روغن موتور چیست و چه کمکی به خودرو می کند؟

روغن موتور خوب از مشغله های ذهنی است که هر کسی که وسیله ای نقلیه داشته باشد ، باید به فکر آن باشد . اجزای وسیله نقلیه و یا هر ماشین دیگری ، اگر با سیستم روغنی کار کنند ، نیاز مند یک روغن خوب هستند ؛ همگی با مشکلاتی ک روغن های نامرغوب و بی کیفیت و یا رو غن های سوخته و دست دوم برای ماشین و موتور ایجاد می کنند ، آشنایی داریم ، پس بدون اتلاف وقت به سراغ معرفی ، شناسایی و آشنایی با یک روغن موتور خوب می رویم . تا انتهای این متن با عالی رو همراه باشید .

روغن موتور چیست؟

روغن موتور چیست؟ روغن موتور مایعی است که جهت کاهش اصطکاک و ساییدگی بین قطعات به کار رفته موتور سیکلت استفاده می شود . ضمن اینکه روغن موتور به عنوان خنک کننده کلاچ و روان کاری گیربکس موتور نیز کاربرد دارد. عمل کرد روغن موتور از این قرار است که ذرات ریز ماحصل ساییدگی قطعات موتور و ذرات معلق حاصله بر اثر احتراق موتور را جذب و پیرو فرایند روان کنندگی به فیلتر روغن انتقال می دهد و در نهایت در مصرف طولانی مدت موتور در مقابل اسیدی ، زنگ زدگی و اکسیداسیون قطعات نیز جلوگیری می کند. همچنین روغن موتور وظیفۀ تعادل بین گیربکس و کلاچ موتور و حفاظت از انجین موتور را دارد. بنابر این یکی از مهمترین و پرمصرف ترین آیتمها بعد از خرید موتور سیکلت محسوب می شود. با توجه به اینکه روغن موتور بر حسب تعیین و ارتباط مستقیم سازندگان کارخانه ای موتور سیکلت می باشد بنابر این بهتر است شما از برند و میزان گرانروی روغن موتوری که به پیشنهاد شرکت سازنده در دفترچه آمده عمل کنید.

انواع روغن موتور

روغن موتور سیکلت در انواع فول سنتتیک، سِمی سنتتیک و معدنی تولید می گردد که در صورتی که شما موتور سیکلتی با حجم موتور کم ولی شرایط عملیاتی سخت خریدید روغن موتور سِمی سنتتیک، برای موتورهای با حجم موتور بالا یا اسپرت و مسابقه ای روغن موتور فول سنتتیک و در آخر برای موتور با حجم کم و فشار و شرایط عملیات راحتتر روغن موتور معدنی پیشنهاد می گردد. لازم به ذکر است روغن موتورمعدنی از شاخص گرانروی کمتری نسبت به روغن موتور سنتتیک دارد. در صورتی که شما با مواد افزودنی بهبود دهنده روغن موتور معدنی را ارتقا دهید تا شاخص گرانروی را بالا ببرید ممکن هست با مشکلاتی برخورد کنید که از جمله زمانی که دمای موتور بالا رود خیلی زودتر از روغن های سنتتیک دچار کاهش گران روی گردد.یکی از افزودنیها به روغن موتور پاک کننده ها هستند که دلیلی برای دیر تر تیره شدن روغن ها می باشند.

نقش روغن موتور در موتور سیکلت

روغن موتور موتور سیکلت جزو اعضای اصلی و پرکاربرد و بسیار موثر موتور می باشد که معمولا بعد از خرید موتور سیکلت در مورد زمان تعویض، مدل مورد استفاده و روش نگهداری آن در تابستان و زمستان توضیح داده شده است. زمانی که موتور سیکلت شما خریداری میگردد امکان دارد به علت ذرات مختلفی که در کارخانه و در زمان ساخت وارد روغن موتور اصلی گردیده، بنابراین همگان بر این باورند که در فاصله زمانی یکماهه و یا پس از طی مسافت صد کیلومتر روغن موتور را بر اساس توصیه کارخانه در دفترچه مربوطه تعویض کنید.

چه روغن موتوری مناسب است؟

برای تعیین روغن موتور مناسب علاوه بر دفترچه باید به نکات دیگری توجه کنید. در ابتدا باید بدانید که انجین موتور شما خشک هست یا تر؟ در صورتی که انجین موتور شما تر باشد روغنی که عوض می کنید اصطلاح (عملکرد کاهش مصرف سوخت ) را نداشته باشد چون مواد بهبود دهنده اصطکاک در این روغن موتورها باعث خرابی زود هنگام در کلاچ موتور شما می گردد.

از برندهای خوب و با کیفیت روغن موتور ایرانی می توان به ، ایرانول و موتوسل اشاره کرد.

روغنی مرغوبتر است که بهترین و بیشترین افزودنی و پاک کننده  را داشته و راندمان و عملکرد خوبی در روغن کاری قطعات، جذب آلودگیها در روغن و پایداری بیشتری در برابر خوردگی را دارا باشد و بر روی قطعات به بهترین نحو در زمان روشن و خاموش بودن موتور باقی بماند.

کیفیت و کارایی روغن موتورسیکلت:

روغن موتور خوب غلظت مناسبی برای موتور شما دارد به این معنی که نه زیادی غلیظ است که به سختی در  لابلای قطعات لازم جاری گردد و  به پمپ روغن خود فشار بیاورد و نه خیلی رقیق که زود دچار حباب شود و یا تبخیر گردد. یک روغن موتور خوب باید به مرور زمان و بر اثر دریافت ناخالصی ها تیره شود نه خیلی زود که فکر کنیم براثر دریافت ناخالصی و دوده های حاصل از دمای بالا و احتراق تیره شده و نه خیلی دیر که فکر کنیم مقاومت بالاییدر برابر آلودگیها دارد. معمولا بعد از طی مسافت 1000 کیلومتر توصیه می شود روغن موتور را عوض کنید به این علت که معمولا موتور زمان زیادی در ترافیک و در جا روشن کار می کند و این تایم در کیلومتر شمار موتور محسوب نمی شود. روغن موتور در موتور سیکلت باید کاملا دقیق و محاسبه شده(طبق چگالی حجمی آن) بر اساس فضای خالی بین قطعاتی که روغن در بین آنها جریان دارد از جمله چرخ دنده گیربکس، یاتاقان زیر میل لنگ و شاتون ،پیستون و سیلندر تعیین گردد. هر انجین موتوری غلظت روغن موتور مختص خود را می طلبد و در صورت تغییر غلظت روغن بدون تحقیق، نه تنها تاثیر مثبتی از نظر کاهش اصطکاک نمی بینیم بلکه باعث افزایش زیادی اصطکاک ، افزایش دما و تلفات جانبی و آسیب جدی به قطعات می گردد. همان طور که گفتیم انتخاب غلط روغن موتور تاثیرات منفی اولیه در مصرف سوخت، تعویض دنده و سرعت دارد و همچنین فشار زیادی به یاتاقان های میل لنگ و پمپ روغن می آورد . همچنین با افزایش دمای انجین موتور، خرابی رینگ پیستون و بلبرینگ دو سر میل لنگ رو به رو است. بر همین اساس غلظت یک روغن موتور دقیقا بر حسب آلیاژ مورد استفاده در قطعات مصرفی موتور سیکلت چگالی حجمی موتور بر حسب فضای خالی بین قطعات طراحی و تعیین می گردد که بهترین عملکرد را از نظر روان کنندگی، کاهش اصطکاک، افزایش جذب آلاینده های ناشی از سوخت و کاهش دمای انجین دارا باشد و در نهایت باعث عملکرد و راندمان مطلوب موتورسیکلت شما گردد. شاخص گرانروی یا همان ویسکوزیته روغن موتور رابطۀ برعکس با تغییرات گرانروی در اثر دما دارد یعنی هر چقدر شاخص ویسکوزیته بالاتر تغییرات گرانروی در اثر افزایش دما کمتر است.

روغن موتور سیکلت در سه طبقه بندی

درجه بندی روغن موتور

روغن موتور براساس ویسکوزیته و یا گرانروی درجه بندی می گردد. به این معنی که ویسکوزیته با غلظت روغن موتور سیکلت رابطه مستقیم دارد. روغن ها همچنین با توجه به دمای محیط تغییر می کنند در واقع به این معنی که شاخص گرانروی روغن موتور با تغییر دما تغییر می کند و روغنی که در تابستان استفاده می کنید با روغن زمستان فرق می کند. برای مثال روغن موتور 1040W  را در تابستان و 1050W  را در زمستان پیشنهاد می دهند. زمانی که روغن موتور خود را تعویض می کنید باید توجه کنید که از همان نوع، برند و گرانروی روغن موتور قبلی استفاده نمایید زیرا مواد افزودنی هر نوع و برند روغن موتور سیکلت متفاوت و پیچیده  است و ممکن است با تغییرش به موتور شما آسیب بزند ضمن اینکه با تکرار همان روغن موتور صحت و سلامت موتور خود را تعیین می کنید. وقتی از موتور و روغن موتور خود استفاده می کنید همزمان با افزایش دمای انجین و سیلندر و سوپاپ مقداری از روغن تبخیر میشود و حجمش کمتر می گردد اما افزودنی هایش همچنان باقی می مانند. هر چقدر روغن گرانروی و ویسکوزیته بیشتری داشته باشد دیرتر تبخیر می گردد و حجمش کمتر می شود.

توصیه های لازم جهت تعویض روغن موتور

روغن موتوری که برای خودرو استفاده میشود برای موتور سیکلت قابل مصرف نیست و باعث آسیب موتورمان می گردد. چون روغن موتور سیکلت  نسبت به خودرو باید قدرت پاک کنندگی بیشتری داشته باشد،  از افزودنی های شیمیایی خاصی بهره برده باشد و در نهایت امکان خنک کنندگی بیشتری دارا باشد. ویژگی انحصاری  موتور سیکلت ها و احتراق ناقصشان و بالا بودن دمای عملیاتی ، کثیفی و ویسکوزیته سریعتر روغن آنها  باعث می شود خیلی سریعتر از روغن خودرو نیاز به تعویض داشته باشند. بنابراین فرمول روغن موتور سیکلت شاخص گرانروی مختص خود و قدرت بیشتر برای بهبود عملکرد در زمان طولانی نسبت به خودرو را دارد. در صورتی که با افت مقدار روغن موتور بدون دلیل مواجه شدید جای نگرانی نیست چون معمولا تا زمانی که  بدنه سیلندر کامل پاک شود مقدار خیلی کمی روغن به داخل سیلندر از رینگ منتقل شده و سوخته  می شود که به مرور زمان این مشکل حل می گردد. برخی فکر می کنند هر چه روغن موتور بیشتر بریزند برای موتور بهتر است در صورتی که اینطور نیست و در صورت زیاد بودن روغن از حد مجاز وضعیت هیدرواستاتیک و یا هیدرو دینامیک اتفاق می افتد که برای موتور مشکل ساز است. زمانی هست که ما از موتور سیکلت خود به مدت طولانی استفاده نمی کنیم اما لازم هست به توصیۀ شرکت سازنده سر تایم مشخصی که معمولا مسافت مشخصی طی می گردد به طور مثال سالی 1000 کیلومتر چه در صورت مصرف یا عدم مصرف روغن موتور تعویض گردد. این امر به علت اکسید شدن یا زنگ زدگی و یا رسوب شدن آلودگی به صورت لایه ای روی قطعات فلزی موتور الزامی است. معمولا مدت زمان مصرف روغن موتور سه ساله است و بعد از آن مورد مصرف موتور سیکلت نمی باشد. در صورتی که روغن موتور خود راعوض کردید و مقداری باقی ماند حتما باید هوای داخل ظرف را تخلیه کنید و از مقدار باقیمانده بعد از موعد مقرر مجدد استفاده نمایید که معمولا این مشکل را با کیسه های پلاستیکی بجای قوطی فلزی و یا پلاستیکی برای خارج کردن هوا برطرف می کنند. روغن موتوری که برای موتورهای اسپرت مسابقه ای استفاده می گردد الگوی خوبی برای استفادۀ شما نیست و مختص زمان محدودی و فقط جهت مسابقه ارتقا داده شده است. در فصل سرد علیرغم روغن موتور برند خوب با افزودنی عالی باز هم شما نیاز به گرم کردن موتور دارید چون روغن در دمای پایین چسبندگی بالایی دارد و دیرتر به قطعات موتور شما منتقل می شود.بنابراین توصیه می شود حتما دو دقیقه ای به موتور خود در زمستان زمان دهید.در پایان یاد اور می شویم که حتما از روغن موتور مخصوص موتور سیکلت خود استفاده نمایید نه روغن موتور گرانتر با ویسکوزیتۀ متفاوت و باید بدانید که روغن موتور چه در صورتی که از موتور خود استفاده کنید یا نکنید به مرور زمان اکسیده می گردد مواد افزودنی آن خاصیت خود را از دست می دهند و الزاما در موعد مقرر خود اقدام به تعویض روغن نمایید.

در پایان پیرو تحقیقاتی که کارشناسان از تعمیرگاههای معتبر موتور سیکلت فروشگاه داشتند

پیشنهادات روغن موتور مخصوص هر موتور سیکلت را به تفکیک برای شما می آوریم.

روغن موتور بهران

موتور سیکلت های فیدل ویند و کلاسیک و طرح ویو 1040 روغن موتور سوپر پیشتاز 1040

موتور سیکلت های Z2,Z3  و کاوان و شیان روغن موتور 2050

موتور سیکلت وسپا 1550و1560 روغن موتول کبیر مدل موتورکس در هر 2000 کیلومتر

موتور سیکلت کاوازاکی و KTM  روغن موتور1550 بهران

روغن موتور 1040SL موتورکس

امیدوراریم در پایان این مقاله شما بتوانید روغن موتور خوب و مناسبی برای موتور سیکلت خود تهیه نمایید.

عالی رو فروشگاهی برای فرش انواع موتور سیکلت ، اسکوتر ، دو چرخه ، موتور برقی ، کلاه کاسکت و … است که خدمات خود را به صورت حضوری و غیر حضوری ، به مشتریان عزیز ، ارائه می کند . مشتریان عزیز می توانند در استان تهران به صورت حضوری به خرید بپردازند و در دیگر شهر ها و استان ها می توان به صورت غیر حضوری و آنلاین ، از طریق همین سایت ، اقدام به ثبت سفارش کرد ، و محصول مورد نظر را در محل تحویل گرفت ؛ عالی رو به صورت فعال به سراسر کشور ارسال مرسوله های خود را دهر آن چه باید در مورد نحوه تولید روغن موتور بدانید!

نحوه  تولید روغن موتور از روغن پایه موضوع جذاب اولین مقاله صفحه لینکدین شرکت ، بزرگ ترین تولیدکننده روغن پایه در خاور میانه است. پیش از آن که داستان تبدیل روغن پایه از پالایشگاه تا روغن موتور (روغن نهایی) در موتور خودروی شما را واکاوی کنیم، نخست به یک پرسش کلیدی پاسخ می دهیم؛

روغن موتور چیست؟

روغن موتورها که جزء دسته روانکارها به شمار می روند، بخش حیاتی برای موتور خودرو هستند که از اصطکاک و سایش میان اجزای آن جلوگیری می کنند. عدم استفاده از روغن موتور یا تعویض نکردن به موقع آن موجب خرابی قطعات موتور خودرو شده و به آن آسیب جدی می رساند. به همین خاطر است که پس از طی مسافتی مشخص می بایست آن را تعویض کرده و با انتخاب یک روغن مناسب با مشخصات فنی موتور خودروی خود، عملکرد نرم و روان آن را تضمین کنید.

اجزا و انواع روغن موتور

روغن های موتور ترکیبی از روغن پایه و انواع افزودنی ها با عملکرد و خاصیت های مختلف هستند. یکی از روش های دسته بندی روغن موتور آن را به سه دسته روغن معدنی، مصنوعی و نیمه مصنوعی تقسیم می کند. این تقسیم بندی بر پایه تولید روغن موتور بر پایه نفت خام تصفیه شده یا مواد پلیمری و آزمایشگاهی بنا شده است.

نحوه تولید روغن موتور

ادتیو های روغن موتور شامل طیف وسیعی از مواد هستند که هر کدام ویژگی هایی مانند ضد سایش، ضد کف، ضد خوردگی، خنثی کردن اسید و نگهداری ویسکوزیته را به محصول نهایی (Finish Product) می بخشند. برقرار کردن تعادل میان مقدار روغن پایه و مقدار این ادتیوها، کار سخت و چالش برانگیزی برای تولیدکنندگان روغن موتور (Motor Oil) به حساب می آید.

تاریخچه استفاده از روغن موتور

به کار گیری روغن ها و روانکار به هزاره چهارم پیش از میلاد باز می گردد. زمانی که مردم با چرخ و ارابه جابجا می شدند و چرخ ها بر اثر اصطکاک نیم سوز می شدند، از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون مرسوم گشت. این در حالی بود که عملکرد روغن های گیاهی به علت مقاومت پایین و نیم سوز شدن به هیچ عنوان مناسب و کارآمد نبود.

اندکی پس اولین چاه استخراج مدرن نفت در قرن 19 میلادی، به مرور روانکارهایی بر پایه نفت خام تولید و استفاده گردید، اما تحول این صنعت به اختراع اتومبیل و نیاز مبرم به روغن موتورهای با کیفیت رخ داد. روغن موتورهایی که کیفیت بالا و عمر بیشتری داشته باشند و بتوانند نیاز موتورهای روز به روز پیچیده تر خودرو را مرتفع نمایند.

وظیفه اصلی روغن موتور

روان سازی و کم کردن اصطکاک بین اجزای موتور اصلی ترین و مهم ترین وظیفه روغن موتور به شمار می رود. با این وجود روغن های موتور وظایف دیگری نیز مانند جلوگیری از زنگ زدگی، خوردگی، افزایش کارایی، حفاظت از سطوح فلزی، پاک کنندگی موتور و موارد جزئی دیگر است.

البته در نظر داشته باشید که تمام روغن ها این وظایف را به درستی انجام نمی دهند. در صورتی که مورد استفاده متناسب با ویژگی ها و مشخصات موتور خودرو نباشد، نه تنها کمکی به عملکرد مناسب آن نمی کند بلکه ممکن است کارایی خودرو را کاهش داده و حتی آن را با آسیب مواجه کند.

انواع روغن موتور

1- روغن موتور تمام سنتتیک:

روغن های تمام سنتتیک (Fully Synthetic) به طور کامل در آزمایشگاه تولید شده، خالص هستند و توان کارایی موتور خودروی شما را به حداکثر ظرفیت آن می رسانند. همچنین این روغن موتور ها مصرف سوخت را کاهش داده و به دلیل همین ویژگی های مثبت گران تر از دیگر انواع روغن هستند.

مرور ویژگی های روغن موتور تمام سنتتیک:

2- روغن موتور نیمه سنتتیک:

مرور ویژگی های روغن موتور نیمه سنتتیک:

3- روغن موتور معدنی:

مرور ویژگی های روغن موتور نیمه سنتتیک:

مواد افزودنی (ادتیو) روغن موتور

1- بازدارنده های کف به جهت ممانعت از ایجاد کف و حباب در روغن

2- بازدارنده های خوردگی برای محافظت در برابر زنگ زدگی با تشکیل یک نوار محافظ

3- ضد یخ برای بهبود سیالیت روغن موتور در دما های پایین و سرمای شدید

4- پراکنده کننده ها و آنتی اکسیدان ها برای جلوگیری از به وجود آمدن ناخالصی ها و تجمع آن ها روی قطعات موتور

5- عوامل ضد سایش برای کمک به روانکاری آنی حین استارت موتور خودرو و کاهش حداکثری سایندگی قطعات

6- تنظیم کننده های شاخص ویسکوزیته برای بهبود عملکرد روغن در دمای بالا

ضمن سپاس از شما همراه گرامی با شرکت نفت سپاهان، بزرگ ترین تولید کننده روغن پایه در خاور میانه و تولید کننده محصولات روغن موتور اسپیدی، در مقالات بعدی به دیگر مباحث مربوط به روغن پایه، روغن موتور، انواع دیگر روغن و سوالات پر تکرار شما خواهیم پرداخت.

شما می توانید پرسش های خود را در بخش کامنتروغن موتور جز حیاتی برای عملکرد مناسب و طول عمر موتورهای احتراق داخلی است، خواه در خودروها، کامیون‌ها، موتورسیکلت‌ها به کار رود یا سایر ماشین‌آلات مانند ماشین چمن‌زنی و موتور ژنراتورها. در موتورها قطعاتی وجود دارد که در مقابل یکدیگر حرکت می‌کنند و اصطکاک بین قطعات با تبدیل انرژی جنبشی به گرما سبب می‌شود نیروی مفید هدر رود. نتیجه می‌تواند راندمان پایین‌تر و تخریب موتور باشد. بنابراین در کلام ساده می‌توان گفت روغن‌کاری مناسب باعث کاهش مصرف سوخت، قدرت تلف شده و افزایش طول عمر موتور می‌شود. با این مقدمه به سراغ بررسی کارکرد روغن موتور می‌رویم.

روغن موتور چیست؟

اجازه دهید ابتدا به تعریف بپردازیم. از نظر فرمولاسیون شیمیایی، این ترکیبات از روغن‌های پایه تقویت شده همراه با افزودنی‌های مختلف و بهبود دهنده‌های شاخص ویسکوزیته تشکیل شده‌اند. از نظر کارکرد، وظیفه آن‌ها این است که موتور را از لجن و دترجنت‌ها (شوینده‌ها) تمیز کنند. همچنین اسیدهای ناشی از اکسیداسیون را خنثی کرده که نتیجه بهبود آب‌بندی رینگ‌های پیستون و خنک‌کردن موتور است. روغن موتور می‌تواند معدنی یا مصنوعی باشد و بسته به این موضوع آن‌ها می‌توانند ترکیبات متفاوتی از نفت خام تصفیه شده یا پلیمرهای تولید شده در آزمایشگاه داشته باشند.

روغن موتور معدنی و مصنوعی

روغن موتور معدنی از نفت خام ساخته می‌شود. نفت خام پس از استخراج و انتقال به یک پالایشگاه، چندین فرآیند پالایشی را طی می‌کند تا برخی ناخالصی‌ها حذف شود. این  نوع از روغن‌ها از هیدروکربن‌ها (اکسیژنه یا غیر اکسیژنه) تشکیل شده‌اند، اما ممکن است حاوی ترکیباتی مانند گوگرد یا نیتروژن نیز باشند. پس از پردازش، مواد افزودنی به روغن موتور به اصطلاح معدنی اضافه می‌شود تا عملکرد آن بهبود یابد.

روغن مصنوعی را می‌توان به صورت شیمیایی در آزمایشگاه ایجاد کرد، اما می‌تواند از نفت تصفیه شده نیز تهیه شود. پالایش روغن مصنوعی فرآیند پیچیده‌تری نسبت به روغن معدنی است. در این فرآیند ساختار مولکول‌های هیدروکربن اصلاح می‌شود و در نهایت بهترین آرایش مولکولی به دست آمده حفظ می‌شود. افزودنی‌های زیادی نیز به روغن‌های مصنوعی اضافه می‌شوند. روغن موتور به اصطلاح مصنوعی روغنی با کیفیت بالا در نظر گرفته می‌شود که خالص‌تر است و عملکرد بالاتری نسبت به روغن موتور معدنی دارد.

افزودنی‌ها

برای اطمینان از کیفیت، عملکرد و طول عمر روغن موتور مواد افزودنی هم به روغن‌های معدنی و هم به روغن‌های مصنوعی اضافه می‌شود. افزودنی‌ها باید با روغن پایه مخلوط شوند تا به طور موثر عمل کنند. نسبت مواد افزودنی در روغن پایه می‌تواند تا 20٪ باشد. این ترکیبات اجزای محلول در روغن هستند که به روغن خواص اضافی می‌دهند که قبلاً نداشته است. هدف استفاده از افزودنی‌ها در روغن موتور عبارت است از:

انواع افزودنی‌ها و نقش آن‌ها در روغن موتور عبارت است از:

“ ” به شما اطلاعات بسیار جزیی‌تری را در مورد نقش افزودنی‌ها در ایجاد روانکارها اعم از روغن‌ها ارائه می‌دهد.

کارکرد روغن موتور چیست؟

برای درک بهتر این که روغن موتور چه کار می‌کند، مهم است بدانید چرا از آن استفاده می‌شود:

نقش فیلترهای روغن در کارکرد روغن موتور چیست؟

انواع مختلفی از آلاینده‌ها وجود دارند که می‌توانند وارد روغن موتور شوند و اکثر آنها پتانسیل تخریبی دارند. این‌ها شامل آب، گلیکول، سوخت، روغن نامناسب، کثیفی، زباله‌های ناشی از سایش و غیره است. آلاینده‌های جامد به طور کلی به عنوان مخرب‌ترین آلاینده‌ها شناخته می‌شوند. فیلتر روغن یک جز ضروری در سیستم روغن‌کاری موتور احتراق داخلی است که وظیفه اصلی آن حذف آلاینده‌ها و ناخالصی‌ها از روغن موتور هنگام گردش در موتور است. فیلتر روغن نقش مهمی در حفظ پاکیزگی و کارایی روغن موتور دارد که به نوبه خود به محافظت از اجزای داخلی موتور و افزایش عمر آن کمک می‌کند. نحوه عملکرد فیلتر روغن به شرح زیر است:

فیلترهای روغن در انواع و اندازه‌های مختلف برای طراحی و کاربردهای مختلف موتور وجود دارند. دو دسته اصلی فیلترهای روغن وجود دارد:

تعویض منظم فیلتر روغن همراه با روغن موتور برای حفظ سلامت و عملکرد موتور ضروری است. غفلت از تعویض فیلتر روغن مسدود شده یا ناکارآمد می‌تواند منجر به کاهش جریان روغن، روغن‌کاری و آسیب احتمالی به موتور شود. بنابراین پیروی از توصیه‌های سازنده برای تعویض روغن و فیلتر ضروری است تا اطمینان حاصل شود که موتور شما کارایی و دوام بیشتری دارد.

از کجا بفهمیم روغن موتور باید عوض شود؟

فرکانس تعویض روغن موتور خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله برند، مدل خودرو، نوع روغنی که استفاده می‌کنید، عادات رانندگی شما و توصیه‌های سازنده. با این حال، چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

اگر روغن خود را بیشتر از حد لازم تعویض می‌کنید، به خودروی شما کمکی نمی‌کند. ضرری هم ندارد، اما پول، زمان و منابع خود را هدر می‌دهید. همچنین به خاطر داشته باشید که دور ریختن روغنی که هنوز قابل استفاده است به محیط‌زیست فشار وارد می‌کند. نکته مهم در تعویض روغن این است که به خاطر داشته باشید هر چند وقت یکبار روغن خود را تعویض می‌کنید، ممکن است نیاز به تعویض فیلتر روغن هم وجود داشته باشید. دفترچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید تا ببینید فیلتر روغن چند وقت یکبار نیاز به تعویض دارد.

برای درک بهتر بازه تعویض روغن توصیه می‌کنیم مقاله “” را مطالعه بفرمایید. این مقاله در مورد مشخصه‌های مربوط به تعیین عمر مفید این دسته از روغن‌های محبوب و پرطرفدار برند ایرانول توضیح داده است.

چطور باید روغن موتور را تعویض کرد؟

اگر قبلا روغن خود را عوض نکرده‌اید، امیدواریم این راهنما بتواند در یادگیری و درک شما درباره نحوه تعویض روغن خودرو مفید باشد:

و اما چه می‌شود اگر از روغن موتور نامناسب استفاده کنیم؟

همه به خوبی آگاهید اگر گروه خونی اشتباهی برای فرد تزریق شود چه اتفاقی می‌افتد؛ بی شک این اتفاق می‌تواند کشنده باشد. به همین ترتیب روغن موتور رگ حیاتی موتور محسوب می‌شود و استفاده از نوع نامناسب آن می‌تواند عواقب به همان اندازه فاجعه‌باری داشته باشد. اگر از روغن نامناسب استفاده کنید باید منتظر چنین عواقبی باشید:

جدا از همه این موارد استفاده از روغن موتور تقلبی نیز خطرات دیگری مانند احتمال آتش‌سوزی را به دنبال دارد. در این مورد توصیه می‌کنیم به تعویض روغن در محل همدان مراجعه کنید.

خروج از نسخه موبایل