اقتصادیفعالان کسب و کار

طراحی نمای بیرونی ساختمان ویلایی

استایلهای متداول در طراحی نمای بیرونی ویلا در شمال

در این قسمت شما را با انواع سبک و استایل‌های رایج در انجام طراحی‌های نمای بیرونی برای ویلا در شمال کشور آشنا می‌کنیم.

استایل کلاسیک

در طراحی داخلی ویلا باغی طبیعتاً این سبک هواداران خاص خود را دارد و در میان خیلی از افراد مورد اقبال واقع شده است. بیشتر برای نماسازی ویلاهای بسیار بزرگ از این سبک استفاده می‌شود که باعث می‌شود ساختمان بسیار مجلل و شکوهمند به چشم آید و ظاهر جذاب و گیرایی برای ویلا می‌سازد. برخلاف سبک مدرن در سبک کلاسیک از تزیینات بیشتر استفاده می‌شود و هدف بیشتر آراستن و مجلل‌تر به نظر رسیدن نمای ساختمان است.

استایل مدرن

طراحی داخلی منزل یکی از رایج‌ترین و پرجلوه‌ترین استایل‌ها برای نمای ویلا، استایل مدرن است. برعکس سبک کلاسیک، از تجهیزات و مواد مصالح جدید و مدرن استفاده می‌شود، طرحی ساده‌تر است و تزیینات زیاد در آن به کار نمی‌رود. جالب‌توجه است که اخیراً مردم به سمت این شیوه از طراحی برای نمای ساختمان ویلا گرایش بیشتری پیدا کرده‌اند چرا که جذابیت خاصی به ساختمان می‌بخشد.

استایل روستایی

در ویلاهای بزرگ روستایی و روستیک به این استایل اکتفا و عناصری که در متد روستیک جهت منازل قدیمی پرکاربرد است در اینجا برای جلوه‌سازی بیرونی موردتوجه و استفاده واقع می‌‍شود. مصالح این استایل غالباً چوب و آجر است و سقف‌ها به شکل مورب و شیروانی طرح‌ریزی می‌شود. استایل روستایی یکی از موارد مهم در طراحی نمای ساختمان ویلا است.

استایل ساحلی

استیل ساحلی در طراحی نمای ساختمان ویلا بسیار مهم است. اغلب ویلاهایی که نزدیک دریا هستند جزء کاربردهای این نوع استایل به شمار می‌روند و اگر آن‌ها را دیده باشید معمولاً سقف‌هایی اریب و شیب‌دار دارند و در رنگ‌بندی‌های آن‌ها معمولاً از رنگ‌های روشن استفاده می‌شود و این به هماهنگی هارمونی رنگ نمای بیرونی با رنگ دریا می‌انجامد و اثرگذاری فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین در این سبک می‌توانیم شاهد انحنا، طاق و قوس‌های زیادی باشیم.

استایل رومی

در طراحی نمای ساختمان ویلا شمال استفاده از این نوع سبک طراحی بسیار محبوب است چرا که موجب آفرینش جلوه‌هایی چشمگیر و دلربا در طراحی نمای ویلا می‌شود و دلیل نام‌گذاری آن تلفیقی و به‌نوعی ترکیب بودن جلوه فرهنگی ایرانی و رومی است و نماهایی شیک را به نمایش می‌گذارند که می‌توانند از سبک کلاسیک یا نئوکلاسیک باشند. همچنین مصالحی که برای طراحی این نوع استفاده می‌شوند به‌خوبی مستحکم هستند.

استایل پستمدرن

این سک از طراحی به ارکان سنتی و بومی توجه خاصی دارد و ویژگی‌های معماری پیشینیان در آن به چشم می‌خورد. هنر و فرهنگ دو عنصری است که در استایل پست‌مدرن موردتوجه قرار گرفته است؛ یعنی نزدیکی به فرهنگ آن منطقه درونش به چشم می‌آید.

جدیدترین نمای ساختمان ویلایی |عکس نمای بیرونی ساختمان

دلیل اهمیت و اثر طراحی نمای ساختمان ویلا

طراحی نمای ساختمان از آنجایی مهم و اثرگذار است که بخش مهمی از هویت آن ویلا به‌حساب می‌آید؛ چرا که در همیشه در برخورد با دیدگان و تماشای دیگران است. پس، جذابیت و خاص بودن طراحی و اجرای مطلوب طرح انتخابی در نمای ویلا بسیار مهم است و این چیزی است که در تعیین ارزش ویلا (بالا یا پایین‌تر بودن قیمت آن) اثرگذار است.

طراحی نمای ساختمان ویلا و به‌تبع استفاده از مصالح مناسب از انتقال آلودگی‌های صوتی به محیط داخلی جلوگیری می‌کند. همچنین اجرای درست طرح موردنظر شرایط مطلوب آب‌وهوایی را رقم می‌زند؛ سرمای به جا در فصل گرم سال و گرمای مناسب در فصل سرد سال می‌تواند حاصل آن باشد. اگر این کار با تسلط و کاردانی خاص صورت گیرد قطعاً در شرایط گوناگون آب‌وهوایی مقاوم و در نتیجه در طول زمان عمر و پایداری بهتری خواهد داشت.

رازهای مهم طراحی نمای ساختمان ویلا

انتخاب سبک یا طرحی شیک و خاص که مناسب باشد به موارد مختلفی بستگی دارد که هرکدام به‌نوبت خود سهم و اثرگذاری مهمی در طراحی نمای ویلا دارند که عبارت‌اند از:

  • ناحیه جوی و جغرافیایی ویلا
  • آب‌وهوای مختص آن منطقه
  • مواد و صالح مورداستفاده
  • سلیقه مالک ویلا
  • تناسب داشتن با اقلیم منطقه موردنظر

لحاظ‌کردن این المان‌ها در صرفه‌جویی هزینه‌ها به لحاظ بحث بازسازی و ایمنی نیز اثرگذار است و باید در طراحی و ساخت ویلا لحاظ شود.

سخن پایانی

در این مقاله دریافتیم که طراحی نمای ساختمان ویلا و اهمیت آن چیست، چه سبک و استایل‌هایی برای آن وجود دارد و نکات مربوط به آن کدام‌اند. همچنین در نهایت توصیه‌ای که دکورساز به شما می‌کند این است که باتوجه‌به تأثیرپذیری طراحی نمای بیرونی ساختمان از طراحی داخلی ویلا، تناسب و هماهنگی این دو را نیز لحاظ کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد

 

دکمه بازگشت به بالا