اقتصادیفعالان کسب و کار

ساب آجر نما چیست ؟ مزایا و معایب آن

یکی از مهمترین انواع آجر است که مصرف کنندگان از آن برای نماکاری داخلی یا خارجی ساختمان استفاده می کنند. تنوع بالای آجرها از نظر طرح و رنگ باعث شده تا دست مشتری برای انتخاب باز باشد. آجر دکوراتیو و آجر پلاک نما از مهمترین آجرهای نما در ساختمان است که به ویژه در نماکاری خارجی کاربرد دارد. از آنجا که آجر پلاک نما با فناوری نانو تولید می شود امروزه طرفداران بیشتری پیدا کرده که در این مقاله به طور کامل به معرفی و بیان مزایای آن می پردازیم.

? پیشنهاد ویژه:  ?

ساختار آجر پلاک نما

و انواع آجر همگی به دلیل تفاوت در ترکیب یا نحوه تولید با هم تفاوت دارند. آجرهای پلاک نما نیز دارای ساختار متمایزی از سایر آجر هستند که در صورت انتخاب آن برای کاربری مورد نظر باید به آن توجه کنید.

به معنا که همان ویژگی ها و مشخصاتی که در زمان در نظر میگیرید باید برای انواع دیگر آجر نیز مدنظر قرار دهید تا در نهایت نتیجه مطلوب را به دست آورید.

ساختار آجر نما پلاک به دلیل استفاده از تکنولوژی نانو تفاوت بسیار زیادی با انواع دیگر آجر دارد. همین تکنولوژی باعث دوام و ماندگاری بالای این آجرها می شود. استحکام آجر را در برابر ساییدگی، خراشیدگی، نور خورشید و تماس با مواد شیمیایی افزایش می دهد. علاوه بر اینکه این آجر را در برابر رطوبت مقاوم می کند، از همین رو این آجرها در برابر شوره مقاومت زیادی دارد، این آجرها ۱۸ درصد آب را به خود جذب می کند. از دیگر مشخصاتی که در ساختار آجرهای نما پلاک میتوان مورد توجه قرار داد تحمل بالای فشار است.

پیدایش آجر پلاک نما

آجر یکی از مصالح پر کاربرد در طول تاریخ بوده و امروزه نیز از آن به طور وسیع در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. از همین رو خرید آجر یکی از موارد مهم در ساختمان سازی است. آثار باستانی و تاریخی به جا مانده از سده های پیش نشان می دهد که یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که به دلیل دوام و ماندگاری بالای آن امروزه هم محبوب مصرف کنندگان است.

آجرهای پلاک در مقایسه با انواع دیگر آجر جدیدتراست چرا که در فرایند تولید آن از تکنولوژی نانو استفاده می شود اما به دلیل شکل ظاهری و مقاومت بالایی که دارد می توان از آن برای مرمت آثار تاریخی و قدیمی نیز استفاده کرد.

? پیشنهاد ویژه: ?

کاربرد های آجر پلاک نما

  • آجر پلاک نما مانند آجر انگلیسی یا هر آجر دیگری بسته به کیفیت و طرح و رنگ آن می تواند کاربردهای خاصی داشته باشد. از مهمترین کاربردهایی که می توان برای این آجر برشمرد:
  • ترمیم و مرمت آثار تاریخی و باستانی
  • بازسازی مساجد قدیمی
  • بناهای با معماری کلاسیک و سنتی
  • نماکاری ساختمان های نوساز
  • استفاده در محیط داخلی ساختمان مثل آشپزخانه
  • استفاده در دیواره های راه پله
  • دکور دیوار اتاق خواب
  • دیوار پشت تلویزیون

آجر سبک برای دیوار چینی |آجر سبک هبلکس

رنگ های آجر پلاک نما

آجر نسوز نما یا آجر نما پلاک فرقی نمی کند، با تکنولوژی و فناوری هایی که امروزه برای تولید آجر استفاده می شود می توانید طیف وسیعی از آجرهای رنگی را برای ساختمان سازی استفاده کنید.
آجرهای نما پلاک با توجه به نوع کاربری که برای آنها وجود دارد نیز به رنگ های مختلفی تولید می شوند و شما می توانید از طیف های رنگی آن استفاده کنید.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید رنگ آجرها به دو عامل بستگی دارد، حرارتی که به آجر در کوره داده می شود و ترکیبات معدنی و شیمیایی که می تواند بر رنگ آن اثرگذار باشد.
آجرهای نما پلاک در بازار در طیف های رنگی زرد پررنگ، قرمز، قهوه ای، گلبهی و… وجود دارد. کافی است شما کد رنگی مورد نظر را از کاتالوگ انتخاب کنید. بسیاری از مشتریان عقیده دارند زیبایی آجر به داشتن رنگ طبیعی آن است، با این وجود باید وجه کنید که رنگ سطح آجر باید با عمق آن یکسان باشد در غیر این صورت براساس سایش یا نور خورشید رفته رفته رنگ آجر تغییر خواهد کرد و زیبایی آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

? پیشنهاد ویژه: ?

مزایای استفاده از آجر پلاک نما

زمانی که بخواهید از انواع آجر مثل یا هر نوع دیگری با هر کاربری استفاده کنید، قطعا مزیت های آن برای شما بسیار اهمیت دارد. استفاده از آجرهای پلاک نما نیز برای مصرف کننده مزایای زیادی به همراه دارد که مهمترین آن ها عبارت است از:

  • متناسب با معماری ایرانی و اسلامی
  • مقاومت بالا در برابر آتش و حرارت
  • ظاهری طبیعی و مقاوم در برابر تغییرات ناشی از نورخورشید یا بارندگی و…
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • تولید آسان و دوستدار محیط زیست
  • تنوع رنگی زیاد
  • مقاوم در برابر ساییدگی، خوردگی و گرما

? پیشنهاد ویژه: ?

نحوه تشخیص آجر نما پلاک درجه یک

برای اینکه بتوانید آجر پلاک نما درجه یک را شناسایی کنید، کار سختی نیست. مثل شناسایی یا دکوراتیو یا…. کافی است رنگ آن را اول مورد بررسی قرار دهید. اگر رنگ مورد نظر تا عمق آجر یکسان بود می توانید به مرغوب بودن و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که رنگ فقط به صورت سطح برای آجر ایجاد شده باشد این آجر بی کیفیت است و در صورت خریداری و استفاده از آن در کوتاه مدت تاثیرات آن را خواهید دید. زیبایی ظاهری تحت تاثیر شرایط آب و هوایی و نور خورشید از بین می رود و رنگ اصلی آجر نمایان می شود.

آجر پلاکی که در حال حاضر در بازار طرفدار بیشتری دارد دو رنگ زرد و قرمز است. با توجه به اینکه در تولید این نوع آجر از شیل استفاده می شود و مواد افزودنی به آن اضافه نمی شود از همین رو یکی از انواع آجر با کیفیت و با دوام به شمار می آید. اگر در زمان خرید این آجر متوجه وجود رنگ غیرطبیعی یا مواد افزودنی در آن شدید، از خرید آن صرف نظر کنید.

جمع بندی

آجر نما پلاک یکی از آجرهای پرکاربرد در بخش های داخلی و خارجی ساختمان است که به دلیل تکنولوژی نانو به کار رفته در روند تولید آن و نیز تنوع رنگی طرفداران زیادی دارد. این آجرها علاوه بر نمای بیرونی ساختمان برای بخش های داخلی ساختمان به عنوان آجر دکوراتیو قابل استفاده است. استفاده از آن در آشپزخانه، اتاق خواب، دیوار پشت تلویزیون، راه پله ها… بخشی از کاربردهای داخلی این نوع آجر است. نکته مهمی که در زمان خرید این آجر باید مورد توجه قرار دهید کیفیت رنگ و ترکیبات مورد استفاده در تولید آن است.

همانطور که در توضیحات بالاتر گفته شد یکی از مهمترین ویژگی های بارز آجر پلاک ضد شوره بودن آن و عدم نفوذ رطوبت در آن است. این موضوع بر مقاومت این آجر در مقابل ساییدگی و تماس با مواد شیمیایی و خوردگی تاثیر دارد. آجر پلاک را می توان یکی از انواع آجر مقاوم در برابر باران های اسیدی دانست.

? سوالات متداول ?

رنگ آجر تحت تاثیر چه عواملی است؟

میزان حرارت و مواد معدنی و شیمیایی افزودنی به آجر می تواند بیشترین تاثیر را بر رنگ آجر داشته باشد و طیف رنگی از این محصول را به دست آورد. در بسیاری از کارخانه های تولید آجر مرغوب می توان آجرهای رنگی با کیفیت و ماندگار را پیدا کرد. از همین رو اگر قصد خرید آجر رنگی دارید حتما به کیفیت رنگ سطح آجر و نفوذ آن در عمق آجر دقت کنید. اگر رنگ آجر به صورت سطحی باشد در کوتاه مدت رنگ و ظاهر آجر از بین خواهد رفت.

ترکیبات مورد استفاده در آجر پلاک پیست؟

این آجر با تکنولوژی نانو از شیل تولید شده و هیچ مواد افزودنی به آن اضافه نمی شود. در صورتی که بخواهند آجر رنگی تولید شده از آلومینا و سیلیس به اندازه لازم استفاده می شود تا طی حرارتی که به آجر وارد می شود رنگ مورد نظر ایجاد شود.

مهمترین مزیت آجرهای نما پلاک چیست؟

سازگاری آن با معماری ایرانی اسلامی قابل استفاده برای مرمت آثار تاریخی تنوع بالای رنگی مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش مقاومت بالا در برابر شرایط جوی ناپایدار قیمت مناسب و اقتصادی دوستدار محیط زیست ضد شوره، سایش و خوردگی

مقاومت آجر پلاک در برابر عوامل محیطی چقدر است؟

از آنجا که این آجر با تکنولوژی نانو تولید می شود و در ترکیبات آن بجز شیل و گاهی آلومینا و سیلیس که با هدف رنگ آجر استفاده می شود، مواد افزودنی اضافه نمی شود از همین رو این آجرها در برابر عوامل مختلفی مانند باران های اسیدی، مواد شیمیایی، نور خورشید، ساییدگی و فشار مقاومت بالایی دارد. از همین رو از این آجرها می توان به راحتی در نمای ساختمان استفاده کرد. در نظر داشته باشید که یکی از مهمترین کاربردهای آجر پلاک مرمت آثار باستانی و تاریخی است تا دوام و ماندگاری آن ها تا سالها حفظ شود. ضد شوره بودن آجر پلاک یکی دیگر از مسائل مهمی است که می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. این آجرها تا ۱۸ درصد قابلیت جذب آب دارد از همین رو رطوبت و آب در محیط های مرطوب باعث بروز شوره روی این آجرها نمی شود.

مهمترین نکته برای تشخیص آجر پلاک درجه یک چیست؟

میزان عمق رنگ آن به طوری که از سطح تا عمق آیکی از مهمترین مصالح ساختمانی است که در همه سازه ها از آن استفاده های مختلفی می شود. “اجر نمای ساختمان” نیز یکی از انواع پرکاربرد و البته پرطرفدار به شمار می آید که می توان از آن برای زیبا سازی محیط خارجی و حتی دکوراسیون داخلی ساختمان استفاده کرد. در این مقاله به شما خواهیم گفت “آجر نمای ساختمان چیست” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

انواع آجر نمای ساختمان

بافت و رنگ از مشخصات اصلی آجرنماها بوده و بسیار مهم است. روش تولید، ترکیب شیمیایی و کانی‌شناسی مواد اولیه و فرآیند پخت (دما و مدت زمان) می‌تواند نتایج بسیار متفاوتی را به دست آورد. مثلاً: اگر پس از پخت، آهن به صورت اکسید آهن آزاد یا همان هماتیت وجود داشته باشد، آجر قرمز می‌شود! اما اگر آهن در متا کائولینیت گنجانده شود، آجر زرد می‌شود. پیچیده است!

در اکثر موارد، آجرهای روکش دارای ضلعی هستند که در آن بافت‌ها و سایر پوشش‌ها اعمال می‌شوند – بهترین ظاهر آنها.
اضلاع دیگر لزوماً از همان ویژگی‌هایی که نما دارد برخوردار نیستند، زیرا دیده نمی‌شوند.
یک ویژگی‌ آجرنمای ساختمان که هنوز هم لذت بخش است این است که نماهای مختلف گزینه‌های بیشتری برای کاربرد یک آجر ایجاد می‌کنند، زیرا نمای آنها متفاوت است.

بیشتر بدانید:

آجرنماها معمولاً طبق اندازه‌ی استاندارد آجرهای سفالی است. با این حال، آجرها می‌توانند در قالب‌های دیگر برای اهداف تزئین و طراحی، مانند روکش (۵۰ میلی متر) و همپتون بلوک (۱۶۲ میلی متر) از آجرهای لیتل همپتون و سنگفرش تولید شوند.

با همه این توضیحات لازم به ذکر است که بدانید، این آجرها انواع مختلفی دارند که دست مصرف کننده را برای انواع سبک های معماری اعم از کلاسیک و مدرن باز می گذارد. امروزه انواع آجر این امکان را فراهم کرده که بتوانید از آجرهای مختلف در کنار سایر متریال مانند فلز، کامپوزیت، سنگ و…. نیز استفاده کنید. آجرهای نما انواع مختلفی دارند که در ادامه با ان آشنا می شود:

  • آجر شاموتی: یکی از انواع آجر نسوز است که می توانید به راحتی آن را در بازار در اشکال مربع یا مستطیل خریداری کنید. تنوع رنگی این آجرها در طیف های مختلف قهوه ای، نارنجی، زرد و… این شرایط را فراهم کرده تا نتیجه نهایی شکلی طبیعی و گرم داشته باشد و ظاهری چشم نواز داشته باشد. رنگ این آجرها ماندگار است و دوام بالایی دراد.
  • آجر پلاک: یکی از است که تولید شده از خاک رس و دیگر ترکیبات معدنی است. مقاومت این آجرها در برابر رطوبت و تنش های دمایی بالا است از همین رو بدون نگرانی می توانید از طیف های رنگی این آجر برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان استفاده نمایید.
  • : این آجر انواع مختلفی دارد. یکی از انواع آن است. مهمترین ویژگی های این آجرها نسوز بودن ان در کنار داشتن شکل ظاهری زیبا و خاص است. شما می توانید از این آجر برای محیط های در معرض حریق مانند شومینه و باربیکیو و… به راحتی استفاده کنید.
  • آجر روستیک: اگر در میان اجر هایی با نمای طبیعی بخواهید یک گزینه را انتخاب کنید قطعا روستیک بهترین گزینه است. تنوع رنگی و طرحی این آجر باعث شده تا بتوانید با اطمینان خاطر از این نسوز و البته ضد حریق استفاده کنید.
  • آجر حصیری: ترکیب بندی این آجر ها ب شکلی است که پس از نصب نمایی با بافت حصیری ایجاد می کند و که بسیار محیط را خاص می کند.
  • آجر لعابی: در میان گزینه های مختلف ، آجر لعابی قطعا یکی از گزینه های بسیار جذاب است به ویژه برای محیط داخلی ساختمان. وجه تمایز این آجر با انواع دیگر، به دلیل داشتن لایه ای لعابی است که علاوه بر شکل ظاهری و رنگ خاص، مقاومت آن را در برابر حرارت و رطوبت تا حد زیادی افزایش می دهد.
  • آجر قزاقی: در میان آجرها، می توان قزاقی را یکی از انواع قدیمی دانست که امروزه می توان آن را به رنگ های صورتی، زرد، قهوه ای و قرمز در بازار مشاهده کرد. از مهمترین قابلیت های این آجر تنوع طرح آن و قابلیت استفاده از آن برای گوشه ها و زوایای ال مانند است.
  • آجر شیل: نوع دیگری از آجر های نما که به وفور می توان آن را در بازار مشاهده کرد، آجر شیل است. این آجرها به دلیل ساختار خاصی که دارند علاوه بر نما قابلیت استفاده در بخش های مختلف ساختمان را دارا است. به این آجر، یا سوراخ دار نیز گفته می شود. چرا که روی سطح آن سوراخ هایی تعبیه شده که علاوه بر کاهش وزن آجر، به محکم تر شدن نصب آجر با ملات نیز کمک می کند.

نصب آجر نمای ساختمان

شما می توانید از سه روش برای نصب آجرهای مورد استفاده در نمای ساختمان استفاده کنید. این روش ها عبارت است از:

  1. استفاده از دوغاب: از این روش برای آجرهایی که ضخامت کمی دارند استفاده می شود. چرا که وزن آجر کم است و با ملات دوغاب به راحتی در جای خود محکم می شود. برای بخش هایی از سازه که دسترسی برای نصب آجر در آن سخت است از این روش استفاده می شود.
  2. استفاده از چسب: امروزه از چسب های مخصوصی نیز برای نصب آجر بر جای خود استفاده می شود. عمدتا از این روش برای نصب آجرهای نما با ضخامت کم استفاده می شود. در نظر داشته باشید که این روش بسیار حساس و تخصصی است از همین رو باید از کمک افراد باتجربه و خبره استفاده کنید. در این روش از چسب های مخصوص روی آجر و دیوار مالیده و پس از آن آجر روی محل نصب می شود.
  3. استفاده از روش خشک: جدیدترین روش نصب آجر، این روش است که در آن به جای استفاده از ملات و چسب از تجهیزات فلزی مانند پیچ رول پلاک یا سایر اتصالات استفاده می شود. یکی از مهمترین مزیت های این روش عدم تولید نخاله و آلودگی در محیط و نصب سریع و آسان است.

در نظر داشته باشید که اگر می خواهید از آجر به عنوان متریال مورد استفاده در نما و دکوراسیون داخلی ساختمان استفاده کنید، اجرا و نصب آن را به عهده استادکاران خبره بسپارید. چرا که کوچکترین اشتباهی می تواند علاوه بر دوباره کاری از نظر مالی نیز هزینه زیادی را به شما تحمیل کند. پیش از اجرای هر طرح نیز باید از مشاوره افراد باتجربه در این زمینه استفاده کنید. نکته مهم دیگری که باید مدنظر قرار دهید خرید آجر با کیفیت از شرکت های تولیدکننده خوشنام است، بی توجهی در انتخاب آجر با کیفیت می تواند در کوتاه مدت باعث تغییر رنگ یا شوره زدگی آجر شود.

امروزه از روش های مختلفی برای تنوع طرح و رنگ آجرها استفاده می شود تا کیفیت ان تا حد زیادی افزایش پیدا کند تا متعاقبا ماندگاری آجرها نیز حفظ شود. برای این منظور پیشنهاد می شود تا سری به فروشگاه اینترنتی شرکت اصفهان آجر بزنید.

بیشتر بدانید:

مزایا و ویژگی های استفاده از آجر در نمای ساختمان

آجر نما ها بسیار زیباتر و جذاب‌تر از آجرهایی هستند که برای فضای داخلی دیوارها استفاده می‌شوند، نیازی به گفتن نیست که چون در دماهای شدیدی آتش گرفته‌اند بسیار مقاوم و ضد آب هستند.

به این ترتیب، آجر نمای ساختمان دارای دو ویژگی اساسی هستند: بسیار مقاوم و از نظر زیبایی بسیار مطلوب. البته علاوه بر این ویژگی ها، این آجرها ویژگی های منحصر به فرد دیگری نیز دارند که مصرف کننده می تواند با اطلاع از آن در استفاده از این محصول ترغیب شود. از مهمترین ویژگی های آجر نما می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت زیاد در برابر حرارت
  • مقاوم در برابر نور مستقیم خورشید و انواع شرایط آب و هوایی
  • دوام و ماندگاری بسیار بالا
  • حفظ، تعمیر و نگهداری آسان و کم هزینه
  • نصب آسان
  • عایق رطوبت
  • عایق انرژی
  • عایق صورتی
  • ایجاد نمایی طبیعی و گرم
  • مقاوم در برابر زلزله

همین ویژگی ها باعث شده تا آجرهای نما دارای مزیت های زیادی باشد که مهمترین آن ها عبارت است از:

  • مقاومت بالا در برابر آتش و شرایط آب و هوایی مختلف
  • مقاوم در برابر رطوبت و بارندگی
  • ماندگاری و دوام بالا
  • عایق صوتی
  • عایق انرژی
  • زیباسازی جلوه بصری ساختمان ها
  • قیمت مناسب در مقایسه با سایر متریال
  • نصب آسان
  • قابل استفاده برای و داخلی ساختمان

بیشتر بدانید:

نتیجه گیری

شما می توانید با استفاده از آجر علاوه بر کاهش هزینه ها، ساختمانی زیبا و ایمن و محکم داشته باشید. انواع آجر برای کاربری های مختلف تولید شده که شما می توانید به راحتی به تناسب نیاز خود از آن استفاده کنید. آجر نما یکی از انواع پرکاربرد آجر می باشد. این آجرها با تنوع طرح و رنگ و قابلیت های منحصر به فرد علاوه بر افزایش کیفیت و ماندگاری ساختمان، ظاهری زیبا به سازه می دهد و باعث افزایش ارزش اقتصادی آن نیز می شود. در صورتی که قصد دارید برای ساختمان خود از این محصول استفاده کنید، پیشنهاد می شود ابتدا با مراجعه به سایت اصفهان آجر به طور کامل انواع محصولات آجر نما را بررسی و پس از آن برای خرید و ثبت سفارش با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

اصفهان آجر یکی از برندهای معروف تولید و عرضه آجر در کشور است که شما می توانید خریدی با کیفیت و مقرون به صرفه را تجربه کنید.

? سوالات متداول ?

۱- انواع آجرهای مورد استفاده برای نما چیست؟
نسوز، روستیک، حصیری، لعابی، شیل، قزاقی پلاک و شاموتی از جمله انواع آجرهای نما می باشد.

۲- مزیت استفاده از آجر چیست؟
مقاومت بالا در برابر آتش و شرایط آب و هوایی مختلف
مقاوم در برابر رطوبت و بارندگی
ماندگاری و دوام بالا
عایق صوتی
عایق انرژی
زیباسازی جلوه بصری ساختمان ها
قیمت مناسب در مقایسه با سایر متریال
نصب آسان
قابل استفاده برای نمای داخلی و خارجی ساختمان

حتما شما هم این روزها متوجه افزایش اجرای نمای آجری به عنوان نمای ساختمان‌ها شده‌اید! علت این موضوع چیست؟ نمای آجری چه مزایایی دارد؟ انواع آجر نما کدام است؟ نمای آجری از جمله نماهایی است که از گذشته تا به امروز پرکاربرد و پر طرفدار بوده و برای بسیاری از ساختمان‌ها با کاربری‌های مسکونی، تجاری، اداری و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در این مقاله صفر تا صد نمای آجری ساختمان از جمله انواع و نکات مهم اجرای آن را به همراه فیلم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید!

آنچه در این مقاله می آموزید:

نمای آجری چیست

فیلم اجرای آجر نما

اجرای آجر نما

انواع آجر نما

روش‌های اجرا

نکات اجرای

مزایا و هزینه اجرا

نمای آجری چیست

آجر به عنوان متریالی با قدمت زیاد همواره دارای محبوبیت بالایی نزد ایرانیان بوده است. مهم‌ترین دلیل محبوبیت آجر وجود خاک مناسب به خصوص خاک رس در ایران است. از دیگر دلایل پر کاربرد بودن این متریال می‌توان به ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خاص برای استفاده از این متریال در شرایط مختلف اشاره کرد.

در مقاله ابتدا تاریخچه این متریال پرکاربرد را بررسی کرده و سپس به سراغ انواع آن می‌رویم و ریز به ریز آن‌ها را بررسی می‌کنیم. در نهایت به مشخصات و تمام اطلاعاتی که لازم است درباره آن داشته باشید، می‌پردازیم. برای مطالعه این مقاله روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

امروزه علاوه بر کاربردهای دیگر آجر، مانند از این متریال برای   نیز استفاده می‌شود

از طرفی به دلیل اجبار مراجع صدور پروانه ساخت مبنی بر استفاده از آجر در قسمتی از نمای ساختمان در بعضی مناطق شهر و تصمیمات شورای عالی شهرسازی و معماری با هدف احیای معماری ایرانی اسلامی نمای آجری بیشتر از قبل مورد توجه طراحان و سازندگان قرار گرفته است.

همچنین به علت تنوع زیاد در انواع موجود این متریال، افراد مختلف با سلیقه‌های متفاوت می‌توانند مورد نظر خود را انتخاب و پیاده‌سازی کنند.

اگر مایل به مطالعه هستید روی لینک آبی رنگ کلیک کنید

در تصویر زیر نمای خانه آجری را مشاهده می‌کنید

با توجه به ریزه کاری‌های اجرای نمای آجری، وجود مجری ماهر از نیازهای اساسی در اجرای این نوع نما است.

در بخش بعد دو فیلم کاربردی از اجرای نمای آجری را قرار داده‌ایم اما اگر مایل به یادگیری تمام نکات اجرایی نمای آجری و دیگر نماهای ساختمان هستید توصیه می‌کنیم را از دست ندهید. برای مطالعه سرفصل‌های این آموزش روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

فیلم اجرای آجر نما

همانطور که گفتیم نمای آجری امروزه بسیار پر طرفدار بوده و داشتن اطلاعات به روز و نکات اجرایی مهم آن ضروری است. اما دیتیل نمای آجری چیست و چگونه اجرا می‌شود؟ به دو فیلم زیر درباره نمای آجری توجه کنید

اگر می‌خواهید بدانید نمای آجری چگونه انجام می‌شود، در فیلم زیر مراحل آجر چینی نمای ساختمان را مشاهده کنید

حتما شما هم به عنوان مهندس اجرای ساختمان درباره اهمیت قپان انداختن شنیده‌اید. قپان انداختن به معنی شاقول کردن بدنه ساختمان‌ برای اجرای دیوار چینی نما و در واقع اجرای نمای آجری است. در این فیلم درباره نکات قپان انداختن در نمای ساختمان صحبت می‌کنیم.

همچنین در مقاله  جزئیات این کار را توضیح دادیم. برای مطالعه آن روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

اجرای آجر نما

امروزه به علت پر طرفدار بودن نمای آجری، داشتن اطلاعات به روز و نکات اجرایی مهم این نما ضروری است

اما نمای آجری چگونه اجرا می‌شود؟ در ابتدای اجرای نمای ساختمان باید کارهایی انجام دهیم. نصب داربست، نصب توری برای جلوگیری از سقوط اشیا به خیابان و بستن کمربند ایمنی برای کار در ارتفاع از جمله این کارها است.

در اجرای نمای آجری که در کشور ما اصولا به روش تر انجام می‌شود استفاده از دو نوع ملات مرسوم است.

یکی ملات ماسه سیمان یا دوغاب که از ماسه، سیمان معمولی و آب تشکیل شده و دیگری ملات نرمه که از سیمان سفید، پودر سنگ و آب تشکیل شده است

ملات نرمه برای اتصال بین رج‌های آجر استفاده می‌شود. در تصویر زیر ملات نرمه را مشاهده می‌کنید.

ملات ماسه سیمان برای اتصال آجرها به پشت نما است. نمونه این ملات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

همچنین به کارگیری صحیح شمشه، ریسمان، تراز و همچنین قپان انداختن در دقت و تمیزی نما بسیار اثرگذار بوده و باید به آن توجه شود.

در صورتی که ابعاد آجر برای قسمتی از نما نیاز به تغییر داشت می‌توان آجر را با فرز یا اره مخصوص برید. در تصویر زیر نمونه‌ای از بریدن آجر با فرز را مشاهده می‌کنید

در بخش بعد به توضیح و بررسی انواع آجر نما می‌پردازیم.

انواع آجر نما

آجری که برای نما استفاده می‌شود دارای انواع مختلفی از جمله آجر نما شیل، نسوز، پلاک، آنتیک و رستیک است. در ادامه هر یک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  آجر نما شیل

آجر نما شیل دارای طرح مدرن و در عین حال سنتی است. این نوع دارای عمر طولانی بوده و چون در تولید آن از مواد رنگی مصنوعی استفاده نشده و دارای رنگ طبیعی است به راحتی تغییر رنگ نمی‌دهد. با توجه به ویژگی‌های آجر نما شیل بسیاری افراد این نوع را بهترین گزینه برای استفاده به جای آجر قزاقی معرفی کرده‌اند. وجود شیل در این متریال از نفوذ گرد و غبار و دوده به بافت آن جلوگیری کرده و اجازه ورود چنین موادی را نمی‌دهد

به طور کلی نوع شیلی مقاومت بیشتر و جذب آب کمتری نسبت به نمونه‌هایی از جنس رس دارد.

  آجر نما نسوز

آجر نسوز یکی از انواع آجر نما جدید است. این نوع برای استفاده در نمای ساختمان‌ها بسیار پرکاربرد بوده و از خاک‌های نسوز با دمای پخت 1500 درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شود. این آجر نما جذب آب کم و مقاومت فشاری بالایی دارد.

در مقاله درباره تمام نکات، مزایا و کاربردهای این نوع آجر صحبت کرده‌ایم. برای مطالعه آن روی لینک آبی رنگ کلیک کنید

  آجر نما پلاک

این نوع متریال از خاک رس تشکیل شده است و بر اساس درجه حرارتی که در مرحله ساخت در معرض آن قرار می‌گیرد دارای رنگ‌های متفاوتی خواهد بود. طیف رنگی آجر نما پلاک از رنگ قرمز و گلبهی تا رنگ زرد را شامل می‌شود.

این نوع به نسبت سایر انواع این متریال دارای قیمت مناسب و تنوع رنگی بالایی است.

از دیگر مزایای این نوع می‌توان به مقاومت آن در برابر آتش و همچنین تولید آسان آن به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه اشاره نمود.

  آجر نما رستیک

از انجام یک مرحله فرآوری روی آجر نما پلاک به وجود می‌آید. در واقع بعد از پخت آجر، به کمک دستگاهی به وسیله فشار آب در چندین مرحله شکل بی نظم و با خلل و فرج‌های زیاد شبیه به کوه یا صخره ایجاد می‌شود.

این نامنظمی، شکل و شمایل زیبا و خاصی به آجرها می‌دهد. از طرفی استحکام و مقاومت بالایی که این نوع دارد، باعث شده تا کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد.

  آجر نما آنتیک

از اعمال یک مرحله فرآوری روی آجر نما رستیک تولید می‌گردد. در این فرآوری لبه‌های تیز قطعات از بین رفته و کمی انحنا ایجاد می‌کنند. بیشترین مصرف از این نوع به علت رفع لبه های تیز و لطافت در شکل آن است.

ویژگی‌های آجر نما

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم در دهه‌های اخیر استفاده از آجر نما برای نمای ساختمان‌ها با کاربری‌های متفاوت باب شده و طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.

با توجه به اینکه آجرهای نما دارای انواع و طرح‌های مختلفی هستند، برای اینکه بتوانید بهترین نوع را با توجه به شرایط پروژه خود انتخاب کنید باید به مواردی دقت کنید.

به طور کلی آجر نما باید از مقاومت کافی در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب برخوردار بوده و به علت قرارگیری در معرض تابش نور خورشید ماندگاری رنگ بالایی داشته باشد

هر چند عواملی مانند بودجه، شرایط محیطی پروژه و سلیقه در انتخاب آجر نما دخیل است. اما ویژگی‌های یک نوع آجر نمای خوب عبارتند از:

وزن کم

کیفیت بالا و پایدار

 توپر و مقاوم

سطح بدون حفره و سوراخ

جذب آب مناسب و استاندارد

تنوع در رنگ و طرح 

نصب آسان (گیرایی و جذب بالا در تماس با سایر مصالح)

عایق صدا و دما در حد استاندارد

پایین بودن احتمال خوردگی، شوره زدن یا لقی 

انواع روش‌ها در اجرای نمای آجری

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تنوع مصالح ساختمانی، انواع آجر نما در طرح‌های متفاوتی به وجود آمدند. همچنین روش‌های اجرایی دیگری نیز به وجود آمده که سرعت اجرا و مقاومت بالاتری دارد. در این بخش با روش‌های اجرای نمای آجری آشنا می‌شویم.

اجرای نماهای آجری به دو روش انجام می‌گیرد که عبارتند از

روش خشک: فاقد ملات و استفاده از زیرسازی فلزی برای اتصال آجرها

روش تر: استفاده از ملات یا مواد با خاصیت چسبندگی

در کشور ما عمدتا از روش تر به سبب هزینه کمتر استفاده می‌گردد. در این بخش جزییات نحوه اجرای هر روش را توضیح داده و نکات آن را بیان می‌کنیم.

روش اجرای خشک

همانطور که گفتیم سیستم خشک فاقد ملات بوده و در این روش برای اتصال آجرها از زیرسازی فلزی استفاده می‌گردد. در این روش پیشنهاد می‌شود در مرحله اول یک لایه عایق حرارتی مانند پشم شیشه یا پشم سنگ به کمک بست به بدنه ساختمان متصل شود. در مرحله بعد ریل‌ها و زیرسازی فلزی به ساختمان متصل می‌شود. سپس نمای خشک آجری با رعایت فاصله از عایق حرارتی بر روی چارچوب نگهدارنده قرار می‌گیرد.

فضای خالی بین نما و عایق باعث می‌شود تا عایق‌بندی حرارتی ساختمان بهبود پیدا کند

اجرای روش خشک برای نصب نمای آجری دارای هزینه بالایی است لذا استفاده از آن در سازه‌های بلند توجیه پذیر بوده و در ساختمان‌های کوتاه به صرفه نیست.

 مزایای نصب نمای آجری به روش خشک

سرعت اجرای بالا

کمترین پرت مصالح

مقاومت بالا

وزن کم در نتیجه مقاومت بالاتر در برابر زلزله می‌شود 

 احتمال تخریب کمتر به نسبت نمای تر هنگام وقوع زلزله

تعمیر و تعویض راحت قطعات نما در صورت آسیب دیدگی

بدون نیاز به نیروی انسانی با مهارت بالا

 امکان استفاده از بست‌‌ها، قطعات فلزی در ساختمان­‌های دیگر در صورت تخریب ساختمان

 معایب نصب نمای آجری به روش خشک

علی رغم مزایای فراوان روش خشک نمی‌توان گفت هیچ معایبی در آن وجود ندارد. دو مورد از مهم‌ترین معایب این روش عبارتند از:

هزینه‌ی بالای اجرا

  احتمال سقوط آجرهای نما در صورت اصولی اجرا نشدن 

روش اجرای تر 

روش اجرای تر می‌تواند به دو حالت ملاتی و چسبی اجرا گردد

نصب آجر به روش ملاتی

قدیمی‌­ترین و متداول‌­ترین روش اجرای نمای آجری از گذشته تا امروز، روش استفاده از ملات ماسه سیمان است.

به طور کلی اجرای نمای آجری با ملات نیازی به محاسبه مهندسی خاصی نداشته و استادکاران تجربی به راحتی می­‌توانند آن را اجرا کنند. اجرای این نوع نمای ساختمان، باعث یک‌­دست شدن سطح دیوار شده و گزینه مناسبی برای پوشاندن عیوب سطحی دیوار اصلی ساختمان است.

روش اجرای تر با استفاده از ملات به این صورت است که ابتدا بیرو‌نی‌ترین نقطه نما مشخص شده و مبنای کار قرار می‌گیرد. سپس در دو طرف کار شمشه‌گذاری شده و بین آن‌ها ریسمان کشی می‌شود. در مرحله بعد آجرهای زنجاب شده در هر ردیف متناسب با طرح نما چیده می‌شوند

منظور از زنجاب کردن این است که حداقل 2 ساعت آن‌ها را در آب قرار داده تا عیوب احتمالی آن مانند وجود مواد آهکی مشخص شود. آجرهای آلوئک زده نباید برای نما به کار روند

اگر میزان آهک موجود در خاک رس بیش از حد باشد بعد از پخت در کوره، هنگام استفاده یا زنجاب کردن با جذب رطوبت شکفته شده و باعث تخریب این مصالح می‌شود، به این پدیده آلوئک می‌گویند

مقاومت و استحکام مکانیکی آجرها با ماندن در آب بالا رفته و آماده ساب زدن و تراشیدن لبه‌ها می‌شوند.

پس از اتمام نماسازی داخل درزها با ملاتی مرکب از ماسه بادی، آب و سیمان توسط قلم فلزی باریک بندکشی شده و در انتها سطح نما کاملا تمیز می‌شود. البته استفاده از سیمان سفید، آب و پودر سنگ رنگی برای بندکشی مرسوم تر است.

در روش تر از نظر زمانی دو راه برای اجرای نما داریم :

اجرای دیوار و نمای ساختمان به صورت همزمان در این روش همزمان با دیوارچینی، آجرهای نما نیز اجرا شده تا پیوستگی لازم بین آجرهای پشت کار و نما ایجاد شود. نکته مهم در این حالت این است که اندازه‌ی آجر نما با آجر پشت کار برابر باشد.

اجرا پس از اتمام دیوارچینی در این روش بعد از اتمام کار دیوارچینی، به اجرای نما می‌پردازیم. نکته‌ی مهم در این روش حفظ پیوستگی نمای ساختمان و دیوار پشت کار است که برای آن از اتصالات فلزی استفاده می‌کنیم.

به این صورت که دو قطعه‌ی متصل شده به هم که اتصالات فلزی را تشکیل داده‌اند، یک طرف آن‌ها در داخل دیوار پشتیبان قرار گرفته و طرف دیگر آن، در درز افقی نما که با ملات پر شده است؛ جاسازی می‌شود. برای این کار می‌توان از بست رادیکالی (بست ارتجاعی U شکل) استفاده کرد.

 مزایای نصب آجر نما به روش ملاتی

هزینه‌ پایین 

نیاز به محاسبه‌ی خاصی ندارد و به راحتی قابل اجرا است.

 معایب نصب آجر نما به روش ملاتی

سرعت پایین اجرا

پرتی مصالح زیاد

احتمال کثیف شدن نما

 اجرای نمای آجری به وسیله چسب

یکی دیگر از روش‌هایی که برای اجرای نماهای آجری به کار می‌برند، استفاده از چسب‌های مخصوص است. این چسب‌ها برای اتصال مصالح مختلف مانند کاشی و سنگ و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چسب مخصوص مانند یک ماده ارتجاعی عمل کرده و به اصطلاح الاستیک است که سبب خنثی شدن ضربات وارده به دیوار اصلی ساختمان و هم­‌چنین نما شده و مقاومت نما و دیوار پشت کار را بالا می‌برد.
در اجرای نما به کمک چسب باید زیرسازی کامل و به صورت یکدست با چسب پوشانده شده تا اگر در هنگام بارندگی آب به داخل نما نفوذ کرد، چسب‌­ها مانع رسیدن آب به بستر و دیوار پشت نما شوند.
اما نکته مهم این است که پیش از آن باید بر سطح دیوار، پلاستر سیمانی اجرا گردد.

اما پلاستر سیمانی چیست؟ پلاستر سیمانی لایه‌ای از ملات سیمان است که به صورت یکدست بر روی دیوار کشیده شده و مانع نفوذ رطوبت به دیوار اصلی یا دیوار پشت نما می‌شود. این ماده اجازه نمی‌دهد شرایط محیطی بر بدنه اصلی ساختمان تاثیر بگذارد.

در این روش، بند­کشی صحیح بین قطعات آجر دارای اهمیت است چرا که در صورت اجرای نادرست بندکشی، رطوبت به داخل نما نفوذ کرده، در فصل سرما یخ می‌زند و باعث ایجاد ترک و افتادن آجرها در نما می‌گردد.

همانطور که گفتیم در این روش به سادگی چسب را به زیر آجر می‌زنند اما باید به دو نکته مهم توجه داشت:

هیچ قسمتی از سطح زیرین آجر نباید بدون چسب بماند.

بندکشی باید به صورت اصولی و با دقت انجام شود چرا که در غیر این صورت آب از درزها به داخل نما نفوذ می‌کند و در فصول سرد سال باعث یخ‌زدگی می‌گردد.

مزایای نمای آجری

تا اینجای مقاله چگونگی اجرای نمای آجری را توضیح دادیم. در این قسمت مزایای این نوع نما را عنوان می‌کنیم

نصب آسان و سریع

کم هزینه و مقرون به صرفه بودن

عایق و ضد صدا بودن

نگهداری آسان

مقاومت بالا

تنوع بالای رنگ، ابعاد و طرح

سازگار با محیط زیست

نکات اجرایی نمای آجری

تناسب رنگ در نمای ساختمان بین اجزای مختلف مانند سنگ، آجر و چوب باید مورد توجه قرار گیرد. آجر نما معمولا در رنگ‌های طیف زرد و قرمز مثل گلبهی، پرتقالی، قهوه‌ای تیره و غیره تولید می‌شود.

آجرها باید عاری از هرگونه ترک، حفره، لب پریدگی، پوسته شدگی، آلوئک و ناهمواری سطحی باشند

آجر باید دارای رنگ طبیعی، یکنواخت و پایدار باشد

برای چسبندگی بهتر و عدم جذب آب ملات، لازم است قبل از نصب آجرها نسبت به آب‌پاشی و مرطوب کردن سطح زیر کار اقدام کنیم

بروز شوره یکی از عیوب رایج در نماهای آجری است. بنابراین باید از انواع مرغوب آجر استفاده کنیم. در صورتی که در میزان مرغوبیت مصالح تردید داشتید ترجیحا قبل از مصرف به مدت 7 روز داخل آب مقطر نگهداری کرده و سپس با نمونه اولیه مقایسه کنید

حمل و نگهداری از این متریال باید به نحو مناسب انجام شده تا از بروز آسیب و رطوبت در آن‌ها جلوگیری گردد

در زمان یخبندان و دمای زیر صفر نباید عملیات نماکاری انجام شود. دمای مناسب برای نصب آجرها ۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است.

وجود انواع نمک‌ها شامل کلریدها، سولفات‌ها، نیترات‌ها و کربنات‌ها در آجر، آب ملات و سنگدانه سبب شوره زدن روی سطح می‌شود. استفاده از محلول اسیدسیتریک رقیق و سپس شستشوی نما با اب گرم یکی از راهکارهای نسبتا موثر در پاک کردن شوره است

برای کنترل صحت فرآیند پخت باید صدای حاصل از برخورد دو آجر مانند زنگ باشد.

قاب‌های دور پنجره که با آجرهای L شکل اجرا می‌شوند در طبقات متوالی باید کاملا به لحاظ افقی و عمودی همباد و ریسمانی باشند

بندکشی باید همگن، یکنواخت و پرمایه باشد. همچنین حداقل عیار سیمان در ملات بندکشی 400 کیلوگرم در مترمکعب و  قطر سنگدانه ملات بندکشی حداکثر ۱ میلی­‌متر است

نمای آجری باید شاقول باشد و بندها باید به صورت ریسمانی و بدون پستی و بلندی اجرا شوند

 در بند کشی بندهای قائم، دو ردیف متوالی نباید زیر هم قرار بگیرند

نصب سنگ درپوش در بالاترین قسمت نما جهت جلوگیری از ریختن آب باران روی کار و تمیز ماندن سطح ضروری است.البته باید توجه کنیم که شیب عرضی سنگ درپوش باید به طرف پشت بام قرار بگیرد نه به طرف نما، تا آب باران به سمت بام سرازیر شود

نمای ساختمان باید کاملا به دیوار پشتی مهار شود تا در صورت وقوع زلزله و بادهای شدید دچار ریزش نشوند.

قبل از بندکشی محل بندها باید با برس سیمی تمیز شده و سطح کار کاملا آبپاشی شود.

در صورت ریختن ملات روی آجرها نباید از دستمال مرطوب یا گونی برای پاک کردن آن استفاده کنیم. بلکه راه درست این است که پس از چند ساعت نسبت به تراشیدن ملات خشک شده با کاردک اقدام کنیم

مصالح مورد نیاز برای اجرای نمای آجری

در این بخش به متریال و مصالح مورد نیاز برای اجرای این نوع نما به هر یک از روش‌های گفته شده اشاره می‌کنیم. این مصالح عبارتند از:

قطعات آجر

ملات ماسه سیمان (دوغاب)

ملات نرمه از ترکیب سیمان سفید، پودر سنگ و آب

داربست

توری برای جلوگیری از سقوط ابزار و مصالح

کمربند ایمنی برای جلوگیری از سقوط از ارتفاع

چسب مخصوص در صورت اجرا به کمک چسب

ریل برای نصب خشک

قطعات فلزی

هزینه اجرای نمای آجری

همان­‌طور که گفتیم این متریال در انواع مختلفی تولید می‌­شوند. مهم­‌ترین شاخص برای برآورد قیمت اجرای این نما نوع آجر است.
از دیگر عوامل اثرگذار بر قیمت اجرای این نما موارد زیر را می‌توان نام برد:

روش اجرا

دستمزد مجری

مصالح و ابزار آلات مورد نیاز برای نصب 

امیدواریم در پایان این مقاله دید خوبی نسبت به نمای آجری پیدا کرده باشید و از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بودید، تشکر می‌کنیم. نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

ان داشته باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا