اقتصادیفعالان کسب و کار

مواد آرایشی، یک دشمن همیشگی برای جواهرات شما

نکات کلیدی نگهداری و تمیز کردن جواهرات

نگهداری و تمیز کردن جواهرات حتی اگر اخیراً خریداری شده باشند نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد و به درستی از آنها مراقبت شود؛ چرا که کثیفی و عدم تمیز کردن آنها موجب کدر نشان دادن جواهرات خواهد شد؛ البته نگهداری و تمیز کردن جواهرات و طلا با توجه به نوع جواهر آنها با یکدیگر متفاوت است.

گردنبند cartier: در این مقاله که از گالری جواهر کوه نور ارائه می شود نکات کلیدی نگهداری و تمیز کردن جواهرات به آسان ترین روش بیان خواهد شد که شما را به مطالعه آن دعوت می کنیم. از آن جایی که داشتن جواهرات و زیورآلات مورد پسند اکثر افراد مخصوص بانوان است نگهداری و مراقبت کردن از آنها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

اما خوب است بدانید که در این مورد مهارت و تخصص جواهرسازان لازم نیست و فقط رعایت چند نکته مهم موارد زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • نگهداری و تمیز کردن جواهرات سبب افزایش طول عمر آنها خواهد شد.
  • پاک کردن درست و مرتب طلا و جواهر می تواند درخشش چشم نوازی همانند روز اول داشته باشد.
  • چربی های خارج شده از طریق پوست، مواد آرایشی و گرد و غبار را از بین ببرد.

 زمان بندی تمیز کردن زیورآلات در صورت استفاده روزانه

جواهرات و زیورآلاتی که به شکل روزانه مورد استفاده قرار می گیرند بایستی به شکل منظم تمیز و پاکسازی شوند؛ چرا که در طی روز در معرض آلودگی و کثیفی ها و گرد و غبار همچنین چربی های مواد آرایشی و پوست هستند که معمولاً برای انگشتر و حلقه ها این موارد بیشتر دیده می شود که البته برای گوشواره ها و گردنبند نیز صادق است.

از آن جایی که این ذرات و آلودگی ها بسیار ریز و غیر قابل مشاهده هستند پس از گذشت چندین ماه موجب کدر شدن و از بین رفتن درخشش اولیه زیورآلات، طلا و جواهرات خواهند شد. برای پیشگیری از این رویداد ناخوشایند بهتر است که به صورت هفتگی جواهراتی که به شکل مداوم و روزانه مورد استفاده قرار می گیرند تمیز شوند.

دو روش ساده برای تمیز کردن جواهرات

  • استفاده از محلول آب و صابون

روش متداولی که برای پاک کردن و برق انداختن طلا و جواهرات مورد استفاده قرار می ‌گیرد استفاده از محلول آب گرم و صابون است که در این مورد بایستی استفاده از مایع های عطری که قوی هستند و افزودنی های بیشتری دارند را فاکتور بگیرید. در این روش می توانید طلا و جواهرات را به مدت چند ساعت در محلول قرار داده و سپس با آب بشویید.

می توانید از سرکه سفید به عنوان یک جایگزین برای محلول آب و صابون استفاده کنید؛ بدین شکل که طلا و جواهرات خود را به مدت ۱۰الی ۱۵ دقیقه درون آن قرار داده و در طی این مدت چندین بار آنها را جابجا و وارونه کنید؛ پس از گذشت یک ربع طلا را از محلول سرکه خارج نموده و آن را با استفاده از یک برس بسیار نرم شسته و به کمک یک پارچه نازک خشک کنید.

یکی از نکات مهم و کلیدی که برای نگهداری و مراقبت از طلا و جواهرات می توان بیان کرد خشک کردن آنها پس از شستشو و تمیز کردن می ‌باشد که بایستی به کمک پارچه های دارای الیاف نرم انجام شود. توجه داشته باشید که استفاده از الیافی که دارای بافت زبر و خشن هستند موجب آسیب رسیدن به سطح طلا و جواهر خواهند شد. جالب است بدانید که طلا یک فلز نرم است و می ‌تواند با توجه به آسیب های فیزیکی احتمالی مانند: تا شدگی، خش خوردن و یا سایش آسیب ببیند؛ بنابراین استفاده از ابزار سخت و یا پارچه های ضخیم برای نگهداری و تمیز کردن آن توصیه نمی شود.

همچنین با توجه به این که جواهرات و طلاهایی که برای زیبایی و جلوه دست ها مانند: انگشتر، دستبند و النگو استفاده می شوند مستعد آسیب دیدگی های فیزیکی هستند؛ از این رو پیشنهاد می کنیم که در زمان نظافت منزل، ورزش کردن و یا انجام فعالیت هایی که نیاز بیشتری به تسلط دست دارند از زیورآلات و طلا استفاده نگردد.

آیا وزن طلا کم میشود |ایا الکل طلا را خراب میکند

باکس های نگهداری جواهرات

شاید تا به حال شنیده باشید که نگهداری جواهرات در کنار یکدیگر موجب سایش و ایجاد خط و خش بر روی آنها خواهد شد؛ بایستی بگوییم که این شنیده درست بوده و بهتر است که از جعبه و باکس های جداگانه برای نگهداری و انواع طلاها استفاده شود.

همچنین بهتر است که آویزهای گردنبند و گوشواره ها را نیز در استندهای مخصوص آویزان نمایید. در صورتی که محفظه جداگانه برای نگهداری زیورآلات و طلاهای خود ندارید از پارچه های نرم برای نگهداری قطعه های طلا و جواهر به صورت جداگانه استفاده کنید و سپس آنها را در کنار یکدیگر و در یک جای امن قرار دهید.

مواد شیمیایی و رابطه آن با نگهداری جواهرات

همه ما در زمان نظافت منزل استفاده از مواد شیمیایی و پاک کننده ها را در اولویت قرار می دهیم؛ اما توجه داشته باشید که این مواد شیمیایی دشمن اصلی زیورآلات، جواهرات و طلا خواهند بود. به عبارت دیگر مواد شیمیایی دارای اسیدهای ساینده ای هستند که موجب آسیب رسیدن به طلا می شوند؛ بنابراین بهتر است در هنگام استفاده از آنها یا از دستکش های لاستیکی استفاده نمایید و یا طلا و جواهرات خود را از دستتان خارج کنید.

رابطه استخر و ورزش شنا با نگهداری و تمیز کردن جواهرات

توصیه می کنیم که در هنگام شنا و رفتن به استخر و جکوزی طلا و زیورآلات خود را به همراه نداشته باشید؛ چرا که آب استخر به دلیل داشتن کلر فراوان موجب ساییدگی و همچنین شکسته شدن طلا خواهد شد.

علاوه بر این در هنگام رفتن به حمام نیز بهتر است که طلا و زیورآلات خود را خارج نمایید.

پوشیدن جواهرات و طلا در مرحله آخر

همان گونه که گفته شد بهتر است که طلاهای خود را پس از تمیز کردن خشک کنید؛ همچنین همیشه آنها را در جای خشک و به دور از نم نگه دارید. به همین علت نیز توصیه می کنیم که پس از آماده شدن کامل و بعد از استفاده از لوسیون ها و کرم ها طلا و جواهرات خود را بپوشید تا از چرب شدن و یا نم دار شدن آنها جلوگیری کرده و تماس مواد آرایشی و زیورآلات را به حداقل برسانید.

چند توصیه مهم در نگهداری و تمیز کردن جواهرات

  •  پیشنهاد می ‌شود که زیورآلات و طلای خود را هر سه ماه یک بار تمیز نمایید.

برای پاک کردن گوشه ها و شیارهای بسیار ریز و غیر قابل دسترس جواهراتی مانند: دستبند، گوشواره و گردنبند بهتر است که از گوش پاک کن و یا برس نرم مسواک کودک استفاده کنید.

به عنوان نکته پایانی خاطرنشان می شویم که میزان آسیب رساندن مواد شیمیایی به طلاهایی که دارای عیار پایین تر هستند بیشتر خواهد بود؛ به همین علت پیشنهاد می کنیم که طلای خود را به دور از مواد کلر دار و الکلی نگهدار کنید و برای تمیز کردن زیورآلات از پاک کننده ها و براق کننده های محصولات فلزی، بدون داشتن اطلاع کافی و لازم اجتناب نمایید. در ضمن فراموش نکنید که هرگز از جوش شیرین و سابیدن آن بر روی جواهرات استفاده نکنید و در صورت عدم پاک شدن و براق شدن آنها بهتر است که به جواهر فروشی و افراد متخصص در این زمینه مراجعه نمایید

منبع : cartier

دکمه بازگشت به بالا