اقتصادیفعالان کسب و کار

ورزش های بعد از پروتز سینه

چه شما لیفت سینه انجام داده باشید، چه و چه پروتز سینه؛ بهتر است بدانید که ورزش نکردن و عدم تحرک ممکن است برای شما خطرناک باشد. داشتن تحرک کافی روزانه، به گردش منظم خون می ‌انجامد. این کار از لخته شدن خون در رگ ‌ها جلوگیری می ‌کند و در نهایت به سلامتی شما و بهبود هر چه سریع ‌تر، کمک خواهد کرد. در ادامه برخی از مهم ترین تمرین ‌های ورزشی که باید انجام دهید و کار هایی که نباید بکنید، آمده است.

انجام دهید: هر روز پیاده روی کنید

پس از بهبودی از عوارض اولیه جراحی، پزشک ممکن است پیاده روی منظم را برای شما پیشنهاد کند. پیاده روی کم ترین و ساده ‌ترین نوع ورزشی است که می ‌توانید انجام دهید و تقریبا هیچ آسیبی به قفسه سینه یا سینه ‌های شما وارد نمی ‌کند. همان طور که اشاره شد، پیاده روی جریان خون شما اثر مثبت می‌ گذارد و آن را بهبود می بخشد. این کار به بهبود بافت‌ ها و ماهیچه‌ های بدن شما کمک می ‌کند.
به احتمال زیاد شما حداقل سه تا چهار هفته پس از عمل، کم و بیش به پیاده روی محدود می ‌شوید. بنابر این مسیری را برنامه ‌ریزی کنید که برای شما راحت باشد. با پیاده روی ‌هایی شروع کنید که شما را خسته نمی ‌کند و آرام آرام زمان پیاده روی و شدت هر پیاده روی را افزایش دهید. به این ترتیب می ‌توانید بدن خود را برای انجام کار های سنگین‌ تر آماده کنید.

استخر بعد از پروتز سينه |پايين بودن سينه از پروتز بعد از عمل پروتز

انجام ندهید: سعی نکنید خیلی زود بدوید

اگر قبل از کوچک کردن سینه خود دونده بودید، باید بدانید که برای مدت زمان طولانی، ورزش مورد علاقه خود را نباید انجام دهید. دویدن نه تنها فشار زیادی به قفسه سینه و سینه‌ های عمل شده وارد می‌ کند؛ بلکه می‌ تواند عوارضی را در فرایند بهبود شما ایجاد کند. مدت زمان بازگشت شما به مرحله دویدن، بر اساس چند عامل متفاوت مشخص می ‌شود.
اول از همه شما بر اساس سرعت بازیابی خود، مورد ارزیابی قرار خواهید گرفت. برخی از زنان سریع تر از بقیه بهبود می ‌یابند و در دویدن مشکل چندانی ندارند. همچنین اگر از عوارضی مانند از دست دادن بیش از حد خون در طول عمل خود رنج می ‌برید، به زمان بیشتری احتیاج خواهید داشت تا به بدن خود کمک کنید و فرصت ترمیم بدهید. انتظار نداشته باشید زودتر از سه تا چهار هفته بعد از عمل و یا حتی خیلی دیر تر، به دویدن بپردازید.

انجام دهید: وقتی آماده هستید حرکات کششی داشته باشید

یک حرکت کششی خوب قبل و بعد از هرگونه تمرین، ضروری است و عضلات را سالم و آماده نگه می ‌دارد. با این حال، حرکات کششی شما تا چند هفته پس از جراحی محدود خواهند بود. فشار بیش از حد مانند کشش بالای سر می ‌تواند به ماهیچه‌ های سینه آسیب برساند و جراحی دوم دیگری را ضروری کند. با این حال، کشش زمانی که بدن شما برای آن ها آماده باشد، مزایای بی ‌شماری را به همراه خواهد داشت.
به عنوان مثال، حرکات کششی سبک و نرم، از سفتی و ضعف عضلات قفسه سینه در مراحل آخر بهبودی شما، جلوگیری می ‌کند. به همان اندازه مهم است بدانید که یک کشش خوب، جریان خون شما را در عضلات و بافت زیر پوست، بهبود می ‌بخشد. این حرکات شما را قوی ‌تر و سالم‌ تر نگه می‌ دارد. به طور معمول، شما احتمالاً در اوایل دوره بهبودی، حرکات کششی محدودی خواهید داشت اما تا زمانی که پزشک به شما مجوز نداد، این کار را شروع نکنید.

انجام ندهید: وزنه ‌ها را بلند نکنید

  • پس از یک هفته درد کاهش می ‌یابد تا حدی که در برخی از بیماران که تحت جراحی پروتز سینه قرار گرفته ‌اند، نیازی به داروی مسکن دیگر نیست. معمولا با مشورتی که از پزشک می‌ گیرید، می ‌توانید فعالیت ‌های روزمره خود را از سر بگیرید. البته عجول نباشید، هنوز برای ورزش بعد از عمل سینه خیلی زود است!
  • بهتر است بیمار تا دو هفته ابتدایی پس از عمل، از انجام هر گونه ورزش بعد از پروتز سینه که باعث بالا رفتن گردش خون می ‌شود، خودداری کند. بهتر است در صورت داشتن هرگونه درد غیر عادی سریعا پزشک خود را مطلع کنید. در این بازه زمانی، می ‌تواند پیاده‌روی سبک را شروع کنید.
  • به طور معمول تا یک ماه پس از جراحی سینه، درد به طور کامل از بین خواهد رفت. تا این زمان بخیه ‌ها را هم کشیده ‌اید. اگر شاغل هستید و شغلتان به فعالیت جسمی نیاز دارد، بهتر است حداقل ۳ هفته مرخصی بگیرید. در صورت صلاح دید پزشک می ‌توانید به محل کار خود برگردید. هر چند توصیه می ‌شود از بلند کردن اجسام سنگین به شدت بپرهیزید.

بر اساس نظر ، در این بازه زمانی می ‌توانید فعالیت بدنی عادی خود را داشته باشید. اما توصیه می‌ کنیم از فعالیت ‌های شدید مرتبط با ورزش بعد از بپرهیزید. خصوصا در قسمت برای افراد بسیاری این سوال مطرح می‌شود که ورزش بعد از پروتز سینه چه زمانی مجاز می باشد، در این خصوص باید گفت که بانوانی که انجام داده‌اند، لازم است که برخی از ورزش های ضروری مانند پیاده روی کوتاه و سبک را بلافاصله پس از جراحی انجام دهند، زیرا باعث افزایش جریان خون و عدم لخته شدن آن می شود.

البته که باید به این نکته اشاره کرد که هیچ ورزش پرتحرکی در این زمان نباید انجام شود و پس از گذشت ۲ هفته، افراد می‌توانند کم کم حرکات ورزشی بیشتری را انجام دهند. در این مقاله به طور  کامل در مورد ورزش بعد از پروتز سینه و زمان مناسب انجام آن صحبت خواهیم کرد.

زمان مناسب برای شروع ورزش بعد از پروتز سینه

ورزش کردن افراد بلافاصله پس از انجام عمل پروتز، موجب می‌شود که ایمپلنت ها جابه جا شده و سینه‌ها نامتقارن به نظر برسند. همچنین ورزش در این زمان می‌تواند باعث افزایش درد، تورم و کبودی نیز شود.

البته باید گفت که انجام برخی از حرکت‌های ورزشی مانند پیاده‌روی آهسته، علاوه بر بی‌خطر بودن، بسیار ضروری نیز هستند. بنابراین توصیه می‌شود که در ۲ هفته اول پس از عمل از فعالیت‌هایی که سبب افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شوند، پرهیز کنید، زیرا افزایش فشار، باعث افزایش تورم و به دنبال آن احتمال خونریزی می‌گردد.

⚡همچنین پس از عمل پروتز سینه برای ورزشکاران، لازم است که به مدت ۶ الی ۸ هفته از انجام حرکات ورزشی سینه، حرکات کششی و هرگونه ورزش‌ و فعالیتی که به بالاتنه فشار می‌آورد، اجتناب کرده و اگر حرکتی برای آن‌ها دردناک است، آن را انجام ندهند.

مناسب‌ترین فعالیت‌های ورزشی بعد از پروتز سینه

لازم است که ورزش‌های مختلف بر اساس سنگینی و فشار به صورت تدریجی و برنامه‌ریزی شده انجام شود. بهتر است برنامه‌ریزی به صورت زیر انجام شود:

ورزش در هفته اول

در هفته اول بعد از انجام پروتز، باید استراحت کافی داشته و آب زیادی بنوشید. باید در این مدت پیاده‌روی آرامی را شروع کنید تا موجب افزایش گردش خون و عدم ایجاد لخته خون در بدن شما شود.

ورزش در هفته دوم

در صورت از بین رفتن تورم و اثرات بیهوشی، می‌توانید میزان پیاده‌روی خود را افزایش داده و تمرینات مخصوص پایین‌تنه را آغاز کنید. اما از انجام فعالیت‌های مربوط به بالا‌تنه و حرکاتی که باعث پرش در سینه‌ها می‌شود، اجتناب نمایید. در هفته دوم تا سوم، ورزش‌های سبک هوازی مخصوص پایین‌تنه و پیاده‌روی طولانی با سرعتی طبیعی مشکلی نخواهد داشت.

ورزش پس از ۴ هفته

پس از گذشت ۴ هفته از پروتز سینه برای ورزشکاران، افراد می‌توانند به باشگاه برگردند. البته انجام حرکات سنگین بالاتنه و فشار به قفسه سینه، ممنوع است. ورزشکاران می‌توانند حرکات پایین‌تنه را جدی تر از گذشته انجام داده و به ورزش هایی مانند حرکات کششی پایین تنه و حرکات قدرتی به جز پلانک بپردازند. جهت انجام حرکات سنگین و برداشتن وزنه ها باید تا سه ماه بعد از جراحی صبر کرد.

چه ورزش‌هایی را نباید بعد از پروتز سینه انجام داد؟

عمل پروتز سینه بسیار حساس می‌باشد، به همین دلیل نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد و باید از انجام فعالیت های زیر پس از این جراحی اجتناب کنید:

دویدن خیلی زود ????????‍♀️

باید بدانید که دویدن، علاوه بر وارد کردن فشار زیاد به قفسه سینه، عوارضی را نیز در فرآیند بهبود ایجاد می‌کند. مدت زمان شروع به دویدن، بر اساس موارد متفاوتی مشخص می‌گردد. اولین مورد روند سرعت بهبودی است که در برخی از زنان سریعتر می‌باشد. مورد دوم وجود عوارضی مثل از دست دادن زیاد خون در حین عمل است که باید فرصت ترمیم را به بدن بدهید.

عدم بلند کردن وزنه‌های سنگین ????️‍♀️

در حقیقت آخرین تمرینی که پزشک متخصص اجازه می‌دهد تا در دوران نقاهت پس از پروتز انجام دهید، بلند کردن وزنه خواهد بود. زیرا فشار این تمرینات بر قفسه سینه تا زمان بهبودی کامل، زیاد خواهد بود. پس از اجازه پزشک نیز باید با کوچکترین وزنه شروع کنید و سپس با تمرینات شدیدتر توانایی‌های خود را ارتقا دهید.

شنا کردن ????????‍♂️

اگر به شنا علاقه مند هستید، در روزهای اول به شما اجازه داده می‌شود تا تمرینات خشکی را ۳ تا ۶ هفته بعد از جراحی به تدریج انجام دهید. ولی برای شنا در استخر باید به دلایل زیر یک ماه صبر کنید:

  1. زیرا در ورزش شنا بالاتنه درگیر شده و به وارد کردن فشار زیاد به قفسه سینه نیاز دارد.
  2. آب استخر‌ها، کلر و آب دریا میکروب دارد و برای افرادی که تازه جراحی کردند، احتمال عفونت زیاد می‌شود.
  3. از عوامل دیگر برای اجتناب از شنا کردن، پوشیدن لباس شنا می‌باشد. بانوانی که این عمل را برای بزرگ کردن سینه انجام می‌دهند، باید حدود ۶ تا ۸ هفته پس از پروتز، از سوتین‌های مخصوص ریکاوری استفاده کنند. پوشیدن مایو‌های جذب بدن و تنگ بلافاصله پس از پروتز، باعث تحریک و فشار بر برش‌های ورود ایمپلنت شده و فرم سینه را تغییر می‌دهد.

تمرینات قدرتی

اگر در رشته تمرین‌های قدرتی و ورزش‌های سنگین فعالیت می‌کنید، باید پس از عمل پروتز سینه تا زمان بهبودی، به قفسه سینه هیچ فشاری وارد نکنید. بهتر است در مورد شروع مجدد تمرینات، با جراح خود مشورت کنید. گاهی‌اوقات در تمرینات خود، احساس درد و خستگی دارید و باید سرعت خود را کم کنید تا بدنتان در حالت طبیعی خود قرار گیرد.

‼️ به ‌طور ‌کلی در مورد ورزش بعد از پروتز سینه باید گفت که ورزش‌هایی مثل پیلاتس، یوگا و هر ورزشی که نیاز به قدرت بالاتنه دارد، باید احتیاط کنید. برخی از ورزش‌ها به ظاهر راحت و ملایم به نظر می‌آیند، ولی در واقعیت به قدرت زیادی نیازمند هستند.‼️

سوالات متداول ورزش بعد از پروتز سینه

بهترین زمان شروع بدنسازی پس از عمل پروتز سینه چه موقع است؟

لازم است که بعد از جراحی پروتز سینه، مانع از کشش و هر نوع فشاری در سطح پوست شوید. بهترین زمان شروع بدنسازی تقریبا ۲ ماه پس از پروتز سینه بوده و شما باید تا بهبودی کامل صبر نمایید.

آیا استفاده از سینه‌بند مخصوص در زمان ورزش پس از پروتز سینه ضروری است؟

توصیه می‌شود تا دو ماه پس از عمل پروتز سینه، مخصوصا در زمان فعالیت زیاد و ورزش، از سینه‌بند مخصوص و استاندارد استفاده شود تا باعث کاهش کشش و فشار به سینه گردد.

پس از پروتز سینه از نظر حرکتی محدود می‌شویم؟

پس از پروتز سینه افراد از لحاظ حرکتی محدود نمی‌شوند، اما جهت دریافت نتیجه ایده‌آل بهتر است که از حرکت زیاد دست‌ها جلوگیری شود تا منجر به کشیدگی پروتز و بخیه‌ها نگردد.

نتیجه گیری

در این مطلب، آگاهی‌های لازم درباره ورزش بعد از پروتز سینه را عنوان کردیم. بنابراین تاکید می‌شود که بعد از عمل پروتز سینه، نسبت به ورزش کردن حساسیت لازم انجام شود و عجله‌ای در این مورد نداشته باشید. بعد از گذشت دوران نقاهت و بهبود وضعیت جسمانی، می‌توانید ورزش را مانند دوران پیش از عمل دنبال کنید.

  • بالا تنه شامل شکم، بازو ها، عضلات کمر و پهلو ها؛ چرا که این موضوع ممکن است سبب خون ریزی و درد شود.
  • دقت داشته باشید برای ورزش بعد از پروتز سینه همواره زمان هست. بهتر است چند وقتی را به استراحت و بهبودی خود اختصاص دهید سپس می توان با تمرینات بسیار ساده ورزش را شروع کرد. اما عجله نکنید.

 

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا