اقتصادیفعالان کسب و کار

مقدار مصرف سوخت دیزل ژنراتور چقدر است ؟

میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتورها به چه صورت است؟ وقتی که تصمیم به خرید دیزل ژنراتور می‌گیرید، باید به شاخصه‌ها و امکانات مختلفی که دارند، توجه داشته باشید. منظور از شاخصه ها و امکانات همان اصل و نو بودن دستگاه، برند، مدل دستگاه و مواردی از این قبیل می‌باشد.یکی از شاخصه‌ها که خیلی برای کاربران مهم و قابل توجه می‌باشد،  میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتورها به چه صورت است و همچنین نوع سوخت و میزان سوخت که چقدر برای دستگاه مناسب است، می تواند تاثیر به سزایی در کارکرد دستگاه داشته باشد. شناخت این موضوعات شما را در خرید دیزل ژنراتور بسیار راهنمایی خواهد کرد.
در مقاله میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتورها به چه صورت است؟ شما را با موارد مهمی که باید در این باره بدانید ، آشنا خواهیم کرد پس با آبادیزل همراه باشید:

موتور دیزلی دستگاهی است که می تواند توسط یک احتراق سوخت مایع که سوخت دیزل نامیده می شود، بچرخد و حرکت چرخشی ایجاد کند و ژنراتور وسیله ای است که می تواند از حرکت‌های حاصل از چرخش برق تولید کند. به عبارت دیگر مفهوم دیزل ژنراتور مجموعه ای است که انرژی حرکتی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کندیعنی با استفاده از چرخش برق تولید می‌کند.دیزل ژنراتور از سوخت دیزل برای کار استفاده می کند. همچنین از دیزل ژنراتور در هنگام قطعی برق در  منازل، کارخانه ها و سایر ارگان ها مانند بیمارستان ها، فرودگاه ها و… مورد استفاده قرار می گیرد.

برای آشنایی بیشتر با دیزل ژنراتور به مقاله  مراجعه کنید

ژنراتور دیزلی متشکل از موتوری است که با سوخت دیزل کار می‌کند. در طی انجام فرایند احتراق، انرژی شیمیایی توسط احتراق سوخته و به انرژی مکانیکی تبدیل شده و پس از آن ،انرژی مکانیکی ایجاد شده به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود که در صورتی که برق قطع باشد می‌توان آن را جایگیزین برق قطع شده کرد و از آن استفاده کرد.
زمانی که ژنراتور دیزلی شروع به راه اندازی می‌کند، موتور چهار فرایند احتراق خود را انجام میدهد. یعنی: مکش، فشرده سازی، قدرت و اگزوز.
در نهایت انرژی شیمیایی سوخت به انرژی مکانیکی تبدیل شده که باعث چرخش شفت میشود و ما آن را به عنوان خروجی در شفت موتور دریافت می‌کنیم. اکنون از این شفت دوار برای چرخاندن روتور دینام استفاده می‌شود. روتور و استاتور دینام اجزایی هستند که باعث می‌شوند انرژی تولید شود.
روتور، یک عنصر استوانه‌ای است که آهنربا دور آن را احاطه و محدود کرده است، و در داخل استاتور می‌چرخد که سیم کشی مسی ثابتی دارد. حرکت آهنرباها در سراسر سیم کشی چیزی است که باعث می‌شود، الکتریسیته تولید شود.

منظور از مصرف سوخت دیزل ژنراتور، میزان سوختی می باشد که به وسیله کارکرد موتور در ساعت کاری معین و دور مشخص وابسته است و همچنین به توان دیزل ژنراتور و شرایط محیطی که دیزل ژنراتور در آن قرار گرفته نیز بستگی دارد، یعنی هر چه توان بیشتر باشد طبیعتاً مصرف سوخت هم بیشتر میشود. برای مثال یعنی اگر دیزل ژنراتور با 25% بار که میزان جریان خروجی یک چهارم جریان ماکزیمم حک شده روی پلاک ژنراتور می باشد در طول یک ساعت برابر است با 2/3 لیتر بر ساعت سوخت گازوئیل مصرف می‌کند.

اگر به میزان مصرف سوخت توجه شود، آلاینده های خروجی تا حد مناسبی کاهش پیدا می کنند که این کاهش آلاینده ها نقش مهمی در آلودگی هوا دارند و در کارکرد دستگاه نیز تاثیر دارد به این صورت که در بعضی از دیزل ژنرتورها به دلیل نقص فنی سوخت زیادی مصرف می‌کنند، به همین منظور این موضوع مهم اهمیت بسیاری پیدا می کند و لازم است که به آن توجه شود.

در بعضی از مواقع این میزان مصرف سوخت با توجه به برخی موارد شرایط محیطی که دستگاه در آنجا قرار دارد و همچنین کیفیت دستگاه متفاوت است از جمله ارتفاع از سطح دریا، طول عمر دیزل ژنراتور، کیفیت گازوئیل و رطوبت نسبی محیط مشخص می شود.
به طور معمول میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتور به شاخصه های متفاوتی وابسته است، اما در حالت کلی میزان بار و اندازه دیزل ژنراتور از مهمترین موارد تاثیر گذار هستند.

نوع برند

دیزل ژنراتورها دارای برند های متفاوتی هستند که هرکدام از آن ها میزان مصرف مختلفی دارند. بدین جهت در ابتدا باید به نوع برند و میزان مصرف سوخت اعلام شده توجه داشته باشید.

میزان بار الکتریسیته

در صورتی که میزان بار بالا باشد ، مصرف سوخت نیز بالا خواهد بود و این موضوع می تواند برعکس نیز باشد.

برای اینکه بتوانید میزان مصرف سوخت دیزل ژنراتور را به طور دقیق مورد بررسی و محاسبه قرار دهید، باید از کاتالوگ یا دفترچه مخصوص همان مدل که شرکت سازنده به شما ارائه داده است، کمک بگیرید. اما با این حال که خودشرکت سازنده در کاتالوگ محصول میزان مصرف سوخت را ثبت کرده در اکثر مواقع این محاسبه میزان مصرف سوخت دقیق نیست و به طور حدودی خواهد بود.

واحد میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتورها بر حسب لیتر بر هر اسب بخار در ساعت (L/hp*h) و یا گرم بر کیلووات قدرت در ساعت (g/kwh) و یا لیتر بر ساعت (L/h) است. دور موتور دیزل ژنراتور از 1000 rpm (دور در دقیقه ) که بیشتر شود مصرف سوخت به تدریج کاهش می‌یابد. کمترین میزان مصرف سوخت در دورهایrpm 1500 تاrpm 1800 است که بیشترین گشتاور و قدرت دیزل ژنراتور و توان آن نیز در این دورها قرار دارد. زمانی که بیش از حد دور موتور دیزل ژنراتور افزایش پیدا کند میزان مصرف سوخت افزایش پیدا میکند و همچنین توان و گشتاور دیزل ژنراتور نیز کاهش پیدا می کند.
میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتورها معمولا وابسته به شاخصه هایی چون اندازه بار آن و اندازه دیزل ژنراتور دارد. که به طور متوسط بین 190 گرم تا 220 گرم گازوئیل در هر ساعت به ازای هر یک کیلووات مصرفی است. همچنین موتور های دیزل مزایایی چون کم سوز بودن و عدم نیاز به سیستم احتراق جرقه زنی را دارند.

  •  20kw و 6/1gal/hr
  • 30kw و 9/2gal/hr
  •  40kw و 0/4gal/hr
  • 60kw و 8/4gal/hr
  •  75kw و 1/6gal/hr
  •  100kw و 4/7gal/hr
  •  125kw و 1/9gal/hr
  •  135kw و 8/9gal/hr
  •  150kw و 9/10gal/hr

برای کاهش میزان مصرف سوخت باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

افزایش دما و کیفیت آب موجود در دستگاه خنک کننده

زمانی که دمای آب پایین باشد از مصرف کامل سوخت جلوگیری شده و مقدار ویسکوزیته(مقاومت عملیاتی) را افزایش می دهد. همچنین با افزایش مقاومت عملیاتی می تواند سبب مصرف سوخت بیشتر گردد. به همین دلیل دمای آب خنک کننده باید افزایش پیدا کند.

نداشتن نشتی

باید از نشتی نداشتن تجهیزات و قسمت های مختلف دستگاه اطمینان کامل حاصل کنید. در بعضی از مواقع امکان دارد که موتور دچار ترک خوردگی شود و یا اینکه درز بند ها آسیب دیده باشند.که در به وجود آمدن این شرایط باید لوله ها، شیربند ها و درزبند ها را بررسی کنید.

خرید دستگاه از شرکت معتبر

در زمان خرید دستگاه، حتما اطمینان حاصل کنید که خرید خود را از شرکتی معتبر و با سابقه انجام دهید. موارد مهمی از جمله اصل بودن دستگاه، کیفیت آن و اعتبار قطعات در کارکرد و میزان مصرف سوخت دیزل ژنراتور بسیار تاثیرگذار خواهند بود.در ژنراتورهای جدیدی که ساخته میشوند اصول ساخت قطعات و استاندارد بودن دستگاه رعایت می‌شود که در آنها مسائل زیست محیطی رعایت شده و به همین دلیل از نظر میزان مصرف سوخت نسبت به دیزل ژنراتور های قدیمی تر ممصرف سوخت کمتری دارند.

نگهداری دستگاه

در انتخاب سوخت دستگاه خود دقت کافی داشته باشید. توجه لازم را داشته باشید که باید ناخالصی هایی که در سوخت دیزل ژنراتور هستند را فیلتر کنید و به طور مرتب و منظم این فیلتر ها را تمیز و در صورت نیاز تعویض نمایید. در صورت وجود ناخالصی در دستگاه، کارکرد پلانچر ها و تزریق گرما تحت تاثیر قرار گرفته که در نهایت سبب تغییر در میزان مصرف سوخت در دستگاه می شود.

استفاده کردن درست از دستگاه

از دستگاه خود بیش از اندازه کار نکشید و اجازه بدهید تا دستگاهتان روال طبیعی خود را طی کند. اگر از دستگاه بیش از اندازه کار کند، یعنی سوخت به طور ناکافی دچار احتراق گشته که نتیجه این عمل احتراق باعث خروج دود سیاه از دستگاه خواهد شد.تولید دود مرتب با افزایش میزان مصرف سوخت، از عواملیست که موجب کاهش طول عمر دستگاه می‌شود.

سرویس و تعمیر دوره ای دستگاه

باید دستگاه خود را به طور مرتب و منظم سرویس کنید تا در صورت مشاهده هر نقص و اشکال و عیبی جزئی بتوانید در اسرع وقت مشکل دستگاه خود را رفع کنید. اگر دستگاه شما نقصی داشته باشد، باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.

در بخش‌های قبل ذکر کردیم که سطح و رده میزان مصرف سوخت دیزل ژنراتور ها، بسیار نزدیک به هم هستند. اما با این وجود ژنراتور های دیزلی جدید نسبت به نسل های قدیمی تر خود تفاوت هایی دارند که این تفاوت می تواند در میزان مصرف سوخت نیز تاثیر داشته باشد. در ادامه شما را با کم مصرف ترین دیزل ژنراتورها آشنا می‌کنیم:

دیزل ژنراتور کامینز

میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتور های کامینز معمولا 20، 30 و 40 لیتر در ساعت می باشد.

دیزل ژنراتور پرکینز

میزان این پارامتر در دیزل ژنراتور های پرکینز معمولا حدود 20.1، 30.8 و 41.6 لیتر در ساعت می باشد.

دیزل ژنراتور ولوو

میزان مصرف سوخت در این دستگاه ها 21، 31 و 41 لیتر در ساعت است که بر این اساس دیزل ژنراتور های ولوو نیز جزو دستگاه های کم مصرف به شمار می آیند.

مصرف سوخت بر حسب لیتر بر ساعت میباشد. منظور از 25% بار این است که میزان جریان خروجی یک چهارم جریان ماکزیمم حک شده روی پلاک ژنراتور باشد.

جدول محاسبه میزان مصرف سوخت (گازوئیل) دیزل ژنراتور بر حسب لیتر بر ساعت

میزان مصرف گاز در دیزل ژنراتور های گازی هم مانند دیزل ژنراتور های گازوئیلی متناسب با میزان جریان خروجی که نسبت به جریان ماکزیمم بر روی پلاک دستگاه حک شده می‌باشد.

جدول محاسبه میزان مصرف گاز دیزل ژنراتور گازسوز بر حسب متر مکعب بر ساعت

شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل نمایندگی فروش انواع دیزل ژنراتور در تهران می‌باشد و فروش در سایر شهرهای ایران را پوشش می‌دهد و همچنین محصول مورد نظر شما با پلمپ کامل کارخانه با بسته بندی توسط پیک در تهران و توسط باربری به تمام نقاط ایران در کمترین زمان ممکن ارسال خواهد شد.

و همچنین برای مشتریان عزیزی که قصد خرید دیزل ژنراتور را به صورت حضوری دارند ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا شما بتوانید به صورت حضوری از ما خرید کنید و از نزدیک کیفیت محصول را ببینید.

دکمه بازگشت به بالا