اقتصادیفعالان کسب و کار

شرایط و هزینه تحصیل در قبرس اروپایی

تحصیل در مدارس قبرس

برای اتباع خارجی امکان تحصیل در مدارس بین المللی کشور قبرس وجود دارد. عموم این مدارس در بدو امر، آزمون ورودی برگزار خواهند نمود. تحصیل در مدارس قبرس از سن 3 تا 18 سالگی امکان پذیر است. تحصیل در مدارس قبرس برای کودکان و نوجوانان این کشور الزامی می باشد.

شرایط تحصیل در قبرس برای اتباع خارجی به این صورت است:

  • مدارس بین المللی در این کشور، هم به صورت روزانه و هم شبانه روزی و همراه با خوابگاه جهت تحصیل اتباع خارجی مشغول به فعالیت می باشند.
  • زبان آموزشی در مدارس بین المللی قبرس شامل انگلیسی، یونانی و ترکی است
  • شهریه این مدارس بین 10 تا 20 هزار یورو متغیر می باشد.

لازم به ذکر است که تحصیل پزشکی در قبرس سبب ساز اقامت والدین نخواهد بود و خانواده تنها به واسطه دریافت ویزای توریستی، امکان اقامت کوتاه مدت در کنار فرزندان خود را خواهد داشت.

Conditions and cost of studying in European Cyprus

بررسی شرایط تحصیل در مدارس قبرس جنوبی

قبرس جنوبی جزء اتحادیه اروپا می باشد که امکانات مدارسش مانند مدارس اروپایی است.این کشور دارای شرایط ویژه و منحصر به فردی برای تحصیل است که در این بخش به این موارد اشاره می کنیم:

  • فاصله نزدیک با ایران که فاصله هوایی ایران و قبرس 2 ساعت است و امکان سفر برای دیدن فرزندانتان راحت می باشد.
  • نسبت به بقیه کشورهای اروپایی بسیار پایین تر است و اگر دو سال به صورت شبانه روزی در این کشور فرزندتان تحصیل کند، می توانند ویزای لانچر بگیرند و از طریق این ویزا در بهترین دانشگاه های اروپایی با کمترین هزینه تحصیل کنند.
  • برای تحصیل در مدارس قبرس نیاز به مدرک زبان خارجی ندارید، و تنها با تسلط بر روی زبان می توانید در مدارس قبرس تحصیل کنید.
  • تمامی اساتید های مدرسه ها بریتیش هستند، و به کمک آنها می توانید به موفقیت های بالایی دست پیدا کنید و تجربیات زیادی را به دست آورد.
  • هزینه تحصیل در مدارس قبرس ۲۲ الی ۲۳ هزار دلار می باشد.

هزینه کمپ های تابستانی ۲۰۰ الی ۳۰۰ یورو است. لازم به ذکر است که این مدارس دارای خوابگاه های بسیار لوکس و امکانات رفاهی بالایی می باشند.

تحصیل کارشناسی در قبرس

مواردی که باید در خصوص تحصیل در قبرس در مقطع کارشناسی بدانیم به صورت تیتروار در این قسمت بیان شده است.

  • طول دوره تحصیلی اغلب 4 سال می باشد.
  • گذراندن حداقل۲۵۰ واحد برای دریافت مدرک کارشناسی لازم است.
  • هزینه های تحصیل سالیانه تقریباً بین 3 تا 9 هزار یورو متغیر است.
  • تنوع رشته های تحصیلی در قبرس زیاد می باشد.
  • آیلتس مورد نیاز 5.5 یا 6 است. (تعیین سطح بدون داشتن مدرک زبان و از طریق مصاحبه با دانشگاه و گذراندن دوره زبان در قبرس امکان پذیر است.)

تحصیل کارشناسی ارشد در قبرس

مواردی که باید در خصوص تحصیل در قبرس در مقطع کارشناسی ارشد بدانیم عبارتند از:

  • طول دوره اغلب ۲ سال است.
  • تنوع رشته های تحصیلی در قبرس زیاد می باشد.
  • مدرک زبان مورد نیاز حداقل آیلتس 6 یا5 می باشد.
  • امکان ثبت نام بدون مدرک زبان (مشابه شرایط در کارشناسی، از طریق مصاحبه اسکایپ) وجود دارد.
  • امکان گذراندن دوره تحصیل به زبان انگلیسی، یونانی و یا ترکی وجود دارد.
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری قبرس کاملاً بسته به رشته و دانشگاه محل تحصیل بوده و مبلغی متغیر بین 3 تا 13 هزار یورو است.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، پس از اتمام دوره طبق قوانین این کشور مجاز هستند تا حداکثر مدت زمان 12 ماه در زمینه های تحصیلات تکمیلی خود به دنبال یافتن فرصت های شغلی در خاک کشور قبرس باشند.

تحصیل دکتری در قبرس

از مهم ترین مواردی که می بایست در خصوص تحصیل در قبرس در مقطع دکتری بدانیم این است که تحصیل دکتری در قبرس، به دو طریق انجام می شود؛ روش اول پرداخت هزینه جهت تحصیل می باشد و روش دوم عبارتست از انتخاب یک استاد راهنما از دانشگاه های قبرس و دریافت بورسیه تحصیلی و در نتیجه استفاده از مزایای تحصیل رایگان در این کشور.

  • روش تحصیل در مقطع دکتری به صورت تحقیق و پژوهش می باشد.
  • طول دوره حداقل 3 ساله و قابل تمدید تا ۵ سال می باشد.
  • آیلتس مورد نیاز 6.5 – 7 است.
  • هزینه ها و شهریه تحصیل در مقطع دکتری حدوداً رقمی بین ۱۳ تا ۱۵ هزار یورو به صورت سالیانه می باشد.
  • رشته های تحصیلی در قبرس در مقطع دکتری متنوع هستند.

مراحل مهاجرت تحصیلی به قبرس

دارای مراکز درمانی قبرس شمالی وآموزشی و تحقیقاتی در کلاس جهانی است، و طیف گسترده‌ای از رشته ها در مقاطع کارشناسی کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می کند. دفتر پذیرش دانشگاه های قبرس اطلاعات لازم در مورد شهریه و سایر هزینه ها را در اختیار اختیار متقاضیان قرار خواهد داد.

  • مرحله پذیرش: با توجه به اینکه ملاک های پذیرش از جمله دانش زبانی برای هر رشته و مقطع در هر دانشگاه متفاوت است. به طور کلی پذیرش در مقطع کارشناسی مستلزم گذراندن تحصیلات دوره دبیرستان است. دانشجویان ارشد نیز باید ابتدا با دانشگاه مورد نظر خود تماس بگیرند. اگر شرایط لازم برای هر رشته و مقطع تحصیلی را داشته باشید دفتر پذیرش دانشگاه به شما اجازه تحصیل در آن رشته مقطع را خواهد داد.
  • دریافت ویزا: شهروندان اتحادیه اروپا می توانند آزادانه در قبرس تحصیل و کار کنند. دانشجویان بین‌المللی از کشورهای غیر اروپایی، نیاز به اخذ ویزای دانشجویی برای ورود به قبرس هستند ویزای دانشجوی قبرس، برای دانشجویان بین المللی تمام وقت صادر می شود. به عبارت دیگر دانشجویان بین المللی باید حداقل در هر ترم تحصیلی برای ۱۵ واحد ثبت نام کند تا بتوانند ویزای تحصیلی را دریافت کنند.
  • اقامت تحصیلی قبرس: برای اقامت در قبرس دانشجویان پس از پذیرفته شدن و ودریافت ویزا میتوانند یکی از موارد: خوابگاه های دانشگاه، خوابگاه های خصوصی، آپارتمانهای خصوصی و منازل اشتراکی را به عنوان اقامتگاه خوب با توجه به بودجه خود انتخاب کنند.

هزینه تحصیل در قبرس

عمده ترین هزینه تحصیل در قبرس، مربوط به شهریه دانشگاه های این کشور می باشد که برای هر دانشگاه و مقطع مختلف تحصیلی، عدد متفاوتی را نشان می دهد.تحصیل رایگان در کشور قبرس وجود نداشته و تنها در صورت بهره مندی از شرایط بورسیه تحصیلی است که متقاضی، شهریه پرداخت نخواهد کرد. برای کسب اطلاعات کامل از شهریه دانشگاه های قبرس، جدول زیر را ملاحظه فرمایید:

دوره تحصیلی  شهریه دانشگاه EMU (دلار) شهریه دانشگاه NEU (یورو) دانشگاه CIU (یورو)
لیسانس 2200- 2700 1400 750
فوق لیسانس 1.700 1000 800
دکترا 2.800 1600 800

هزینه مهاجرت تحصیلی به قبرس

متوسط هزینه زندگی در قبرس برای دانشجویان بین ۲۵۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه می باشد، که در مقایسه با هزینه تحصیل در دیگر کشورهای اروپایی مبلغ بسیار مناسبی می باشد. با تحصیل در قبرس شمالی و جنوبی می توانید از کیفیت آموزش با استاندار های اروپایی بهره مند شوید و این در حالی است که میزان  مانند هزینه اجازه خوابگاه یا مسکن و بیمه و.. در این کشور نسبت به سایر کشور ها به صورت ملموسی کمتر می باشدو جدول زیر هزینه زندگی دانشجویی در قبرس را نشان میدهد.

موارد هزینه (یورو)
خورد و خوراک 160 الی 300 یورو
بیمه دانشجویی 20 الی 30 هزار یورو برای دوره تحصیل
خوابگاه دانشجویی 160 تا 280
حمل و نقل 50 الی 60
اجاره مسکن یک خوابه 1200 یورو در ماه

تحصیل رایگان در قبرس

افرادی که قصد دارند تحصیل رایگان در قبرس را تجربه کنند باید بورسیه تحصیلی قبرس را دریافت نمایند. یکی از مزیت های تحصیل در قبرس این است که ورود به رشته پزشکی و زیرشاخه های آن نظیر دندانپزشکی و داروسازی در کشور قبرس برخلاف بسیاری از کشور ها حتی بدون آزمون ورودی امکان پذیر می باشد. البته شهریه در هر کدام از این رشته ها متفاوت است. به عنوان مثال، ، سالیانه مبلغی مابین 18 تا 22 هزار یورو، دندانپزشکی حدود 10 تا 15 هزار یورو و در رشته داروسازی مبلغی حدود 7 تا 9 هزار یورو را به خود اختصاص می دهد.

پزشکی دندانپزشکی داروسازی
مدیریت کسب و کار مدیریت گردشگری و مهمانداری مدیریت اطلاعات
مهندسی عمران مهندسی زیست محیطی مهندسی معماری

بورسیه تحصیلی قبرس

بورسیه تحصیلی قبرس در مقاطع مختلف تحصیلی، قابل دستیابی است. هر کدام از دانشگاه ها دارای شرایط متفاوتی برای اعطای بورسیه به دانشجویان دارند که برای برخورداری از مزایای بورسیه، باید شرایط و قوانین را رعایت کرد.

  • بورسیه دانشگاه بین المللی قبرس: بهترین نوع بورسیه را به دانشجویان خود ارائه می دهد. تمام دانشجویان مقطع کارشناسی و دلانشجویان رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، این امکان برایشان وجود دارد که از بورسیه 50 درصد دانشگاه بهرمند شوند و این عدد قابل ارتقاء به 75 درصد می باشد به شرطی که معدل دیپلم یا پیش دانشگاهی متقاضیان، بالای 15 باشد.
  • بورسیه دانشگاه KSTU: نوعی کمک هزینه خرج و مخارج برای تامین شهریه دانشگاه و خوابگاه ورزشکاران می باشد.
  • بورسیه دانشگاه خاور نزدیک: این بورسیه به دانشجویان مقطع کارشانسی ارشد و دکترا اختصاص می یابد که 25، 50 و 75 درصد هزینه های دانشجویان را پوشش می دهد.
  • بورسیه دکترا برای تحصیل در قبرس: دریافت بورسیه تحصیلی قبرس برای دانشجویان بین المللی معمولاً در مقطع دکتری امکان پذیر خواهد بود و شرایط آن بدین صورت است که متقاضی می بایست مواردی از جمله مدرک زبان معتبر با نمره بالا، معدل بالا، رزومه تحصیلی و سابقه کاری مرتبط و قوی در رشته تخصصی خود را ارائه دهد.
  • بورسیه تحصیلی وزارت آموزش عالی قبرس: امکان دریافت بورسیه در مقاطع تحصیلی پایین تر بسیار ضعیف می باشد. به واسطه استفاده از این بورسیه، هزینه های دانشجو حدوداً تا سقف 50 درصد تأمین خواهد شد.

شرایط سنی تحصیل در  قبرس

خوشبختانه کشور قبرس از جمله کشورهایی است که پذیرش دانشجو با گپ تحصیلی بالای را دارد. افرادی که سن آنها زیر ۳۵ سال باشد بدون در نظر گرفتن گپ تحصیلی می‌توانند برای دریافت پذیرش تحصیلی اقدام کنند. گفته شد گپ تحصیلی مورد قبول برای تحصیل در قبرس ۱۵ سال می‌باشد، و محدودیت سنی حداکثر ۳۹ سال است.

تحصیل در  قبرس به زبان انگلیسی

تحصیل در قبرس به زبان انگلیسی برای کلیه مقاطع لیسانس ارشد و دکترا امکان‌پذیر است. اگر زبان مادریتان زبان انگلیسی باشد نیاز به اثبات تسلط به زبان انگلیسی نخواهید داشت اما اگر زبان مادریتان انگلیسی نیست، باید به یکی از روش‌های زیر تسلط خود را به زبان انگلیسی ثابت کنید:

  •  داشتن مدرک زبان: برای مقطع کارشناسی داشتن مدرک زبان آیلتس در حد 5.5 و ۶ برای دوره ارشد ۶ و 6.5 دکترا 6.5 و ۷ به بالا
  • شرکت در مصاحبه حضوری: باید در مصاحبه حضوری و یا آنلاین میزان تسلط خود را به زبان انگلیسی ثابت کنید.
  • مقطع قبلی تحصیلیتان در کشور انگلیسی زبان باشد: اگر دوره قبلی تحصیلی خود را در کشور انگلیسی زبان تحصیل کرده باشید، این صورت می‌توانید بدون داشتن مدرک، به زبان انگلیسی در قبرس تحصیل داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا