اقتصادیفعالان کسب و کار

نکات پیشگیری از خراب شدن ماشین ظرفشویی

روش پیشگیری از خراب شدن ماشین ظرف‌شویی چگونه است؟ امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیازی نیست ساعت‌ها وقت خود را صرف شستن ظروف کنید؛ به‌خصوص اینکه در زندگی روزمره امروز، خانم‌ها نیز نقش مهمی در کارهای بیرون از منزل دارند و بیشتر آن‌ها بیرون از منزل نیز کار می‌کنند و دلشان می‌خواهد زمانی را که در منزل هستند، بیشتر صرف استراحت کنند. استفاده از ماشین‌های ظرف‌شویی به این دسته از خانم‌های شاغل بسیار کمک کرده است.

اما دغدغه خانم‌ها این است که چه کار کنند طول عمر ماشین ظرف‌شویی آن‌ها بیشتر شود و برای پیشگیری از خراب شدن ماشین ظرف‌شویی خود چه کار کنند؟ شاید این کار مشکل به نظر برسد، اما اصلاً این‌طور نیست و با رعایت چند نکته بسیار ساده و مراقبت صحیح از ماشین ظرف‌شویی می‌توانید هم کارایی آن را بسیار بهتر مشاهده کنید و ظروف تمیزی تحویل بگیرید و هم طول عمر ماشین ظرف‌شویی خود را بیشتر کنید.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا تمام نکات مهم برای نگهداری و مراقبت از ماشین ظرف‌شویی و جلوگیری از خراب شدن ماشین ظرف‌شویی را به شما عزیزان بگوییم.

استفاده از ماشین ظرفشویی بدون قرص |استفاده روزانه از ماشین ظرفشویی

چند نکته برای پیشگیری از خراب شدن ماشین ظرفشویی

برای اینکه طول عمر ماشین ظرف‌شویی شما بیشتر شود و برای پیشگیری از خراب شدن ماشین ظرف‌شویی، حتماً هنگام شست‌وشوی ظروف به نکات زیر توجه کنید.

  • اجرای یک چرخه کامل شست‌وشو هنگامی که ماشین ظرف‌شویی شما خالی است، سبب جلوگیری از خراب شدن ماشین ظرف‌شویی می‌شود. اجرای این چرخه به این صورت است که باید در یک فنجان سرکه سفید بریزید و آن را درون ماشین ظرف‌شویی خود قرار دهید. سپس ماشین را روشن کنید. سرکه سفید هم را از بین می‌برد و هم ذرات غذایی را که به دیواره‌های دستگاه شما چسبیده‌اند پاک می‌کند. اجرای این چرخه هر دو ماه یک‌بار توصیه می‌شود.
  • شست‌وشوی منظم قفسه‌های داخل ظرف‌شویی و نظافت آن‌ها، به پیشگیری از خراب شدن ماشین ظرف‌شویی شما کمک می‌کند. هر چند وقت یک‌بار قفسه‌های ماشین ظرف‌شویی را از دستگاه خارج کنید و آن‌ها را با و آب گرم به‌خوبی بشویید.
  • نظافت سایر قسمت‌های ماشین ظرف‌شویی مانند شست‌و‌شوی محفظه مواد شوینده، نظافت بازوهای آبپاش.
  • نظافت فیلتر دستگاه و مسیر خروجی آب، تمیز کردن درب دستگاه و تمیز کردن لاستیک دور درب نیز برای پیشگیری از خراب شدن ماشین ظرف‌شویی شما بسیار مهم است.
  • پیش از اینکه ظروف را درون ماشین قرار دهید، حتماً تکه‌های مواد غذایی را با دستمال کاغذی تمیز کنید و سپس ظروف را در دستگاه بچینید. این کار نیز به جلوگیری از خراب شدن ماشین ظرف‌شویی کمک می‌کند.
  • برای مراقبت بهتر از ماشین ظرف‌شویی و جلوگیری از خراب شدن آن حتماً از استفاده کنید. کار نمک ظرف‌شویی این است که سختی آب را کنترل و از تجمع رسوب‌ها در دستگاه جلوگیری می‌کند؛ بنابراین هر بار که ماشین خود را روشن می‌کنید، پس از روشن شدن چراغ نمک ظرف‌شویی حتماً مخزن را پر کنید.
  • داخل دستگاه را هر ۶ ماه یک‌بار کامل ضدعفونی و گندزدایی کنید تا از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها درون دستگاه خود جلوگیری کنید. همچنین سطح بیرونی دستگاه باید هفتگی گردگیری شود. برای این کار از دستمال مرطوب آشپزخانه استفاده کرده و سطح بیرونی آن را تمیز کنید.
  • شاید این نکته را دست‌کم بگیرید و از نظر شما برای پیشگیری از خراب شدن ماشین ظرف‌شویی خنده‌دار به نظر برسد، اما بسیار نکته مهمی است. حتماً لوله فاضلاب را مدام بررسی کنید؛ چراکه سبب خروج آب کثیف و آشغال‌ها در ماشین ظرف‌شویی می‌شود؛ از این‌رو گرفتگی آن برای ماشین ظرف‌شویی بسیار مضر است و باعث خراب شدن آن می‌شود. حتماً لوله‌های فاضلاب را چک کنید که گرفتگی نداشته باشند. درصورت گرفتگی لوله‌ها، آن‌ها را هر چند وقت یک‌بار باز کرده و آشغال‌هایی را که در آن‌ها جمع شده‌اند تمیز کنید.
  • اگر زمانی احساس کردید صدای خش‌خش یا خرد شدن چیزی در ماشین ظرف‌شویی شما به گوش می‌رسد، آن را جدی بگیرید. ممکن است ظروفی در ماشین شما شکسته باشند که سبب آسیب شدید به پمپ می‌شوند؛ بنابراین برای جلوگیری از خراب شدن ماشین ظرف‌شویی، هر صدایی از داخل دستگاه خود را جدی بگیرید.

نگهداری صحیح از ماشین ظرف‌شویی

نگهداری صحیح دستگاه شما، از خراب شدن ماشین ظرف‌شویی جلوگیری می‌کند؛ مثلاً باید همیشه دمای آب را کنترل کنید که زیاد گرم و زیاد سرد نباشد. قطعات شکسته‌ای را که در دستگاه وجود دارند تعویض کنید. هیچ‌وقت ماشین ظرف‌شویی را بیش‌ازحد ممکن پر نکنید. تعویض دوره‌ای فیلترها به‌شدت توصیه می‌شود.

نکته بسیار مهم اینکه حتماً برای شست‌وشوی ظروف با توجه به جنس و نوع هر ظرف، برنامه مناسب آن را انتخاب کنید. باید بدانید چه اندازه از مواد شوینده استفاده کنید. اگر مواد شوینده را بیش از اندازه درون ماشین ظرف‌شویی خود بریزید، سبب کاهش طول عمر دستگاه و خراب شدن آن می‌شود؛ بنابراین به مقدار لازم از مواد شوینده استفاده کنید. اگر این مقدار زیاد باشد، مواد اضافه در دستگاه شما رسوب کرده، جریان آب را مسدود می‌کند و طول عمر دستگاه شما کم خواهد شد. هیچ‌گاه هنگام تمیز کردن دستگاه، اسپری تمیزکننده را به دکمه‌ها و صفحه کنترل ماشین ظرف‌شویی خود نپاشید؛ چراکه سبب اتصالی و خراب شدن ماشین ظرف‌شویی شما می‌شود.

چه کارهایی ماشین ظرفشویی را خراب می‌کند؟

متأسفانه بعضی افراد با ناآگاهی و استفاده نادرست از ماشین ظرف‌شویی، سبب خراب شدن ماشین ظرف‌شویی می‌شوند که هزینه‌های بسیار بالایی برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. سؤالی که پیش می‌آید این است که چه کارهایی ماشین ظرف‌شویی را خراب می‌کند؟

  • استفاده از مواد شوینده نامناسب، ماشین ظرف‌شویی شما را خراب می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، شوینده‌های مخصوص ماشین ظرف‌شویی وجود دارند که با شوینده‌های ظرف‌شویی دستی کاملاً متفاوت هستند و ساز و کار و تمیز کردن آن‌ها نیز کاملاً فرق می‌کند. به‌هیچ‌عنوان از مواد شوینده دستی در دستگاه خود استفاده نکنید؛ زیرا کف بسیار زیادی به وجود می‌آید و دستگاه شما را خراب می‌کند. از و شوینده‌های تقلبی تاریخ گذشته نیز استفاده نکنید.
  • حتماً هنگام استفاده از ماشین ظرف‌شویی و برای جلوگیری از خراب شدن آن، شیر آب گرم را قبل از بارگذاری باز کنید. دمای مناسب آب برای شست و شوی ظروف، علاوه بر اینکه ظروف را به‌طور کامل تمیز می‌کند، سبب طول عمر دستگاه شما و جلوگیری از خراب شدن ماشین ظرف‌شویی شما می‌شود.
  • هیچ‌گاه ماشین ظرف‌شویی خود را بیش از اندازه پر نکنید. وقتی تعداد زیادی ظروف درون ماشین ظرف‌شویی قرار می‌دهید، با اینکه با یک‌بار شست‌وشو و روشن کردن دستگاه، ظروف شسته می‌شوند، تمیزی کاملی صورت نمی‌گیرد و هنوز هم کثیفی روی ظروف باقی می‌ماند و نکته مهم اینکه سبب می‌شود ماشین ظرف‌شویی شما زودتر خراب شود. بازوی اسپری که در پایین دستگاه قرار دارد، نمی‌تواند به‌درستی کار خود را انجام دهد و همچنین به دستگاه فشار بیش از اندازه وارد شده و به مرور زمان ماشین ظرف‌شویی خراب می‌شود.
  • اگر ظروف را پیش از قرار دادن در دستگاه با دستمال کاغذی تمیز نکنید، تکه‌های غذای به‌جامانده روی ظروف سبب می‌شوند فیلتر ماشین ظرف‌شویی شما گرفته شود و اگرچه اتفاقی افتاد، حتماً فیلتر را به‌طور منظم تمیز کنید.

مضرات استفاده نکردن طولانی‌مدت از ماشین ظرف‌شویی

شاید بسیاری از افراد این نکته را ندانند یا برای آن‌ها بسیار عجیب به نظر برسد، اما حقیقت این است که اگر به مدت طولانی از ماشین ظرف‌شویی خود استفاده نکنید، سبب کاهش طول عمر و خراب شدن دستگاه می‌شود؛ پس برای جلوگیری از خراب شدن ماشین ظرف‌شویی خود، در فواصل منظم و کوتاه آن را روشن کرده و از آن استفاده کنید. اگر به مدت طولانی از ماشین ظرف‌شویی خود استفاده نکنید، به مخزن‌های ذخیره آب آسیب وارد می‌شود؛ بنابراین حداقل هفته‌ای یک‌بار ماشین ظرف‌شویی خود را روشن کرده و از آن استفاده کنید.

هنگامی که از ماشین ظرف‌شویی استفاده می‌کنید، حدود ۵ لیتر آب در مخزن‌های آن ذخیره می‌شود و اگر یک ماه راکد بماند و از آن استفاده نشود، ته‌نشین شده و سبب می‌شود ماشین ظرف‌شویی شما رسوب بگیرد و این امر سبب زنگ‌زدگی قطعات ماشین ظرف‌شویی خواهد شد.

استفاده نکردن طولانی‌مدت از ماشین ظرف‌شویی سبب خراب شدن پمپ ماشین ظرف‌شویی نیز می‌شود. همچنین نمک و مواد جلادهنده‌ای که در ماشین ظرف‌شویی استفاده می‌شوند، همیشه مقداری از آن درون دستگاه باقی می‌ماند. اگر مدت طولانی ظرف‌شویی شما روشن نشود، این مواد به‌دلیل واکنش‌های شیمیایی که در دستگاه انجام می‌دهند، سبب خراب شدن و آسیب به دستگاه می‌شوند.

راه‌حلی نیز برای موضوع وجود دارد. اگر به دلایلی نمی‌توانید مدت طولانی از ماشین ظرف‌شویی خود استفاده کنید، حتماً مخزن جلادهنده و نمک ماشین ظرف‌شویی را تخلیه کنید. فیلتر ماشین ظرف‌شویی را باز کنید و با این کارها آسیب به ماشین ظرف‌شویی خود را به حداقل برسانفهرست موضوعات در این مطلب

یکی از مهم ترین دستگاه هایی که در منزل از آن استفاده می کنیم ماشین ظرفشویی است و باید برای جلوگیری از خرابی ماشین ظرفشویی نکاتی را در نظر داشته باشید. انجام برخی از کارها باعث می شود ماشین ظرفشویی شما دیر تر نیاز به تعمیر پیدا کند.

در صورتی که در منزل از ماشین ظرفشویی استفاده می کنید، بهتر است نکاتی که در ادامه به شما معرفی می کنیم را به دقت مطالعه کنید. انجام دادن توصیه های این مطلب منجر به جلوگیری از خرابی ماشین ظرفشویی شما خواهد شد. با توجه به تورم، تعمیر ماشین ظرفشویی در تهران هزینه زیادی خواهد داشت. به همین دلیل باید در حفظ و نگهداری از آن دقت زیادی داشته باشید. رعایت نکردن نکات اصولی در مراقبت از دستگاه، ظروف شما به خوبی تمیز نمی شوند. علاوه بر این باعث می شوید ماشین ظرفشویی شما خراب شود و هزینه زیادی برای تعمیر آن بپردازید.

سخن پایانی

برای پیشگیری از خراب شدن ماشین ظرف‌شویی و صرف هزینه‌های هنگفت به‌منظور تعمیر آن با رعایت چند نکته ساده، نگهداری صحیح از ماشین ظرف‌شویی خود و استفاده منظم از آن به طول عمر دستگاه کمک خواهید کرد. همچنین حتماً از مواد شوینده مناسب و معتبر استفاده کنید و به تاریخ مصرف آن‌ها توجه کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا