اقتصادی

سفر ظریف به چهار کشور آسیای مرکزی؛ گامی در جهت تقویت نگاه به شرق

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هفته دوم آوریل (9 و 10) سفری دوجانبه به تاجیکستان داشت و در روز نهم با مقامات تاجیکستان دیدار کرد از این ماه کنفرانس قلب آسیا – روند استانبول: کردها از دوشنبه 6 آوریل تا پنجشنبه 7 آوریل به چهار کشور دیگر در آسیای مرکزی سفر کردند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در یک نشست خبری هفتگی به خبرنگاران گفت: “هفته گذشته ، ظریف به تاجیکستان و چهار کشور دیگر در آسیای میانه رفت که این موارد مشترک فرهنگی ، تمدنی ، مردمی و مذهبی است.” بازدید از چهار کشور در این هفته انجام می شود. ما با همه کشورها مسائل جدی دوجانبه داریم. در چارچوب 1 + 5 یا 2 + 5 در این منطقه ، ما همیشه آماده همکاری بوده ایم. اگر کرونا نبود ، ممکن بود سفر قبل از آن انجام شده باشد ، اما پروتکل ها سفر را به تأخیر می انداختند.

* اولین ایستگاه در تاشکند

تاشکند اولین مقصد سفر وزیر خارجه بود. در این سفر وزیر امور خارجه با جناب رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان دیدار و در مورد روابط دو جانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در دیدار خود با وزیر امور خارجه بر لزوم گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف تأکید کرد.

ظریف و عبدالعزیز کمیلوف ، وزیران امور خارجه ایران و ازبکستان در تاشکند ، در مورد جنبه های مختلف روابط دو جانبه در زمینه های مختلف بحث و تبادل نظر کردند و بر لزوم گسترش همکاری ، بحث درباره تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران و همکاری برای صلح در افغانستان تأکید کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از مرکز تمدن اسلامی تاشکند بازدید کرد و رئیس جمهور ازبکستان در هنگام بازدید از این مرکز ، این مرکز را ایجاد کرد تا جوانان را با تاریخچه و ارزشهای اصلی آن آشنا کند ، که این باعث افزایش اعتماد به عقاید اسلامی می شود ، که در حال مبارزه است. افراط گرایی و دور شدن از برداشتهای خشن از اسلام.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد سفر خود به تاشکند در توئیتر نوشت که به منظور گسترش روابط دوجانبه با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ازبکستان رایزنی های مثمر ثمر داشته است.

* مشاوره در بیشکک

سپس به بیشکک ، پایتخت قرقیزستان سفر کرد. ظریف در این سفر همچنین سه شنبه ، 6 آوریل ، با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه دیدار کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان در دیدار با وزیر امور خارجه قرقیزستان ، رئیس جمهور قرقیزستان با تمجید از کمک های بشردوستانه جمهوری اسلامی در مقابله با کرونا ، بر استفاده از توانایی های موجود برای گسترش همکاری با ایران تأکید کرد.

وزیر امور خارجه قرقیزستان ، روسلان کازاکبایف نیز با تمجید از کمک های بشردوستانه ایران به مردم این کشور در مبارزه با کرونا ، آمادگی کشورش را برای همکاری کامل با ایران در زمینه های کشاورزی ، تولید دارو و ساخت نیروگاه ها و نیروگاه های آبی اعلام کرد. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گزارشی در توییتر درباره سفر خود به بیشکک اعلام کرد که گفتگو با مقامات قرقیزستان بر گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور و تسهیل دسترسی به مسیرهای ترانزیت بین المللی متمرکز است.

* حضور در نور سلطان و مشاوره با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه / ایران یک شریک اساسی در منطقه است

رئیس هیئت دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران پس از سفر و در مقصد سوم چهارشنبه 7 آوریل با رئیس جمهور و مختار تیلو باردی وزیر امور خارجه در نور سلطان پایتخت قزاقستان دیدار کرد و در مورد برنامه همکاری بین ایرانیان بحث کرد. و وزارتخانه های امور خارجه قزاقستان.

قاسم توکایف ، رئیس جمهور قزاقستان ، در دیدار خود با وزیر امور خارجه قزاقستان ، ایران را به عنوان یک شریک اصلی در منطقه توصیف کرد و بر لزوم گسترش روابط با جمهوری اسلامی در حوزه های سیاسی و اقتصادی تأکید کرد.

وزیر امور خارجه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای قزاقستانی خود ابراز امیدواری کرد که گفتگوها در مورد ترسیم خط پایه در دریای خزر هرچه زودتر به پایان برسد و از حضور قزاقستان در اینچه بور ، بندرعباس و چابهار استقبال کرد. (بیشتر بخوانید)

وزیر امور خارجه ایران همچنین در نشست مجازی وزرای خارجه سازمان همکاری اقتصادی (WTO) در قزاقستان حضور یافت و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با سایر اعضا در تسهیل و افزایش تجارت ، ارتقا tourism گردشگری و گسترش ارتباطات در حوزه حمل و نقل

در پایان سفر ، ظریف در توئیتر درباره دیدارهای خود با مقامات قزاقستان و اشاره به سفر منطقه ای خود ، اولویت ایران را همسایگان توصیف کرد.

ایستگاه عشق آباد

عشق آباد آخرین مقصد سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه بود. وی همچنین با راشد مردوف وزیر امور خارجه دیدار و رئیس جمهور قربانقلی بردی محمدوف را ملاقات کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان در این دیدار ، در چارچوب حمایت از روابط تهران و عشق آباد در زمینه های مختلف ، عزم کشورش را برای گسترش همکاری بین دو کشور تأیید کرد. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای ترکمن خود دیدار و در مورد روابط دوجانبه و همکاری در زمینه همکاری های اقتصادی و بهره برداری مدنی از دریای خزر گفتگو کرد.

در این سفر وزیران امور خارجه دو کشور برنامه همکاری بین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه ترکمنستان را امضا کردند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر پنجشنبه در توئیتی درباره آخرین مرحله سفر خود به چهار کشور آسیای میانه نوشت: “من با یک سفر فوق العاده به ترکمنستان سفر خود را به آسیای میانه پایان دادم.” و وزیر امور خارجه رشید مردوف. ما توافق کردیم روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای و جهانی را گسترش دهیم.

وی گفت: کشورهای آسیای میانه فقط همسایگان ما نیستند ، بلکه خویشاوندان ما هستند.

* همکاری برای صلح و ثبات در منطقه و افغانستان امروز یک نیاز ویژه است

ظریف به تلویزیون ترکمنستان گفت: “ما مواضع مشترکی در منطقه و جهان داریم و برای روابط دو جانبه ایران و ترکمنستان ارزش زیادی قائل هستیم.” همکاری ما در زمینه تجارت ، ترانزیت و روابط انرژی بسیار خوب است و انشاالله هر روز گسترش خواهد یافت. همکاری برای صلح و ثبات در منطقه و افغانستان امروز یک نیاز ویژه است و ما بیش از هر زمان دیگری همکاری خواهیم کرد.

* پاک عین: کار سازنده برای تقویت رویکرد نگاه به شرق

در این رابطه محسن پاک عین سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان ، در مصاحبه با خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی ، این سفر را گامی سازنده برای روابط با کشورهای همسایه و تقویت رویکردها نسبت به شرق توصیف کرد که اخیراً بیشتر در دستور کار دیپلماتیک: امضای سند برنامه جامع همکاری با چین.

وی گفت: “ازبکستان ، قرقیزستان ، قزاقستان و ترکمنستان از ویژگی های خاصی برخوردار هستند. ترکمنستان و قزاقستان با ایران مرز دارند.” ما مرزهای زمینی و دریایی با ترکمنستان و مرزهای دریایی با قزاقستان داریم و در زمینه های مربوط به دریای خزر در زمینه های انرژی ، کشتیرانی ، حمل و نقل دریایی ، محیط زیست و امنیت در دریای خزر ، شیلات و دریا با هر دو کشور همکاری داریم. – مسائل مربوط به .. ما دریای خزر را داشتیم.

به گفته پاک آیین ، در چارچوب همکاری بین بخشهای خصوصی در کشورهای حاشیه دریای خزر برای تقویت روابط تجاری ، می توانیم همکاری خوبی با این دو کشور داشته باشیم.

* ایران رابط بین کشورهای آسیای میانه و آبهای آزاد است

وی خاطرنشان کرد: ترکمنستان ، ازبکستان و قرقیزستان باید از مسیر ترانزیت ایران برای رسیدن به آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان استفاده کنند و ایران مربوط به این کشورها است.

کارشناس امور منطقه با اشاره به راه آهن تجن – سرخس که در زمان هاشمی رفسنجانی احداث شده است ، گفت: این خط این کشورها را به بندرعباس متصل می کند و جاده های ما توسط این کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال ازبکستان پنبه خود را از طریق این مسیر ، خلیج فارس و دریای عمان به کشورهای آسیایی و آفریقایی صادر می کند.

پاک عین افزود ، “به طور کلی ، در زمینه های تجاری ، ترانزیتی و انرژی ، توانایی های بسیار خوبی برای همکاری با این کشورها وجود دارد ، از جمله جذب سرمایه گذاری یا سرمایه گذاری مشترک و تقویت همکاری بین اتاق های بازرگانی و بخش خصوصی.”

* * امنیت / همکاری منطقه ای برای مبارزه با تروریسم تکفیری

سفیر پیشین ایران در باکو گفت که این کشورها مانند ما به دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی و تقویت اقتصاد هستند. “این کشورها معمولاً سعی می کردند در تحریم های سرکوبگرانه علیه ایران دخالت نکنند و در برخی موارد ما توانستیم از پول ملی استفاده کنیم.” ما روابط خوبی با این کشورها داریم و نیازی به دلار و یورو نداریم و این روند می تواند ادامه داشته باشد .

وی گفت: در میان این کشورها ، ازبکستان پس از اسلام با همکاری کشورهای همسایه و ایران رویکرد مثبتی اتخاذ کرد که فرصت خوبی است و می توانیم از آن استفاده کنیم.

پاک عین همچنین به موضوع امنیت در این منطقه اشاره کرد و گفت: این وجود امنیت است که همکاری اقتصادی را تسهیل می کند.

سفیر پیشین ایران در باکو به وجود گروه های تروریستی در افغانستان به عنوان عامل احتمالی ناامنی و تهدید در این کشورها اشاره کرد و افزود: افغانستان مرزهای زمینی با ازبکستان ، تاجیکستان و ترکمنستان دارد و داعش در شمال افغانستان با ایالات متحده. پشتیبانی .. بی ثبات کردن کشورهای منطقه و مطابق با سیاست های ایالات متحده برای گسترش نفوذ خود در افغانستان و آسیای میانه.

وی همکاری ایران با این کشورها برای مبارزه با تروریسم تکفیریست را مهم توصیف کرد و افزود: “علاوه بر این ، قاچاق مواد مخدر منبع اصلی درآمد گروه هایی مانند داعش ، القاعده و طالبان است و همکاری ما با این کشورها در مبارزه با قاچاق مواد مخدر می تواند برای ایجاد امنیت در منطقه همکاری ضد تروریسم داشته باشید.

* طراحی همکاری چند جانبه با چین / ما نباید از لحاظ تاکتیکی به همکاری با آسیای میانه و همسایگان آن ادامه دهیم

این تحلیلگر منطقه ای افزود: “با توجه به همکاری استراتژیک ما با چین و توجه ویژه چین به آسیای میانه در سیاست نگاه به غرب ، اکنون می توانیم همکاری های چند جانبه با چین را طراحی کنیم ، به عنوان مثال همکاری با ایران ، قزاقستان و چین یا همکاری بین ایران ، ترکمنستان و چین. یا همکاری چهار جانبه بین ایران ، ترکمنستان ، ازبکستان و چین. این امکان وجود دارد. ما می توانیم در چارچوب همکاری استراتژیک با چین در آسیای میانه فعالیت های مشترک داشته باشیم.

پاک عین در پایان گفت: “ما نباید از نظر تاکتیکی به همکاری با منطقه آسیای میانه و به طور کلی همسایگان خود ادامه دهیم ، اما باید یک دیدگاه استراتژیک برای آن داشته باشیم و به یک یا دو سفر اکتفا نکنیم.”

وی افزود: روابط ما با این کشورها باید به طور مکرر و متقابل پیگیری شود و اسناد همکاری امضا شود و ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم همکاری خود را با کشورهای همسایه به ویژه در آسیای میانه که به نفع همه کشورها.” آسیای میانه ایران و حتی چین خواهد بود.

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا