اقتصادیفعالان کسب و کار

متن دعای شرف الشمس در مفاتیح و نظر آیت الله بهجت در مورد شرف الشمس

روز شرف شمس چه تاریخی است؟

هر سال به نوزدهین روز از فروردین ماه روز شرف شمس گفته می‌شود. منجمان مسلمان عقیده دارند که در روز شرف شمس خورشید ۱۹ درجه در حمل قرار می‌گیرد. حمل همان ماه فروردین است و خورشید در زمان خاصی از روز شرف الشمس در بهترین موقعیت خود در کهکشان قرار می‌گیرد. مردم عامه از قدیم عقیده داشتند که در روز شرف الشمس نمایندگان خورشید به روی زمین فرود می‌آیند و در زمین چند ساعتی می‌مانند، به همین دلیل روز شرف شمس را یک روز پربرکت می‌دانند که می‌تواند شروع هر کاری در آن خوب و خوش یمن باشد.

باور اشتباه درباره انگشتر شرف الشمس

بعضی از مردم فکر می‌کنند که شرف الشمس همان نگین زرد است روی انگشتر است که بسیار گران قیمت و ارزشمند است. اما این باور به کل غلط و اشتباه است. بلکه در واقع شرف الشمس یک دعاست که به نقلی نسبتش می‌دهند به حضرت علی(ع) که این دعا را در روز شرف الشمس یعنی همان نوزده فروردین ماه با گونه‌ای خاص رمزآلود پشت همان نگینی که به رنگ زرد است، می‌نویسند. خرید انگشتر شرف الشمس در این روز نماد برکت و فراوانی است.

انگشتر شرف الشمس اصل در مشهد |انگشتر شرف شمس مردانه دیجی کالا

چگونه دعای شرف الشمس را روی نگین انگشتر می‌نویسند؟

در روز نوزدهم فروردین ماه یا همان روز شرف الشمس شکل خاص شرف الشمس را بین ساعت 11 قبل از ظهر تا ساعت 11 شب روی پارچه‌ای که به رنگ زرد است، طلا یا یک عقیق به رنگ زرد یا حتی یک کاغذ می‌آورند و با رنگ زرد روی آن می‌کشند. سپس دعای منسوب به امیرالمومنین(ع) را می‌خوانند و می‌نویسند، سپس حاجتشان را زیر آن دعا اضافه می‌کنند و بعد لای قرآن قرار می‌دهند. آنچه در کتاب‌های قدیمی از جمله «السحاب اللئالی» آمده، نشان می‌دهد که شرف الشمس جزو علومی است که در برطرف کردن بیماری، فقر و بلا موثر است و به صاحبش بزرگی، جلال و عزت می‌دهد.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

اَللّهُم اِنّی اَسئَلُکَ بِالهاءِ مِنْ اِسمِکَ الْاَعظَم و بالثَلآثِ العِصّیِ و بالالَفِ المُقَّّوِم و بِالمِیمِ الطَمیس الاَبتَر و بالسِّلمِ و بالاَربَعَه الَتِی ه ‍ ِی کالکَفِ بِلا مُعصَم و بِالهاءِ المَشقُوقَه و بالواوِ المُعظَّم صوره اِسمکَ الشَّریفِ الاَعظَم اَن تُصَلِیَ علی سَیِّدِنا مُحمَّدِ وَ آلِهِ بعدد حروف ماجری بِالقلم و اَن تَقضِی حاجَتِی.

این دو نکته را درباره دعای شرف الشمس به یاد بسپارید

اگر دعای شرف الشمس را روی عقیق حک کردید، هر سال در ساعتی که در بالا گفتیم و در روز شرف الشمس با آداب ذکر شده، با یک سوزن روی دعای شرف الشمس بکشید. اگر دعای شرف الشمس را روی یک کاغذ و با زعفران و گلاب نوشتید، کاغذ را اصلا باز نکنید، به کسی هم نشان ندهید. وقتی آخرین چهارشنبه سال رسید کاغذ دعای شرف الشمس را داخل آب روان بیندازید.

چرا بهتر است دعای شرف الشمس را روی سنگ عقیق بنویسیم؟

شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که چرا اغلب دعای شرف الشمس روی سنگ عقیق نوشته می‌شود و اصلا همین باعث شده که عده‌ای فکر کنند شرف الشمس نوعی انگشتر است. سنگ عقیق دارای خواص و ویژگی‌های بسیاری است که در روایات و احادیث دینی ما درباره آن بسیار آمده است.

همراه داشتن سنگ عقیق باعث سلامت ماندن در سفر می‌شود، خاصیت افزایش رزق و روزی برای آن ذکر شده، علاوه بر این باعث خیر و خوبی در دنیا برای صاحبش می‌شود، همچنین سنگ عقیق به مستجاب شدن دعا کمک می‌کند و شر و اتفاقات ناگوار را از صاحبش دور می‌کند. در روایات آمده که روزی جبرئیل به پیامبر اسلام(ص) فرمود: «ای محمد(ص)، پروردگار بر تو سلام می‌رساند و می‌فرماید که انگشترت را در دست راست قرار بده و نگینش را عقیق انتخاب کن. به پسرعمویت علی(ع) هم بگو که انگشترش را در دست راست قرار بدهد و نگینش را نیز عقیق انتخاب کند.» (۱)

همچنین امام صادق(ع) در حدیثی فرمودند: «از دستی که انگشتری عقیق در آن باشد، بسیار عجیب است که دینار و درهم خالی بماند.» (2) امام رضا(ع) در حدیثی فرمودند: «پوشیدن انگشتر عقیق باعث از بین رفتن فقر می‌شود و دست کردن آن نفاق را از فرد دور می کند.» (3)

امام علی(ع) درباره ثواب خواندن نماز با انگشتر عقیق فرمودند: «دو رکعت خواندن نماز با انگشتر عقیق، برابر است با هزار رکعت نمازی که بدون انگشتر عقیق خوانده می‌شود.» (4) حضرت سجاد(ع) فرمودند: «کسی که در هنگام دعا انگشتر عقیق دستش باشد، دعایش برآورده می‌شود.» (5) و حضرت صادق(ع) فرمودند: «خدا دوست دارد دستی را که در هنگام دعا به سمتش دراز می‌شود، انگشتر عقیق در دستش باشد.» (6)

روز شرف الشمس 19 فروردین ماه هر سال است که در اینجا اعمال روز شرف الشمس به همراه متن دعای شرف الشمس در مفاتیح الجنان را می خوانید. اعمال روز 19 فروردین شرف الشمس را در این مقاله از سایت سماتک باهم مرور خواهیم کرد.

اعمال شرف الشمس عبارتند از: خواندن دعای شرف الشمس که در پایان همین مقاله متن دعای روز شرف الشمس با معنی آورده شده است و همچنین یکی دیگر از اعمال روز 19 فروردین شرف الشمس، نوشتن دعای شرف الشمس و حزر شرف الشمس می باشد. اگرچه بسیاری از ما «شرف الشمس» را به نام انگشتر یا گردنبند می شناسیم اما شرف الشمس نه سنگ است و نه حتی دعایی که بر روی عقیق زرد می نویسند.

شرف یک اصطلاح نجومی است که برای قرار گرفتن ستاره ها در برخی از برج های فلکی و میزان سعادت و نحوست روزها از آن استفاده می شود و اعمال شرف الشمس مختص روز 19 فروردین است. بسیاری از قدیم الایام تا کنون قرار گرفتن هر ستاره را در برج و درجه ای که شرف آن باشد، دارای نوعی از تأثیر دانسته و قرار گرفتن آن در درجه ای دیگر که هبوط آن باشد، را دارای تأثیر دیگری می دانند و گفته اند شرف الشمس هنگامى است که در درجه 19 حمل (فروردین) باشد و باید اعمال روز 19 فروردین شرف الشمس انجام شود.

گفته می شود که هر سال در روز 19 فروردین شرف الشمس خورشید به نقطه خاصی در آسمان میرسد و حالتی معادل شب قدر را ایجاد میکند. در این روز خورشید نسبت به سایر کواکب روی زمین قدرت بیش‌تری دارد و آداب و اعمال روز شرف الشمس 19 فروردین برای همین منظور ذکر شده است. پیش از بیان آداب و اعمال روز نوزدهم فروردین شرف الشمس لازم است با اشکال حرز شرف الشمس که بر روی سنگ عقیق (معمولاً عقیق زرد) حکاکی می شود، آشنا شوید.

آداب نوشتن حرز شرف الشمس در روز 19 فروردین

نوشتن حرز شرف الشمس آداب مخصوص به خود را دارد که یکی از اعمال شرف الشمس در 19 فروردین حکاکی سنگ شرف الشمس است. حرز شرف الشمس که روی نگین و یا عقیق حکاکی می‌شود، آداب خاصی دارد، شامل پنج اسم اعظم خداوند است که آن‌ها را کلمات مبارکه «الله؛ جمیل؛ رحمن؛ مومن؛ نور» گفته‌اند و به جای نقش از پنج حرف اول آن‌ها به صورت «ا.ج.ر.م.ن» می‌توان استفاده کرد. این نقش 13 حرف دارد 4 حرف از تورات 4 حرف از انجیل و 5 حرف از قرآن کریم است. تصویر جدول یا لوح شرف شمس هم در زیر آورده شده که خواص یکسانی را با نقش حرز دارد.

اعمال حرز حجر شرف الشمس در 19 فروردین

حرز سنگ شرف الشمس باید به درستی انجام شود و اعمال حرز شرف الشمس برای روز 19 فروردین بسیار مهم است:

  1. اعمال عمومی اذکار مانند طهارت، توجه و غیره رعایت شوند.
    2. حتماً در وقت حجر شرف الشمس نوشته شود.
    3. از سمت راست شروع به نوشتن حجرشرف الشمس شود.
    4. هیچ خطی دوبار کشیده نشود.
    5. سوراخ های ستاره و میم و ها و واو بسته نشود.
    6. خطوط ابتدا و انتهای ستاره یگدیگر را قطع نکنند.
    7. اندازه الف ها یکسان باشد.
    8. واو آخر روی تمام نقش کشیده شود.
    9. با گلاب و زعفران بر روی نگین زرد یا ورق طلا یا کاغذ زرد حک و نوشته شود.

دعای روز 19 فروردین شرف الشمس

خواندن دعای روز 19 فروردین شرف الشمس آداب مخصوص به خود را دارید. برای دعای شرف الشمس در روز 19 فروردین ماه خواص بسیاری ذکر شده که گره گشایی از مشکلات و برآورده شدن حاجت از مهم ترین آنهاست. برای گرفتن حاجت در روز 19 فروردین “شرف الشمس” 2 رکعت نماز حاجت بخوانید و 100 صلوات بفرستید. سپس دعا و حرز آن را بر روی کاغذ نوشته، حاجت خود را نیز در آن ذکر نمایید و کاغذ را در قرآن بگذارید. به یاد داشته باشید که اگر از نگین استفاده میکنید سعی کنید هر سال در ساعت ذکر شده و با آداب کامل بوسیله یک سوزن روی نقش کنده شده را دوباره خراش دهید. اگر روی کاغذ نوشتید آنرا باز نکنید و به کسی نشان ندهید و در آخرین چهارشنبه سال به آب روان بسپارید.

در این بخش متن عربی دعای روز شرف الشمس در مفاتیح الجنان با معنی و ترجمه فارسی برای روز نوزدهم فروردین آورده شده است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
اَللّهُم اِنّی اَسئَلُکَ بِالهاءِ مِنْ اِسمِکَ الْاَعظَم و بالثَلآثِ العِصّیِ و بالالَفِ المُقَّوِم و بِالمِیمِ الطَمیس الاَبتَر و بالسِّلمِ و بالاَربَعَه الَتِی ه‍ِی کالکَفِ بِلا مُعصَم و بِالهاءِ المَشقُوقَه و بالواوِ المُعظَّم صوره اِسمکَ الشَّریفِ الاَعظَم اَن تُصَلِیَ علی سَیِّدِنا مُحمَّدِ وَ آلِهِ بعدد حروف ماجری بِالقلم و اَن تَقضِی حاجَتِی.

برای گرفتن حاجت در روز شرف الشمس باید در ساعت 11:05 دقیقه صبح الی اذان ظهر روز 19 فروردین 2 رکعت نماز حاجت بخوانید و بعد از آن 100 بار صلوات بفرستید و در انتها دعای شرف الشمس در مفاتیح را روی کاغذ بنویسید و حاجت خود را هم در همان کاغذ قید کنید و کاغذ را در میان قرآن بگذارید. یادتان باشد که نباید کاغذ را باز کنید یا به کسی نشان بدهید. این کاغذ را در چهارشنبه آخر سال در آب روان بیندازید.

متن دعای شرف الشمس در مفاتیح آورده شده است و شما عزیزان می توانید معنی دعای شرف الشمس را هم در مفاتیح الجنان بخوانید. با انجام اعمال روز شرف الشمس در 19 فروردین به بسیاری از حاجت هایتان که مورد قبول پروردگار جهانیان واقع شود خواهید رسید.

ماجرای نظر آیت الله بهجت (ره) در رابطه با شرف الشمس که در بعضی از سایت ها آمده است چیست؟

خبری در بعضی از سایت های خبری در مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی کارشناس دینی و تولیت آستان مقدس امامزاده صالح (ع) در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت آمد که ایشان با توجه به نظر آیت الله بهجت در مورد شرف الشمس گفتند: هر دعا در مرتبه خودش خواص خودش را دارد و آنچه امروزه در کشور ما خیلی مطرح است بحث شرف الشمس و نوزدهم فرودین است. درباب دعا در روایت داریم که انواع بلایا را کم یا برطرف می‌کند و بعضی از حوادث را از ما دور می‌کند. اگر بخواهیم آن را تشبیه کنیم، دعا یک سرعت گیر است.

دکمه بازگشت به بالا