اقتصادیفعالان کسب و کار

مهمترنی مزازای و معایت مزوتراپی که حتما باید به آنها توجه کنیم

اولین بار در فرانسه در سال 1952 توسط دکتر میشل پاستور به عنوان درمانی برای آسیب های ناشی از ورزش و راهی برای بهبود گردش خون توسعه یافت. این درمان شامل تزریق مواد شیمیایی از طریق سوزن های باریک است که لایه میانی پوست (مزودرم) را هدف قرار می دهد. پزشکانی که مزوتراپی انجام می دهند از مواد مختلفی از قبیل عصاره های گیاهی، ویتامین، مواد معدنی، هورمون، آنزیم و داروهای تجویزی در تزریقات خود استفاده می کنند. با توجه به فرمولاسیون، این ترکیبات برای درمان ریزش مو، کاهش خطوط، سفت کردن پوست و کاهش ظاهر سلولیت به کار می رود.

  • روش حداقل تهاجمی است.
  • به بی هوشی نیاز ندارد.
  • نسبت به گزینه های جراحی مانند لیپوساکشن، به زمان استراحت کمتری نیاز دارد.
  • مزوتراپی، به شکل فسفاتیدیل کولین دئوکسی کولیک اسید ( که شبیه به کیبلا است)، چربی را برای همیشه از بین می برد.
  • مورد تایید FDA قرار نگرفته است.
  • به چند جلسه درمان نیاز دارد.
  • احتمال کبودی در ناحیه تزریق وجود دارد.
  • تورم تا یک هفته ادامه دارد.
  • هیچ روش استانداردی وجود ندارد. نتایج بسته به تکنیک مورد استفاده و خواسته بیمار متغیر است.

آیا مزوتراپی موثر است؟

دو مطالعه نشان داد که مزوتراپی در جوان سازی پوست و کانتور بدن بی اثر است. علاوه بر این، انجمن جراحان پلاستیک آمریکا مزوتراپی را برای کاهش چربی پیشنهاد نمی کنند.

آیا مزوتراپی ایمن است؟

در طی درمان چه اتفاقی می افتد؟

مزوتراپی یک روش درمانی است که در کلینیک انجام می شود. پزشک ابتدا ناحیه درمان را تمیز و سپس محلول را تزریق می کند. هر تزریق یک قطره از محلول را در عمق 1 تا 10 میلی متر در ناحیه درمان قرار می دهد. فرآیند تزریق تنها چند دقیقه زمان می برد. اگر بیمار کرم بی حسی انتخاب کند، 10 تا 15 دقیقه به زمان درمان اضافه می شود.

پس از مزوتراپی چه اتفاقی می افتد؟

معمولاً مزوتراپی به استراحت نیاز ندارد. اغلب افراد بلافاصله پس از درمان به فعالیت های معمول خود باز می گردند. کمی درد و تورم خواهید داشت. ورم پس از یک هفته برطرف می شود.

از آنجایی که احتمال کبودی وجود دارد، باید از یک هفته قبل از درمان از مصرف رقیق کننده های خون از قبیل الکل، روغن ماهی، آسپیرین، مکمل های ویتامین E و ضدالتهاب غیر استروئیدی اجتناب کنید.

چه زمانی نتایج مزوتراپی قابل مشاهده است؟

از آنجایی که هیچ روش یا ترکیب استانداردی وجود ندارد، به طور دقیق نمی توان گفت چه زمانی نتایج قابل مشاهده هستند. اغلب 2 یا 3 جلسه درمان برای دیدن نتایج دلخواهتان لازم است. با این وجود، بسته به اینکه چه مقدار چربی دارید، ممکن است به جلسات بیشتری نیاز داشته باشید. به طور متوسط، پزشکان 3 تا 10 درمان هر 7 تا 14 روز توصیه می کنند. نتایج متفاوت خواهند بود. معمولاً برای هر اینچ چربی به 2 الی 4 درمان نیاز دارید.

مزوتراپی چقدر ماندگاری دارد؟

وقتی درمان های مزوتراپی خود را به پایان رساندید، نتایج شما تا زمانی که وزنتان تغییر نکند، می تواند دائمی باشد. اگر وزن اضافه کنید چربی بر می گردد.

هزینه آن چقدر است؟

هزینه مزوتراپی بر اساس مکان کلینیک، سطح تجربه پزشک، تعداد و اندازه ناحیه درمان و ترکیب خاص شما متفاوت است. چون یک روش زیبایی است، مزوتراپی تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد.

مزوتراپی تکنیکی است برای جوانسازی ، سفت کردن و بازسازی پوست که توسط تزریق عصاره گیاهان ، ویتامینها ، هورمونها در پوست انجام می گیرید . این تکنیک همچنین برای حذف چربی ها نیز کاربرد دارد .

مزوتراپی باعث تغذیه و جوان سازی پوست توسط تولید کلاژن و الاستین می شود و متابولیسم پوست شما را تحریک می کند.

این تکنیک در سال 1952 توسط پزشک فرانسوی به نام دکتر میکاییل پیستور توسعه یافت . در آن زمان از مزوتزاپی بیشتر برای کاهش درد استفاده می شد. ولی در سال های بعد محبوبیت زیادی در ایالات آمریکا و دیگر نقاط جهان پیدا کرد .

امروزه مزوتراپی برای موارد زیر کاربرد دارد :

  • پیشگیری از چین و چروک و جوانسازی پوست
  • محو کردن خطوط پوست
  • بهبود ، روشنایی پوست ملتهب و قرمز
  • سفت کردن پوست شل
  • درمان آلوپسی – یک نوع بیماریی که موجب ریزش مو می شود.
  • حذف چربی در ناحیه هایی مانند : معده ، ران ، باسن ، بازوها و صورت
  • کاهش سلولیت (تجمع چربی)

این تکنیک با استفاده از سوزن ها بسیار نازک جهت تزریق به لایه میانی پوست انجام می گیرید .

ایده اصلی مزوتراپی برای تصحیح مسایل اصلی مثل گردش ضعیف خون ، درمان التهاب پوستی که موجب آسیب می شوند ، مطرح شده است .

برای مواد تزریقی در مزوتراپی استاندارد خاصی وجود ندارد. پزشکان راه حل های مختلفی استفاده می کنند از جمله :

  • داروهای تجویزی مانند وازودیلاتورها و آنتی بیوتیک ها
  • هورمون هایی مانند کلسیتونین و تیروکسین
  • آنزیم هایی مانند کلاژناز و هیالورونیداز
  • عصاره های گیاهی
  • ویتامین ها و مواد معدنی

 چقدر هزینه دارد؟

هزینه مزوتراپی به نوع درمان و تعداد جلسات بستگی دارد ولی بطور معمول در ایران هر جلسه بین 200 تا 250 هزار تومان هزینه دارد . با توجه به اینکه جزو درمان های زیبایی محسوب می شود ، احتمال دارد که بیمه ها آن را پوشش ندهند .

چگونه برای مزوتراپی آماده شویم ؟ (توصیه های لازم قبل انجام)

قبل از اینکه مزوتراپی توسط پزشک انجام شود شما می بایست تا یک هفته قبل ، از مصرف داروهایی نظیر آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب استروئیدی اجتناب کنید . این داروها ممکن است خطر ابتلا به خونریزی و کبودی در طول مزوتراپی را افزایش دهند.

هنگام درمان با مزوتراپی چه کارهایی صورت می گیرد ؟

ابتدا داروی بی حسی روی صورت شما مالیده می شود البته ممکن است این فرایند بدون بی حسی انجام شود . سپس پزشک توسط آمپول با سوزنی باریک و کوتاه شروع به تزریق مواد در لایه میانی پوست می کند .

این تزریق ها بسته به شرایط درمان تا عمق 1 تا 4 میلیمتری پوست انجام می شود. پزشک ممکن است تزریق را با زاویه یا با چرخش دست انجام دهد . به هر حال در هر تزریق فقط یک قطره کوچک به پوست منتقل می شود .

شما برای رسیدن به نتیجه مطلوب به چند جلسه درمان نیاز دارید . تعدا جلسات درمان بین 3 تا 6 جلسه می باشد . جلسات اول هر 7 الی 10 روز انجام می گیرد . اگر نیاز به جلسات بیشتر بود هر 15 روز یا یک ماه یکبار تکرار می شود .

درمان با مزوتراپی چقدر موثر است ؟

بسیار دشوار است که بصورت قطعی در مورد تاثیرات مزوتراپی صحبت کنیم همانطور که در بالا اشاره کردیم پزشکان روش های درمانی مختلفی را دارند . درضمن در این رابطه مطالعات و آزمایشات محدود بوده و زیاد قابل استناد نیست .

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته بیشترین تاثیر این روش برای جوانسازی پوست صورت بوده است

در سال 2012 روی شش نفر برای درمان چین و چروک و جوانسازی صورت به مدت شش ماه درمان مزوتراپی انجام گرفت و نتایج مطلوبی مشاهده شد . همین روش جهت فرم دهی روی ران پای 20 زن در سال 2008 انجام گرفت که تاثیر چندانی نداشت و کاهش سایزی دیده نشد .

عکس قبل و بعد مزوتراپی صورت |عوارض مزوتراپی برای لک صورت

آیا مزوتراپی با لیپوساکشن قابل مقایسه است ؟

مزوتراپی جایگزین غیر جراحی لیپوساکشن برای از بین بردن چربی ناخواسته است.

لیپوساکشن به طور دائم چربی را از ناحیه هایی مثل معده، ران و پشت شما بیرون می آورد. جراحان زیبایی این روش را با قرار دادن یک لوله پلاستیکی نازک از طریق برش های کوچک در پوست انجام می دهند و سپس با استفاده از خلاء جراحی، چربی ها را ساکشن می کنند. لیپوساکشن تحت بیهوشی انجام می شود.

اگر چه لیپوساکشن به طور موثر در حذف چربی دائمی در نظر گرفته می شود، بهبود می تواند تا شش هفته طول بکشد. همچنین دارای خطراتی مانند آسیب عصبی و آسیب به رگ های خونی، ایجاد خطوط نامنظم روی پوست، سوختگی و عفونت است. در ضمن لیپوساکشن هزینه بالایی دارد.

مزوتراپی مثل لیپوساکشن به عنوان یک روش تهاجمی نیست. هیچ برشی وجود ندارد و هزینه آن حدود 250 هزارتومان برای هر جلسه که هزینه بسیار پایین تری نسبت لیپوساکشن است. با این وجود، ممکن است 10 جلسه یا بیشتر برای دریافت نتایج مورد نظر نیاز باشد.

مشخص نیست که چگونه مزوتراپی برای حذف چربی مفید است. تحقیقات کافی برای آزمایش آن انجام نشده است و روش هایی که استفاده می شوند بسته به اینکه در آن انجام شده متفاوت است.

لیپولیز تزریق یک درمان غیر تهاجمی است که مشابه مزوتراپی است. اصطلاح “مزوتراپی” و “لیپولیز تزریق” اغلب به صورت مترادف استفاده می شوند، هرچند که کمی متفاوت هستند.

در طول لیپولیز تزریق، پزشک شما فسفاتیدیل کولین و دگزیکسولات را به لایه چربی زیر پوست تزریق می کند. همانند مزوتراپی، شواهد بسیار کمی برای نشان دادن کارایی لیپولیز تزریقی وجود دارد.

انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، لیپولیز تزریقی یا مزوتراپی را برای از بین بردن چربی توصیه نمی کند. آنها می گویند تحقیقات کافی برای تأیید این درمان ها انجام نشده است.

کلینیک ایران با بیش از 20 سال سابقه و مجوز رسمی وزارت بهداشت و درمان با کادری با تجربه در زمینه زیبایی، پوست، کاشت مو و ابرو، جراحی، لیزر، لاغری با جدیدترین متد خدمت شما عزیزان می باشد

دکمه بازگشت به بالا