گل باشد یا یک نوع ماده غذایی که به آن را آلرژن می گویند. علت به وجود آمدن آلرژی در بدن بیشتر افراد ریشه در وراثت دارد.

علائم آلرژی در بزرگسالان ممکن است خفیف باشد و با چند نشانه کوچک  مانند عطسه، خارش و خود را بروز دهد. اما گاهی ممکن است بدن فرد واکنش شدیدی نسبت به آلرژن بدهد که نیاز به مراجعه به مراکز درمانی باشد. این حالت را به اصطلاح آنفیلاکسی می گویند. در این حالت تنفس برای فرد دشوار می شود و عضلات وی به شدت منقبض می شوند.

انواع آلرژی

این نوع بیماری انواع مختلفی دارد که به چند نوع مهم انواع آلرژی اشاره می کنیم:

آلرژی فصلی: به این نوع ” تب یونجه” هم می گویند که علائمی شبیه سرماخوردگی دارد. علائمی مانند ، عطسه، قرمزی چشم، خارش بینی وپوست. در فصل بهار و تابستان بخاطر گرده های گل و گیاهان و علف ها به وجود می آید و در فصل پاییز هم گرد و خاک آن را تشدید می کند و فصل زمستان هم سرمای هوا باعث بیشتر شدن علائم می شود.

آلرژی تنفسی:

علائم آلرژی تنفسی هم شبیه سرماخوردگی است و علائمی مانند عطسه، ، ، قرمزی، خارش و آبریزش چشم ها دارد.

آلرژی بینی:

در این نوع مجاری بینی به علت قرار گرفتن در معرض آلرژن هایی مانند مواد حساسیت زا، گرد و خاک، گرده گل و یا میوه و حشرات دچار التهاب می شود و علائمی مانند آبریزش و گرفتگی بینی و خارش دارد.

آلرژی ریه:

در آلرژی ریه راه هایی هوایی در اثر قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا تنگ می شوند و علائمی نظیر ، خس خس سینه و سرفه بروز می دهد.

آلرژی گلو:

آلرژی گلو با علائمی نظیر ، خلطی شدن گلو، سرفه و گرفتگی صدا عود می کند.

آلرژی غذایی:

این نوع بیشتر به خاطر خوردن یک نوع ماده غذایی خاص در شخص بروز می کند. علائم آن سوزن سوزن شدن دهان، تورم صورت و لب و گلو، و تهوع و اسهال است.

آلرژی پوستی:

این نوع حساسیت بخاطر تماس پوست با یک نوع ماده حساسیت زا ایجاد می شود و انواع مختلفی مانند ، بثورات و درماتیت دارد.

راه های درمان آلرژی

چند روش برای درمان آلرژی پیشنهاد می کنیم:

روش اول: شناسایی و پرهیز از آلرژن ها

بهترین راه این است که بفهمید به چه چیزهایی آلرژی دارید. برای این کار می توانید آزمایش بدهید تا نوع حساسیت شما مشخص شود و از خوردن آن ماده غذایی و یا دارویی پرهیز کنید. شما می توانید از طریق آزمایش پوستی نوع حساسیت خود را بدانید. در این آزمایش مقداری از پوست بدن فرد را در معرض آلرژن قرار می دهند تا میزان حساسیت اورا بررسی کنند. همچنین نوع آزمایش دیگر تست خون ایمونو است، که از طریق بررسی خون نوع و میزان حساسیت مشخص می شود.

روش دوم: درمان آلرژی با طب سنتی

برای درمان آلرژی با طب سنتی، متخصصان طب سنتی، مصرف کاهو و سکنجبین را توصیه می کنند و همچنین زردچوبه از میزان حساسیت شما و یا میزان علائم شما می کاهد .همچنین موادی مانند روغن اکالیپتوس، برگ گیاه گزنه، آویشن و سیاه دانه توصیه شده اند. متخصصان طب سنتی افراد دارای حساسیت را از خوردن سبزیجاتی مانند تره، شاهی، سیر، گردو منع می کنند.
بهتر است قبل از مصرف هرکدام از این روش ها بگیرید، می‌توانید با استفاده از وب ، با بهترین پزشکان ایران تلفنی و متنی صحبت کنید و ازمشاوره های ایشان استفاده کنید.

روش سوم: درمان خانگی

در روش خانگی می تونید با تغذیه مناسب و انجام برخی فعالیت ها بیماریتان را کنترل کنید. اگر برایتان سوال پیش آمده که برای آلرژی چی بخوریم؟ باید به شما بگوییم که مصرف غذاهایی مانند حریره بادام و سوپ جو و همچنین میوه هایی مانند سیب و دمنوش بابونه و چای سبز در درمان شما موثراند. از محلول آب نمک برای کاهش خارش و مخاط گلو استفاده کنید. در خانه از دستگاه تهویه هوا استفاده کنید. اگر آلرژی شما از نوع فصلی است در فصل های خاص هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنید. لازم است ذکر شود که تحقیقات نشان می دهد استفاده از ماسک های معمولی در ورود آلرژن ها موثر نیستند و افراد دارای حساسیت بهتر است از ماسک های فیلتر دار استفاده کنند.

روش چهارم: مصرف دارو

داروی آنتی هیستامین به عنوان بسیار شناخته شده است. اما گاهی آلرژی شخص با آنتی هیستامین برطرف نمی شود در این مواقع پزشکان به تجویز اپی نفرین تزریقی و یا ایمونوتراپی یا حساسیت زدایی روی می آورند. روش حساسیت زدایی به این گونه است که طی یک مدت زمانی با تزریق آلرژن به بدن فرد سیستم ایمنی او را نسبت به آن ماده وفق می دهند. برای درمان آلرژی بینی هم داروهای ضد احتقان و یا اسپری های مخصوص تجویز می کنند.

آلرژی انواع مختلفی دارد و بدن هر فرد ممکن است به ماده ای خاص واکنش نشان دهد برای درمان آلرژی ابتدا باید نوع ماده حساسیت زایی که سیستم ایمنی آن را بیگانه شناسایی می کند، بشناسیم تا بتوانیم راه درمان مناسب را پیدا کنیم برای این کار بهتر است به پزشک مراجعه کنیم تا در صورت لزوم آزمایشات خاص برای شناسایی آلرژن را تجویز کند و یا راهکار مناسب را پیش روی ما بگذارد.
در شرایط فعلی کرونا که باید از رفتن به مراکز درمانی پر خطر پرهیز کرد شما می‌توانید در هر زمان از شبانه روز در هرکجای ایران که هستید با  تلفنی صحبت کنید و از ایشان برای درمان آلرژی و حساسیت خود، غیرحضوری مشاوره بگیرید. به گزارش سرویس علمی پزشکی حساسیت های پوستی و خارش های ناشی از اگزما یکی از مشکلاتی است که در اثر عوامل مختلف از جمله حساسیت به مواد غذایی مثل گوجه فرنگی،بادمجان، ویا ادویه جات ایجاد می شود البته با نزدیک شدن به ایام عید بسیاری از مردم به ویژه خانم ها به دلیل کار با مواد شوینده شیمیایی نیز دچار حساسیت های پوستی می شوند. تحقیقات زیادی ثابت کرده که گیاهان دارویی می توانند در درمان ناراحتی های پوستی نقش داشته باشند البته بسیاری از این درمان ها به راحتی و به صورت خانگی انجام می شوند در اینجا شما را با 8 گیاه دارویی که در درمان حساسیت های پوستی کاربرد دارند آشنا می کنیم:

نعناع:به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی پوست های دچار خارش را نرم می کند

ریحان:کوبید ریحان تازه و گذاشتن آن بر روی پوست برای رفع آکنه و لک های پوستی موثر است

رزماری: با خاصیت تقویت کنندگی جریان خون را در مویرگ ها بهتر می کند

آویشن: ضد باکتری قوی است و مالیدن آن روی اگزمای پوستی موثر است

حنا: ضد خارش و ضد اگزما است پس در طول روز چند مرتبه آن را روی زخم های پوستی بمالید

زردچوبه: یک قشق غذاخوری از آن را با آب حل کرده و به صورت خمیر بر روی زخم قرار دهید

گشنیز: با مقداری پودر نان خشک مخلوط کرده و بر روی قسمت های خشکی پوست بمالید

بنفشه 3 رنگ: کوبیده شده آن بافت های ملتهب را بهبود بخشیده و رگ های خونی را تقویت می کند.

یکی از بهترین آکادمی ها که فعالیت های آن به صورت مستقیم تحت نظارت کامل متخصصین این حوزه است، آکادمی دکتر فاخته علی اکبری می باشد که ایشان به خاطر تخصص خود در این حوزه و تجربه بالا می توانند بهترین خدمات را ارائه دهند. توجه نمایید دکتر فاخته از صفر تا صد کار همراه شما است یعنی در کلاس های ایشان افراد حتی از نحوه راه اندازی کسب و کار جدید هم مطلع می شوند.

حساسیت پوستی چیست؟

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار  ؛ درباره مهم‌ترین وظایف پوست اظهار کرد: به پوست کلیه سوم می گویند زیرا یک سوم مواد زائد بدن به صورت عرق و چرک از راه پوست دفع می شود.

وی بیان کرد: حساسیت پوستی به تظاهرات و عوامل درونی و بیرونی بدن گفته می‌شود که با علائمی مانند قرمزی پوست، خارش، پوسته پوسته شدن، ترک، التهاب وجوش همراه است که موجب بی قراری و حتی بی خوابی فرد می شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: حساسیت ممکن است دهان، لب ها، سطح پوست، لای انگشتان، کف سر، ریشه مو و کشاله ران را درگیر کند.

عظمایی درباره عوامل درونی که سبب حساسیت پوستی می شوند،مطرح کرد: مصرف خوارکی های  بی کیفیت مانند غذاهای ساندویچی (سوسیس، کالباس و پیتزا)، زیاده روی در استفاده از ادویه جات تند مانند زنجبیل، دارچین و فلفل و مصرف تنقلات مصنوعی مانند چیپس و پفک از جمله عوامل درونی هستند که سبب ایجاد حساسیت پوستی می‌شوند.

وی تصریح کرد: از دیگر عوامل درونی موثر در ایجاد حساسیت پوستی می توان به نوشیدن کم مایعات به ویژه آب، عوارض ناشی از داروهای شیمیایی، استعمال سیگار و مشروبات الکلی و زیاده روی در مصرف گردو و تخم مرغ اشاره کرد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: مواد حساسیت‌زای موجود در هوای کلان شهرها از جمله عوامل بیرونی هستند که سبب ایجاد حساسیت‌های تنفسی می‌شوند.

درمان آلرژی با طب سنتی دکتر خیراندیش |درمان آلرژی بینی

عظمایی گفت: حساسیت های تماسی بر اثر پوشیدن برخی از لباس‌ها یا استفاده کردن از مواد شوینده و لوازم آرایشی ایجاد می شوند؛ همچنین استفاده از بدلیجات زینتی نیز در بروز حساسیت تاثیرگذار است.

وی افزود: نیش حشرات نیز می‌تواند موجب بروز حساسیت شود؛ افرادی که دچار گزیدگی حشرات شده‌اند باید محل گزش را با پیاز رنده شده ماساژ دهند اما افراد در صورت گزیدگی با زنبورهای وحشی، مار و عقرب باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

وی درباره حساسیت های شغلی اظهار کرد: حساسیت های شغلی در افرادی مشاهده می شود که با موادی مانند گچ، سیمان، انواع رنگ ها و چسب ها سر وکار دارند، از دیگر انواع حساسیت ها می توان به حساسیت های فصلی اشاره کرد که در فصول مختلف به شکل های گوناگون بروز پیدا می‌کند.

عظمایی تاکید کرد: حساسیت های فصلی بیشتر در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) مشاهده می شود.

بیماری های شایع پوستی

وی تصریح کرد: از جمله بیماری های شایع پوستی می توان به خارش، اگزما، لک صورت، جوش، کهیر، پسوریازیس، گال، میخچه، زگیل، سالک، تبخال، زرد زخم، زونا، سیانوز و ماه گرفتگی اشاره کرد.

راهکارهای درمانی حساسیت های پوستی

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: شناخت نوع حساسیت و مواد حساسیت‌زا نخستین اقدامی است که برای درمان حساسیت های پوستی باید انجام شود، مبتلایان به حساسیت های پوستی باید از مصرف مواد خوراکی حساسیت زا پرهیز کنند، همچنین پوشاندن دست با دستکش و استفاده از ماسک در محیط های کاری که دارای گرد گیاهان یا گرد و خاک زیادی هستند، ضروری است.

عظمایی افزود: برای رفع حساسیت باید بدن از سموم پاکسازی شود که این کار با توجه به طبع(مزاج) شخص انجام می شود، افراد برای پاکسازی بدن باید 30 گرم برگ سنا، 10 گرم گل سرخ، 5 گرم تخم کتان، 10 گرم تخم گشنیز، 10 گرم گل پنیرک و 5 گرم افسنتین را با هم ترکیب و این مخلوط را دَم کنند، این دمنوش باید روزانه سه بار قبل از هر وعده غذایی میل شود.

عظمایی بیان کرد: مصرف عرقیجات ترکیبی نیز سبب پاکسازی همزمان اندام‌های مهم بدن و تصفیه خون می‌شود برای این منظور باید عرق شاه‌تره، کاسنی، خار شتر، خارخاسک، گزنه، کرفس، کیالک، بومادران و گل ختمی را با هم ترکیب سپس در زمان مصرف در هر لیوان یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب اضافه کنید.این محلول باید روزانه سه لیوان، 30 دقیقه قبل از غذا یا 2 ساعت پس از غذا میل شود.مصرف این مخلوط موجب شکستن سنگ کیسه صفرا نیز می‌شود.

وی تاکید کرد: حجامت عام (حجامت قاعده کبد و ساق پاها) یکی از بهترین درمان‌های حساسیت پوستی است به ویژه زمانی که فرد دچار غلبه خون باشد.مصرف خاکشیر و تخم‌شربتی با سکنجبین یا عسل نیز در رفع حساسیت پوستی موثر است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: مصرف خرفه یا کاهو با سکنجبین نیز کمک شایانی به درمان حساسیت پوستی می‌کند.استحمام با مواد شوینده ضد حساسیت نیز در مبتلایان به حساسیت پوستی ضروری است.

عظمایی گفت: ؛ افرادی که دچار حساسیت پوستی هستند باید از ترکیب دَم‌کرده گل بنفشه، عناب، خارخاسک و تخم‌ترشک استفاده کنند همچنین ماساژ موضعی پوست با ترکیب سدر، بابونه، آرد جو و ماست نیز سبب بهبود این عارضه می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر مصرف خوراکی و موضعی کدو و خیار با ماست در رفع حساسیت پوستی بیان کرد: قرار دادن ضماد حنا، بابونه و گل‌راعی با گلاب بر روی پوست نیز به درمان حساسیت پوستی کمک می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: مبتلایان به حساسیت پوستی برای رفع مشکلشان باید آش آبغوره را 40 روز مصرف کنند؛ ماساژ موضعی پوست با محلول آب‌لیمو ترش تازه و سرکه نیز سبب درمان حساسیت پوستی می‌شود.

وی یادآور شد: مبتلایان به اگزما و حساسیت برای رفع مشکلشان باید 200 گرم روغن کنجد را با 10 گرم کتیرا، 10 گرم موم عسل و 2 گرم کافور با هم ترکیب کنند سپس این مخلوط را روی حرارت ملایم قرار دهند و خوب هم بزنند؛ این ترکیب باید روزانه سه بار بر روی پوست ماساژ داده شود.

انتهای پیامقبل از استفاده گیاهان دارویی بهتر است ابتدا علت خارش مشخص شود. بعضی از مواد طبیعی که به رفع خارش کمک می کند به قرار زیر است:

1- عرق شش گیاه (جوارش) محصول طب سنتی و داروی تخصصی برای درمان خارش، کهیر، اگزما و حساسیت های پوستی می باشد.

2- براي درمان حساسيت‌هاي پوستي مي‌توان از روش های خون‌گيري از جمله فصد و حجامت استفاده کرد. زالودرماني براي اگزما مفيد است. البته بايد حتما بعد از مصرف داروهاي ملين بوده  و همچنین انجام فصد يا حجامت باید زيرنظر متخصص طب سنتی انجام شود. براي درمان کهير نيز بهترين درمان حجامت است.

3- می‌توان نقاطی از بدن را که دچار خارش است یا پوستش خشک می‌شود، با انواع روغن‌های موضعی مانند روغن گل بنفشه ، بادام شیرین یا زیتون ماساژ داد. این روغن‌های موضعی باعث افزایش رطوبت در سطح پوست می‌شوند و استفاده از آن‌ها برای همه‌ گروه‌های سنی مناسب است.

4- عملکرد مناسب دستگاه گوارش اهميت زيادي دارد. اگر فردي دچار يبوست است بايد مشکل خود را با مصرف موادي مانند خاکشير با آب گرم، آلو، تمبر هندي، پودر سبوس برنج، روغن زیتون طبیعی  و… براساس مزاج خود برطرف کند.

5- مصرف عرق کاسنی یا عرق شاهتره حرارت کبد را پایین می‌آورد و تا حد زیادی جلوی خارش‌های پوستی و خشکی آن را می‌گیرد. مصرف این دو عرق گیاهی در افرادی با مزاج گرم و خشک، می‌تواند به سرعت رطوبت کبد را افزایش دهد، اما افرادی که مزاج سرد و خشک دارند باید خوراکی‌های دیگری نیز مانند روغن زیتون و عسل بخورند.

6- از غذاهاي لطيف و سهل‌الهضم که خون غليظي توليد نمي‌کند و فضولات زيادي ندارد مانند گوشت پرندگان و تخم مرغ عسلي استفاده شود.

7- مصرف گیاه بابونه با خاصیت ضدقارچی، نرم‌کنندگی و پاک ‌کنندگی یکی از بهترین گیاهان برای مقابله با التهاب و آرام کردن پوست است.

8- آویشن با خاصیت ضد باکتری قوی خود، برای مقابله با آکنه و اگزمای عفونی مفید است و مصرف آن در فصل پاییز و زمستان توصیه می‌شود.

9- سبزي خرفه يا تخم خرفه همراه با عرق کاسني در درمان حساسيت‌های پوستی موثر است.

10- ماءالشعیر طبی در رفع جوش و خارش و کهیر موثر است.

11- خاکشیر رطوبت زیادی دارد و در رفع حساسیت، آلرژی و خارش بسیار مفید است.

12- سرکه‌ سیب خانگی طبیعتی سرد دارد و از خواص آن، رفع انسداد و گرفتگی‌های مجاری ریز کبدی است.

13- ژل آلوئه ‌ورا آب رسان و ترمیم کننده ای موثر بوده و می توان آن را روی قسمت‌های حساس شده پوست که زخم باز ندارند به مدت 20 دقیقه گذاشته سپس با آب سرد بشویید.

14- پودر سدر را با ماست طبیعی ترکیب کرده تا بصورت خمیر شود آن را به مدت 20 دقیقه روی پوست گذاشته سپس با آب سرد بشویید این ترکیب هم خارش پوستی را کم می کند هم ضد عفونت خوبی می باشد.

15- روغن نارگیل را با پودر زرد چوبه مخلوط کنید و روزی سه بار، روی قسمت‌های دچار اگزما بمالید و هر بار بگذارید به مدت پنج دقیقه بماند.

16- از مصرف غذاهاي تند و تيز که ادويه‌ زيادي مانند فلفل، زنجبيل ، سير و پياز یا زیره  دارد، یا گردو و خرما دارند پرهیز کنید.

17- مصرف غذاهاي چرب و شيرينی جات مصنوعی را محدود کنید، زيرا اين مواد غذايي زمينه ‌ساز افزايش توليد صفرا می باشد.

18- از مصرف فست فودها ، غذاهای سرخ کردنی و کنسرو شده و همچنین نوشیدنی های گازدار پرهیز کنید.

19- افرادي که دچار پرخوري هستند حتما بايد اين عادت خود را اصلاح کنند و حجم غذاي مصرفي خود را کاهش دهند.

20- کرم- ژل بازسازی کننده کورمد سرشار از ماده فعال کورکومین بوده که ضمن رطوبت رسانی به پوست و کاهش سرعت فرایند های التهابی، به بهبود برخی اختلالات پوستی ( اگزما، پسوزیاریس و …) و علایم آزار دهنده آن کمک می کند همچنین این کرم فاقد هرگونه ترکیبات حساسیت زا، رنگ و اسانس است که ضمن تاثیر درمانی خود باعث بهبود سلامت و ظاهر پوست می شود.

21- از حمام کردن با آب داغ و کشیدن صابون، لیف و کیسه بر روی قسمت های حساس شده پوست پرهیز کنید زیرا باعث خشکی و خارش بیشتر پوست می شوند.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا