اقتصادیفعالان کسب و کار

علت سکسکه نوزادان در رحم چیست؟

سکسکه نوزاد در اثر انقباض دیافراگم و بسته شدن سریع تارهای صوتی ایجاد می‌شود. بسته شدن تارهای صوتی با سرعت زیاد همان چیزی است که صدای سکسکه را ایجاد می‌کند. سکسکه برای بزرگسالان یک فرآیند آزار دهنده است؛ پس قطعا برای نوزادان هم همین‌طور خواهد بود. با این حال، به نظر می‌رسد که این مسئله تاثیر زیادی بر روند زندگی نوزاد ایجاد نمی‌کند، چون او می‌تواند همزمان با سکسکه بخوابد. سکسکه به ندرت در تنفس نوزاد اختلال ایجاد کرده و یا تاثیر منفی بر آن دارد. اگر این مسئله باعث نگرانی شما شده یا سوالاتی در این زمینه دارید، می‌توانید از پزشکان حال مشاوره آنلاین پزشکی بگیرید.

علت سکسه نوزادان چیست ؟

سکسکه در نوزادان، خیلی زود و حتی پیش از تولد شروع می‌شود و احتمالا نوزادان حدود دو و نیم درصد وقت خود را به سکسکه کردن می‌گذرانند! وقتی مرحله نوزادی پشت سر گذاشته می‌شود، دفعات سکسکه در او هم کاهش پیدا می‌کند. دلیل سکسکه نوزاد ممکن است برای والدین نگران کننده و ترسناک باشد. اما مطالعات اخیر نشان داده‌اند که حمله‌های سکسکه به طور معمول باعث تغییرات قابل توجهی در میزان تنفس، ضربان قلب و یا کاهش اکسیژن بدن نوزاد نمی‌شود و نگران کننده نیست. سکسکه نوزادان معمولا به دلایل زیر ایجاد می‌شود .

آیا سکسکه پیش بینی می شود ؟

اگرچه تعیین دقیق علت سکسکه جنین در رحم برخی از افراد باردار دشوار است، اما معمولاً این نشانه خوبی است و بخشی طبیعی از بارداری است. با این حال، در موارد نادر، سکسکه جنین ممکن است نشان دهنده مشکلی در بارداری یا جنین باشد. بعد از 32 هفته، بعید است که یک فرد باردار هر روز سکسکه جنین را در رحم احساس کند. بنابراین، در صورت نگرانی در مورد حرکات جنین – چه خیلی یا خیلی کم – پس از 28 هفته، باید با پزشک تماس بگیرند. فردی که نگران سکسکه جنین است باید با پزشک خود تماس بگیرد. برای اینکه خیالشان راحت باشد، یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند سلامت جنین را بررسی کند.

خوردن شیر بیش از حد بلع مقداری هوا همراه با شیر در هنگام مکیدن شیشه شیر یا پستان مادر حساسیت به شیر خشک یا مواد غذایی مصرف شده توسط مادر که از طریق شیر وارد بدن نوزاد شده است. سرما که باعث منقبض شدن ناگهانی دیافراگم شده است. رفلاکس معده و برگشت محتویات معده به مری سکسکه یک عمل انعکاسی است، یعنی ما نمی‌توانیم جلوی وقوع آن را بگیریم یا آن را کنترل کنیم؛ مثل عطسه یا سرفه. تصور می‌شود که عوامل مختلفی مثل هوای اضافی داخل معده، تحریک مری، استرس و… باعث بروز سکسکه شوند.  این عارضه در حقیقت توسط عصبی ایجاد می‌شود که مغز را به دیافراگم متصل می‌کند و می‌تواند توسط محرک‌های مختلفی از جمله غذا خوردن سریع یا در زمان نامناسب ایجاد شود.

در هنگام سکسکه، اسپاسم دیافراگم باعث می‌شود تا هوایی که می‌خواهید آن را خارج کنید در برابر تارهای صوتی بسته گیر ‌کند؛ در نتیجه صدای خاص سکسکه شنیده می‌شود. به نظر می‌رسد که سکسکه و تنفس ارتباط تنگاتنگی با هم داشته باشند. اما مطالعات جدید نشان داده‌اند  که این دو، مکانیسم‌های جداگانه‌ای در بدن هستند. یعنی اگر به هوای بیشتری نیاز داشته باشید، لزومی به سکسکه برای تامین آن نخواهید داشت. تحقیقی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، نشان داد که بروز سکسکه در نوزاد ممکن است بر روی روند رشد مغزی کودک و حتی تنفس او تاثیر داشته باشد. پس به نظر می‌رسد که سکسکه یکی از ابزارهای لازم برای رشد کودک و یکی از ابتدایی‌ترین آن‌ها در رحم است.

اگر نوزاد در حـال سکسکه گریه و ناراحتی نمی‌کند، احتمالا می‌توان با گرفتن آروغ یا زمان دادن به او برای سکسکه کردن این مشکل را رفع کرد. البته علت گریه نوزاد در شب را می‌توانید دز این مطلب نیز جستجو کنید. در ادامه به معرفی روش‌هایی که برای رفع سکسکه نوزادی وجود دارد می‌پردازیم.  مطالعات نشان میدهد که در واقع سکسکه کردن میتواند از هفته ششم بعد از لقاح شروع شود و خانمهای باردار گاهی میتوانند سکسکه کردن نوزادش را احساس کنند. نوزادانی که داخل رحم بطور متناوب سکسکه میکردند، اغلب بعد از تولد خارج رحم نیز سکسکه میکنند. گرچه بطور کلی سکسکه کردن نوزادان نگران کننده نیست، اغلب والدین جدید دلواپس سکسکه نوزادشان هستند و میخواهند راهی برای کمک به نوزادشان پیدا کنند.

آروغ زدن نوزاد. فشار در معده کوچک نوزاد ممکن است باعث سکسکه و بدتر شدن آن شود. واداشتن نوزاد به آروغ زدن این فشار را کاهش میدهد. برای این کار او را روی شانه تان صاف نگه دارید و ضربات آهسته ای به پشتش بزنید و یا او را بر روی زانویتان بنشانید کمی به سمت جلو خم کنید وبه آرامی به پشت او ضربه بزنید. غذا دادن به نوزاد. چه شیر مادر و چه شیر خشک، عمل مکیدن شیر میتواند محرک دیافراگم و سپس شل شدن و برگشت آن به حالت نرمال و توقف سکسکه نوزاد باشد. حتی اگر این فرایند اثربخش نبود، غذا دادن به نوزاد در حال سکسکه کمک خواهد کرد تا فکرش از سکسکه منحرف شود به چیز دیگری فکر کند.

به یک دکتر متخصص نوزاد مراجعه کنید تا رفلاکس نوزادتان را چک کند. رفلاکس وضعیتی است که محتویات مری به سمت گلو و دهان برمیگردد. در بعضی از نوزادان، سکسکه های شدید و مکرر میتواند نشانه یک مشکل پزشکی باشد. اگر نوزادتان بیش از یک یا دو بار در روز یا در دوره طولانی سکسکه میکند این امکان وجود دارد که او رفلاکس داشته باشد. بچه هایی که رفلاکس دارند معمولاً نشانه های دیگری نیز شامل مشکلات تنفسی یا احساس درد هنگام غذا خوردن دارند. رفلاکس قابل درمان است، بنابراین اگر نوزاد شما بیش از حد سکسکه میکند، در بیان این موضوع به متخصص اطفال درنگ نکنید. آرام باشید و منتظر بمانید. سکسکه برای نوزادتان آسیب جدی به همراه ندارد. بعضی اوقات منتظر ماندن بهترین راهکار است.

سکسکه نوزادان عموماً بیش از 30 دقیقه طول نمیکشد و معمولاً در مدت زمانی کوتاه تر متوقف میشود. سکسکه با بزرگ تر شدن نوزاد کاهش می یابد. هنگامیکه نوزاد یکساله میشود، سکسکه کردن به ندرت اتفاق می افتد. آروغ زدن نوزاد بلافاصله بعد از هر وعده غذایی میزان بروز سکسکه را کاهش میدهد. روش های درمانی عامه و مخصوص بالغین را برای توقف سکسکه نوزادتان به کار نبرید، بطور مثال ترساندن کودکتان، نفس کشیدن در پاکت های کاغذی یا قراردادنش به روی سر و… این روش ها برای نوزاد مضر است و تأثیری در متوقف کردن سکسکه در نوزادان ندارد. علاوه بر لگد زدن، غلت زدن و ضربه زدن، یک فرد باردار ممکن است متوجه سکسکه جنین در رحم شود. با این حال، پزشکان به طور کامل نمی دانند که چه چیزی باعث آنها می شود.

تشخیص سکسکه جنین ممکن است دشوار باشد. با این حال، یک فرد باردار ممکن است متوجه شود که احساس سکسکه ریتمیک‌تر از سایر حرکات است. برخی افراد آن را به عنوان یک تکان یا احساس نبض مانند اسپاسم عضلانی توصیف کرده اند. ممکن است افراد باردار بین هفته های 16 تا 20 حرکت جنین را احساس کنند، اما در برخی موارد ممکن است بیشتر طول بکشد. پزشکان اولین حرکت جنین را تند شدن می نامند. برخی عوامل، مانند موقعیت جفت، می‌توانند بر سرعت حرکت جنین تأثیر بگذارند. وزن فرد باردار نیز می تواند نقش داشته باشد، زیرا کسانی که وزن کمتری را در اطراف شکم خود حمل می کنند، زودتر لگدها و سایر حرکات را احساس می کنند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا