اقتصادیفعالان کسب و کار

معایب و مزیت استفاده از پارچه‌های نخی

نحوه تشخیص پارچه نخی اصل

یکی از موارد مهم برای اینکه لباس های بادوام و ماندگار داشته باشیم، این است که لباس هایی با کیفیت انتخاب کنیم. برای اینکه کمد لباسمان از لباس های با کفیت پر شود، باید هنگام خرید لباس به جنس پارچه توجه کنیم. تفاوت های زیادی بین لباس های خوش دوخت که ماندگاری طولانی دارند و  لباس هایی که به سرعت شکل خود را از دست می دهند وجود دارد. بنابراین خوب است بدانید که چگونه کیفیت و جنس پارچه را تشخیص بدهید. پارچه نخی یکی از پرطرفدارترین و پر کاربردترین انواع پارچه است، اما اگر اصل نباشد ممکن است دوام زیادی برای لباس ما نداشته باشد.

تشخیص جنس پارچه بر اساس زبری، لطافت، نازکی و یا ویژگی های این چنینی سخت است، اما توجه به این نکته خالی از لطف نیست که پارچه های نخی یا پنبه ای معمولا مات تر از پارچه هایی هستند که جنس پارچه آن ها از پلی استر است و همچنین قیمت کمتری نسبت به پارچه های دارای مواد دارندف بنابراین یکی از راه هایی که می توان جنس این نوع پارچه را تشخیص داد براق بودن و مات بودن آن است. راه دیگر تشخیص این است که یک تکه از پارچه را بسوزانید اگر پارچه در هنگام سوختن جمع شد جنس پارچه، پنبه ای و یا نخی نیست ولی اگر پودر شد و دود سفیدی از آن خارج شد پارچه ی پنبه ای است.

حتما ببینید : لیست قیمت پارچه فوتر

چرا پارچه نخی؟

یکی از پرکاربردترین پارچه ها، پارچه نخی یا همان پارچه پنبه ای است که طرفداران زیادی به ویژه در فصل گرما دارد، چرا که با عبور هوا از میان تار و پود آن باعث خنک شدن فرد شده و حرارت بدن را به بیرون منتقل می کند، بنابراین استفاده از این نوع پارچه کمتر باعث ایجاد تعرق شده و خیلی دیرتر نسبت به لباس های دیگر، بوی بد بدن را به خود جذب می کند. همچنین به دلیل سازگاری با انواع پوست ها از ایجاد حساسیت جلوگیری می کند. نرمی و لطافت از دیگر مزیت های پارچه نخی است. وجود تنوع در طرح و رنگ  پارچه های نخی مزیت بر علتی شده تا این پارچه در صدر انتخاب قرار بگیرد. گوله نشدن، مقاومت و عمر بالای پارچه، لکه گیری و شست و شوی آسان از دیگر ویزگی های پارچه نخی است. لباس هایی که از الیاف پنبه ای تولید می شوند ضخیم تر و البته گرم تر هستند به همین دلیل می توانند در سرما از بدن انسان محافظت کنند.

چند معایب مهم پارچه نخی

پارچه های نخی در کنار ویژگی های مثبت خود از برخی معایب نیز برخوردارند، آگاهی و شناخت کامل از هر موردی باعث می شود که شما بنابه صلاحدید خود انتخاب درست تری داشته باشید به همین دلیل در این گزارش، ضمن معرفی نکات مثبت پارچه نخی به بیان نکات منفی آن نیز می پردازیم. اگر در اتو کردن وسواس خاصی دارید در انتخاب پارچه نخی دقت و یا تجدید نظر کنید چرا که پارچه های نخی دارای قابلیت چروک بالایی هستند، اگر در جای مرطوب و تاریک قرار گیرند کپک می زنند، نسبت به پارچه های دیگر آبرفت بیشتری دارند. پارچه های نخی دارند همچنین نسبت به مرغوبیتی که دارند رنگ پس می دهند، به طور معمول در صنعت برای این که الیاف پنبه سفید شوند، الیاف پنبه را در محلول اکسیدان قرار می دهند، اما نکته ای که وجود دارد این است که هر چه این الیاف بیشتر داخل محلول اکسیدان بمانند سفیدتر و البته کم دوام تر می شوند.

وادادگی زیاد یکی دیگر از معایبی است که پارچه نخی دارد، یعنی این امکان وجود دارد که پس از استفاده گشاد شود. اما معمولا با استفاده از ترفندهای خاصی این عیب را از پنبه می گیرند. برای مثال در تکمیل نخ و یا پارچه از ترفندهای خاصی استفاده می شود. یکی از ترفندهایی که برای این کار انجام می شود مرسریزه کردن نخ است که این کار باعث ثبات و درخشندگی نخ می شود. اما به دلیل این که این کار هزینه بالایی دارد تولید کنندگان از انجام این کار صرف نظر می کنند. لکه عرق روی لباس نخی نمایان می شود و اگر ساعت های زیادی در معرض نور خورشید قرار بگیرید به تدریج متوجه رنگ پریدگی روی لباس نخی خود خواهید شد، البته باید بدانید که این رنگ پریدگی با شست و شو هم از بین نمی رود.

تشخیص پارچه نخی اصل

اگر قصد خرید لباس کاملا نخی دارید مهم است که مطمئن شوید پیراهن یا لباس شما واقعاً از 100٪ نخ یا پنبه ساخته شده است. چند روش وجود دارد تا بتوانید پارچه نخی اصل را تشخیص دهید:

تست سوختگی

  • یکی از ساده‌ ترین روش ها برای تشخیص اینکه آیا لباس شما از پارچه نخی اصل است یا ترکیبات دیگری هم در آن وجود دارد، این است که بدانید پنبه با شعله، شمع، فندک یا کبریت ذوب نمی‌ شود یا فر نمی‌ خورد.
    تست سوختگی پنبه
    یک تکه پارچه را به کمک کبریت با فندک آتش بزنید.
    پس از خاموش شدن شعله باید به سه چیز توجه کنید؛ بو، چگونگی سوختن، و خاکستر.
    •    پنبه بوی کاغذ روی آتش می‌ دهد و وقتی شعله را خاموش می‌ کنید درخشش نارنجی رنگی خواهد داشت.
    •    پنبه ذوب نمی شود.
    •    سریع می سوزد.
    •    وقتی پارچه تا آخرین میلیمتر سوخت، بگذارید خنک شود و به خاکستر آن توجه کنید.
    •    خاکستر پنبه سوخته نرم است.
    •    بسیار شکننده است. با یک لمس و تبدیل به گرد و غبار می شود.
    •    احساس چسبندگی نخواهد داشت و مانند توده به نظر نمی رسد.
    •    اگر خاکستر را نیشگون بگیرید، به هم می‌ چسبند.
    •    در آب حل خواهد شد.همه انواع پشم و ابریشم به دلیل دارا بودن مواد مصنوعی از شعله جدا می شوند اما ذوب نمی شوند. وقتی پنبه خالص را می سوزانید باید بویی شبیه کاغذ یا همان بویی که از سوختن برگ ها یا چوب می آید حس کنید. ابریشم و پشم بوی سنگینی دارند که مانند بوی سوختن مو است. چند نخ یا مقداری پارچه ضایعاتی بردارید و روی شعله بگذارید. اگر مواد از پلی پنبه ساخته شده باشد، باید شاهد پیچش یا ذوب شدن الیاف آن باشید.

پنبه و نخ خم نمی شود، همانطور که با شعله برخورد می کند صاف می ماند. بعد مثل کاغذ یا چوب می سوزد و بویی شبیه به آنها دارد و وقتی کاملاً در آتش سوخت خاکستری از آن باقی می ماند. پارچه نخی اصل به اندازه پلی پنبه بادوام نیست. سعی کنید یک تکه از آنرا پاره کنید. پارگی آن راحت تر از پلی پنبه است. پارچه نخی اصل از پنبه و محصولات مشابه از گیاهان و پشم و ابریشم از حیوانات یا حشرات به دست می آیند. این دو نوع مواد طبیعی ترکیبات متفاوتی دارند و واکنش های متفاوتی نسبت به آتش نشان می دهند.

لمس کردن پارچه

یکی دیگر از راه های تشخیص پارچه نخی اصل، استفاده نکردن از دست است. پارچه را به آرامی روی گونه خود بمالید. نخ یا پنبه باید نرمتر از مواد دیگر به نظر برسد و همچنین بافت بیشتری نسبت به پلی استر داشته باشد. پلی استر و سایر پارچه های مصنوعی حسی مصنوعی دارند و ممکن است زبرتر از پنبه باشند. پنبه نخ خالص می تواند کاملا سفت باشد. اگر پارچه نخی را بردارید و قسمت کمی از آن را فشار دهید، چین و چروک ماندگاری خواهد داشت. اگر آن را تا کنید و در امتداد چین فشار دهید، یک خط ماندگار ایجاد می کند. همچنین پارچه 100٪ نخ اجازه می دهد تا هوا به راحتی از آن عبور کند.

خیس کردن پارچه

پارچه نخی اصل آب بیشتری را برای مدت طولانی تر در خود نگه می دارد و به سرعت پلی استر یا ابریشم خشک نمی شود. اگر پارچه نخی و پنبه ای را با آب داغ بشویید، پنبه جمع می شود، به خصوص اگر اولین بار باشد. اگر یک لباس با پارچه مرغوب بخرید، می توانید به راحتی برچسب “100٪ پنبه” را روی برچسب آن بخوانید. همه برندهای با کیفیت و خوب باید برچسب روی پارچه خود داشته باشند. روش های بالا را فقط در صورتی امتحان کنید که پارچه هیچ برچسبی نداشته باشد. همه ما بدون استثنا از لباس‌هایی که آنها را نخی می‌نامیم استفاده کرده‌ایم، اما منظور از پارچه نخی چیست؟ مگر دیگر پارچه‌ها از نخ ساخته نمی‌شوند؟ در ایران به پارچه‌هایی که از نخ پنبه ساخته می‌شوند پارچه نخی می‌گویند. در این مقاله سعی داریم با مزایا و معایب پارچه نخی و همچنین طرز ساخت این نوع آشنا شویم.

بهتر است اول نگاهی به جنس این نوع پارچه‌ها بیاندازیم.

پنبه یک الیاف طبیعی و نرم است (مانند مو بلند و نازک) که با دانه‌های گیاه پنبه رشد می‌کند. پس از آن که این الیاف از گیاه جمع‌آوری می‌شود، میتوان با ریسندگی به نخ پنبه تبدیل‌شان کرد. از نخ‌های تولید شده از الیاف پنبه، پارچه بافته شذه و پارچه نیز برای تهیه لباس و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

پنبه یکی از قدیمی‌ترین الیاف تحت کشت بشر است، آثاری از پنبه که قدمت بیش از ۷۰۰۰ سال دارد، از مکان های باستان شناسی کشف شده است.

پنبه همچنین یکی از پر کاربرد‌ترین الیاف طبیعی موجود است که مصرف کنندگان در همه جا آن را برای مقاصد مختلف می‌پوشند و از آن استفاده می کنند.

در بین مزایا و معایب پارچه نخی به نظر میرسد که مزایای آن بیشتر مورد توجه مردم است تا معایب، چرا که مردم غالباً لباس‌های نخی می‌پوشند، مخصوصاً در هوای گرم؛ همچنین بسیاری از روپوش‌ها و روکش‌های استفاده شده در خانه‌ها، پارچه نخی ساخته شده از پنبه است. بسیاری از بانداژ‌هایی که برای بستن زخم در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود نیز از جنس پنبه هستند.

انواع پارچه نخی تابستانی |پارچه نخی دیجی کالا

محصولات غیر بافتنی نیز از پنبه تولید می‌شود که شامل پوشک یکبار مصرف ، دستمال مرطوب و محصولات بهداشتی زنانه است. رنگبندی پارچه فوتر بسیار متنوع است و شما میتوانید انواع و اقسام لباس های زیبا را با آن بدوزید.

انواع پارچه نخی

پارچه های پنبه می‌توانند ابریشمی یا خشن، صاف یا بافت‌دار، ضخیم یا محکم، ساده یا مجلل باشند که آن‌ها را به پارچه مورد علاقه برای مبلمان خانگی و لباس تبدیل می‌کند.

تطبیق پذیری، نرمی، قابلیت تنفس، جذب و دوام، تنها برخی از خصوصیات پارچه نخی است.

پارچه نخی انواع مختلفی دارد، همچنین مزایا و معایب پارچه نخی نیز مختلف است و در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اینجا به چند نوع از پارچه‌های نخی ساخته شده از پنبه اشاره می‌کنیم.

  • بوم
  • چنیل
  • جین
  • فلانل
  • ژاکارد
  • گره
  • آکسفورد
  • پوپلین
  • ساتن پنبه‌ای
  • مخمل

پارچه های نام برده شده تنها بخشی از پارچه‌هایی است که می‌توان با استفاده از نخ پنبه ساخت.

در ادامه به بررسی مزایا و معایب پارچه نخی می‌پردازیم.

مزایای پارچه نخی

از آنجا که پنبه محصولی طبیعی است و به دلیل طرز تهیه و تولید آن در لباس، دارای مزایای بسیاری از قبیل توانایی کنترل رطوبت، عایق کاری، تأمین راحتی می‌باشد و همچنین ضد حساسیت و پارچه ای بادوام است.

کنترل رطوبت

پارچه پنبه نفس کشیده و رطوبت بدن را جذب می‌کند. این پارچه مایعات را مانند حوله از پوست جدا می‌کند.

پنبه می تواند تا یک پنجم وزن خود، قبل از اینکه شما احساس رطوبت کنید، آب جذب کند.

عایق بودن

لباس‌های پنبه‌ای عایق حرارتی در برابر گرما در تابستان و سرما در زمستان هستند، زیرا پارچه پنبه هوا را بین الیاف پارچه در تله می‌اندازد. الیاف نخی موجود در لباس، پارچه را از پوست دور نگه می‌دارد و باعث می‌شود هوای بیش‌تری بین پوست و پارچه قرار بگیرد که به عایق‌کاری کمک می‌کند.

ضد حساسیت بودن

پارچه پنبه به ندرت باعث بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شود و پوشیدن پنبه اغلب برای افرادی که آلرژی پوستی دارند توصیه می‌شود. از آنجا که پنبه ضد حساسیت است و پوست را تحریک نمی‌کند، از آن در محصولات پزشکی مانند باند و گاز استفاده می‌شود و در مورد لباس کودک، گزینه بسیار مناسبی است.

ضد آب بودن

پارچه‌های پنبه‌ای را می توان با ساخت و تکمیل پارچه، به لباس های مقاوم در برابر آب تبدیل کرد؛ به عنوان مثال، پنبه را می‌توان با بخار آب به شکل پارچه‌ای محکم و متراکم درآورد تا لباس‌های مقاوم در برابر آب و هوا ایجاد کند، با اینکه پارچه نخی متراکم می‌شود اما راحتی و تنفس خود را حفظ می‌کند.

راحتی

لباس پنبه نرم است و به راحتی کشیده می‌شود و همین ویژگی باعث می‌شود تا پارچه راحتی باشد.  پارچه نخی به دلیل نرمی و راحتی آن، اغلب در لباس راحتی و لباس زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دوام

پنبه از استحکام کششی بالایی برخوردار است و همین ویژگی باعث می‌شود قوی و بادوام باشد و احتمال پاره شدن آن کمتر شود. پارچه نخی در صورت خیس بودن، ۳۰ درصد بادوام‌تر از حالت عادی خود است و در بسیاری از شست‌وشو‌ها با آب گرم  مشکلی برایش بوجود نخواهد آمد.

پارچه نخ پنبه‌ای از مزیت نرمی و راحتی برخوردار است اما به راحتی نیز فرسوده شده و از بین می‌رود، چروک برمی‌دارد و این امر آن را برای لباس‌های رسمی نامناسب می‌کند. تمایل آن برای حفظ آب نیز باعث می‌شود تا برای لباس ورزشی به گزینه‌ای ضعیف بدل شود.

پنبه به راحتی آب می‌رود

لباس‌های ساخته شده از پارچه نخ پنبه، حتی اگر توسط تولید‌کننده فشرده‌سازی هم شده باشند باز هم هنگام شست‌وشو آب می‌روند. الیاف موجود در پنبه هنگام قرار گرفتن در معرض آب کوتاه‌تر می‌شوند و همین امر باعث کوچک شدن پارچه می‌شود. البته خشک کردن لباس پنبه در گرمای کم می‌تواند به جلوگیری از آب رفتگی شدید کمک کند؛ با این حال، به محض شست‌وشو، پارچه پنبه‌ای به ناچار مقدار کمی کوچک می‌شود.

پارچه نخی به راحتی چروک می‌شود

پارچه‌های پنبه‌ای به راحتی چروک می‌شوند و به اتوی ثابت نیاز دارند. در صورت استفاده از پارچه نخی در لباس‌هایی مانند پیراهن، شلوار و لباس‌هایی رسمی که ظاهر شسته و رفته‌ای از آن‌ها انتظار می‌رود، نیاز به احتیاط دارد، حتی در لباس‌هایی که برای مسافرت استفاده می‌شوند نیز شاید مناسب نباشد، زیرا پنبه هنگام بسته بندی در چمدان، چروک می‌شود.

پنبه رطوبت را نگه می‌دارد

با اینکه این خاصیت لباس‌های نخی از لحاظ جذب عرق بدن خوب است، ولی از طرفی وقتی رطوبت در پارچه حفظ می‌شود هم باعث بوی بد شده و هم شکل و اندازه لباس تغییر کرده و از حالت خود در آمده و دراز می‌شود. یکی از ویژگی های پارچه فوتر چروک نشدن آن است.

حال که تمامی مزایا و معایب پارچه نخی را با هم بررسی کردیم و آشنایی مختصری از نحوه ساخت این لباس‌ها بدست آوردیم، امیدواریم بهتر بتوانید برای خرید لباس‌های نخی تصمیم بگیرید و همچنین نگهداری و شست‌و شوی آن‌ها را بهتر انجام دهید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا