اقتصادیفعالان کسب و کار

سیر سیاه برای زن باردار

نگاهی به سیر از دیدگاه طب سنتی

سیر، گیاهی است که طبع گرم و خشک دارد. این گیاه در تمام دنیا طرفداران زیادی دارد، افراد ساکن در مناطق گرمسیری که مزاج گرمی دارند باید با احتیاط و به مقدار کم سیر مصرف کنند. ولی کسانی که در نواحی سرد زندگی می کنند و مزاج سردی دارند مصرف سیر برای آنها بسیار مفید است. این گیاه پرفایده و قدیمی است که به صورت خوراکی و هم دارویی فواید درمانی زیادی دارد. با یک نگاه کوتاه میبینیم که در شمال ایران بخاطر رطوبت زیاد، سیر بیشتر مصرف می کنند. همان طور که می دانید از این گیاه به شکل های مختلف مثل ادویه در غذاها، ترشیجات و یا به صورت خام استفاده می کنند.

برخی از فواید بی شمار سیر و تاثیر آن در بارداری

این گیاه بسیار مقوی است. بررسی هایی که بر روی سه حبه سیر انجام شده است این نتیجه را داده که سرشار از سلنیوم، منگنز، ویتامین ب۶، ویتامین ث، فیبر، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. سیر ترکیبی بنام آلیسین دارد که در کاهش فشار خون و کلسترول کمک می کند، همچنین نه تنها از ریزش مو در بارداری جلوگیری می کند بلکه در رشد مجدد مو تاثیر بسزایی دارد.

مصرف سیر در پیشگیری از انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان روده بزرگ نقش دارد با وجود اینکه باعث رقیق شدن خون می شود و سکته یا حمله قلبی را کاهش می دهد فواید بسیار دیگری نیز دارد. در این مقاله تنها به برخی از آنها اشاره کردیم اما توجه به این نکته ضروری است که در دوران بارداری، بدن دچار تغییراتی می شود که حساسیت هایی نسبت به مواد غذایی ایجاد می شود، پس نباید در مصرف سیر زیاده روی کنیم چون در آن صورت برای مادر و جنین می تواند خطر ساز شود. تا وقتی که زیر نظر پزشک و به اندازه مجاز از سیر در غذاهای خود در این دوران استفاده کنید بسیار مفید است.

مصرف سیر به خصوص در بارداری باعث تقویت سیستم ایمنی می شود، همین طور باعث کاهش خستگی که در این دوران بین زنان شایع است، می شود. سیر بخاطر کلسیم و سایر مواد معدنی که دارد در حفظ سلامت استخوان ها نقش بسزایی دارد.

خوردن سیر چه تاثیری در افراد باردار خواهد داشت

زمانی که متوجه شدید باردار هستید، بهتر است بیشتر از گذشته به دنبال بایدها و نبایدهای غذایی این دوران باشید. بارداری در کنار حس هیجان‌انگیز و غیرقابل وصفی که دارد، دغدغه‌های شما را در مصرف یا عدم مصرف مواد خوراکی گوناگون چند برابر خواهد کرد. یکی از این مواد غذایی که مورد سوال زنان باردار است، سیر است. سیر از خانواده پیاز است که معمولا برای افزودن عطر و طعم بیشتر به غذا از آن استفاده می‌کنند. همچنین سیر به غیر از عطر و طعم بی‌نظیری که به غذا می‌دهد، مزایای بالقوه‌ای دارد که برای سلامتی مفید است. حتما شما نیز درباره خواص بی‌نظیر مصرف سیر شنیده‌اید اما این سوال همیشه مطرح می‌شود که خوردن سیر در دوران بارداری چه مزایا و معایبی دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا در مورد تاثیرات سیر بر روی افراد باردار، اطلاعات کاملی را با شما به اشتراک بگذاریم.

آیا خوردن سیر در دوران بارداری، عوارض جانبی خاصی برای من دارد؟

این احتمال وجود دارد که شما پس از مصرف سیر، عوارض جانبی خاصی را تجربه کنید. البته عوارض جانبی سیر در افرادی که باردار نیستند نیز دیده شده است. مصرف زیاد سیر در دوران بارداری، خطر خونریزی را افزایش می‌دهد. این در حالی است که مقادیری که معمولا در غذا استفاده می‌شوند برای اکثر افراد بی‌خطر است اما مکمل‌های سیر می‌توانند خطر خونریزی را افزایش دهند. شاید جالب باشد که بدانید افزایش خطر خونریزی در زنان باردار ناشی از ترکیبات سیر از گوگردی به نام آجوئن است. در حقیقت این احتمال وجود دارد که مصرف مکمل‌های سیر خطر خونریزی در حین زایمان را افزایش دهد، به خصوص اگر به زایمان سزارین نیاز داشته باشید. قبل از مصرف هرگونه مکملی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید و از مکمل‌های دوران بارداری تجویز شده توسط پزشک بهره بگیرید.

شما در دوران بارداری، احساسات و شرایط جدیدی رو تجربه خواهید کرد؛ از جمله این احساسات می‌توان به سوزش معده، حالت تهوع، استفراغ، ریفلاکس معده و مواردی از این دست اشاره کرد. بارداری به تنهایی می‌تواند این علائم را در شما ایجاد کند، در این شرایط با مصرف سیر یا مکمل‌های حاوی سیر ممکن است علائم و عوارض شما به شدت بیشتر شود. این احتمال وجود دارد که مصرف سیر، شرایط گوارشی و تهوع شما را تهدید یا آنها را بدتر کند. پس به شما توصیه می‌کنیم اگر پس از مصرف ترکیبات حاوی سیر دچار سوزش معده شدید، مصرف آن را محدود کنید تا علائم شما تسکین یابد. در صورتی که عوارض شما آرام نشد، حتما با پزشک خود ارتباط بگیرید. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است: در صورتی که با مصرف مقداری سیر در غذا، عوارض خاصی را تجربه نکرده‌اید، همچنان می‌توانید در دوران بارداری از مصرف این ماده غذایی خوش‌طعم و عطر لذت ببرید.

فواید سیر برای دوران بارداری

سیر دارای فواید زیادی برای سلامتی است و به عنوان ماده افزودنی سالم در رژیم غذایی بارداری شناخته شده است، از جمله فواید سیر برای خانم های باردار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. کاهش کلسترول و مشکلات قلبی

سیر از داروهای طبیعی مشهور برای درمان مشکلات قلبی است و خوردن آن در طول بارداری می تواند خطر بروز این عوارض را کاهش دهد.

گفته شده سیر خرد شده حاوی ترکیب آلیسین می باشد که به حفظ تعادل کلسترول در بدن کمک می کند.

2. پیشگیری از سرطان

مصرف سیر می تواند از بروز سرطان در دوران بارداری به خصوص سرطان روده بزرگ پیشگیری کند و خطر ابتلا به سرطان معده و مری را کاهش دهد.

3. جلوگیری از عفونت ها

اضافه کردن سیر به غذاهای مختلف سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، با عفونت ها، سرما خوردگی و آنفلوآنزا مقابله می کند و تاثیر خوبی در حفظ سلامت نوزاد دارد.

آیا خوردن سیر در بارداری بچه را زشت میکند |خوردن سیر ترشی در بارداری نی نی سایت

4. درمان مشکلات پوستی

خاصیت ضد میکروبی سیر آن را به یک درمان ایده آل برای عفونت های پوستی و حتی عفونت های دهان تبدیل کرده است، کاربرد موضعی نیز در چنین مواردی اثربخش است.

5. ضد ریزش مو

سیر به عنوان ماده ضد ریزش مو شناخته شده زیرا ترکیب آلیسین موجود در آن مبتنی بر گوگرد است. این ماده معدنی برای جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید بوده و به رشد موهای جدید نیز کمک می کند.

6. کاهش خستگی

خستگی از مشکلات شایع دوران بارداری است و مصرف سیر تا حد زیادی به برطرف کردن آن کمک می کند.

سیر برای کاهش سرگیجه و احساس استفراغ در زنان باردار نیز مفید است.

مواد تشکیل دهنده دمنوش مصفی خون که با نام دمنوش تخصصی کبد چرب نیز شناخته می‎شود از گیاهانی چون کاسنی، گزنه، قاصدک، علف لیمو، به لیمو، چای سبز می باشد. دمنوش لاغری دکتر بیز کاملا طبیعی کاهش وزن همراه با برنامه غذایی رایگان – بامجوز رسمی سازمان غذا و دارو می باشد

سیر سیاه دکتر بیز دارای خواص درمانی بسیاری می باشد . که فواید آن از سیر معمولی هم بیشتر است ولی اندازه آن شهرت ندارد.

منبع: دكتر بيز سير سياه

دکمه بازگشت به بالا