اقتصادیفعالان کسب و کار

مراقبت های بعد از بوکال فت

 در نظر داشتن نکات زیر می‌تواند به بهبود سریع‌تر و بهترین نتایج از جراحی کمک کند

رعایت رژیم غذایی: مراقبت‌های بعد از عمل جراحی  بوکال فت، معمولاً باید به یک رژیم غذایی نرم و مایع تغذیه داد. مصرف مواد نرم و آب دمنوش‌ها می‌تواند از خونرسانی منطقه جراحی کمک کند و از ورم و التهابات کاهش دهد.

استفاده از داروها: پزشک ممکن است داروهای تسکینی یا ضد التهابی تجویز کند تا درد و التهابات را کاهش دهد. حتماً دقیقاً به دستورات پزشک پیروی کنید.

استراحت: به بدنتان استراحت کافی دهید. ورزش های سنگین و فعالیت‌های زیاد ممکن است باعث افزایش ورم شوند.

مراقبت از مکان عمل جراحی: منطقه جراحی را به دقت شستشو دهید و از تماس مستقیم با آب باریکه اجتناب کنید. همچنین، رعایت نکات بهداشت دهانی مهم است.

جلوگیری از فشار و تحریک: مانع از لمس یا فشار زیاد منطقه جراحی باشید. این اقدام می‌تواند به جلوگیری از عوارض و نقایص بعد از جراحی کمک کند.

پیروی از توصیه‌های پزشک: به توصیه‌های و دستورات پزشکتان پایبند باشید و به وقت مقرر مراجعات پساجراحی را انجام دهید. اطلاعات بیشتری از پزشک خود در مورد مراقبت‌های پس از جراحی بخواهید.

این موارد نکات مهمی در رابطه با بعد از عمل بوکال فت هست که باید در نظر گرفته شود، رعایت این نکات می‌تواند به بهبودی سریع‌تر و با کمترین مشکلات ممکن پس از عمل بوکال فت کمک کند و نتایج زیبایی دائمی تری به شما بدهد. همینطور دیدن فیلم بوکال فت و گوش سپردن به توصیه های دکتر جراح میتواند از عوارض این عمل بکاهد.

نحوه جراحی بوکال فت

جراحی لاغری صورت یا همان بوکال فت در بیمارستان و یا در کلینیک‌ها انجام می‌شود که در انجام این جراحی پزشک برای بی حس شدن زیباجو از یک بی حس کننده موضعی استفاده می‌کند. در طول این بی حسی موضعی زیباجو بیدار و هوشیار است و تنها زمانی صورت می‌گیرد که زیباجو تنها یک جراحی کوچک و ساده داشته باشد؛ اما در صورتی که بیش از یک جراحی داشته باشد وی را بیهوش می‌کنند. جراح در شروع جراحی یک برش کوچک در دو طرف صورت و از داخل دهان ایجاد می‌کند تا پدهای چربی بوکال دیده شوند و با ظاهر شدن پدهای چربی، آن‌ها را بریده و جدا ‌کند.

در نهایت نیز پس از ساکشن چربی، تخلیه و جداسازی چربی‌ها محل‌های برش خورده بخیه زده می‌شوند که معمولا از نخ بخیه‌های جذب شونده برای این جراحی استفاده می‌شود. در صورتی که پزشک از نخ‌هایی غیر از نخ‌های جذبی استفاده کند به زیباجو اطلاع خواهد داد تا برای باز کردن بخیه‌ها مراجعه نماید.

اما اصلی‌ترین قسمت این جراحی مراقبت‌های پس از آن و همچنین مراقبت از بخیه‌هاست که از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولا بعد از جراحی، پزشک برای زیباجو دهانشویه تجویز کرده تا زخم‌های وی به سرعت بهبود یابد. البته پزشک متذکر خواهد شد تا در صورتی که فرد پس از جراحی هر یک از علائم زیر را داشته باشد سریعا به مطب مراجعه نماید؛ این علائم عبارتند از:

  • تورم
  • کبودی
  • بی حسی در محل برش
  • خونریزی

خطرات مربوط به جراحی لاغری صورت

آیا بوکال فت باعث پیری می شود ؟ همان‌طور که اشاره کردیم جراحی بوکال فت (ساکشن چربی) مانند هر جراحی دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد؛ بنابراین افرادی که این عمل را انجام می‌دهند باید قبل از تصمیم به جراحی با خطرات احتمالی آن آشنا شوند تا بتوانند به صورت آگاهانه تصمیم درستی در این باره بگیرند. اگر در دوره نقاهت تمامی اصول به درستی رعایت نشود ممکن است عوارض بدی به همراه داشته باشد. برخی از عوارضی که ممکن است بعد از جراحی بوکال فت مشاهده شود به شرح زیر هستند:

  • عفونت در محل برش و بخیه‌ها
  • احتمال آسیب به عصب‌های صورت یا آسیب مجرای بزاقی
  • بی حسی یا تغییر حس
  • عدم تقارن

زمان نقاهت برای جراحی بوکال فت چقدر است؟

پس از انجام جراحی برداشتن چربی صورت، پزشک دستورالعمل‌های لازم را به زیباجو ارائه می‌دهد. رعایت این دستورالعمل‌ها موجب خواهد شد تا روند بهبودی فرد سرعت گرفته و دوره نقاهت پس از آن به راحتی طی شود. غالبا دوره نقاهت این جراحی سه هفته است؛ اما به طور کلی ممکن است تا چندین ماه طول بکشد که فرد نتایج نهایی را مشاهده کند.

در چه صورتی باید بعد از جراحی بوکال فت به پزشک مراجعه نمود؟

جراحی لاغری صورت معمولا یک جراحی بی خطر است اما در صورتی که هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید بایستی آن را سریعا به پزشک خود اطلاع دهید. این علائم عبارتند از:

  • خون ریزی بیش از حد
  • مشاهده هرگونه علائم مانند عفونت یا مثلا اگر با لمس کردن حس کردید که پوست‌تان داغ ، قرمز و پر از چرک است و یا تب دارید.
  • اگر نتایج جراحی شما نامتقارن بوده و یا به خوبی بهبود نیافته است.
  • در صورتی که احساس کردید دهان شما طعمی غیر طبیعی دارد.

چگونه می‌توان تورم پس از جراحی بوکال فت را کاهش داد؟

تورم یا ورم بعد از عمل جراحی بوکال فت کاملا طبیعی است؛ چرا که معمولا هر جراحی دیگری نیز با تورم همراه بوده و در طول دوره نقاهت این تورم رفع خواهد شد. بسیاری از افرادی که جراحی‌های مختلف را انجام می‌دهند برای تورم ایجاد شده نگران هستند و به دنبال راهی برای رفع آن می‌گردند. اما روش‌های متعددی برای رفع تورم بعد از جراحی بوکال فت وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • برای بهبود ورم بعد از جراحی بوکال فت باید چند روز قبل از جراحی از مصرف داروهایی همچون آسپرین و ایبوپروفن پرهیز کنید؛ زیرا مصرف این داروها باعث افزایش تورم بعد از عمل خواهد شد و پرهیز از مصرف آن‌ها می‌تواند به رفع سریع‌تر تورم کمک کند. همچنین مصرف برخی دیگر از داروهای خاص نیز سبب متورم شدن می‌شود که باید مصرف آن ها قبل و بعد از جراحی تحت نظر پزشک قطع گردد.
  • روش بعدی برای رفع سریع‌تر تورم این است که بعد از جراحی قسمت سر تخت را تا زاویه 30 درجه بالا ببرید. بالا بودن سر از بدن می‌تواند گردش خون را بهبود ببخشد و در نهایت از ایجاد تورم جلوگیری کند. توجه داشته باشید که انجام فعالیت‌های ورزشی تورم موجود را افزایش خواهد داد؛ بنابراین می‌بایست تقریبا تا دو هفته از انجام فعالیت‌های ورزشی اجتناب کنید.

مراقبت های بعد از عمل بوکال فت چیست؟

چربی بوکال، چربی بین استخوان گونه و فک است که به شکل دادن به صورت کمک می‌کند. همه انسان‌ها دارای چربی بوکال هستند، اما میزان این چربی در برخی افراد بیشتر از دیگران است. برداشتن چربی بوکال، نوعی و یک پروسه جراحی است که چربی اضافی این ناحیه از صورت را برمی‌دارد. برداشتن این چربی می‌تواند ساختار استخوانی صورت (به‌خصوص استخوان گونه و نواحی توخالی بین گونه‌ها و خط فک) را برجسته کند. گاهی به این روش، کوچک کردن گونه نیز می‌گویند.

رعایت برخی مراقبت های بعد از عمل بوکال فت باعث می‌شود تا نتیجه بهتری از درمان خود بگیرید. با رعایت برخی نکات، دوره نقاهت کوتاه‌تری بعد از عمل خواهید داشت. درد جزئی بعد از این جراحی عادی است؛ اما اگر درد شدید و تشدیدشونده داشتید حتما باید به پزشک متخصصتان مراجعه کنید.

۱. مراقبت های بعد از عمل بوکال فت در روز اول

در روز اول بعد از عمل بوکال فت حتما به موارد زیر دقت داشته باشید.

  • بهتر است در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی، همیشه کسی باشد که از شما مراقبت کند.
  • تا یک روز پس از جراحی با وسایل الکتریکی یا مکانیکی کار نکنید. زیرا کار با این وسایل به هوشیاری کامل نیاز دارد و شما هنوز تحت اثرات داروهای بی‌حسی هستید.
  • همچنین یک الی دو روز پس از بوکال فت رانندگی نکنید.
  • پزشکان توصیه می‌کنند که تا ۲۴ ساعت پس از جراحی از مصرف مسکن و قرص‌های خواب‌آور خودداری کنید.
  • از آب زدن به صورت در روز اول خودداری کنید.
  • در روز اول به هیچ وجه آرایش نکنید.
  • به پشت بخوابید.
  • سر خود را پایین نگه ندارید.
  • صورت خود را کمی بالاتر از حد معمول نگه دارید.

۲. جلسات مراجعه به پزشک بعد از عمل بوکال فت

بعد از عمل بوکال فت باید در جلساتی که پزشکتان تعیین کرده به کلینیک یا مطب او مراجعه کنید تا روند بهبودیتان را زیر نظر بگیرد و مطمئن شود که مشکلی وجود ندارد. برنامه مراجعه به پزشک بعد از جراحی بوکال فت معمولا به این شکل است:

  • نوبت مراجعه اولیه: این نوبت معمولا یک روز پس از عمل است. مراجعه به پزشک در این جلسه ضروری است؛ زیرا پزشک محل برش‌ها و موفقیت پاسخ‌دهی را به‌دقت بررسی می‌کند.
  • نوبت مراجعه دوم: این نوبت ۶ الی ۱۰ هفته پس از جراحی است تا پزشک ببیند بعد از گذراندن دوران نقاهت صورتتان چگونه شده است.

۳. داروهای ضروری و ممنوع پس از عمل جراحی بوکال فت

پس از جراحی بوکال فت به مصرف برخی از داروها نیاز است که به شرح زیر هستند:

  • سفالکسین ۵۰۰ میلی‌گرم: این دارو یک نوع آنتی‌بیوتیک است و مصرف آن باید از روز جراحی شروع شود. روزانه ۱ کپسول خوراکی سفالکسین را ۳ بار در روز به مدت ۷ روز مصرف کنید (؟).
  • سلبرکس (سلکوکسیب) ۲۰۰ میلی‌گرم: این دارو به کاهش ورم کمک می‌کند. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که صبح روز عمل ۲ کپسول سلبرکس را مصرف کنید. صبح بعد از جراحی نیز معمولا باید ۱ کپسول دیگر مصرف کنید (؟).
  • نورکو (ترکیبی از هیدروکودون/استامینوفن): این دارو یک مسکن اپیوئید است که بعد از جراحی بوکال فت باید در صورت نیاز ۱-۲ قرص را هر ۴-۶ ساعت یکبار مصرف کنید. ازآنجایی‌که این دارو جزء اپیوئیدها است ممکن است باعث اعتیاد و عوارض جانبی شود، پس از مصرف طولانی‌مدت آن بپرهیزید. اگر به یک مسکن قوی نیاز دارید که مثل نورکو نباشد و وابستگی دارویی و عوارض جانبی زیادی نداشته باشد، پزشک معمولا داروی تایلنول را برای شما تجویز می‌کند.
  • قرص گیاهی آرنیکا مونتانا می‌تواند به کاهش کبودی و ورم کمک کند؛ اما حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

۴. مراقبت های لازم برای کاهش ورم پس از جراحی بوکال فت

ورم بعد از جراحی صورت خیلی متداول است و نیازی به نگرانی ندارد. این ورم معمولا در روز سوم به اوج خود می‌رسد و پس از آن فروکش می‌کند. بهبود ورم‌های جزئی اغلب ۲-۵ هفته طول می‌کشد. برای کنترل ورم داروهای تجویز شده را مصرف کنید.

همچنین بهتر است تا ۳ روز پس از جراحی هنگام استراحت، سرتان را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید تا به کاهش ورم کمک کنید. قرار دادن یک بالش بزرگ یا دو بالش متوسط زیر سر تمام چیزی است که به آن نیاز دارید. می‌توانید کمپرس یخ را روی قسمت بیرونی گونه‌هایتان قرار دهید. این روش کمک می‌کند که سطح ورمی که تجربه می‌کنید خیلی کم و جزئی باشد.

۵. تغذیه بعد از عمل بوکال فت

بعد از جراحی بوکال فت باید به تغذیه خود اهمیت زیادی دهید و موارد زیر را رعایت کنید.

  • تا ۴۸ ساعت پس از این جراحی ممکن است حس کسل بودن و بی‌حالی داشته باشید. همچنین ممکن است گاهی دچار حالت تهوع و استفراغ نیز شوید. پس بهتر است خود را با آب هیدراته نگه دارید.
  • می‌توانید گاتورید یا سایر نوشیدنی‌های ورزشی را نیز مصرف کنید.
  • بهتر است از یک رژیم غذایی ملایم که نیاز به جویدن زیاد ندارد (مثل سوپ، آبگوشت، اسموتی، پوره سیب‌زمینی) استفاده کنید. بسیار مهم است که تا حداقل دو روز از غذاهای آبکی و مایع استفاده کنید تا زخم‌هایتان بهبود یابد. خوردن غذاهای سفت باعث تشدید زخم‌های داخل گونه می‌شود.
  • در این دوران از مصرف خوراکی‌های سفت مثل چیپس بپرهیزید.
  • مصرف سیر، زنجبیل، گیاه جینکو، جینسنگ، گیاه کاوا، خار مریم، روغن ماهی و چای سبز خطر خونریزی را افزایش می‌دهند پس از مصرف این مواد بپرهیزید.
دکمه بازگشت به بالا