اقتصادیفعالان کسب و کار

روش مطالعه زیست کنکور

زیست شناسی درسی کتاب محور می باشد و بهترین منبع مطالعه آن کتاب درسی است. اما باید به این نکته هم توجه داشت که سوالاتی که در این درس چه در آزمون ها و چه در کنکور سراسری مطرح می شود را نمی‌توان تنها با خواندن چند باره کتاب درسی پاسخ داد و تست زدن بخش مهمی از فرایند یادگیری در این درس می باشد. به این دلیل که طراحان معمولا شگرد های خاصی دارند که دانش آموز را در دام بیندازند و پس از حل تست های کافی میتوان به راحتی تله های تستی را تشخیص داد. ما را برای شما آماده کردیم.

مطالعه من برای درس جدید به این صورت است که نخست کتاب درسی را 2 الی 3 بار مطالعه می کنم تا متوجه موضوع کلی شوم. سپس یک بار درسنامه یکی از کتب کمک درسی را مطالعه کرده تا موضوع را برای خود تفهیم کنم. موسسه حرف آخر یک مرجع معتبر در زمینه آموزش و مشاوره حرفه‌ای است . در نهایت بار دیگر کتاب درسی را مطالعه می کنم و با نکاتی که در درسنامه خوانده ام تطبیق می دهم اما نکته ای یادداشت نمیکنم. بخش بعدی یادگیری تست است که من بعد از مطالعه مبحث تعداد کمی ( 10 تا) تست با تحلیل کامل حل می کنم.

در روز های بعد با توجه به سختی و اهمیت مبحث تعداد نسبتا زیادی تست حل کرده و رفع اشکال میکنم، اما همه تست های کتاب تست را حل نمیکنم و بقیه را برای مرور باقی می‌گذارم. زمان مرور که چند روز مانده به آزمون است، بقیه تست ها را حل می کنم و نکات مهم و منطبق با کتاب درسی را یادداشت می کنم.زیست شناسی را زمانی مطالعه می‌کنم که مدتی از بیدار شدن گذشته و ذهنم کاملا آماده شده باشد، حدود 9 صبح. روش مطالعه من برای هر آزمونی همین است زیرا تست های آزمون ها نیاز به تسلطی بیش تر از تسلط آزمون تشریحی دارد و با این روش مطالعه برای هر دو آماده می شوم.

روش مطالعه زیست رتبه های برتر کنکور تجربی

من برای مطالعه زیست کنکور تجربی، ابتدا کتاب درسی رو می خوندم تا یه دیدگاه کلی از فصل داشته باشم. بعد از اون تست آموزشی حل می کردم؛ یعنی پاسخ تشریحی سوالاتی که حل می کردم رو بعد از حل یک یا چند سوال، نگاه می کردم تا مطالب مرور بشه. در این مرحله هدفم بیشتر این بود که بدونم از کدوم قسمت سوال اومده و تیپ سوالات چجوریه. علاوه بر اون تمام مطالبی که در دور اول خونده بودم هم محک زده می شد و فکر می کنم این کار،  برای من بود. پس از چند روز دوباره کتاب درسی رو با دقت بیشتر می خوندم و مباحثی که از اون ها تست اومده بود رو مجددا مطالعه می کردم و نکات مهم رو یادداشت می کردم.

سپس با فاصله یک یا دو روز، دوباره تست کار می کردم و مراحل رو باز هم تکرار می کردم تا مطالب رو کاملا بررسی کرده باشم. برای من یک روش خواندن درس زیست هم این بود که تلاش می کردم از کتاب زیست شناسی سوال طرح کنم؛ چون این کار باعث می شد کتاب رو دقیق مطالعه کنم. یا اینکه به سوالات بچه های کلاس پاسخ می دادم که این کار باعث می شد مطالب رو مرور کنم و با دوستانم نکات رو تبادل کنیم. موفق شدن توی کنکور مستلزم انگیزه، برنامه ریزی و پشت کاره. اگه دوست داری که با یه دوست مهربون، تمام مسیر موفقیتت رو بسازی و با انگیزه، سرعت و کیفیت بیشتری به درس ها و مطالعه خودت برسی، یا غیرحضوریش از دست نده.

روش مطالعه زیست رتبه های برتر کنکور تجربی

نحوه خواندن زیست من برای کنکور تجربی این بود که بیشتر تمرکزم رو روی کتاب درسی می گذاشتم و بلافاصله بعد از تدریس معلم، مبحث اون روز رو برای تثبیت در حافظه ی بلندمدت مطالعه می کردم که روش مطالعه خوبی برای درس زیست محسوب می شه. روزهای دیگه فقط کتاب درسی رو مرور می کردم تا مباحثی رو که کامل یاد نگرفته بودم شناسایی کنم. روزهای نزدیک به آزمون، تست های کنکور اون مباحث و تست های نشان دار رو تمرین می کردم تا مباحث در ذهنم تثبیت بشه.

(اگه بعد از خوندن توصیه‌ی خانم خانی براتون سوال شده که معلم خوب از کجا می‌شه گیر آورد، پیشنهاد می‌کنیم از صفحه‌   دیدن کنید) من بیشتر تمرین تست داشتم و تونستم در کنکور سراسری، زیست رو ۸۶ درصد بزنم. در سال چهارم، درس زیست پایه رو در کنار درس مدرسه می خوندم. در ماه های نزدیک به کنکور روی کتاب زیست وقت خیلی زیادی می گذاشتم و می تونم بگم بیشتر وقتم رو روی کتاب درسی صرف می کردم و چندین بار کتاب رو تا کنکور دوره کردم تا به تسلط نسبی روی کتاب درسی رسیدم و از این نحوه مطالعه زیست کنکور نتیجه قابل قبولی گرفتم.

روش خواندن درس زیست کنکور من اینطور بود که  کتاب درســی رو منبع جامعی می دونستم و پس از تسلط بر مطالب کتاب به تست زدن می پرداختم. درس زیست شناسی رو هر روز به طور منظم مطالعه می کردم. نکات فصل های مختلف کتاب رو ترکیب می کردم و در کتاب درسی با دقت حاشیه نویسی می کردم. ابتدای سال تست های تألیفی کار می کردم اما در آخر سال فقط به حل سوالات کنکور رو آورده بودم و با این روش خواندن زیست کنکور تونستم به 95 درصد از سوالات پاسخ درست بدم. زیست شناسی کنکور، کتاب درسی رو ابتدا به طور سطحی و یک روز بعد به طور جدی می خوندم و نکته برداری می کردم.

روش مطالعه زیست رتبه های برتر کنکور تجربی

اولویت مطالعه زیست من با کتاب درسی بود و تمام نکات تستی رو در حاشیه های کتاب درسی می نوشتم تا نیاز نباشه به کتاب های دیگه رجوع کنم و کتاب درسی رو تبدیل به یک منبع جامع و کامل برای خودم کرده بودم. من تو روش مطالعه زیست برای کنکور، نکته برداری، حاشیه نویسی و یادداشت برداری رو توصیه می کنم و فکر می کنم که باید روی تک تک جزئیات کتاب مسلط بود. تا کنکور تعداد زیادی از رو بررسی کرده بودم و از روی اونا تست می زدم و نکات مهم اونا رو وارد کتاب درسی می کردم و بعد از پایان درس نکات رو مرور می کردم.

تمام تست های آزمون های آزمایشی کنکور رو یکی یکی به دقت بررسی می کردم؛ حتی تست هایی که درست جواب داده بودم، نکات مهمشون رو در حاشیه کتاب درسی می نوشتم. نکات تست هایی که در اثر بی دقتی اشتباه زده بودم رو هم یادداشت می کردم تا فراموششون نکنم. وقتی مشخص می شود که برای رفع اشکال و پیدا کردن نقاط ضعفی که دارید، ازشون استفاده کنید. در آزمون های تابستون در درس زیست خیلی مشکل داشتم و درصدم ۵۶ بود. در اون زمان اشتباه اصلی من این بود که در درس زیست از منابع متعددی استفاده می کردم. کتاب های تستی ام استاندارد نبودند و همه تست های تالیفی بودند؛

ولی کم کم تونستم به ۹۰% برسونم و در یکی از آزمون های دی درس زیست‌شناسی رو ۱۰۰% هم زدم. چرا که از مدتی بعد، از کتاب های کانون و تست های کنکور سراسری برای تست زنی استفاده کردم و این منابع باعث شدند دید من نسبت به چگونگی طرح تست از مباحث تغییر کنه و از اون به بعد روش من تو خواندن زیست برای کنکور دقیق تر و جزئی تر شد. درنتیجه همیشه تصاویر، جملات و قیود مباحث در ذهنم موندگار شده بود. به نظرم این درس با سایر دروس متفاوته و روش و تکنیک خاصی برای مطالعه اون وجود نداره. اما باید دقت داشت که  تکرار و مرور خیلی زیادی برای مطالعه زیست کنکور لازمه و باید چندین بار هر مبحث رو بخونیم.

برای خود من در حین این مطالعه و تکرار، در ذهنم اتفاقاتی می‌افتاد که به تسلطم هم کمک می‌کرد. مثلا نکاتی که می‌خوندم رو در ذهنم به صورت ترکیبی می‌آوردم. به مرور زمان و با کمک آزمون‌های آزمایشی، بخش‌هایی که از نظر طراحان جالب تر و تست خیز تر هستند رو یاد گرفتم. خودم از نکات کتاب استنباط می کردم و سعی می‌کردم ذهن طراح رو بخونم و مثل طراحان فکر کنم. هرجا به نکته ای برمی خوردم، به جای اینکه فقط همون نکته رو حفظ کنم،‌ سعی می‌کردم با استفاده از اون، ذهنم رو خلاق‌تر کنم و یاد بگیرم چطور می‌شه چنین نکاتی از بخش های دیگه هم استخراج کرد و نحوه استخراج نکات رو به بخش‌های دیگه کتاب درسی زیست تعمیم می‌دادم.

اما اگر همچنان احساس می کنید جایی ابهامی وجود داره یا برای شروع تعلل دارید، یا حتی نمی دونید از کدوم نقطه باید شروع کنید، باز هم نیاز نیست نگران باشید. حقیقت اینه که خیلی از دانش آموزایی که روزانه با ما تماس می‌گیرن هم توی همین وضعیت هستن و نقطه‌ی شروع رو پیدا نمی‌کنن. اگر این مسئله برای تو هم صدق می‌کنه، کافیه روی این لینک () کلیک کنی تا متخصصین ما در اسرع وقت باهات جلسه بردارن و تو صفر تا صد مسیر همراه و همسفر و راهنمات باشن.

همینطور اگه تجربه موفقی هم توی مطالعه زیست کنکور داشتید که ازش نتیجه گرفتید، خوشحال میشیم که با ما و مابقی دوستاتون اشتراک بذارید. هر سوالی هم درباره نحوه خواندن زیست کنکور داشتید، می تونید تو بخش نظرات بنویسید تا مشاورای ما بتونن شما رو راهنمایی کنن. در ضمن اگه فکر می کنید این مقاله می تونه به دوستتون کمکی بکنه، براش بفرستید تا اونم بتونه از این راهنمایی ها استفاده بکنه.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا