اقتصادیفعالان کسب و کار

روش استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک رنو ساندرو

در این مقاله قصد داریم شما را با بررسی و نگهداری صحیح از گیربکس رنو آشنا کنیم. اختراع گیربکس اتوماتیک انقلابی در صنعت خودرو ایجاد کرد و کار رانندگی را به فرایندی بسیار ساده‌تر تبدیل کرده است. در هنگام رانندگی با ماشین دارای گیربکس اتوماتیک نیازی به استفاده از کلاچ و تعویض دنده نیست و این کار به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

How to use Renault Sandero automatic transmission correctly

درست است که اختراع گیربکس اتومات رانندگی را به یک فرایند ساده و لذت‌بخش تبدیل کرده است. اما این گیربکس‌ها در مقابل گیربکس‌های دنده‌ای نیاز به مراقبت و دقت بیشتری هنگام استفاده دارند. زیرا در صورتی آسیب هزینه بسیار بیشتری برای تعمیر آن‌ها نیاز است.

آشنایی با حروف روی گیربکس اتوماتیک رنو

برای بررسی و نگهداری صحیح از گیربکس رنو بهتر است ابتدا با نحوه کار با گیربکس اتوماتیک آشنا شوید. روی گیربکس‌های اتوماتیک حروفی نوشته شده است که برای رانندگی با این ماشین‌ها لازم است معنای این حروف را بدانید و به نحوه کار با گیربکس اتومات مسلط شوید. حروف R، N، D و P از جمله حروفی هستند که باید با آن‌ها آشنا شوید.

آشنایی با P‌ روی گیربکس اتومات

علامت P مخفف کلمه Park به معنای پارک کردن ماشین است. وقتی قصد پارک کردن ماشین را دارید دنده را روی وضعیت P قرار می‌دهید و در این حالت چرخ‌های ماشین قفل می‌شود و دیگر حرکت نمی‌کند. در بعضی از خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک روشن کردن ماشین تنها در وضعیتی امکان پذیر است که دنده روی P گذاشته شود.

آشنایی با D‌ روی گیربکس اتومات

D مخفف Drive‌ یا رانندگی است که برای شروع حرکت باید گیربکس را روی D‌ بگذارید وسپس پایتان را از روی ترمز بردارید. به همین راحتی می‌توانید شروع به حرکت کنید.

آشنایی با N در گیربکس‌های اتومات

علامت N مخفف Neutral است که به معنی خلاص کردن است. هر گاه قصد داشتید دنده را روی خلاص بگذارید فقط کافی است که آن‌ را روی N تنظیم کنید. این نکته را در نظر بگیرید که خودرو در هر وضعیتی که بوده بعد از خلاص کردن نیز در همان وضعیت می‌ماند. پس اگر در حال حرکت هستید و خودرو را خلاص کنید خودرو به حرکتش ادامه خواهد داد.

آشنایی با R در گیربکس اتوماتیک

علامت R‌ مخفف Reverse‌ و به معنای دنده عقب است. وقتی می‌خواهید دنده عقب حرکت کنید باید گیربکس را روی R بگذارید. بررسی و نگهداری صحیح از گیربکس رنو مستلزم رعایت کردن نکاتی است که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

اگر می‌خواهید گیربکس اتوماتیک رنوی شما سالم بماند باید هنگام رانندگی نکاتی را رعایت کنید. هر چقدر با احتیاط بیشتری با گیربکس‌های اتوماتیک رفتار کنید طول عمر بالاتری خواهند داشت و هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها کمتر خواهد شد.

تغییر وضعیت دنده به حالت N‌ پشت چراغ قرمز

یکی از کارهایی که به شما کمک می‌کند تا از گیربکس اتومات بهتر نگهداری کنید این است که در توقف‌های کوتاه وضعیت دنده را روی N نگذارید. برای مثال ایستادن پشت چراغ قرمز یکی از این موارد است. بهتر است که پایتان را روی ترمز قرار دهید. هر چند در این مورد نظرات بسیار متفاوت است. اما بهتر است در توقف‌های کوتاه دنده را خلاص نکنید. زیرا این کار باعث می‌شود تا استهلاک گیربکس پایین بیاید. تغییر وضعیت زیاد از حالت N‌ به D باعث ایجاد استهلاک و خستگی در گیربکس ماشین می‌شود.

عدم خلاص کردن دنده در سرازیری

مورد بعدی که در بررسی و نگهداری صحیح از گیربکس رنو اهمیت دارد عدم خلاص کردن دنده در سرازیری است. این کار نه تنها باعث کاهش مصرف سوخت نمی‌شود بلکه باعث می‌شود روان‌کاری قطعات گیربکس نیز با مشکل روبه‌رو شود. این نکته را هم در نظر بگیرید که کنترل ماشین در وضعیتی که با دنده خلاص حرکت می‌کند مشکل است و ممکن است باعث ایجاد حادثه شود.

تغییر حالت دنده در حال حرکت

یکی از مواردی که می‌تواند به شدت به گیربکس اتوماتیک آسیب برساند تغییر وضعیت دنده در حال حرکت است. برای تغییر وضعیت در گیربکس اتوماتیک قبل از هر چیز باید پای خود را روی ترمز قرار دهید و سپس دنده را عوض کنید. این موضوع شامل وضعیت تیپ ترونیک نمی‌شود.

قرار دادن دنده در وضعیت P قبل از توقف کامل

اگر قصد دارید در سطوح شیبدار ماشین را پارک کنید بهتر است ابتدا ترمز دستی را بکشید و سپس دنده را در وضعیت P قرار دهید. این کار در سالم ماندن گیربکس شما موثر است. علت این است که یک پین قفل کننده درون دنده قرار دارد که به شفت خروجی متصل است. ترمز نکردن و قرار دادن دنده در وضعیت P احتمال شکستن این پین را بالا می‌برد.

عدم گاز دادن درجا

یکی از کارهایی که ممکن است جوانان علاقه‌مند به انجام آن باشند گاز دادن درجا است. اما بهتر است این نکته را بدانید که این کار به گیربکس اتومات ماشین شما آسیب وارد می‌کند. بهتر است برای این کار گیربکس در وضعیت D قرار بگیرد.

نکات طلایی برای بررسی و نگهداری صحیح از گیربکس رنو

بررسی و نگهداری صحیح از گیربکس رنو

برای بررسی و نگهداری صحیح از گیربکس رنو لازم نیست کار خاصی انجام دهید. رعایت کردن چند نکته ساده به شما در این راه کمک می‌کند.

سرویس‌های دوره‌ای و انجام مرتب آن

یکی از مواردی که رعایت کردن آن تاثیر بسیاری بر سلامت گیربکس خودروی شما می‌گذارد انجام مرتب سرویس‌های دوره‌ای است. به این شکل کوچکترین مشکل‌ها نیز شناسایی و برطرف خواهد شد.

بررسی روغن گیربکس و تعویض فیلتر ماشین

در بررسی و نگهداری صحیح از گیربکس اتومات حتما باید به زمان تعویض روغن و فیلتر توجه کنید. اگر فیلتر خودروی شما تمیز نباشد عبور روغن به خوبی و به طور کامل انجام نمی‌شود و به همین دلیل به گیربکس آسیب شدیدی وارد می‌شود.

تعویض روغن و سرویس‌کار حرفه‌ای

شاید فکر کنید تعویض روغن کار بسیار ساده‌ای است و در انتخاب سرویس‌کار در این زمینه حساسیت به خرج ندهید. اما این کار اشتباه است. زیرا استفاده از روغن‌های نامرغوب و با کیفیت پایین باعث کاهش عمر گیربکس می‌شود.

تعمیر و قیمت گیربکس اتوماتیک ساندرو شامل موارد زیر می باشد .

1تقه (ضربه) زدن و گاز هرز خوردن گیربکس اتومات ساندروهنگام شروع حرکت یا تعویض دنده در حالت سرد و گرم.

2.عدم کشش گیربکس اتومات خودرو ساندرو در سر بالایی ها(به سختی حرکت کردن)

3.ضربه ی شدید گیربکس اتومات ساندرو هنگام توقف در پشت چراق قرمز

4مکث و تخیر در درگیر شدن دنده گیربکس اتومات ساندرو در شروع حرکت

5.صدای زوزه یا هر صدایی از داخل گیربکس

6.افت شتاب و قدرت در سربالایی ها

7.گیر کردن بر روی یک دنده(دنده ی سه)

8.عوض نکردن یا دیر عوض کردن دنده

9.بیش از حد گاز خوردن و کندی گیربکس اتومات ساندرو

10.روشن شدن چراغ Sو برف یا چراغ های مربوط به گیربکس یا آلارم چک گیربکس.

چون امروزه قیمت ها نواسان دارد بهتر است با مراجعه به سایت ما از اخرین قیمت این محصول با خبر شوید.

خدمات گیربکس اتوماتیک در تعمیرگاه مدرن گیربکس

عزیزانی که قصد تعمیر گیربکس ساندرو اتومات را دارند می‌توانند به تعمیرگاه تخصصی و حرفه‌ای مدرن گیربکس ساندرو مراجعه فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا