اقتصادیفعالان کسب و کار

فیزیوتراپی و کاربردهای آن کاربرد فیزیوتراپی

کار فیزیوتراپیست چیست؟

فیزیوتراپیست باید نسبت به بیماران متواضع، فهیم و دلسوز باشد.

فیزیوتراپی شیراز: فیزیوتراپیست باید به مشکل بیماران به دقت گوش دهد، به دقت بیمار را معاینه کند وسپس مشکل بیمار را تشخیص دهد. پس از آن باید برای درمان برنامه ریزی کرده و شروع به پیاده سازی آن کند.

لازم است که شرایط بیمار به طور منظم مورد بررسی قرار گرفته و درمان ها اصلاح شوند.

 تاریخچه فیزیوتراپی

بهترین فیزیوتراپی شیراز:  فیزیوتراپی برای اولین‌بار در آمریکا و در طول جنگ جهانی اول برای بازتوانی سربازان معرفی شد. بقراط در ۴۶۰ سال پیش از میلاد فیزیوتراپی را به شکل ماساژ، آب درمانی و درمان دستی انجام می داد.

فیزیوتراپی مدرن در قرن نوزدهم پا به عرصه گذاشت. برای آشنایی با فواید فیزیوتراپی ابتدا با انواع آن آشنا شوید.

انواع فیزیوتراپی |بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد

انواع فیزیوتراپی

1- فیزیوتراپی ارتوپدیک

فیزیوتراپی ارتوپدیک بر روی جراحت های مربوط به استخوان ها، مفاصل، تاندون ها، رباط ها و ماهیچه ها تمرکز می کند.

این جراحت ها شامل جراحت های ورزشی می شوند.

دکتر فرشاد خسروی می گوید: «در کشورهای پیشرفته، جراح ارتوپدی تیغ جراحی را به دست نمی گیرد مگر اینکه فیزیوتراپیست قابلی را در کنار خود داشته باشد.»

فاکتورهایی مانند سبک زندگی بی تحرک و حتی افزایش احتمال وقوع حادثه در نتیجه مدرن سازی، صنعتی سازی و افزایش تعداد اتومبیل ها چالش های پیش روی ارتوپدها و فیزیوتراپیست ها هستند.

فیزیوتراپی ارتوپدیک بسته به شدت جراحت، شامل دو دسته اصلی می شود:

  1. فیزیوتراپی کوتاهمدت

فیزیوتراپی کوتاه مدت برای بیمارانی است که آسیب‌های اسکلتی-عضلانی-عصبی کوچکی دارند.

این آسیب ها می توانند ناشی از حادثه باشند که در آن ها جراحت‌های ساده بافت نرم یا بعضی شکستگی های ساده اتفاق افتاده است یا ممکن است آسیب های غیر ترومایی باشند.

این بیماران برای بهبود قطعی فقط برای یک دوره کوتاه نیاز به فیزیوتراپی سرپایی دارند.

  1. فیزیوتراپی بلندمدت

این دسته مربوط به بیماری های پیچیده تری مانند آرتریت روماتوئید، شکستگی های قابل توجهی مانند شکستگی در مفصل ران یا ستون فقرات می شود.

این بیماری ها ممکن است منجر به ناتوانایی های شدید فیزیکی و عوارض جانبی مانند پاراپلژی و فلج چهار اندام شوند یا ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

این بیماران به تعداد جلسات بیشتری از درمانهای گسترده فیزیوتراپی نیاز دارند و درمان آنها غیر سرپایی خواهد بود.

2- فیزیوتراپی نورولوژیک

مشکلات نورولوژیک مختلفی وجود دارند که نیاز به درمان های منظم فیزیوتراپی دارند.

آسیب های سیستم عصبی، چه در مغز یا نخاع باشند و چه مربوط به اعصاب محیطی، ممکن است به دلایل مختلفی مانند تروما، سکته مغزی، ام اس، پارکینسون، بعضی عفونت های خاص، اختلالات شناختی، بیماری های ناشی از کمبود هایی مانند کمبود ویتامین B۱۲ و نئوپلاسم ایجاد شده باشند.

در مورد بیماری ها و مشکلاتی مانند فلج ماهیچه ای، چه همی پلژی باشد یا فلج چهار اندام و مشکلات دیگری مانند آتاکسی، سرگیجه، سفتی ناشی از بیماری پارکینسون، رعشه و دیستونی به فیزیوتراپی بلند مدت نیاز است.

هدف فیزیوتراپی رسیدن به استقلال است.

وقتی انجام یک فعالیت کاربردی برای بیمار غیر ممکن باشد فیزیوتراپیست ها تلاش خواهند کرد که به بیمار کمک کنند تا توانایی از دست رفته خود را جبران کند، برای مثال می توان به یک بیمار پاراپلژی (یا فلج کامل)که قادر به راه رفتن نیست آموزش داد که از ویلچر و یا شاید از یک اتومبیل تغییر داده شده استفاده کند تا در حد ممکن بتواند حرکت داشته باشد.

  1. فیزیوتراپی سالمندان

این نوع فیزیوتراپی شامل درمانهایی برای بازتوانی بیماران مسن است.

افرادی که در گروه سنی بالای ۶۵ سال هستند از مشکلات ارتوپدی و نورولوژیکی مختلفی رنج می برند. آنها همچنین نیاز به مراقبت های ویژه دارند.

در این سن قدرت تعادل کم می شود و این باعث می شود که فرد زمین بخورد و در نتیجه دچار شکستگی شود.

یک فیزیوتراپیست با در نظر داشتن تمام این مشکلات به افراد مسن تمرین های تعادلی مختلف، تقویت ماهیچه ای، استقلال عملکردی، بازیابی دامنه حرکتی مفصل و تمرین های تنفسی را برای پاکسازی و باز شدن ریه ها و توانبخشی قلب آموزش می دهد.

افراد در این گروه سنی نیاز به وسایل کمکی مناسبی دارند، مانند وسایل کمکی هنگام راه رفتن؛ وسایل کمکی برای جلوگیری از سُر خوردن بر روی سطوح مختلف؛ میله های محافظ در حمام و غیره.

  1. فیزیوتراپی قلبی-ریوی

برای بازتوانی قلب و ریه وجود فیزیوتراپی ضروری است.

بیمارانی که مشکلات تنفسی مانند بیماری های مزمن انسدادی ریه (COPD) از جمله آسم برونشیت،آمفیزم، التهاب ریه و عفونت ریه دارند یا جراحی هایی مانند جراحی بای پس سرخرگ کرونری (جراحی پیوند قلب)، پیوند کلیه و بسیاری از موارد دیگر داشته اند، برای بازیابی قدرت قلب و رسیدن به استقلال عملکردی نیاز به فیزیوتراپی بیشتری دارند.

  1. فیزیوتراپی اطفال

بسیاری از کودکانی مبتلا به مشکلات تاخیر در رشد، فلج اطفال و فلج مغزی برای مدت بیشتری به فیزیوتراپی نیاز دارند.

فیزیوتراپی اسپاسم این کودکان را کاهش می‌دهد و به آنها کمک می کند که در هر مرحله از پس مشکلات برآیند، در صورت داشتن ضعف عضلانی ماهیچه هایشان تقویت شود و مستقل شوند.

اهمیت فیزیوتراپی

در حال حاضر فیزیوتراپی به یک بخش بسیار مهم تبدیل شده است.

فیزیوتراپی تبدیل به یک بخش اساسی در هر شاخه ای از پزشکی شده و از جهات مختلفی در زندگی ما اهمیت دارد.

بخش اول فواید فیزیوتراپی

  1. کاهش درد

فیزیوتراپی به کاهش درد کمک می کند. فیزیوتراپی در بسیاری از مشکلات ارتوپدی مانند شانه منجمد (frozen shoulder)، آرتروز، تاندونیت، پارگی ماهیچه، پیچ خوردگی ها و بسیاری از موارد دیگر، با استفاده از روش های مختلفی مانند سونوگرافی، الکتروتراپی، IFT، wax bath و ورزش درمانی که شامل درمانهای دستی و موبیلیزیشن می شود، به کاهش درد کمک می کند.

  1. سفتی پس از شکستگی

گاهی اوقات شکستگی ها پس از درآوردن گچ یا پس از جراحی موجب محدودیت حرکت مفصل می شوند.

فیزیوتراپی به بهبود دامنه حرکتی مفصل و تقویت ماهیچه های ضعیف کمک کرده و آنها را برای انجام فعالیت های روزانه آماده می کند.

  1. فیزیوتراپی به جای جراحی

شرایط خاصی وجود دارد که برخی بیماران نیاز به جراحی دارند اما می‌توان در عوض درمان را با فیزیوتراپی انجام داد. این امر به کاهش عوارض پس از جراحی کمک می کند و اقتصادی تر است.

  1. کمک به جراحی

در جراحی های مختلفی لازم است که ماهیچه ها قبل از جراحی تقویت شوند و تقویت عضلات به بیماران کمک می کند تا زودتر ریکاوری شوند.

تعویض مفصل زانو، جراحی ستون فقرات، تعویض مفصل ران، آزاد کردن کپسول مفصلی در شانه یخ زده و جراحی ترمیم رباط از جمله این جراحی ها هستند.

  1. فیزیوتراپی پس از سکته مغزی

انجام ۳ تا ۴ ماه فیزیوتراپی می تواند تأثیرات سکته مغزی بر اندام ها را برطرف کند. با کمک ورزش های مناسب بیمار می تواند به طور کامل ریکاوری شود.

  1. جراحت های ورزشی

فیزیوتراپیست می‌تواند به بهبود جراحت های ورزشی کمک کند. هر آسیب ورزشی خاص، درمانگر ورزشی آموزش‌دیده مخصوص خود را دارد.

در زمین بازی، فیزیوتراپیست به بازیکنان کمک می‌کند که حداکثر توانایی هایشان را در بازی نشان دهند و در صورت مجروح شدن به آنها کمک می کند که ریکاوری شوند.

  1. کاهش خطر زمین خوردن

فیزیوتراپیست می تواند ورزش های تعادلی را آموزش دهد و همچنین به تقویت ماهیچه ها کمک کند و این موجب بهبود تعادل و جلوگیری از زمین خوردن می شود.

  1. کنترل دیابت

فیزیوتراپی می تواند در کنترل دیابت نیز مفید باشد. فعالیت فیزیکی و تنظیم برنامه غذایی می تواند دیابت نوع ۲ را کنترل کند.

فیزیوتراپیست می تواند در اجرای بهترین ورزش های مخصوص کنترل وزن به بیمار کمک کند که این به نوبه خود برای کنترل دیابت مفید است.

  1. کنترل بیماریهای قلبی

فیزیوتراپیست نقش مهمی در دوره پس از جراحی های بای پس سرخرگ کرونری دارد. آنها به پاکسازی ترشحات ریه و همچنین افزایش تحرک بیماران کمک می کنند.

آنها برای تقویت قلب به بیمار آموزش می دهند، به بهبود فاکتور جهشی کمک می کنند و برنامه کاملی را برای توانبخشی قلبی عروقی تهیه می کنند.

  1. فیزیوتراپی در بخش مراقبت های ویژه

فیزیوتراپی برای افرادی که به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند، نقش مهمی را ایفا می کند. برای برطرف کردن گرفتگی ریه های این افراد به فیزیوتراپی قفسه سینه نیاز است.

فیزیوتراپی اندام ها برای بیمارانی ضروری است که در بخش مراقبت های ویژه بی تحرک مانده اند.

فیزیوتراپیست در آموزش نحوه گام برداشتن به بیمار کمک می کند.

آنها به مراقبت از کمر بیماران کمک می کنند و همچنین از مبتلا شدن آنها به زخم بستر پیشگیری می کنند.

  1. کنترل بیماریهای ریوی

فیزیوتراپی می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها مانند برونشیت، آمفیزم، فراخ شدگی مزمن لوله های نایژه و آسم و … موثر باشد.

فیزیوتراپی قفسه سینه به تخلیه شدن ترشحات ریه کمک می کند. این نوع فیزیوتراپی خلط های ریه ها را تخلیه کرده و گرفتگی سینه را برطرف میکند. تمرین های تنفسی باعث باز شدن ریه ها می شود.

دکمه بازگشت به بالا