اقتصادیفعالان کسب و کار

دلیل شوره زدن آجر با توجه به انواع آن

شوره زدن آجر چگونه صورت می‌گیرد؟

یکی از مسائلی که همیشه هنگام خرید و انتخاب آجر باید در نظر داشته باشید، شوره زدن در آجرها است، این مسئله یک مشکل بسیار رایج برای انواع آجرها به ویژه آجرهایی با کاربری نمای ساختمان محسوب می‌شود. در این مقاله به چگونگی شوره زدن در انواع آجر و راهکارهای برطرف شدن آن اشاره می‌کنیم.

چه نوع آجرهایی شوره می‌زنند؟

شوره در واقع همان رسوبات موجود در آب، برای تولید گل آجر است که بعد از گذشت مدتی و تبخیر آب موجود در آجرها به شکل شوره نمایان می‌شوند.  این مشکل زمانی خود را نشان می‌دهد که آجرهای نمای ساختمان دچار شوره شده و  علاوه بر این که استحکام آنها کاهش  می‌یابد، از نظر زیبایی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

مورد دیگری که باعث به وجود آمدن شوره در   و می‌شود، آب مخلوط با سیمانی است که جهت بندکشی آجرها از آن استفاده شده است. در این حالت آب به مرور جذب آجر شده و بعد از تبخیر شدن به شکل شوره روی سطح آجرها نمایان می‌شوند. آجرهایی که در مواد اولیه آنها آهک وجود داشته باشد نیز دچار شوره می‌شوند. معمولا در زمان شوره زدن آجرها به رنگ زرد، سفید، سبز یا قهوه ای تغییر رنگ می‌دهند.

چه موادی شوره آجر ایجاد می‌کنند؟

وجود برخی مواد در آب تولید گل، خاک رس و یا ملات بندکشی آجرها باعث می‌شود که برخی از آجرها دچار شوره شوند، این مواد به شرح زیر است:

– سولفات کلسیم که منبع آن نمک آجر است.

– سولفات پتاسیم که منبع اصلی آن واکنش و سیمان است.

– سولفات سدیم که منبع آن واکنش آجر و سیمان است.

– کربنات کلسیم که منبع آن ملات یا بتن است.

– کربنات سدیم که منبع آن ملات بندکشی آجر است.

– کربنات پتاسیم که منبع آن ملات بندکشی آجر است.

– کلرید پتاسیم، کلرید وانادیم و سولفات وانادیوم که منبع آن شستشوی با اسید است.

– هیدروکسید کلسیم که منبع آن سیمان است.

– اکسید منگنز که منبع آن آجر است.

– اکسید آهن که منبع ایجاد آن تماس با آهن است.

انواع شوره‌های آجر

شوره‌ها با توجه به نوع مواد تشکیل دهنده به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

شوره‌های سولفاتی

این شوره‌ها معمولا بعد از بارندگی ایجاد می‌شوند، آب باران به مرور در سطح دیوار نفوذ کرده و با تبخیر آن شوره‌ها ایجاد می‌شوند، اگر دیوار با ملات گچی ساخته شده باشد، یا برای ساخت ملات از آب سولفات‌دار استفاده شده باشد و یا برای این که ملات زودگیر باشد به آن آهک اضافه کرده باشند، آب باران باعث می‌شود که دیوار آجری دچار شوره‌های سولفاتی شود. توجه داشته باشید که این پروسه تا زمانی که تمام گچ موجود در دیوار به شوره تبدیل شود ادامه خواهد داشت.

شوره‌های کربناتی

اگر بعد از دیوارکشی، دوغاب آهک ملات آهکی و ملات سیمانی استفاده شده باشد، بعد از تبخیر شدن آب ملات، معمولا کربنات  موجود در آن باعث ایجاد شوره روی آجرها می شود. در صورتی که آبی که برای تهیه ملات استفاده می‌شود دارای ناخالصی از نوع آهک باشد، بعد از خشک شدن آب ملات ممکن است گرد سنگ آهک به شکل شوره روی آجرها باقی می‌ماند.

شوره‌های کلروی

اگر برای پاک کردن شوره‌های کربناتی از روی دیوار از جوهر نمک آبکی استفاده شود، این ماده شوینده با سفیدک آهکی موجود روی آجرها واکنش داده و کلرور کلسیم ایجاد می‌کند که باید حتما با آب شسته شود.

در صورتی که جوهر نمکی که استفاده می‌کنید غلیظ باشد و یا قبل از شستشو دیوار نم‌زده نباشد، جوهر نمک لای درزهای دیوار باقی مانده و جذب آجر می‌شود و نهایتا به صورت شوره‌های بیشتر در سطح آجر نمایان می‌گردد. اگر در ساختن دیوار از آجر یا سنگ کلرور دار استفاده شود و یا آبی که برای ساخت آجر و یا ملات مصرف می‌کنید دارای کلر زیادی باشد، باعث ایجاد شوره‌های کلروی روی آجرها خواهد شد.

شوره‌های نیتراتی

اگر آجرها از خاک شوره‌دار ساخته شوند، یا ماسه ملاتی که استفاده می‌کنید دارای شوره باشد، این شوره‌ها رطوبت دیوار را جذب کرده به شکل لکه‌های سفید شوره ای روی دیوار مشخص می‌شود، بعد از خشک شدن نیز این لکه‌ها به صورت شوره‌های نیتراتی روی دیوار نمایان می‌شوند، در حالت کلی اگر آجر قبل از مصرف دارای مواد نیترات‌دار باشد، در هوای نم‌دار این نیترات‌ها آب را جذب کرده و نهایتا داخل کار به صورت لکه‌های شوره‌دار مشخص می‌شوند.

در کل اگر می‌خواهید از شر شوره‌ها خلاص شوید باید از آب شیرین و با املاح کمتر استفاده کنید. برای مثال از آنجایی که آب قم دارای نمک زیادی است و املاح بالایی دارد، آجرهای قم به شوره زدن شهرت دارند.

معمولا آجرهای نسوز از آنجایی که دارای اکسید آلومینیوم، آهن و سیلیس هستند و در ساخت آنها از آب مقطراستفاده می‌شود، شوره نمی‌زنند.

بنابراین می توان گفت که شوره زدن بیشتر در مورد آجرهایی اتفاق می افتد که خاک رس در آنها دارای ناخالصی است و یا از آب دارای املاح در آنها استفاده شده است و همچنین آب موجود در سیمان و ملات بندکشی نیز می‌تواند باعث ایجاد شوره در آجرها شود.

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد شوره در آجرها می‌شود، انجام پروژه ساخت و ساز در فصل زمستان است. چرا که آب موجود در ملات به دلیل سرما دیرتر تبخیر شده و همین مسئله احتمال شوره زدن آجرها را افزایش می‌دهد.

چگونه می‌توان شوره‌ها را از بین برد

برای جلوگیری از شوره زدن آجر و یا تمیز کردن شوره آجرها روش‌های مختلفی وجود دارد که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد:

– پاک کردن شوره‌ها با جارو و برس ساده‌ترین روش برای از بین بردن آنها است.

– شستشوی آجرها با برس و اسید رقیق شده، البته در این روش باید میزان اسید رقیق شده اندازه‌گیری شود تا باعث خراب شدن آجرها نشود.

– در صورتی که نمای ساختمان رنگ شده باشد، می‌توان دوباره آن را رنگ‌آمیزی کرد.

– استفاده از سندبلاست نیز راه دیگری برای پاک کردن می‌باشد.

راه‌های پیشگیری از شوره زدن آجر

بهترین راه برای این که از شوره زدن آجرها در امان باشید، استفاده از آجرهای مرغوب و با کیفیت است، نکته دیگری که باید به آن توجه کنید استفاده از آب بدون املاح در تهیه ملات بندکشی و همچنین خلوص سیمانی است که برای این کار استفاده می‌شود. انجام ساخت و ساز در فصول گرم سال نیز می‌تواند در عدم ایجاد شوره‌هاشوره آجر چیست؟ آیا لکه های سفید رنگ روی مصالح آجری همان شوره است؟ علت شوره زدن آجر نما چیست؟ چه آجری سفیدک نمی زند؟

شوره زدن آجر نسوز، سنتی، هلندی یا هر مصالح آجری دیگر، از زیبایی و جذابیت بنا کاسته و باعث از بین رفتن عمر مفید این مصالح می شود. با شناخت عمده دلایل این پدیده می توان از این اتفاق جلوگیری کرد و فرق میان مصالح با کیفیت و کم کیفیت را تشخیص داد.

شوره آجر چیست و به چه دلیلی بوجود می آید؟

شوره زدن آجر یعنی چه؟

سفیدک هایی که روی آجر ایجاد می شوند، در واقع همان نمک های محلول در آب هستند که طی فرآیند نصب آجر، بر اثر تبخیر آب، رسوب می کنند و روی سطح آجر باقی می مانند که به آن ها شوره آجر می گویند.

شوره زدن آجر نما معمولا همزمان با ساخت یا بعد از تمام شدن ساخت ساختمان، در طی مدت زمان کوتاهی روی نما ایجاد می شود. رنگ شوره ها بسته به نوع نمک، متفاوت می باشد. گاهی ممکن است در فصل تابستان، شوره روی آجر ناپدید یا کمرنگ تر شود اما غالبا در طول سال باقی می ماند.

وبسایت از تامین کنندگان معتبر انواع آجر نما می باشد؛ به نحوی که تمامی محصولات آجر آنلاین، بدون شوره ارزیابی و دسته بندی می شوند. جهت سفارش و کسب اطلاعات بیشتر کافیست روی دکمه سبز رنگ تماس و یا چت آنلاین کلیک کنید.

شوره آجر به دلیل رسوب نمک های محلول ایجاد می شود.

علت شوره زدن آجر نما چیست؟

در هنگام ظاهر شدن سفیدک روی آجر، بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که دلیل آن بی کیفیت بودن آجر است؛ در حالی که اصلی ترین علت شوره زدن کف ساختمان و آجرها، نمک های محلول در دوغاب و ملات، آب استفاده شده و خاک رس خام موجود در آن می باشند.

مراقبت از نمای آجری در برابر عواملی همچون شوره، آلودگی و… کار چندان سختی نیست. یکی از ساده ترین راه های آن پیدا کردن علت شوره زدن آجر نما است. روش دیگر جلوگیری از شوره زدن آجر، نحوه است. با کلیک روی لینک می توانید با ساده ترین روش های نگهداری از آجر آشنا شوید.

۱_ نمک های محلول در آب علت شوره زدن آجر نما نسوز

همان طور که در متن بالا نیز گفته شد، نمک هایی که در ملات آجر موجود هستند می توانند به سطح آجر رسیده و منجر به شوره زدن آن شوند؛ اینکه نمک های محلول در آب منتقل شده به داخل آجر، آیا به سطح آن می رسند یا خیر؟ به ۲ عامل بستگی دارد:

  1. میزان آلوده بودن ملات به نمک های مختلف
  2. میزان جذب آب در آجر

در بررسی عامل دوم باید بدانید که آجرهای رسی و معمولی جذب آب بسیار زیادی دارند، اما شوره زدن آجر نسوز، بستگی به کیفیت آن دارد.

نقش نمک های محلول در آب در شوره زدن آجر نما

دسترسی به قیمت آجر نما نسوز در تاریخ روز و درب کارخانه تنها با کلیک روی دکمه

وبسایت آجر آنلاین به عنوان یکی از مراکز فروش مستقیم آجر نسوز از درب کارخانه، تولید انواع آجر نما نسوز را منطبق با استانداردهای مطرح در ایران و جهان، ضمانت می کند. برای درک میزان ماندگاری و دوام این آجرها کافیست به صفحه مربوطه مراجعه کرده و نمونه تصاویر پروژه های ساختمانی ما را مشاهده نمایید.

۲_ علت شوره زدن آجر سفال، سنتی و… با ملات

مهم ترین منبع نمکی که باعث ایجاد سفیدک روی آجر می شود، ملات مورده استفاده است. ملات ها با میزان درصد مشخصی از آب تهیه می شوند، در نتیجه از رطوبت قابل توجهی برای انتقال نمک های محلول در خود به داخل آجر برخوردارند و این عوامل باعث علت شوره زدن آجر سفال، نما، سنتی و… می شود.

ملات یکی از دلایل شوره زدن آجر نما

دلیل شوره زدن آجر با توجه به انواع آن

شوره آجر با توجه به علت های مختلف و روش های نصب آن از انواع مختلفی تشکیل می شود که خوب است در مورد آنها اطلاعاتی داشته باشیم تا دلیل شوره زدن آجر نما را بهتر درک کنیم و برای جلوگیری از شوره زدن آجر نما اقدامات بهتری را انجام دهیم. انواع شوره های آجر در لیست زیر آمده است که در ادامه به توضیحات مختصر آنها پرداخته خواهد شد:

  • شوره نیتراتی
  • شوره کلروری
  • شوره کربناتی
  • شوره سولفاتی

شوره سولفاتی

شوره های سولفاتی معمولا به دلیل بارش باران و تبخیر آن روی آجرها ایجاد می شود. البته عوامل مختلفی هم وجود دارد که باعث تشدید این شوره می شود. مانند موارد زیر:

  • ساخت ملات آجر با آب های سولفات دار
  • استفاده از آهک در ملات آجر

شوره های کربناتی

شوره های کربناتی از دوغاب و ملات هایی که آهک در آن وجود دارد، ایجاد می شود. بعد از دیوار کشی و خشک شدن آب ملات ها، کربنات موجود در آن باعث ایجاد شوره می شود.

بنابراین برای جلوگیری از شوره زدن نمای آجری حتما ملاتی که استفاده می کنید توجه داشته باشید دارای آهک نباشد یا میزان خیلی کمی وجود داشته باشد.

۵ روش جلوگیری از شوره زدن آجر نما

در لیست زیر توصیه هایی را در خصوص جلوگیری از شوره زدن آجر نما برای شما ذکر کرده ایم:

  • در همان ابتدا اگر شوره آجر کم و ناچیز بود، آن را جارو کنید، اگر زیاد بود، چند بار با آب و جارو شست و شو دهید و اگر برطرف نشد، از مایع شوره زدا استفاده کنید.
  • استفاده از مایع نانو آجر
  • جوهر نمک رقیق شده بهترین راهکار بای جلوگیری از شوره آجر نما
  • از ورود آب به منافذ دیوارها جلوگیری کنید؛ زیرا می توانند منجر به تبدیل شدن نمک های جامد به نمک های محلول در آب شوند.
  • با توجه به اینکه سفیدک ها در همان زمان ساخت یا نهایتا در زمان پایان ساخت، روی سطح آجر ایجاد می شوند، باید سریعا و پیش از ماندگاری ملات در سطح نما، آن ها را رفع کنید.

از بهترین روش هایی که از شوره زدن آجر نما جلوگیری می کند استفاده از پوشش نانو آجر پس از نصب می باشد. اگر نمی دانید پس روی لینک کلیک کنید تا به طور کامل با این امر به خوبی آشنا شوید. همچنین پس از مطالعه این مقاله می توانید برای خرید آن در آجر آنلاین اقدام کنید.

روش جلوگیری از شوره زدن آجر نما

بهترین روش رفع شوره آجر چیست |رزین ضد شوره آجر

استفاده از محلول نانو آجر بهترین عامل جلوگیری از شوره

محلول نانو مایعی است که با اسپری روی سطح آجر پاشیده می شود. این محلول با نفوذ بین حفره های آجر لایه ای محافظتی ایجاد می کند که از مهم ترین مزیت آن جلوگیری از شوره زدن آجر نسوز، سنتی و… است.

دسترسی به قیمت محلول نانو آجر در تاریخ روز تنها با کلیک روی دکمه

با خرید آجر مناسب و مرغوب از سایت آجر آنلاین و همچنین مراقبت از آن با روش هایی که در پاراگراف بالا ذکر کردیم، می توانید از شوره زدن آجر پیشگیری کنید. جهت قیمت آجر نما کلیک کنید

سوالات متداول

شوره زدن آجر نما به چه معنا است؟

✅ به سفیدک هایی که روی سطح آجر ایجاد شده و بر روی آن باقی می مانند، شوره آجر می گویند.

دلیل شوره زدن آجر چیست؟

✅ اصلی ترین علت شوره زدن آجر نما، نمک های محلول در دوغاب و ملات، آب استفاده شده و خاک رس خام  موجود در آن می باشد.

با چه راهکارهایی می توان از شوره زدن آجر نسوز، سفال و… جلوگیری کرد؟

۱از ورود آب به منافذ دیوارها جلوگیری کنید؛ زیرا می توانند منجر به تبدیل شدن نمک های جامد به نمک های محلول در آب شوند. ۲با توجه به اینکه سفیدک ها در همان زمان ساخت یا نهایتا در زمان پایان ساخت، روی سطح آجر ایجاد می شوند، باید سریعا و پیش از ماندگاری ملات در سطح نما، آن ها را رفع کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا