اقتصادیفعالان کسب و کار

عوارض لیفتینگ صورت

یکی از دغدغه ها و نگرانی های افرادی که متقاضی جراحی لیفت صورت هستند این است که چه عوارضی ممکن است در پی لیفت صورت وجود داشته باشد و خطرات و عوارض لیفت صورت چه مواردی هستند؟ جراحی لیفت صورت نیز مانند دیگر روش های جراحی دارای مزایا و معایبی می باشد که با توجه به فاکتورهای مختلف مانند آناتومی بدن فرد، مهارت و تخصص جراح و… می تواند نتایج مختلفی برای افراد داشته باشد.  قبل از اینکه به فکر عمل باشید قیمت کرم لیفتینگ گاتیو را نسبت به هزینه های جراحی مدنظر قرار دهید. کاربران زیادی درباره کرم ضد چروک گاتیو نظرات مثبتی داشته اند و از استفاده کرم گاتیو بسیار راضی بوده اند.

نگاهی کلی بر عوارض لیفت صورت

به طور کلی یک جراحی بی خطر است و عوارض لیفت صورت بسیار نادر اتفاق می افتد. البته تا زمانی که توسط یک متخصص واجد شرایط و با تجربه انجام شوند. با این حال، هر جراحی با خطراتی همراه است. خطرات و عوارض جراحی لیفت صورت عبارتند از:

  • خونریزی
  • کبودی
  • تورم
  • عوارض بیهوشی
  • هماتوم
  • آسیب به اعصاب صورت
  • عفونت
  • ریزش مو در اطراف محل برش
  • بی حسی
  • نکروز پوست یا مرگ بافت
  • ناهمواری بین دو طرف صورت
  • گشاد شدن یا ضخیم شدن اسکار

عوارض لیفت صورت به دو دسته عوارض موقتی و عوارض دائمی تقسیم می‌شوند. همانطور که می دانید، لیفت صورت یک روش جراحی زیبایی است که برای بهبود ظاهر صورت و کاهش علائم پیری مانند چین و چروک‌ های پوست، شلی و افتادگی پوست صورت استفاده می‌شود و در صورت عدم مراجعه به یک جراح متخصص و باتجربه و عدم رعایت مراقبت های بعد از آن امکان بروز عوارضی وجود خواهد داشت  که در این مقاله به طور کامل در مورد آن ها صحبت کرده و روش های جلوگیری و درمان آن ها را نیز بررسی خواهیم کرد.

عوارض جراحی لیفت صورت موقتی

عوارض لیفت صورت نیز مانند دیگر جراحی های پلاستیک می باشد و عموما نشانه های مشابهی دارند. به طور کلی عوارض لیفت صورت به این دلیل که در زیبایی چهره فرد موثر است برای متقاضی بسیار نگران کننده است. در حالی که در طول دوره نقاهت لیفت صورت این نشانه ها از بین خواهند رفت و عوارض لیفت صورت ماندگار نیستند.  امکان دارد که عوارض موقتی لیفت صورت در مدت کوتاهی پس از عمل بروز کرده و در محدوده‌ی زمانی کوتاه تری نیز بهبود پیدا کند. در ادامه، برخی از عوارض موقتی رایج لیفت صورت را برای شما بررسی خواهیم کرد.

درد بعد از لیفتینگ صورت

بیماران احتمالاً بعد از لیفیتینگ صورت کمی درد را در اطراف برش ها و در مناطقی که بافت برداشته شده است احساس خواهند کرد. همچنین درد ناشی از عضله سازی صورت که تغییراتی در آن رخ داده است نیز ممکن است وجود داشته باشد و طبیعی است. درد ناشی از لیفت صورت را می توان به کمک مسکن های تجویزی تا حدودی کنترل کرد. پس از گذشت یک هفته این مورد از عوارض لیفت صورت کاهش یافته و نیازی به مصرف مداوم مسکن نخواهد بود.

کبودی صورت

مقداری کبودی و تورم بعد از جراحی لیفت صورت طبیعی است که با توجه به واکنش بدن در افراد مختلف میزان کبودی نیز متفاوت خواهد بود. البته این مورد از عوارض لیفت صورت نیز گذرا است و بعد از گذشت 7 الی 10 روز کبودی ها از بین خواهد رفت و می توانید فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید و به سرکار خود بازگردید.

از آنجایی که تورم یکی از موارد طولانی مدت از عوارض لیفت صورت می باشد عموما متقاضیان بعد از جراحی برای این مورد نگران هستند و این سوال برای آنها ایجاد می شود که آیا تورم بعد از لیفت صورت ماندگار است؟ و چه مدت زمانی بعد از لیغت صورت تورم کاهش می یابد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اجتناب از تورم به طور کلی امکان پذیر نیست و همه افرادی که تجربه عمل لیفت صورت را دارند این تورم و کبودی را نیز تجربه خواهند کرد اما با رعایت برخی نکات مراقبتی می توان میزان این کبودی را تا حدودی کاهش داد.

در روزهای ابتدایی پس از جراحی روزانه به مدت 15 دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید. این بهترین راه برای کاهش شدت اولیه تورم در هفته اول است. هنگامی که تورم در روز سوم یا چهارم شروع به فروکش کرد، استفاده از کمپرس گرم ممکن است ناحیه را تسکین دهد و گردش خون را بهبود بخشد.

تورم بعد از لیفت صورت

تورم بعد از لیفت صورت کاملا طبیعی است به دلیل تغییراتی که در ماهیچه ها و چربی صورت اتفاق افتاده است کمی تورم را بعد از جراحی لیفت صورت تجربه خواهید کرد. تورم را نمی توان جزو عوارض لیفت صورت شمرد چرا که ماندگار نیست و بعد از گذشت یک الی دو هفته بعد از جراحی لیفت صورت میزان تورم کاهش خواهد یافت و نتایج جراحی را مشاهده خواهید کرد.

احساس تنگی و کشیدگی : احساس تنگی و کشیدگی در ناحیه‌های مورد عمل بعد از جراحی طبیعی بوده و بعد از گذشت چند هفته برطرف خواهد شد.

تغییرات حسی: امکان دارد بعد از جراحی در برخی از نواحی صورت تغییرات حسی مانند بی حس شدن برخی از نواحی بروز پیدا کند که موقتی بوده و برطرف خواهد شد.

احتمال عفونت: احتمال عفونت یکی دیگر از عوارض موقتی این جراحی است که با رعایت مراقبت هایی کاهش پیدا کرده و برطرف خواهد شد ولی اگربا علائمی مانند عفونت، تورم شدید، درد یا تغییر رنگ پوست همراه باشد باید پزشک خود را در جریان قرار دهید.

واکنش به مواد بیهوشی : یکی دیگر از عوارض موقتی جراحی لیفت صورت واکنش افراد به مواد بیهوشی است که در برخی این واکنش ها خود را به صورت حالت تهوع، گلودرد، گیجی و… نشان خواهد داد و بعد از گذشت یک الی دو روز بعد از جراحی نیز برطرف خواهد شد.

نکته: باید به این نکته اشاره کرد که عوارض موقتی لیفت صورت قابل کنترل و درمان بوده و با رعایت مراقبت هایی می توان آن ها را کاهش داده و به تسریع روند بهبودی نیز کمک کرد.

عوارض لیفت صورت دائمی

عوارض دائمی لیفت صورت جدی تر از عوارض موقتی بوده و باید در اسرع وقت برای درمان آن ها اقدام کرد وگرنه امکان دارد به صورت دائمی باقی مانده و برطرف نشود. باید به این نکته اشاره کرد که احتمال بروز این عوارض بسیار کم بوده و در صورتی که به جراح باتجربه و متخصص مراجعه نمایید این عوارض رخ نخواهد داد. در ادامه این عوارض را بررسی خواهیم کرد.

تغییر رنگ پوست:  امکان دارد برخی از تغییرات مانند تغییر رنگ پوست، قرمزی، تیرگی پوست و … بعد از جراحی رخ بدهد که در برخی از افراد در صورت عدم پیگیری باقی خواهد ماند.

تغییر در حرکات عضلات صورت : یکی دیگر ازعوارض دائمی لیفت صورت تغییرات حرکات عضلات صورت است که منجر به ایجاد تغییر در حرکات ابروها، چشم ها، دهان و لب ها خواهد شد.

آسیب به عصب: از جمله دیگر عوارض دائمی لیفت صورت وارد شدن آسیب به اعصاب صورت است که منجر به ایجاد تغییر در حس و حرکت صورت شده و امکان دارد بی حسی دائمی و اختلال در حرکات عضلات صورت را به همراه داشته باشد.

نکروز پوست: اگر گردش خون به پوست و خونرسانی به پوست بعد از جراحی دچار اختلال شود و به درستی انجام نشود نکروز بافت رخ داده و همین امر موجب اختلال در بهبود جای زخم خواهد شد.

نامتقارن شدن صورت: یکی دیگر از عوارض دائمی لیفت صورت نامتقارن شدن اجزا و خطوط صورت است که این عدم تقارن به به دلیل تبحر کم جراح رخ داده یا به دلیل تورم بعد از جراحی که اگر به دلیل تورم باشد به مرور زمان با کاهش تورم از بین رفته و اصلاح می شود.

اثرات دیگر جراحی: از عوارض دیگر جدی لیفت صورت می توان به خونریزی بیش از حد، عفونت، خونریزی داخلی، تغییر در ظاهر صورت و … اشاره کرد.

نکته: باید به این نکته اشاره کرد که احتمال بروزعوارض دائمی لیفت صورت بسیار کم بوده و به طور معمول با انتخاب یک جراح ماهر و مجرب و همینطور رعایت دقیق دستورات پس از عمل، می توان از بروز این عوارض جلوگیری کرد.

روش های جلوگیری و کاهش عوارض لیفت صورت

برای جلوگیری و کاهش عوارض جراحی لیفت صورت راهکارهایی وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

انتخاب جراح باتجربه و بامهارت

یکی از مهم ترین مواردی که به پیشگیری از بروز عوارض لیفت صورت کمک می کند، انتخاب یک جراح باتجربه برای انجام این جراحی است.

رعایت مراقبت ها

بعد از جراحی نکات مراقبتی از قبیل مصرف داروها، کاهش فعالیت های سنگین، استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم و … توصیه می شود که با رعایت درست و اصولی می توان از بروز عوارض جلوگیری کرده و همچنین به کاهش آن ها کمک کرد.

مابقی روش های جلوگیری از بروز عوارض عبارتند از:

  • از خم شدن خودداری کنید و سعی کنید سر خود را به سمت بالا نگه دارید. هنگام دراز کشیدن و یا خوابیدن نیز بالاتنه خود را به بالش تکیه دهید.
  • سعی کنید از مصرف سدیم در رژیم غذایی خود اجتناب کنید، زیرا سدیم تخلیه مایعات از ناحیه متورم را کند می کند.
  • آب به میزان کافی بنوشید و استراحت کافی داشته باشید تا هرچه سریع تر به بهبودی کامل برسید.
دکمه بازگشت به بالا