اقتصادیفعالان کسب و کار

شربت زینک سولفات برای کودکان و بزرگسالان و نحوه مصرف آن

ضرورت مصرف زینک

رژیم غذایی و تغذیه نقش مهمی در حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری به ویژه در افراد سالمند ایفا می کند. بسیاری از افراد سالمند به دلیل دریافت کمتر غذا و جذب نامناسب در معرض خطر دریافت ناکافی مواد مغذی هستند. کمبود زینک یکی از شایع‌ترین کمبودهای تغذیه‌ای است که در میان افراد سالمند دیده می‌شود . زینک در سلول‌های سراسر بدن یافت می‌شود و در بسیاری از جنبه‌های متابولیسم سلولی نقش دارد. این ریزمغذی ضروری در عملکرد سیستم ایمنی، سنتز پروتئین، بهبود زخم، سنتز DNA، متابولیسم تیروئید و استخوان و تقسیم سلولی نقش دارد و برای رشد و نمو در دوران بارداری، کودکی و نوجوانی و حس چشایی و بویایی مناسب لازم است.

عوارض کمبود زینک

کمبود زینک با تاخیر رشد، از دست دادن اشتها، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی، کاهش وزن، اختلال در بهبود زخم، ضایعات چشمی و پوستی و اختلالات بویایی و چشایی مشخص می شود. بیماری هایی که افراد را مستعد کمبود زینک می کند شامل بیماری گوارشی (به عنوان مثال بیماری التهابی روده)، سندرم سوء جذب، بیماری مزمن کبد، بیماری مزمن کلیوی و دیابت می شود. تعادل بین ریزمغذی ها در بدن بسیار مهم است، به ویژه در افراد سالمند، که کمبود یک یا چند ریز مغذی ممکن است عواقبی بر عملکرد و سلامتی فرد داشته باشد. دریافت ناکافی زینک در یک دوره زمانی طولانی همراه با کاهش جذب می تواند به شدت بر وضعیت روی در بدن تأثیر بگذارد

زینک یکی از رایج ترین و ضروری ترین عناصر درگیر در عملکرد مغز است و نقش مهمی در فرآیندهای فیزیولوژیکی، مانند تنظیم مسیرهای انتقال عصبی و غدد درون ریز دارد. تغییرات در تعادل زینک می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌های مرتبط با شناخت، با پیامدهایی برای یادگیری، حافظه، و کنترل احساسات و خلق و خو شود که ممکن است مسبب بروز اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب، و همچنین تخریب عصبی و زوال عقل باشد، مانند آنچه در بیماری آلزایمر مشاهده می‌شود. بنابراین، مکمل قرص زینک پلاس ممکن است در موارد خاص بر اساس عوامل خطر فردی، حالات بیماری و علائم کمبود زینک در نظر گرفته شود.

باید بگوییم که مکمل‌های غذایی درصورتی‌که کمبود مواد مغذی بدن فرد را جبران کند، باعث بالا بردن سطح کیفی زندگی می‌شود. در حقیقت اگر یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی مفید داشته باشید، نیازی به مصرف مکمل‌ها پیدا نخواهید کرد. زینک یا همان روی یکی از مواد معدنی ضروری بدن محسوب می‌شود. شما می‌توانید در طول روز از انواع مواد غذایی آن را دریافت کنید. شربت زینک سولفات نیز یکی از مکمل‌های غذایی حاوی زینک است که کمبود زینک بدن را جبران می‌کند. اما آیا می‌دانید شربت زینک سولفات برای چه سنی مناسب است؟ برای دریافت پاسخ این سؤال تا پایان ما را در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراهی کنید

مشکلات کمبود زینک

اگر می‌خواهید بدانید که آیا کمبود زینک دارید یا خیر، تنها از طریق انجام آزمایش‌های تخصصی خواهید فهمید. البته کمبود زینک در بدن علائم بخصوصی نیز دارد که با دانستن آن‌ها تا حدودی می‌توانید کمبود زینک در بدن خود را حدس بزنید. برای مثال یکی از دلایلی که امروزه بسیاری از افراد دچار ریزش مو، مشکلات پوستی، ناخن‌ها و غیره می‌شوند، کمبود عنصر روی در بدن است.

کمبود روی در بدن می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. گاهی افراد علیرغم داشتن رژیم غذایی غنی، به دلیل مشکل در جذب مواد مغذی دچار کمبود روی می‌شوند. در این مواقع تنها راه جبران کمبود زینک در بدن مصرف مکمل‌های غذایی است. یکی از دلایلی که باید در مصرف روزانه زینک دقت کنید این است که بدن قادر به ذخیره‌سازی زینک نیست. در حقیقت زینک اضافه از بدن به‌طور روزانه دفع می‌شود. ما در ادامه علاوه بر معرفی زینک و مکمل آن به این سؤال که شربت زینک سولفات برای چه سنی مناسب است؟ پاسخ خواهیم داد. زینک سولفات دارویی جادویی برای رشد و نمو بدن است. در فرمولاسیون این مکمل دارویی از مقدار قابل توجهی روی استفاده می‌شود و به همین دلیل خواص شگفت‌انگیزی را نمایان می‌سازد.

این دارو معمولاً برای افرادی کاربرد دارد که سطح روی در بدن آن‌ها بسیار کم است. آنچه سولفات روی را از سایر مکمل‌های دارویی متمایز می‌سازد، گستره مصرفی آن است. این دارو گستره مصرفی بالایی دارد و می‌توان از آن برای نوزادان، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان استفاده کرد. البته باید بدانید که دوز مصرفی سولفات روی در هر سن، با یکدیگر متفاوت خواهد بود. از این جهت به منظور جلوگیری از بروز عوارض غیرقابل جبران، حتماً از دوز مناسب سولفات روی استفاده کنید. امروزه این دارو به اشکال مختلفی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود تا هر فرد متناسب با نیاز بدن خود بتواند آن را خریداری کند. در حال حاضر رایج‌ترین اشکال این دارو را می‌توان قرص زینک و شربت زینک سولفات معرفی کرد.

قرص زینک معمولاً برای افراد بالای 19 سال توصیه می‌شود. در غیر این صورت، بهتر است از شربت سولفات روی استفاده کنید. این مکمل دارویی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش تقسیمات سلولی می‌شود. از سوی دیگر سولفات روی، ترشح هورمون رشد در بدن را افزایش می‌دهد که این امر برای نوجوانان اهمیت بسیار زیادی دارد. از دیگر فواید این داروی جادویی می‌توان به افزایش قد، حفظ و بهبود تراکم استخوان‌ها، رفع اسهال، کاهش ریزش مو و بهبود آکنه‌های ویروسی اشاره کرد. این دارو به صورت قطره هم به فروش می‌رسد و درمانی معجزه‌آسا برای سوزش چشم و ترمیم بافت آن است. همچنین مصرف سولفات روی، می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را در سنین بالا کاهش دهد.

توجه داشته باشید که اگر به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستید، قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت نمایید. برای مصرف این مکمل نیز از دستورالعمل ارائه شده بر روی جعبه پیروی کنید. مقدار توصیه شده روزانه شربت زینک برای زنان 8 میلی گرم و برای مردان بالغ 11 میلی گرم  می باشد. در مناطقی که شیوع کمبود زینک یا شیوع سوء تغذیه زیاد است، شربت زینک ممکن است برای کودکان شش ماهه یا بیشتر مفید باشد. شواهد فعلی استفاده از مکمل زینک را در کودکان کمتر از شش ماه، در کودکانی که به خوبی تغذیه می‌شوند، و در محیط‌هایی که کودکان در معرض خطر کم کمبود زینک هستند، تایید نمی‌کند. مصرف 10 تا 20 میلی گرم روی در روز برای کودکان مبتلا به اسهال توصیه می شود.

چگونه رژیم غذایی سرشار از زینک داشته باشیم؟

قبل از اینکه اشاره‌کنیم شربت زینک سولفات برای چه سنی مناسب است؟ خوب است منابع تأمین زینک را هم بشناسید. باید بدانید که میزان توصیه‌شده دریافت روی به‌طور روزانه تقریبا ۸ میلی‌گرم برای خانم‌ها و ۱۱ میلی‌گرم برای آقایان است. همان‌طور که به این موضوع اشاره کردیم شما می‌توانید به میزان زینک یا همان روی موردنیاز بدن خود را به‌راحتی از مواد غذایی طبیعی دریافت کنید.

زینک سولفات چیست؟

قرص زینک پلاس یا روی، مکملی ضروری برای حیات بدن و رشد و نمو آن است. روی، به خودی خود در بدن وجود ندارد و از طریق مواد غذایی تأمین می‌شود. اما امروزه داروی جدیدی به نام زینک سولفات به بازار عرضه شده که می‌تواند روی مورد نیاز بدن را تامین کند. این دارو به صورت قطره، سرم تزریقی و کرم موضعی در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. دوز مصرف این دارو برای کودکان ۱ الی ۳ سال معادل ۳ میلی‌گرم و برای کودکان ۴ الی ۸ سال، ۵ میلی‌گرم است. کودکان در سنین ۹ الی ۱۳ سال نیز می‌توانند ۸ میلی‌گرم از این دارو را مصرف کنند. دوز مصرفی زینک سولفات برای دختران ۱۴ الی ۱۸ ساله، ۹ میلی‌گرم و برای پسران در این سنین، ۱۱ میلی‌گرم است.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا