اقتصادیفعالان کسب و کار

مشخصات فنی مزدا ۳ نسل دوم

مزدا ۳ یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران است که از همان ابتدای عرضه، به پشتوانه برند معتبر ژاپنی خود خیلی زود مورد توجه مشتریان ایرانی قرار گرفت و در بازه خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان به عنوان یک محصول پرفروش در کشورمان مطرح شد. اما پس از مدتی این خودرو نیز همانند بسیاری دیگر از خودروهای خارجی در کشور روند افزایش قیمت به خود گرفت و مرز ۱۳۰ میلیون تومان را در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ رد کرد.

مزدا ۳ اما این روزها اما در چند قدمی یک میلیاردی شدن است و بازار این ماشین ژاپنی بسیار داغ است.

این اتومبیل از سال ۲۰۰۳ در قالب مدل‌های سدان و هاچبک وارد بازارهای بین‌المللی شد و به عنوان جایگزین مزدا ۳۲۳ به دست مشتریان خودروهای کامپکت کمپانی مزدا رسید. این محصول در بازار ژاپن تحت عنوان مزدا الکسا شناخته می‌شود و در ایالات متحده با لقب مزدا اسپید ۳ به فروش می‌رسد. مزدا ۳ تاکنون در چهار نسل مختلف پا به عرصه نهاده که دو نسل اول آن حضور بسیار پررنگی را در بازار ایران تجربه کرده‌اند.

نسل اول مزدا ۳

(BK) سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹

نسل اول مزدا ۳ از اکتبر ۲۰۰۳ تحت عنوان مزدا الکسا در بازار ژاپن مورد رونمایی قرار گرفت. این خودرو به خاطر عملکرد فنی مناسب، هندلینگ مطلوب، استایل بیرونی نسبتا شیک و طراحی داخلی دلپسند، مورد ستایش کارشناسان و مشتریان در مجامع بین‌المللی قرار گرفت. با این حال مواردی همچون مصرف سوخت غیر بهینه و یا سطح ایمنی نامناسب که تنها موفق به کسب ۴ ستاره از موسسه یوروانکپ شده بود را می‌توان به عنوان نقاط انتقاد برانگیز پیرامون مزدا ۳ نسل اول در نظر گرفت. با این وجود در سال ۲۰۰۶ مزدا ۳ موفق شد عنوان دومین خودروی پرفروش کانادا را به خود اختصاص دهد.

این نسل از مزدا ۳ با پیشرانه‌های مختلفی به بازار بین‌المللی راه پیدا کرد که البته در نمونه موجود در ایران که از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ توسط گروه بهمن به تولید می‌رسید، تنها از یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲ لیتر استفاده شد. حداکثر قدرت موتور مزدا ۳ نسل اول برابر با ۱۴۸ اسب بخار بوده و نهایت گشتاور آن به رقم ۱۸۷ نیوتن متر می‌رسد. این میزان نیرو توسط یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌شود. شتاب صفر تا صد مزدا ۳ نسل اول برابر با ۱۰.۸ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به عدد ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز برابر با ۸.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی می‌شود. کیفیت ساخت مناسب سواری مطلوب، پایداری اطمینان‌بخش و عملکرد فنی مساعد از جمله مزایای این خودرو در کشورمان به شمار می‌روند.

نسل دوم مزدا ۳

(BL) سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳

نسل دوم مزدا ۳ که فرآیند طراحی اولیه آن از سال ۲۰۰۴ کلید خورده بود، در نوامبر ۲۰۰۸ به عنوان مزدا ۳ جدید با طراحی کاملا متمایز وارد بازار شد. شرکت بهمن در سال ۱۳۸۹ فرآیند تولید نسل اول مزدا ۳ را به تاریخ سپرد و در عوض نسل دوم این خودرو را به عنوان مزدا ۳ نیو به سبد تولیدات خود اضافه کرد. در حال حاضر نیز با وجود وقفه‌ای که در تولید مزدا ۳ به وجود آمده اما همچنان نام مزدا ۳ نیو در لیست تولیدات شرکت بهمن حضور دارد.

مزدا ۳ جدید ابتدا در تیپ‌های ۱ و ۲ و ۳ به دست مشتریان داخلی رسید اما از سال ۱۳۹۱ تولید تیپ ۴ آن کلید خورد. همچنین مدل ۱.۶ لیتری این خودرو نیز به صورت بسیار محدودتر برای مدتی وارد بازار ایران شد که از لحاظ تجهیزات فاقد امکانات گسترده بود و با جعبه دنده دستی به دست مشتریان رسید.

مزدا ۳ نیو به یک پیشرانه چهار سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور مجهز شده و یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک نیروی حاصل از آن را به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌کند. شتاب صفر تا صد مزدا ۳ نیو برابر با ۹.۲ ثانیه بوده و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی می‌شود. حداکثر سرعت این خودرو ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. همچنین پیشرانه ۱.۶ لیتری مزدا ۳ قادر به تولید ۱۰۴ اسب بخار قدرت و 1۴۵ نیوتن متر گشتاور است و شتاب صفر تا صد ۱۲.۲ ثانیه را برای این خودرو رقم زده است. میانگین مصرف سوخت مزدا ۳ نیو ۱۶۰۰ برابر با ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است.

نسل سوم مزدا ۳

 (BM – BN) از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸

نسل سوم مزدا ۳ از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ در لیست تولیدات شرکت ژاپنی مزدا حضور داشت و به جز ژاپن در کشورهایی نظیر: مکزیک، تایلند، چین و مالزی نیز به تولید رسید. این نسل فرصت حضور در بازار ایران را پیدا نکرد اما در مناطق آزاد تجاری به صورت محدود حضور یافت. طراحی ظاهری نسل سوم مزدا ۳ نسبت به مدل پیشین کاملا متحول شده و چهره‌ای متمایز همسو با زبان طراحی جدید شرکت مزدا برای این خودرو در نظر گرفته شد که نسبت به گذشته شمایلی پخته‌تر و با اصالت‌تر را به نمایش گذاشته و مشتریان پرشماری را در سطح بین‌المللی به سمت خود جلب کرد.

این نسل از مزدا ۳ با پیشرانه‌های مختلف ۱.۵ لیتری تا ۲.۲ لیتری مجهز به فناوری اسکای اکتیو شرکت مزدا به دست مشتریان رسید. گیربکس‌های ۴ و ۶ دنده اتوماتیک و یا شش سرعته دستی نیز برای این محصول در نظر گرفته شد تا نیروی موتور آن را به سوی چرخ‌های جلو ارسال کنند. در این بین پیشرانه ۲ لیتری اسکای اکتیو مزدا ۳ قادر به تولید ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور بود. این در حالی است که پیشرانه ۲.۵ لیتری ۱۸۴ اسب بخار قدرت و 251 نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. شتاب صفر تا ۱۰۰ نمونه 2.5 لیتری مزدا ۳ نسل سوم برابر با ۶.۹ ثانیه بوده و این رقم برای مدل ۲ لیتری چیزی در حدود ۷.۸ ثانیه به طول می‌انجامد. میانگین مصرف سوخت پیشرانه دو لیتری نیز برابر با ۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در شهر و ۵.۷ لیتر در جاده ارزیابی شده است.

نسل چهارم مزدا ۳

(BP) سال ۲۰۱۹ تاکنون

نسل چهارم خودرو مزدا ۳ از سال ۲۰۱۹ به لیست تولیدات کمپانی مزدا راه پیدا کرد و تاکنون نیز تولید آن ادامه یافته است. این خودرو علاوه بر ژاپن در مکزیک، تایلند و چین نیز به تولید می‌رسد. مزدا ۳ نسل چهارم از لحاظ طراحی المان‌های اصلی مدل پیشین را تا حدودی حفظ کرده اما نمایی مدرن و آینده نگرانه‌تر به ویژه در فضای کابین را به کاربران خود ارائه داده است. با این حال طراحی مدل هاچبک به ویژه در قسمت ستون C تا حدودی باعث بروز برخی انتقادات نسبت به سبک طراحی این خودرو شده است.

ناگفته نماند که نسل چهارم مزدا ۳ در نوامبر ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس به نمایش درآمد. این خودرو به پیشرانه‌های ۲ لیتری اسکای اکتیو-ایکس با قدرت ۱۷۸ اسب بخار و گشتاور ۲۲۴ نیوتن متر مجهز شده است. همچنین پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری و ۲.۵ لیتری برای آن موجود است. از سوی دیگر جعبه دنده‌های شش سرعته دستی و اتوماتیک وظیفه انتقال نیرو در نسل چهارم این خودرو را بر عهده دارند. همچنین نسخه تمام چرخ محرک مجهز به پیشرانه ۲.۵ لیتری توربوشارژ نیز برابه نقل از اسب بخار، “مزدا ۳”یکی از محبوب ترین سدان های مونتاژی بازار ایران به حساب می آید که در چند سال گذشته، همیشه در بهترین رتبه های کیفی قرار داشته و توانسته تا تیراژ تولید قابل قبولی را داشته باشد. حال با توجه به اینکه این روزها، مزدا ۳ مانند رقبایش قیمت نجومی را در بازار آزاد تجربه می کند و مدتی است از خط تولید دور مانده است، به سراغ بررسی زوایای مختلف این محصول گروه بهمن و شرکت بهمن موتور رفته ایم.

نسل دوم مزدا ۳ که با نام “مزدا ۳ جدید” در بازار ایران شناخته می شود، از سال ۱۳۸۹ به صورت رسمی وارد خط تولید شرکت بهمن موتور شد. این خودرو در ابتدا در تیپ های مختلف عرضه می‌شد. نسخه های ۱٫۶ لیتری دنده ای سدان، تیپ ۳ هاچ بک اتوماتیک، تیپ ۱، ۲ و ۳ سدان اتوماتیک از جمله مدل های مختلف مزدا ۳ نسل دوم در ایران بودند که به صورت CKD و CKD پلاس به تولید می رسیدند.

با توجه به استقبال نه چندان زیاد از نسخه هاچ بک مزدا ۳ جدید که بیشتر شبیه به یک خودروی SW یا همان استیشن واگن بود، بهمن موتور مونتاژ زیادی را برای این نمونه انجام نداد و تمرکز خود را بر روی نمونه های مختلف سدان گذاشت. اما در نهایت با فرا رسیدن سال ۱۳۹۱ و معرفی رسمی مزدا ۳ فیس لیفت، طرف ایرانی هم نمونه جدید را وارد خط تولید خود کرد و دیگر این خودرو را در نسخه های دنده ای و کم آپشن به مرحله تولید انبوه نرساند.

نکته قابل توجه این است که بسیاری از دارندگان سری اول مزدا ۳ نسل دوم، خودروهایشان را وارداتی می دانند. اما در واقعیت هیچ گاه مزدا ۳ های نسخه وارداتی در اختیار مشتریان بهمن موتور قرار نگرفته و تنها نسخه های اولیه با داخلی سازی کمتری در این شرکت خودروسازی مونتاژ شدند. شماره های اتاق، شناسنامه تولید و… از جمله مستنداتی است که وارداتی بودن مزدا ۳ های سری اول را به طور کل رد می کند.

یکی دیگر از نکات جالب در مورد مزدا ۳، تعاریف غلط برخی بازاریان برای نسخه فیس لیفت (مدل ۱۳۹۱ به بعد) آن است. احتمال آن زیاد است که اگر در مورد مزدا ۳ با افراد ناآگاه صحبت کرده باشید، می گویند که مدل های جدید آن چینی شده است و دیگر ژاپنی نیست! واقعیت امر این است که از سال ۲۰۰۹ صنعت قطعه سازی چین پیشرفت زیادی را تجربه کرد و توانست تا به قطب اول قطعه سازی در جهان برای خودروسازان آمریکایی، ژاپنی، کره ای، چینی، انگلیسی و… تبدیل شود. پس بدیهی است که در هر خودرویی قطعه ای با اصالت چینی یافت شود. اما منظور این دسته از افراد ناآگاه در مورد مزدا ۳های فیس لیفت، زیر سوال بردن کیفیت ساخت آن است.

واقعیت امر این است که مزدا ۳ نسل دوم هیچگاه برای تولید وارد چین نشد و اصطلاح چینی شدن که نمادی از افت کیفیت در خودروها به حساب می آید.، به خاطر افزایش سطح داخلی سازی مزدا ۳ فیس لیفت در ایران است. از نگاه کلی و تخصصی هم می توان گفت که کیفیت متریال برخی اجزای مزدا ۳های تازه تولید نسبت به نمونه های اولیه کاهش پیدا کرده است. اما این کاهش کیفیت توسط چینی ها رخ نداده و به خاطر داخلی سازی آن در کشور ملموس به نظر می رسد. از سویی باید توجه داشت که مزدا ۳ نسل دوم تنها در بخش نمایشگر، سپرها، تایر، باتری و برخی اجزای جزئی دیگر به مرحله داخلی سازی رسیده و هیچگاه اجزای قوای محرکه، تریم داخلی و بدنه آن در داخل ساخته نشده است.

مشخصات فنی مزدا ۳ نسل دوم:

مزدا ۳ نسل دوم با دو پیشرانه به بازار ایران عرضه شده است. پیشرانه ۱٫۶ لیتری این خودرو توان ۱۰۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۵ تا ۱۵۰ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی، قدرت این پیشرانه را به چرخ های جلوی مزدا ۳ اتاق BL می رساند. این نسخه از مزدا ۳ به خاطر مصرف سوخت کمتر از ۶٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و استهلاک پایین، مورد توجه قرار گرفت. اما بدیهی است که به خاطر نبود بسیاری از امکانات و سادگی بیش از حد خودرو، عمر تولید بالایی را در ایران تجربه نکرد و مانند نسخه اتوماتیک تولید انبوه برای آن رخ نداد.

نسخه های اتوماتیک مزدا ۳ جدید به پیشرانه دو لیتری مجهز هستند. این پیشرانه قدرتی حدود ۱۴۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک، وظیفه انتقال توان را به چرخ های جلو دارد. این پیشرانه با سطح امکانات مختلفی در سری اول مزدا ۳ها به بازار عرضه شد و در نسخه های هاچ بک و فیس لیفت، تنها با امکانات جانبی کامل حضور داشت. یکی از نکات جالب در مورد مزدا ۳ نسل دوم این است که نمونه های قبل فیس لیفت این خودرو، اکثرا با سامانه خنک کاری مجزای جعبه دنده اتوماتیک در بهمن موتور تولید می شدند. اما این ویژگی از روی نسخه های فیس لیفت مزدا ۳ حذف شد و برای همین مدل های ۱۳۹۱ به بعد این خودرو، فاقد این قابلیت هستند.

ابعاد و اندازه:

مزدا ۳ اتاق BL در جایگاه یک سدان رده C قرار می گیرد. این دسته از خودروها به عنوان گزینه های خانوادگی معرفی می شوند و امکان آن وجود دارد که امکانات به نسبت بالایی در آن ها نصب گردد. مزدا ۳ مونتاژی گروه بهمن فاصله محوری ۲۶۴۰ میلی متر را دارد و به عبارت ساده تر، می توان گزینه ای مناسب برای خانواده های ۴ نفره باشد. همچنین فاصله ابعاد مناسب صندوق عقب باعث می شود تا مزدا ۳ نسل دوم گزینه ای مناسب برای مسافرت‌ها باشد.

امکانات رفاهی و ایمنی:

مزدا ۳ تیپ ۱ اتوماتیک و دنده ای خودروهایی کاربردی و بدون امکانات رفاهی جذاب است. این خودرو تنها با دو کیسه هوا عرضه شده و تریم داخلی آن ترکیبی چرم و پارچه است. اما با نگاهی به امکانات تیپ ۳ و تیپ ۴ مزدا ۳، می توان فهمید که این سدان متوسط، گزینه ای پر آپشن در میان رقبا است.

با وجود اینکه کمپانی مزدا نسل چهارم این خودرو را معرفی کرده و به عبارتی، نمونه موجود در بازار ایران گزینه ای از رده خارج به حساب می آید، اما نسخه های تیپ ۳ و تیپ ۴ این خودرو دارای امکاناتی هستند که همچنان قابلیت رقابت مزدا ۳ مونتاژی را با رقبای جدید برقرار می سازند.

در تیپ ۳ مزدا ۳ که اکثرا پیش از سال ۱۳۹۱ عرضه می شد، امکاناتی به شرح زیر وجود دارد:

۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای

تریم داخلی چرم

گرمکن صندلی های جلو

تعویض دنده از روی فرمان

استارت دکمه ای

سنسور نور و باران

چراغ شوی

سانروف، تهویه اتوماتیک دوگانه

رینگ آلومینیومی

کروز کنترل

کامپیوتر سرعت

سیستم کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی

همچنین با آغاز عرضه تیپ ۴ مزدا امکاناتی نظیر سنسور پارک و دوربین عقب، آینه وسط حساس به نور، صندلی راننده برقی، نمایشگر لمسی و رهیاب ماهواره ای به مزدا ۳ مونتاژی اضافه شد.

مزایای مزدا ۳ نسل دوم:

از جمله مزایای مزدا ۳ نسل دوم کیفیت مناسب متریال کابین و اجزای فنی آن است. این خودرو مانند سایر محصولات ژاپنی از نظر دوام در جایگاه خوبی قرار دارد و در صورت نگهداری اصولی، آنچنان هزینه ای را متحمل مالکان نمی کند. همچنین مزدا ۳ BL در بحث پایداری و هندلینگ قوی ظاهر می شود و به راحتی می تواند از پس رقبا خود برآید. وجود امکانات رفاهی و ایمنی خوب در تیپ های ۳ و ۴ یکی دیگر از محاسن این خودروی مونتاژی است. مصرف سوخت مناسب، پیشرانه قابل قبول، جعبه دنده باهوش، خدمات پس از فروش گسترده، بازار فروش مناسب و… از جمله مزایای مزدا ۳  به حساب می آید.

معایب مزدا ۳ نسل دوم:

یکی دیگر از معایت مزدا ۳ کیفیت نه چندان بالای رنگ و مونتاژ بهمن موتور است. با وجود کیفیت متریال مناسب این خودرو، آنچنان این سطح کیفیت در رنگ کاری و مونتاژ نهایی خودرو دیده نمی شود. از سویی ارتفاع پایین خودرو باعث گلایه برخی از مالکان است و حتی در نمونه های جدیدتر مزدا ۳ که این مشکل کمتر شده است، باز هم چنین نقدهایی دیده می شود.

همچنین برای برخی افراد که قدی بلند و اندامی درشت دارند، مزدا ۳ آنچنان گزینه ای راحت در سفرها به حساب نمی آید و برخی افراد هم به سفتی صندلی ها و حالت اسپرت آن اعتراض دارند. با این حال با توجه به تعاریف انجام شده از سدان های رده C، مزدا ۳ گزینه ای منطقی و مناسب به نظر می رسد.

در حال حاضر این امکان وجود دارد که نسخه های سالم مزدا ۳ را با مدل های مختلف در بازه قیمتی ۳۵۰ تا حدود ۷۵۰ میلیون تومان خریداری کرد. البته که نمونه های رنگ دار و یا با کارکرد بالای این خودرو قیمتی مناسب تر را دارند و از سویی نسخه های دنده ای و تیپ ۱ این خودرو با بهای منطقی تری خرید و فروش می شوند.

آخرین نسخه های تولیدی مزدا ۳ در شرکت بهمن موتور مربوط به مدل های ۱۳۹۸ است و هنوز نسخه های ۱۳۹۹ این خودرو در جاده های کشور یافت نمی شود. با توجه به اینکه فناوری پیشرانه مزدا ۳ به استاندارد آلایندگی یورو ۴ مجهز است و امکان ارتقای آن به استاندارد یورو ۵ وجود ندارد، بازگشت این نسخه مزدا ۳ به خط تولید بهمن موتور بعید به نظر می رسد.

از سویی مشکلات تحریم ها هم باعث شده تا کمپانی مزدا آنچنان همکاری مستمری را با گروه بهمن و بهمن موتور نداشته باشد. پیش از آغاز تحریم های جدید، بهمن موتور تست های جاده ای مزدا MX-5 را آغاز کرد و قرار بود تا این خودرو به صورت وارداتی توسط گروه بهمن به بازار بیاید. همچنین بحث تولید نسل جدید مزدا ۳ هم مطرح شده بود و قرار بود تا نمونه جدید این خودروی ژاپنی جایگزین نسخه فعلی شود.

آخرین عرضه رسمی مزدا ۳ در اوایل سال ۱۳۹۸ انجام شد و این سدان ژاپنی با قیمت کمتر از ۲۸۰ میلیون تومان به دست مشتریان رسید. اما بعدها نسخه های تازه تولید این خودرو به شیوه ای متفاوت و بدون اعلام بخشنامه فروش وارد بازار شد و باعث شد تا قیمت مزدا ۳ تا حد فراتر از ۷۰۰ میلیون تومان هم قیمت گذاری را تجربه کند.

مزدا ۳ چه مشخصات فنی دارد؟

نسل دوم مزدا ۳ با دو پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۰۴ اسب بخار و ۲ لیتری ۱۴۷ اسب بخار به بازار ایران آمده است. نسخه ۱٫۶ لیتری صرفا با جعبه دنده ۵ سرعته دستی عرضه شده و نسخه دو لیتری نیز به جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک مجهز است.

آخرین نسخه های تولیدی مزدا ۳ در شرکت بهمن موتور مربوط به مدل های ۱۳۹۸ است و هنوز نسخه های ۱۳۹۹ این خودرو در جاده های کشور یافت نمی شود. با توجه به اینکه فناوری پیشرانه مزدا ۳ به استاندارد آلایندگی یورو ۴ مجهز است و امکان ارتقای آن به استاندارد یورو ۵ وجود ندارد، بازگشت این نسخه مزدا ۳ به خط تولید بهمن موتور بعید به نظر می رسد. از سویی مشکلات تحریم ها هم باعث شده تا کمپانی مزدا آنچنان همکاری مستمری را با گروه بهمن و بهمن موتور نداشته باشد.

ی مزدا ۳ نسل چهارم در نظر گرفته شده است.

نویسنده: حسین باباپور«مزدا ۳»یکی از محبوب ترین سدان های مونتاژی بازار ایران به حساب می آید که در چند سال گذشته، همیشه در بهترین رتبه های کیفی قرار داشته و توانسته تا تیراژ تولید قابل قبولی را داشته باشد. حال با توجه به اینکه این روزها، مزدا ۳ مانند رقبایش قیمت نجومی را در بازار آزاد تجربه می کند و مدتی است از خط تولید دور مانده است، به سراغ بررسی زوایای مختلف این محصول گروه بهمن و شرکت بهمن موتور رفته ایم.

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ نسل دوم مزدا ۳ که با نام «» در بازار ایران شناخته می شود، از سال ۱۳۸۹ به صورت رسمی وارد خط تولید شرکت بهمن موتور شد. این خودرو در ابتدا در تیپ های مختلف عرضه می شد. نسخه های ۱٫۶ لیتری دنده ای سدان، تیپ ۳ هاچ بک اتوماتیک، تیپ ۱، ۲ و ۳ سدان اتوماتیک از جمله مدل های مختلف مزدا ۳ نسل دوم در ایران بودند که در خط تولید بهمن موتور به صورت CKD و CKD پلاس به تولید می رسیدند.

حتما ببینید:

با توجه به استقبال نه چندان زیاد از نسخه هاچ بک مزدا ۳ جدید که بیشتر شبیه به یک خودروی SW یا همان استیشن واگن بود، بهمن موتور مونتاژ زیادی را برای این نمونه انجام نداد و تمرکز خود را بر روی نمونه های مختلف سدان گذاشت. اما در نهایت با فرا رسیدن سال ۱۳۹۱ و معرفی رسمی مزدا ۳ فیس لیفت، طرف ایرانی هم نمونه جدید را وارد خط تولید خود کرد و دیگر این خودرو را در نسخه های دنده ای و کم آپشن به مرحله تولید انبوه نرساند.

نکته قابل توجه این است که بسیاری از دارندگان سری اول مزدا ۳ نسل دوم، خودروهایشان را وارداتی می دانند. اما در واقعیت هیچ گاه مزدا ۳ های نسخه وارداتی در اختیار مشتریان بهمن موتور قرار نگرفته و تنها نسخه های اولیه با داخلی سازی کمتری در این شرکت خودروسازی مونتاژ شدند. شماره های اتاق، شناسنامه تولید و… از جمله مستنداتی است که وارداتی بودن مزدا ۳ های سری اول را به طور کل رد می کند.

یکی دیگر از نکات جالب در مورد مزدا ۳، تعاریف غلط برخی بازاریان برای نسخه فیس لیفت (مدل ۱۳۹۱ به بعد) آن است. احتمال آن زیاد است که اگر در مورد مزدا ۳ با افراد ناآگاه صحبت کرده باشید، می گویند که مدل های جدید آن چینی شده است و دیگر ژاپنی نیست! واقعیت امر این است که از سال ۲۰۰۹ صنعت قطعه سازی چین پیشرفت زیادی را تجربه کرد و توانست تا به قطب اول قطعه سازی در جهان برای خودروسازان آمریکایی، ژاپنی، کره ای، چینی، انگلیسی و… تبدیل شود. پس بدیهی است که در هر خودرویی قطعه ای با اصالت چینی یافت شود. اما منظور این دسته از افراد ناآگاه در مورد مزدا ۳های فیس لیفت، زیر سوال بردن کیفیت ساخت آن است. واقعیت امر این است که مزدا ۳ نسل دوم هیچگاه برای تولید وارد چین نشد و اصطلاح چینی شدن که نمادی از افت کیفیت در خودروها به حساب می آید.، به خاطر افزایش سطح داخلی سازی مزدا ۳ فیس لیفت در ایران است. از نگاه کلی و تخصصی هم می توان گفت که کیفیت متریال برخی اجزای مزدا ۳های تازه تولید نسبت به نمونه های اولیه کاهش پیدا کرده است. اما این کاهش کیفیت توسط چینی ها رخ نداده و به خاطر داخلی سازی آن در کشور ملموس به نظر می رسد. از سویی باید توجه داشت که مزدا ۳ نسل دوم تنها در بخش نمایشگر، سپرها، تایر، باتری و برخی اجزای جزئی دیگر به مرحله داخلی سازی رسیده و هیچگاه اجزای قوای محرکه، تریم داخلی و بدنه آن در داخل ساخته نشده است.

مشخصات فنی مزدا ۳ نسل دوم:

مزدا ۳ نسل دوم با دو پیشرانه به بازار ایران عرضه شده است. پیشرانه ۱٫۶ لیتری این خودرو توان ۱۰۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۵ تا ۱۵۰ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی، قدرت این پیشرانه را به چرخ های جلوی مزدا ۳ اتاق BL می رساند. این نسخه از مزدا ۳ به خاطر مصرف سوخت کمتر از ۶٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و استهلاک پایین، مورد توجه برخی از مشتریان بهمن موتور قرار گرفت. اما بدیهی است که به خاطر نبود بسیاری از امکانات و سادگی بیش از حد خودرو، عمر تولید بالایی را در ایران تجربه نکرد و مانند نسخه اتوماتیک تولید انبوه برای آن رخ نداد.

حتما ببینید:

نسخه های اتوماتیک مزدا ۳ جدید به پیشرانه دو لیتری مجهز هستند. این پیشرانه قدرتی حدود ۱۴۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک، وظیفه انتقال توان را به چرخ های جلو دارد. این پیشرانه با سطح امکانات مختلفی در سری اول مزدا ۳ها به بازار عرضه شد و در نسخه های هاچ بک و فیس لیفت، تنها با امکانات جانبی کامل حضور داشت. یکی از نکات جالب در مورد مزدا ۳ نسل دوم این است که نمونه های قبل فیس لیفت این خودرو، اکثرا با سامانه خنک کاری مجزای جعبه دنده اتوماتیک در بهمن موتور تولید می شدند. اما این ویژگی از روی نسخه های فیس لیفت مزدا ۳ حذف شد و برای همین مدل های ۱۳۹۱ به بعد این خودرو، فاقد این قابلیت هستند.

ابعاد و اندازه:

مزدا ۳ اتاق BL در جایگاه یک سدان رده C قرار می گیرد. این دسته از خودروها به عنوان گزینه های خانوادگی معرفی می شوند و امکان آن وجود دارد که امکانات به نسبت بالایی در آن ها نصب گردد. مزدا ۳ مونتاژی گروه بهمن فاصله محوری ۲۶۴۰ میلی متر را دارد و به عبارت ساده تر، می توان گزینه ای مناسب برای خانواده های ۴ نفره باشد. همچنین فاصله ابعاد مناسب صندوق عقب باعث می شود تا مزدا ۳ نسل دوم گزینه ای مناسب برای مسافرت ها باشد.

امکانات رفاهی و ایمنی:

مزدا ۳ تیپ ۱ اتوماتیک و دنده ای خودروهایی کاربردی و بدون امکانات رفاهی جذاب است. این خودرو تنها با دو کیسه هوا عرضه شده و تریم داخلی آن ترکیبی چرم و پارچه است. اما با نگاهی به امکانات تیپ ۳ و تیپ ۴ مزدا ۳، می توان فهمید که این سدان متوسط، گزینه ای پر آپشن در میان رقبا است. با وجود اینکه کمپانی مزدا نسل چهارم این خودرو را معرفی کرده و به عبارتی، نمونه موجود در بازار ایران گزینه ای از رده خارج به حساب می آید، اما نسخه های تیپ ۳ و تیپ ۴ این خودرو دارای امکاناتی هستند که همچنان قابلیت رقابت مزدا ۳ مونتاژی را با رقبای جدید برقرار می سازند.

در تیپ ۳ مزدا ۳ که اکثرا پیش از سال ۱۳۹۱ عرضه می شد، امکاناتی به شرح زیر وجود دارد:

۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای

تریم داخلی چرم

گرمکن صندلی های جلو

تعویض دنده از روی فرمان

استارت دکمه ای

سنسور نور و باران

چراغ شوی

سانروف، تهویه اتوماتیک دوگانه

رینگ آلومینیومی

کروز کنترل

کامپیوتر سرعت

سیستم کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی

همچنین با آغاز عرضه تیپ ۴ مزدا امکاناتی نظیر سنسور پارک و دوربین عقب، آینه وسط حساس به نور، صندلی راننده برقی، نمایشگر لمسی و رهیاب ماهواره ای به مزدا ۳ مونتاژی اضافه شد.

مزایای مزدا ۳ نسل دوم:

از جمله مزایای مزدا ۳ نسل دوم کیفیت مناسب متریال کابین و اجزای فنی آن است. این خودرو مانند سایر محصولات ژاپنی از نظر دوام در جایگاه خوبی قرار دارد و در صورت نگهداری اصولی، آنچنان هزینه ای را متحمل مالکان نمی کند. همچنین مزدا ۳ BL در بحث پایداری و هندلینگ قوی ظاهر می شود و به راحتی می تواند از پس رقبا خود برآید. وجود امکانات رفاهی و ایمنی خوب در تیپ های ۳ و ۴ یکی دیگر از محاسن این خودروی مونتاژی است. مصرف سوخت مناسب، پیشرانه قابل قبول، جعبه دنده باهوش، خدمات پس از فروش گسترده، بازار فروش مناسب و… از جمله مزایای مزدا ۳ گروه بهمن به حساب می آید.

قیمت مزدا 3 قدیم مدل 89 |قیمت مزدا ۳ نیو مدل ۱۴۰۰

معایب مزدا ۳ نسل دوم:

یکی دیگر از معایت مزدا ۳ کیفیت نه چندان بالای رنگ و مونتاژ بهمن موتور است. با وجود کیفیت متریال مناسب این خودرو، آنچنان این سطح کیفیت در رنگ کاری و مونتاژ نهایی خودرو دیده نمی شود. از سویی ارتفاع پایین خودرو باعث گلایه برخی از مالکان است و حتی در نمونه های جدیدتر مزدا ۳ که این مشکل کمتر شده است، باز هم چنین نقدهایی دیده می شود.

همچنین برای برخی افراد که قدی بلند و اندامی درشت دارند، مزدا ۳ آنچنان گزینه ای راحت در سفرها به حساب نمی آید و برخی افراد هم به سفتی صندلی ها و حالت اسپرت آن اعتراض دارند. با این حال با توجه به تعاریف انجام شده از سدان های رده C، مزدا ۳ گزینه ای منطقی و مناسب به نظر می رسد.

فروشگاه ما  لوازم یدکی مزدا 3 را با تخفیف ویژه و ارسال فوری به نقاط کشور انجام میدهد

قیمت مزدا ۳ نسل دوم در بازار:

در حال حاضر این امکان وجود دارد که نسخه های سالم مزدا ۳ را با مدل های مختلف در بازه قیمتی ۳۵۰ تا حدود ۷۰۰ میلیون تومان خریداری کرد. البته که نمونه های رنگ دار و یا با کارکرد بالای این خودرو قیمتی مناسب تر را دارند و از سویی نسخه های دنده ای و تیپ ۱ این خودرو با بهای منطقی تری خرید و فروش می شوند.

آخرین نسخه های تولیدی مزدا ۳ در شرکت بهمن موتور مربوط به مدل های ۱۳۹۸ است و هنوز نسخه های ۱۳۹۹ این خودرو در جاده های کشور یافت نمی شود. با توجه به اینکه فناوری پیشرانه مزدا ۳ به استاندارد آلایندگی یورو ۴ مجهز است و امکان ارتقای آن به استاندارد یورو ۵ وجود ندارد، بازگشت این نسخه مزدا ۳ به خط تولید بهمن موتور بعید به نظر می رسد. از سویی مشکلات تحریم ها هم باعث شده تا کمپانی مزدا آنچنان همکاری مستمری را با گروه بهمن و بهمن موتور نداشته باشد. پیش از آغاز تحریم های جدید، بهمن موتور تست های جاده ای مزدا MX-5 را آغاز کرد و قرار بود تا این خودرو به صورت وارداتی توسط گروه بهمن به بازار بیاید. همچنین بحث تولید نسل جدید مزدا ۳ هم مطرح شده بود و قرار بود تا نمونه جدید این خودروی ژاپنی جایگزین نسخه فعلی شود.

آخرین عرضه رسمی مزدا ۳ در اوایل سال ۱۳۹۸ انجام شد و این سدان ژاپنی با قیمت کمتر از ۲۸۰ میلیون تومان به دست مشتریان رسید. اما بعدها نسخه های تازه تولید این خودرو به شیوه ای متفاوت و بدون اعلام بخشنامه فروش وارد بازار شد و باعث شد تا قیمت مزدا ۳ تا حد فراتر از ۷۰۰ میلیون تومان هم قیمت گذاری را تجربه کند.

پایگاه خبری اسب بخار

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال و اسب بخار دنبال کنید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا