اقتصادیفعالان کسب و کار

نحوه زیرسازی چمن مصنوعی حیاط

در این مقاله، سعی داریم اطلاعاتی در مورد طراحی حیاط با چمن مصنوعی، ایده ها و طرح های جالب برای نصب و همچنین نحوه خرید و قیمت آن را به شما ارائه دهیم. یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از چمن مصنوعی، تزئین حیاط با چمن مصنوعی است. حیاط، بخشی از خانه است که طراحی آن از نظر اصول معماری، بسیار مهم است؛ به طوری که حتی رشد آپارتمان نشینی، مانع از بکارگیری حیاط نشده و امروزه در طراحی اکثر آپارتمان ها، از فضای حیاط حتی با متراژ کوچک، استفاده می شود.

دتایل اجرایی زمین چمن مصنوعی |زیرسازی چمن طبیعی

بکارگیری برای کف حیاط، یک ایده نو و بسیار جذاب است که فضای منزل شما را دگرگون خواهد کرد. حال چه حیاط یک آپارتمان باشد، چه ویلا و چه یک خانه معمولی. امروزه استفاده از چمن مصنوعی، حتی برای زیباسازی حیاط خلوت نیز بسیار مرسوم شده است.

در ادامه، برخی از طرح ها و ایده های قابل اجرای چمن مصنوعی برای حیاط خانه و انواع مناسب چمن مصنوعی برای این کار را با شما بررسی خواهیم کرد. اگر قصد خرید چمن مصنوعی برای حیاط دارید، با این مقاله همراه باشید.

کدام یک از انواع چمن مصنوعی برای حیاط مناسب هستند؟

پاسخ به این سوال در یک جمله امکان پذیر نیست. در ابتدا لازم است نوع کاربری شما از چمن مصنوعی حیاط مشخص شود. چمن مصنوعی ممکن است بر روی سطح باغچه ای در حیاط نصب گردد و یا گاهی برای محوطه بازی و یا مسیر ورودی به حیاط مورد استفاده قرار گیرد. یکی از عوامل مهم در انتخاب بهترین چمن مصنوعی برای حیاط خانه یا هر نوع محوطه دیگر، نوع استفاده شماست. اگر چمن مصنوعی در مسیر پرترددی قرار گرفته باشد، یقیناً استفاده از مدل های با تراکم و دیتکس پایین، انتخاب درستی نیست و بالعکس؛ استفاده از چمن مصنوعی با تراکم بالا، برای فضای باغچه، شاید انتخاب مقرون به صرفه ای نباشد.

در این بخش، ما به شما انواع چمن مصنوعی ایده آل برای حیاط را معرفی خواهیم کرد.

چمن مصنوعی مناسب برای مسیر ورودی حیاط

وقتی صحبت از مسیر ورودی به حیاط می شود؛ یعنی به طور روزانه، تعداد قابل توجهی از افراد، بر روی چمن مصنوعی تردد خواهند داشت. حال اگر این فضا مربوط به مسیر ورودی به یک ساختمان چندین واحده با میزان تردد بالای 10 نفر در روز و یا مسیر ورودی ماشین باشد، بهتر است از مدل های 25 تا ۳۵ میلیمتری قدرتمند بهره بگیرید. مدل های چمن مصنوعی 25 میلیمتری ویستا، چمن مصنوعی 25 میلیمتری رویال، 35 میلیمتری ویستا و 35 میلیمتری سورن، پیشنهادات خانه چمن برای اجرای این ایده می باشند.

دتایل اجرایی زمین چمن مصنوعی |زیرسازی چمن طبیعی

این محصولات و محصولات مشابه با آنها که تراکم و دیتکس بالایی دارند؛ برای فضاهایی با ترافیک عبوری بالا بسیار مناسب هستند. اگر مسیر ورودی به حیاط شما کم تردد است، می توانید برای صرفه جویی در هزینه ها، از چمن مصنوعی ارزان تر با تراکم بافت پایین تر استفاده کنید.

چمن مصنوعی مناسب برای فضای سبز حیاط

اگر در حیاط منزل خود فضایی برای قرار دادن یک میز و صندلی زیبا در نظر گرفتید، تزئین کردن این فضا با چمن مصنوعی بسیار جذاب خواهد بود. برای این بخش از حیاط، می توانید از مدل های مقرون به صرفه خانه چمن همچون ، تا مدل های با تراکم و پرز بلند تر انتخاب کنید. چرا که این بخش، یک فضای با تردد معمولی است و چمن مصنوعی در این فضا استهلاک بالایی ندارد.

چمن مصنوعی مناسب برای بین سنگی و واش بتن در حیاط

امروزه این سبک از نصب چمن مصنوعی بسیار محبوب شده و موارد استفاده بالایی دارد. ارتفاع الیاف چمن مصنوعی انتخابی شما، کاملاً به عمق شیارهای حیاط وابسته است. به عنوان مثال، برای استفاده از چمن های مصنوعی 25 میلیمتری برای این سبک از اجرا، بهتر است این عمق 1 تا ۱.۵ سانتیمتر در نظر گرفته شود تا بهترین نتیجه را از این سبک دریافت کنید. نوع چمن مصنوعی شما برای اجرای این ایده، به ترافیک عبوری شما وابسته است. اگر میزان تردد در فضای محوطه شما بالاست، سعی کنید از مدل های متراکم با دیتکس بالا استفاده کنید.

چمن مصنوعی مناسب برای فضای بازی کودکان در حیاط

اگر در حیاط آپارتمان یا ویلای خود، فضایی برای بازی کودکان در نظر گرفتید؛ سعی کنید از مدل هایی که لطافت بیشتر و پرز بلندتری دارند، استفاده کنید. زمین خوردن و غلتیدن بر روی چمن مصنوعی برای کودکان امری طبیعی است، پس بهتر است در انتخاب خود دقت داشته باشید. پیشنهاد کارشناسان شرکت خانه چمن برای این منظور، استفاده از مدل های ، ، و می باشد.

چمن مصنوعی بر روی باغچه در حیاط

یکی از استفاده های جذاب چمن مصنوعی در حیاط، بکارگیری چمن مصنوعی بر روی باغچه است. شما برای چمن کردن باغچه خود دو راهکار پیش رو دارید:

  1. نصب چمن مصنوعی بر روی بستر خاکی باغچه: در این روش، شما به زیرسازی مناسب جهت خروج هر چه بهتر آب نیاز دارید. کوبیدن و متراکم کردن خاک باغچه و سپس ریختن چند سانتیمتر سنگ نخودی برای این بسترسازی، ساده ترین راهکار برای بر روی بستر باغچه است. لازم به ذکر است که بکارگیری این روش، نیاز به مهارت و تخصص دارد. شرکت خانه چمن با بهره مندی از تجربه نصابان حرفه ای و کاربلد، شما را در رسیدن به نتیجه مطلوب، راهنمایی خواهند کرد.
  2. نصب چمن مصنوعی بر روی بستر بتنی باغچه: گاهی می توانید با بتن کردن سطح باغچه به همراه شیب گذاری مناسب، نصب چمن مصنوعی بهتر و راحت تری را تجربه کنید. توجه داشته باشید که به شعاع نیم تا یک متر اطراف بوته و درختان خالی باشد تا فرآیند آبیاری و کود دادن با مشکل مواجه نشود.

چمن مصنوعی بر روی پله در حیاط

بکارگیری چمن مصنوعی بر روی پله های ورودی به ساختمان که معمولا بخشی از حیاط محسوب می شوند، بسیار رایج شده است. توجه داشته باشید که پله جزء مسیرهای پرتردد محسوب می شود و لازم است در انتخاب نوع چمن مصنوعی برای آن دقت کنید. اگر می خواهید که چمن مصنوعی بر روی پله، ظاهری لهیده و پاخورده پیدا نکند، بهتر است از مدل های ، ، و بهره بگیرید؛ چرا که این دسته از چمن ها، دیتکس بالایی دارند و بسیار مقاوم هستند. شست و شوی چمن مصنوعی بر روی پله باید به صورت هفتگی صورت پذیرد.

نظافت چمن مصنوعی در حیاط

پس از نصب چمن مصنوعی در حیاط، طبیعتاً با مبحث نحوه پاکسازی و نظافت چمن مصنوعی درگیر خواهید شد. ما در مقاله در مورد نحوه پاکسازی چمن مصنوعی صحبت کردیم. پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا زباله های بزرگ همچون شاخ و برگ گیاهان را با استفاده از چنگک پلاستیکی و جارو برقی جمع آوری کنید، سپس برای تمیز کردن عمقی چمن مصنوعی، از شست و شوی با آب کمک بگیرید.

خروج آب از چمن مصنوعی در حیاط چگونه خواهد بود؟

یکی از سوالات متداول خریداران چمن مصنوعی از کارشناسان خانه چمن، نحوه خروج آب از چمن مصنوعی است. فرآیند خروج آب از چمن مصنوعی که بر روی سطوح سخت همچون بتن یا سنگ نصب شده است، به کمک زهکش های چمن و شیب ملایم تعبیه شده در بستر انجام می پذیرد. شیب بستر می تواند بین ۱ تا ۲ درصد در نظر گرفته شود.

خوشبختانه چمن مصنوعی، قابلیت بالایی برای خروج آب از قسمت زیرین خود دارد و نگرانی بابت تجمع آب وجود نخواهد داشت. نصب حرفه ای و با کیفیت، یکی از عواملی است که به افزایش سرعت خروج آب از چمن مصنوعی، کمک خواهد کرد.

شرایط چمن مصنوعی حیاط در هنگام ریزش برف، چگونه خواهد بود؟

مسئله ریزش برف بر روی چمن مصنوعی، دغدغه اکثر خریداران در مناطق سردسیر است. خبر خوب این است که خوشبختانه سرما و برف، هیچگونه اثر منفی بر روی چمن مصنوعی نخواهد گذاشت. اگر ریزش برف سبک باشد؛ بهتر است اجازه دهید که آرام آرام آب شود و به طور طبیعی از قسمت زهکش چمن تخلیه شود. اما اگر ریزش برف بر روی چمن مصنوعی سنگین باشد؛ از یک پاروی برف روب پلاستیکی کمک بگیرید و با کنار زدن برف تا نزدیکی سطح چمن این کار را ادامه دهید. پس از این مرحله، با استفاده از جاروی پلاستیکی که الیاف سفت و محکی دارد، باقیمانده برف را از روی چمن پاک کنید.

نکته مهم این است که به هنگام ریزش برف بر روی چمن مصنوعی، حتی الامکان بر روی آن قدم نگذارید. قدم گذاشتن روی چمن مصنوعی در شرایط وجود برف، سبب فشرده شدن برف در بافت چمن می شود و برای چمن مصنوعی بسیار آسیب زا خواهد بود. به طور کلی از ایجاد بافت یخ مانند و فشرده برف در چمن مصنوعی جلوگیری کنید.

نحوه اندازه گیری متراژ مورد نیاز چمن مصنوعی برای کف حیاط

نصب یکپارچه

اگر فضایی که قصد خرید چمن مصنوعی برای کف حیاط را دارید، یک سطح یکپارچه است، ابتدا طول و عرض این محیط را اندازه گیری کنید. با ضرب طول و عرض در یکدیگر، مساحت شما محاسبه می شود. ممکن است این محیط دارای انحنا و هندسه خاصی باشد که پرتی چمن مصنوعی را در حین نصب افزایش دهد. پیشنهاد می شود برای اندازه گیری دقیق فضای خود، با کارشناسان شرکت خانه چمن در تماس باشید و یا در بخش وبسایت، کروکی محل خود را به همراه ابعاد برای ما بارگذاری کنید. کارشناسان شرکت خانه چمن در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

نصب بین سنگی چمن مصنوعی برای کف حیاط (واش بتن، کفپوش های پلیمری و هر نوع سنگ دیگری)

اگر قصد نصب چمن مصنوعی ما بین سنگ و واش بتن را دارید، محاسبه مقدار چمن مورد نیاز از دو روش امکان پذیر است. در روش اول، شما می توانید طول همه شیارها را اندازه گیری کرده و در پهنای شیار ضرب کنید که ممکن است کمی وقت گیر باشد (اگر شیارهای شما در پهناهای مختلفی هستند این روش پیشنهاد می شود).

در روش دوم، یک روش ریاضیاتی پیشنهاد می شود، به شرطی که تمام سنگ ها و واش بتن ها هم اندازه باشند. ابتدا مساحت کل محیط که سنگ ها و شیار ها در آن قرار دارند را اندازه گیری کنید. سپس مساحت یک سنگ را در تعداد سنگ های موجود در کف ضرب کنید و از مساحت کل تفریق کنید. نتیجتاً مساحت مورد نیاز چمن ما بین سنگ بدست می آید.

قیمت چمن مصنوعی حیاط

با توجه موارد ذکر شده در بالا، قیمت چمن مصنوعی حیاط، می تواند در بازه های متفاوتی قرار بگیرد. اگر قصد دارید از چمن مصنوعی بر روی باغچه و یا برای فضای سبز حیاط خود استفاده کنید، می توانید چمن مصنوعی ارزان و اقتصادی خانه چمن را انتخاب کنید که کارکرد 4 تا 5 سال را برای شما بدنبال خواهد داشت.

اگر چمن مصنوعی شما در مسیر پرترددی باشد، بهتر است از مدل های قدرتمند که تراکم و دیتکس بالایی دارند استفاده کنید. طبیعتاً لازم است که هزینه بیشتری را نیز صرف کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که انتخاب اشتباه در نوع چمن مصنوعی، می تواند شما را در مدت زمان کوتاهی دل زده کند.

میزان تردد، مهمترین دلیل در انتخاب نوع چمن، حتی برای استفاده از چمن مصنوعی بین سنگی و یا چمن مصنوعی بین موزاییک نیز هست. اگر چمن مصنوعی شما بیرون زدگی از سطح سنگ داشته باشد، بهتر است در انتخاب چمن مصنوعی خود دقت کنید.

لیست برخی از چمن های مصنوعی شرکت خانه چمن که برای استفاده در کف حیاط مناسب هستند در زیر آمده است.

فارغ از مبحث تراکم و ارتفاع الیاف،کیفیت چمن مصنوعی نیز بسیار مهم است. چمن مصنوعی با کیفیت، طبیعتاً طول عمر بیشتری خواهد داشت و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه خواهد بود. کیفیت نخ بکار رفته، یک پارامتر کلیدی در تعیین قیمت نهایی چمن مصنوعی حیاط است. به طور کلی تمامی موارد ذکر شده اعم از ارتفاع الیاف، تراکم بافت، کیفیت نخ و …. روی قیمت تاثیرگذار هستند. برای مثال قیمت چمن مصنوعی موکتی طبیعتاً در مقایسه با سایر مدل ها ارزان تر خواهد بود. شما می توانید برای بررسی کامل تر این موارد، مقاله را مطالعه نمائید.

خرید چمن مصنوعی برای حیاط خانه

فرآیند خرید چمن مصنوعی حیاط از شرکت خانه چمن به سه طریق آنلاین، تماس تلفنی و خرید حضوری قابل انجام است. اگر قصد خرید آنلاین چمن مصنوعی را دارید، مطالب بالا را به دقت مطالعه نموده و سپس اقدام کنید. شما می توانید برای دریافت اطلاعات کامل تر در زمینه چمن مصنوعی، مقاله را مطالعه نمائید.

مجموعه خانه چمن برای محوطه هایی با متراژ بالا، تخفیفات ویژه ای در نظر گرفته است. اگر متراژ محوطه شما بالاست با تماس با کارشناسان شرکت خانه چمن، از پیشنهادات جذاب ما بهره مند شوید.

پس از ثبت سفارش توسط شما، ارسال چمن مصنوعی برای استان های تهران و البرز در همان روز کاری و برای شهرستان ها به مدت 1 روز کاری زمان خواهد برد. شرکت خانه چمن با ارائه خدمات مشاوره تا نصب چمن مصنوعی، خرید مطئنی را برای شما رقم خواهد زد.

سوالات متداول:

کدام نوع چمن مصنوعی برای استفاده در حیاط مناسب است؟

اگر چمن مصنوعی در مسیر پرترددی قرار گرفته باشد، یقیناً استفاده از مدل های با تراکم کم و ضخامت الیاف پایین، انتخاب درستی نیست و بالعکس؛ استفاده از چمن مصنوعی با تراکم بالا، برای فضای باغچه، شاید انتخاب مقرون به صرفه ای نباشد.

نظافت چمن مصنوعی حیاط چطور انجام می شود؟

ابتدا زباله های بزرگ همچون شاخ و برگ گیاهان را با استفاده از چنگک پلاستیکی و جارو برقی جمع آوری کنید، سپس برای تمیز کردن عمقی چمن مصنوعی، از شست و شوی با آب کمک بگیرید.

خروج آب از چمن مصنوعی در حیاط چگونه خواهد بود؟

فرآیند خروج آب از چمن مصنوعی، به کمک زهکش های استفاده شده در پشت چمن و شیب ملایم تعبیه شده در بستر زیرین انجام می پذیرد. شیب بستر می تواناجرای زیرسازی از جمله اقداماتی است که موجب می‌شود تا نصب چمن مصنوعی با کیفیت بالاتر انجام شده و از شرایط استاندارد برخوردار باشد از این رو می‌توان گفت که انجام زیرسازی اصولی جز جدایی‌ناپذیر در اجرای یک زمین ورزشی و یا نصب چمن مصنوعی به‌صورت استاندارد به‌شمار می‌رود.

شرکت چمنزار از بدو تأسیس خود در نصب و اجرای چمن مصنوعی همواره سعی داشته تا با بهره‌گیری از پیمانکاران مجرب توجه به مقوله زیرسازی برای مشتریان خود را با دقت و کیفیت بالا را در دستور اقدامات خود قرار دهد و از این مسیر بتواند گامی مثبت در تعامل با مشتریان خود بردارد.

تعاملات چمنزار با مشتریان خود در امر زیرسازی چگونه است؟

ما با دو روش با مشتریان خود در تعامل هستیم.

۱ – در صورتی که مشتریان ما قصد اجرای چمن مصنوعی داشته‌باشند و امکانات لازم برای انجام زیرسازی از جمله تجهیزات، مصالح و امکانات را داشته‌باشند می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای چمنزار استفاده‌کنند. کارشناسان ما در چمنزار می‌توانند از طریق مشاوره‌های حضوری، تلفنی و همچنین انعقاد قرارداد مشاوره‌ای اطلاعات لازم برای اجرای زیرسازی را دریافت کنند و در نهایت توسط خود افراد انجام زیرسازی انجام پذیرد.

۲- در صورتی که مشتریان ما در تهیه ابزارآلات، مصالح و نیروی انسانی شرایط لازم را نداشته‌باشند می‌توانند صفر تا صد انجام زیرسازی را به تیم حرفه‌ای نصب و اجرای چمن مصنوعی چمنزار محول کنند. این تیم با بهره‌گیری از متخصصان حرفه‌ای خود صفر تا صد مراحل زیرسازی از تهیه مصالح و تخلیه در محل اجرا گرفته تا زیرسازی و نصب چمن و تحویل پروژه را در کمترین زمان ممکن انجام خواهند داد.

زیرسازی چمن مصنوعی برای زمین بازی و زمین‌های ورزشی

زمین‌های بازی و زمین‌های ورزشی غالباً در متراژهای بزرگ طراحی می‌شوند. انجام زیرسازی چمن مصنوعی در این فضاها به دو روش نفوذپذیر و نفوذناپذیر انجام‌می‌شود. روش نفوذ پذیر که همان زیرسازی چمن مصنوعی به روش شنی است روشی آسان‌تر، دقیق‌تر و ایمن‌تر برای اجرای چمن مصنوعی است. در ادامه به معرفی دو روش نفوذ پذیر و نفوذناپذیر می‌پردازیم.

زیرسازی چمن مصنوعی به‌روش سطح سخت یا بتن برای زمین پدل

فرآیند زیرسازی زمین پدل روی سطح سخت بتن مگر با ملت سیمان و همچنین انجام ماله پروانه روی سطح اجرا می‌شود. با توجه به بانس مناسب توپ هنگام برخورد با سطح زمین این نوع از زیرسازی به‌دلیل کارآمدی مورد توجه بسیاری از کاربران پروژه‌های زمین پدل قرار گرفته است. ضمناً باید توجه داشت که استفاده از روش زیرسازی سخت برای پروژه‌هایی غیر از ورزش پدل استاندارد نیست.

به‌منظور زهکشی آب در زمین‌های پدل، خروج آب از زمین تنها با ایجاد شیب‌بندی انجام می‌گیرد. به این معنا که شیب زمین به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که آب قرار گرفته روی چمن به سطح خارج از آن انتقال می‌یابد.

زیرسازی چمن مصنوعی به‌روش باند شنی برای زمین‌های ورزشی

در این روش، از متریال نفوذپذیر مانند خاک طبیعی، شن، ریگ و قلوه سنگ برای زیرسازی چمن مصنوعی استفاده می‌شود. در صورت اجرای زیرسازی مانند فوتبال رعایت ضوابط، جزئیات اجرایی و فنی تدوین شده از سوی فیفا ضروری می‌باشد.

هدف از ارائه این استانداردها از سوی فیفا افزایش سطح کیفی بازی فوتبال و مطابقت با استاندارهای معتبر جهانی است. همچنین باید توجه داشت که فیفا هیچ روش دیگری را برای انجام زیرسازی تایید نمی‌کند و مزایای روش نفوذپذیر یا همان باند شنی را از سایر روش‌های موجود برتر می‌داند!

مراحل اجرای زیرسازی چمن مصنوعی باند شنی

ابتدا پوشش گیاهی سطح مورد نظر تا ارتفاع چند سانتی متری با روش‌های مختلف گیاه‌زدایی پاک‌سازی می‌شود.

در مرحله بعدی سطح زمین با استفاده از مخلوط کوهی پوشانده شده با انجام فرآیند غلتک‌زنی متراکم می‌شود تا لایه‌ای چسبنده تشکیل شود.

سپس با استفاده از لایه‌های مختلفی از شن و ماسه سطح مورد نظر تسطیح می‌گردد.

در این بخش انجام عملیات زیرسازی چمن مصنوعی اجرا شده و سطح کار، آماده‌ی اجرای نصب چمن مصنوعی خواهد بود.

مزایای روش زیرسازی چمن مصنوعی

در اینجا به‌اختصار به مزایای زیرسازی چمن مصنوعی می‌پردازیم:

  • هدایت آب به مجاری و کانال‌های ویژه
  • قابلیت تغییر کاربری زمین با کمترین هزینه (در صورت لزوم)
  • افزایش طول عمر و ماندگاری چمن مصنوعی
  • جلوگیری از آسیب به بکینگ (لایه زیره) چمن مصنوعی
  • خروج آب به‌طور کامل و رفع مشکل پوسیدگی‌های ناشی از رطوبت

در این بخش توضیحات مختصری پیرامون مراحل زیرسازی، اجرا و فوتبال ارائه شده‌است.

زیرسازی و نصب چمن مصنوعی فوتبال

زیرسازی یکی از مهم‌ترین مراحل اجرای یک پروژه چمن مصنوعی فوتبالی تلقّی شده و تأثیرات مثبتی بر نصب چمن مصنوعی خواهد داشت چرا که اجرای درست آن می‌تواند موجب افزایش طول عمر چمن مصنوعی و افزایش ضربه‌پذیری آن شود. از این رو در هنگام عملیات زیرسازی چمن مصنوعی باید توجه ویژه‌ای به جزئیات آن داشت.

۱زیرسازی سخت (خروج آب در جهت افقی)

در این روش، سطح زمین توسط مصالحی مانند آسفالت، بتن مِگر و یا قطعات پیش ساخته پوشانده می‌شود. این لایه باید دارای یک شیب ملایم از مرکز به دو ضلع طولی زمین باشد تا آب ناشی از بارش باران و یا شستشو روی سطح چمن حرکت کرده و به خارج از زمین منتقل شود.

۲شن ریزی ناپیوسته یا unbound (خروج آب در جهت عمودی)

در این روش، سطح خاک زمین تسطیح و کوبیده شده و با افزودن چندین لایه شنی دانه بندی شده متفاوت پوشانده می‌شود. با توجه به این اقدام، آب سطحی از درون لایه‌های شن و ریگ عبور کرده و پس از رسیدن به لایه سخت و غیر قابل‌نفوذ تحتانی، روی شیب زمین حرکت می‌کند و به شبکه کانال‌های پیرامون زمین منتقل می‌شود. لوله‌های ویژه‌ای که درون این کانال‌ها تعبیه می‌شوند، توانایی انتقال حجم بالایی از آب به نقاط مختلف را دارند. این لوله‌ها با اتصال به مخازن و چاه‌های زیرزمینی، آب را در درون خود انبار کرده و به زمین آزاد می‌کند.

مراحل نصب چمن مصنوعی فوتبال روی باند شنی یا زیرسازی unbound

با توجه به تخصصی بودن اجرای چمن مصنوعی به‌روش اسپورت انجام این کار تنها توسط تیم خبره اجرایی امکان‌پذیر است که مراحل آن به شرح زیر می‌باشد:

مرحله ۱: پهن کردن ژئوتکستایل

ژئوتکستایل لایه‌ای نمد مانند از جنس پُلی پروپیلن است که با توجه به نرم بودن آن می‌تواند به‌عنوان ضربه‌گیر عمل کرده و از لایه بکینگ یا همان زیره چمن مصنوعی محافظت کند. به همین منظور قبل از نصب چمن مصنوعی روی سطح زمین پهن می‌شود.

مرحله ۲: پهن کردن رول‌های چمن مصنوعی و اجرای بُرش چمن مصنوعی

در این مرحله از نصب چمن مصنوعی رول‌های آن باز؛ و با دقت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و قسمت‌های اضافی آن توسط تیغ کاتر بُرش خورده و حذف می‌شود.

مرحله ۳: چسباندن و یکپارچه نمودن رول‌ها و تکه‌های چمن به یکدیگر

مرحله سوم نصب چمن مصنوعی فوتبال چسباندن رول‌ها و تکه‌های چمن است:

به‌منظور چسباندن دو رول چمن مصنوعی به یکدیگر از سیمینگ تِیپ (نوار اتصال) استفاده می‌شود. نوعی منسوج صنعتی (پارچه) که در محل رسیدن و تلاقی قطعات چمن و زیر آن قرار گرفته و با چسب پلی اورِتان دو جزئی آغشته و پوشانده می‌شود. لبه هر دو قطعه چمن به‌طور مساوی و متقارن بر روی دو نیمه نوار اتصال قرار می‌گیرد و پس از سخت و مستحکم شدن چسب، درز میان قطعات چمن قابل تشخیص نمی‌باشد.

مرحله ۴: افزودن و پخش کردن شن سیلیس

در مرحله چهارم نصب چمن مصنوعی فوتبال، بسته به نوع مدل (ارتفاع، تراکم، دیتکس، ساختار فیلامنت) و چگونگی کاربری چمن مصنوعی، از ۱۷ تا ۲۲ کیلوگرم شن سیلیس در هر متر مربع با استفاده از دستگاه فرچه‌زنی پخش می‌گردد.

مرحله ۵: افزودن و پخش کردن گرانول لاستیک

به‌منظور پرکردن کردن فضای خالی الیاف و ضربه گیری چمن مصنوعی بین ۵ تا ۷ کیلوگرم گرانول لاستیک روی سطح چمن مصنوعی ریخته می‌شود.

مرحله ۶: خط‌کشی

در مرحله پایانی نصب نیز عملیات خط‌کشی انجام‌می‌شود.

خط‌کشی زمین فوتبال به دو روش انجام‌می‌شود:

چمن سفید: خود به دو شیوه اجرا می‌شود.

ایجاد خطوط سفید رنگ – در مرحله تولید چمن، فیلامنت‌های سفید رنگ درون ماشین بافت قرار داده شده و خط سفید رنگ به‌صورت یکپارچه پدید می‌آید.

استفاده از چمن سفید رنگ با شکل نوار: در این روش حدود یک درصد به مساحت چمن مصرفی اضافه می‌شود.

رنگ سفید مایع و قلم‌مو: در این روش با استفاده از قلم‌مو و یا غلتک نقاشی، رنگ سفید بر روی چمن زمینه ترسیم می‌شود.

زیرسازی زمین گلف

بازی گلف نیز از جمله بازی‌هایی است که چمن به کار رفته در آن محیط باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد ضمن اینکه با توجه به حساسیت استفاده از زمین برای انجام بازی حرفه‌ای توسط ورزشکاران، بستر زمین نیز باید به صورت دقیق و اصولی زیرسازی شده باشد.

اجرای زیرسازی زمین گلف به به دلیل پستی و بلندی‌های زمین نیازمند داشتن تجربه و دانش کافی در این خصوص است و انجام آن باید به گونه‌ای باشد که پستی و بلندی‌های اجرا شده زمینه بروز چالش‌های مناسب برای انجام یک بازی شیرین و لذت بخش را برای ورزشکاران گلف و مینی‌گلف به ارمغان بیاورد از این رو نصابان چمن مصنوعی باید به درک درستی از نیازمندی‌های ورزشکاران حرفه‌ای دست یافته و مطابق با آن نسبت به زیرسازی زمین گلف اقدام کنند.

تیم حرفه‌ای چمنزار با داشتن‌ سال‌ها تجربه و تخصص به خوبی با قواعد و اصول زیرسازی زمین گلف و مینی‌گلف آگاه است و می‌تواند مطابق با سلیقه و نظر بهره‌برداران، زمین گلف را با شرایط استاندارد اجرا و پیاده‌سازی کند.

روش‌های زیرسازی انواع چمن مصنوعی تزئینی

با توجه به‌بیان اطلاعاتی در خصوص زیرسازی چمن مصنوعی زمین‌های ورزشی باید توجه داشته‌باشید که اجرای زیرسازی‌های تزئینی نسبت به ورزشی به‌مراتب سنگین‌تر و متفاوت‌تر است در این بخش قصد داریم تا نکاتی را درباره انجام روش‌های زیرسازی چمن مصنوعی تزئینی بدهیم چرا که این سؤالات از سوی بسیاری از مشتریان مطرح می‌شود.

به‌طور مثال افرادی که قصد دارند تا از خود استفاده کند، عموماً نگران باقی‌ماندن آب روی سطح چمن مصنوعی هستند. برخی دیگر از مشتریان نیز نگرانی‌های از بابت زیرسازی سطح زیرین چمن مصنوعی حیاط دارند و می‌پرسند که آیا اینکه سطح زیرین چمن مصنوعی حیاط باید بتنی باشد یا خیر؟

مسئولین مدارس نیز که از جمله خریداران ویژه چمن مصنوعی هستند گاهاً این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا نصب چمن مصنوعی بر روی آسفالت امکان‌پذیر است؟ آیا فرورفتگی‌های سطح زمین روی چمن مصنوعی نمایان می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤالات می‌توانید این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و پاسخ سؤالات خود در ارتباط با نحوه زیرسازی چمن مصنوعی در کاربری‌های مختلف تزئینی را دریافت نمایید.

این مقاله می‌تواند به این سؤال همیشگی پاسخ دهد که نصب چمن مصنوعی روی چه سطحی امکان‌پذیر است!

زیرسازی چمن مصنوعی در تراس منازل

با توجه به اینکه کف تراس منازل با استفاده از سنگ و سرامیک کفپوش شده و دارای آبراهه برای خروجی آب هستند. استفاده از کفپوش چمن مصنوعی انتخابی ایده‌آل به‌شمار می‌رود و نیازی به اقدامات زیرسازی نظیر شیب‌بندی برای نصب چمن مصنوعی نخواهد داشت. با توجه به شیب موجود، در صورتی که آبی روی سطح چمن مصنوعی ریخته شود به‌سرعت به‌سمت کفشورها هدایت می‌شود.

نکته مهم: در صورتی که قصد خرید چمن مصنوعی برای روف گاردن دارید توجه داشته‌باشید که چمن مصنوعی مورد استفاده نباید دارای زهکش باشد. وجود سوراخ در زیره چمن مصنوعی سبب می‌شود که آب از روی چمن مصنوعی به سطح زیره چمن منتقل شود این اتفاق زمینه لازم برای ایجاد کپک و شوره در سطح چمن مصنوعی را فراهم خواهد کرد.

زیرسازی چمن مصنوعی در روف‌گاردن

با توجه به اینکه بیشترین میزان بارش‌های برف و باران در روف‌گاردن‌ها اتفاق می‌افتد پیش از نکته‌ای باید توجه داشت که انجام چه اقدامی موجب خواهد شد تا آب روی سطح چمن باقی نماند اما باید توجه داشت که اغلب روف‌گاردن‌ها با هر سطحی که باشند از موزائیک گرفته تا سنگ و ایزوگام دارای شیب مناسب برای خروج آب هستند. و می‌توان با پهن کردن لایه ژئوتکستایل مشکل جمع شدن آب را برطرف ساخت از این رو نباید هیچ نگرانی از بابت ایجاد چاله آب داشت.

در برخی موارد نیز برای زیرسازی زهکش زیر لایه چمن مصنوعی اجرا می‌شود به همین منظور از لایه‌های مشبک مربع در اندازه‌های ۳۰ در ۳۰، ۴۵ در ۴۵ و یا ۶۰ در ۶۰ استفاده می‌شود. ایجاد لایه‌های مشبک می‌توانند موجبات زهکشی آب موجود روی سطح چمن را فراهم کند. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

زیرسازی چمن مصنوعی در حیاط و یا باغچه

زیرسازی چمن مصنوعی در حیاط و باغچه به دو صورت انجام‌می‌شود:

۱-زیرسازی و نصب چمن مصنوعی روی سطح بتنی

برخی از حیاط‌ها دارای سطحی بتونی هستند که سطحی نفوذ ناپذیر به‌شمار می‌رود. در هنگام نصب چمن مصنوعی این موضوع باید در نظر گرفته شود که آیا آب بروی سطح بتونی باقی می‌ماند یا خیر! (که در اصلاح تخصصی به آن تله آب گفته‌می‌شود).

برای شناسایی تله آب باید آزمایشی قبل از نصب چمن مصنوعی صورت گیرد. ابتدا بر روی سطح بتونی آب ریخته می‌شود تا تله‌های آبی مشخص گردند. سپس با استفاده از سیمان تله‌ها لکه‌گیری می‌شوند. اگر تعداد این لکه‌ها زیاد باشد باید زیرسازی چمن مصنوعی به‌طور کلی تغییر کرده و از روش زیرسازی باند شنی استفاده‌کرد. انجام این زیرسازی یک روش سریع، ارزان قیمت و مستحکم به‌منظور نصب چمن مصنوعی است. به‌منظور اطلاعات بیشتر در ارتباط با زیرسازی باند شنی می‌توانید به بخش مقالات سایت چمنزار مراجعه کنید.

۲-زیرسازی و نصب چمن مصنوعی روی سطح خاکی باغچه

در صورتی که مشتریان قصد داشته‌باشند تا سطح خاکی باغچه را چمن مصنوعی کنند باید در فرآیند زیرسازی این نکات را مد نظر قرار دهند. در صورتی که سطح باغچه از جنس نفوذپذیر و خاکی باشد می‌توان این خاک را با شن ترکیب کرد سپس این ترکیب غلتک خورده، سطحی صاف و یک دست را برای زیرسازی چمن مصنوعی ایجاد می‌کند که در این صورت امکان نصب چمن مصنوعی بر روی آن فراهم خواهد شد.

در واقع، این یکی از سؤالات پرتکرار است که آیا می‌توان چمن مصنوعی را روی بستر خاک اجرا کرد؟ که پاسخ به این سؤال با توجه به توضیحات ارائه شده مثبت است.

پس از اجرای زیرسازی چه کاری انجام‌می‌شود؟

پس از اجرای زیرسازی چمن مصنوعی یک لایه ژئوتکس روی سطح زمین پهن می‌شود. لایه ژئوتکستایل یک لایه نمدی شکل است که سبب افزایش انعطاف پذیری سطح چمن مصنوعی می‌شود. پس از پهن کردن این لایه، رول‌های چمن مصنوعی پهن شده و این رول‌ها با استفاده از چسب سمینگ تیپ و پلی اورتان به یکدیگر متصل می‌شوند.

پس از نصب چمن مصنوعی به‌منظور حفظ ایستایی و افزایش مقاومت آن در برابر کوبیدگی ناشی از رفت و آمد، روی سطح چمن مصنوعی سیلیس افزوده می‌گردد و در پایان نیز به‌منظور مهار چمن مصنوعی دور تا دور فضای آن را به عرض بیست سانت سیمان می‌کنند.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که برای مهار چمن مصنوعی می‌توان از میخ دوپا نیز استفاده‌کرد. اما ممکن است به‌مرور زمان پس از استفاده از چمن مصنوعی این میخ‌ها خارج شوند و زمینه‌ساز بروز خطر و آسیب شوند. پس از نصب چمن مصنوعی بر روی بستر خاک به‌راحتی می‌توان از این چمن بهره‌برداری کرد و حتی روی آن اجسام سنگین قرار داد.

زیرسازی چمن مصنوعی برای کاربری بین سنگ

یکی از متداول‌ترین کاربری‌های چمن مصنوعی استفاده از آن در فضای بین سنگ است. یکی از سؤالات پرتکرار در این بخش نحوه انجام زیرسازی چمن مصنوعی در فضای بین سنگ است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که سیمان یا نرمه بهترین روش برای زیرسازی چمن مصنوعی در کاربری بین سنگ است. چرا که عمق بین سنگ‌ها باید به یک سانت رسیده تا قابلیت نصب چمن مصنوعی را داشته‌باشند.

زیرسازی چمن مصنوعی در حیاط مدارس

استفاده از چمن مصنوعی در حیاط مدارس امروزه بسیار متداول شده‌است. با توجه به اینکه اغلب حیاط‌های مدارس پوششی آسفالتی و یا موزاییکی دارند، این سؤال مطرح می‌شود که آیا امکان نصب چمن مصنوعی بر روی آسفالت و یا پوشش موزاییکی وجود دارد؟!

در پاسخ به این سؤال باید گفت که نصب چمن مصنوعی در این فضا کاملاً امکان‌پذیر است، اما مواردی مانند شیب مناسب برای خروج آب، ایجاد سطحی یکدست و شناسایی تله‌های آبی قبل از نصب چمن مصنوعی بایستی در نظر گرفته شود که پس از آن می‌توان نسبت نصب و اجرای چمن مصنوعی در این فضا اقدامات لازم را انجام داد.

خدمات نصب و اجرای چمن مصنوعی توسط گروه چمنزار

شرکت چمنزار در طول ایام هفته روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ آماده پاسخگویی به سؤالات شما در ارتباط با چمن مصنوعی و روش‌های زیرسازی آن است. اگر قصد نصب و اجرا و در دو بخش تزئینی و ورزشی هستید کارشناسان این مجموعه می‌توانند راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه کنند.

همچنین این امکان از سوی تیم اجرایی چمنزار وجود دارد تا با بررسی زمین مورد نظر، نظرات کارشناسی خود را ارائه دهند به همین منظور می‌توانید به بخش تماس با در سایت چمنزار مراجعه کنید.

د بین ۱ تا ۲ درصد در نظر گرفته شود.

 

دکمه بازگشت به بالا