اقتصادیفعالان کسب و کار

پله پیما چقدر فضا را اشغال می کند ؟

اهمیت داشتن پله پیما در یک راه پله ساختمان که فاقد آسانسور است، به حدی است که می تواند در روند زندگی روزمره ساکنان اختلال ایجاد کند و به بزرگترین دغدغه ی افراد دچار زانودرد یا دارای آسیب حرکتی تبدیل شود.  نکته حائز اهمیت این است که در صورت رسیدگی نکردن به این چالش، می تواند آسیب های جبران ناپذیری به فرد متحمل شود و نیاز به عمل های جراحی پیچیده را در پی داشته باشد. خوشبختانه با وجود بالابر پله یا همان پله پیما می توان در جهت پیشگیری از مشکلات اسکلتی و حرکتی پیش رو گام محکمی را برداشت.

بالابر پله اپارتمان |بالابر پله دستی

 

تعریف صندلی پله

این صندلی همانطور که از اسمش پیداست به شما کمک می کند تا به راحتی پله را بالا بروید. در واقع برای افراد سالمند و معلول که قادر به بالا و پایین رفتن از پله نیستند بهترین گزینه است.

صندلی پله یکی از مهم ترین ابزارهایی است که در دنیای امروزی مورد کاربرد افراد قرار می گیرید. با پیشرفت تکنولوژی استفاده از وسیله هایی که کار انسان را راحت می کند واجب است

هزینه صندلی پله پیما چقدر است؟ کاربرد صندلی پله و ویلچر بر چیست؟

همه ی افراد در بین اعضای خانواده ی خود اشخاصی را دارند که برای انجام امور روزانه ی خود نیاز به کمک دارند. به طور مثال سالمندان و افراد کم توان. کمک کردن به این عزیزان به مرور زمان شما را دچار دردهای عضلانی و استخوانی می کند! پس باید به فکر وسایل و تجهیزات کمکی برای افراد کم توان باشید.

صندلی پله یکی از بهترین وسیله های کمک حرکتی می باشد. بهترین انتخاب جهت حرکت در پله ها در ساختمان های دوپلکس‌، دوطبقه‌، هتل ها‌، رستوران ها، اماکنی امکان تخریب یا اصلاح در ساختار پله ها وجود ندارد‌، می‌باشد. این وسیله جهت استفاده بیماران‌، معلولین و ناتوانان جسمی حرکتی استفاده می‌گردد.

صندلی پله معمولا به دو صورت است. صندلی پیچشی و پله پیما.

این مدل ها به دو صورت ایرانی و خارجی عرضه می گردد که در هر دو مدل بسیار کاربردی هستند.

برخی نام های دیگری که به پله پیما نسبت می‌دهند شامل صندلی پله پیما – صندلی پله ای – صندلی راه پله – نفربر پله – بالابر پله – صندلی کنار پله و اسامی از این قبیل می‌باشد.

صندلی پله بهترین انتخاب جهت حرکت در پله ها در ساختمان های دوپلکس‌، دوطبقه‌، هتل ها‌، رستوران ها، اماکنی امکان تخریب یا اصلاح در ساختار پله ها وجود ندارد‌، می‌باشد. این وسیله جهت استفاده بیماران‌، معلولین و ناتوانان جسمی حرکتی استفاده می‌گردد.

صندلی پله به دو صورت مستقیم و پیچشی قابل ارائه می‌باشد و صندلی پله پیما کاملا مکانیزم داخلی دو سیستم با هم تفاوت دارند. قیمت پله پیما تقریبا برای یک عدد پاگرد دو برابر دستگاه مستقیم می‌باشد.

انواع مکانیزم صندلی بالابر پله

صندلی بالابر پله از لحاظ ساختار و مکانیزم حرکتی نیز در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرد که برخی از مهمترین انواع مدل های مکانیزم حرکتی اسانسور بالابر پله عبارتنداز‌ :‌

  • مکانیزم چرخ دنده گیربکس روی ریل دندانه شانه ای
  • مکانیزم سیم بکسلی و انتقال حرکت از طریق سیم بکسل
  • مکانیزم اصطکاکی از طریق فشار لاستیک بر روی ریل

صندلی پله پیمای خارجی  را می توان مطمئن ترین راهکار جهت عبور از مسیر دشوار پله ها برای اقشار مختلف جامعه دانست .

ضخامت صندلی پله پیما

صندلی روی موتور دستگاه قرار می گیرد و به صورت تاشو طراحی می گردد تا در زمان پارک دستگاه، فضای کمتری از راه پله را در برگیرد.

فضای اشغال شده توسط صندلی در حالت تاشو از کنار دیوار حداکثر باید 35 سانتی متر باشد. بهتر است نقاط توقف بالا و پایین راه پله در فضای پاگرد تعبیه شود که محیط بازتر و جادارتری نسبت به مسیر راهرو است.

ضخامت موتور پله پیما

موتور های پله پیما در دو حالت AC  و DC به کار گرفته می شوند که موتورهای دی سی قطر کمتری دارند و باریکتر هستند. لذا فضای کمتری را در راه پله درگیر می کنند.

کاربرد صندلی پله پیما

بالابرهای پله ای مناسب برای مراکز درمانی، بیمارستان ها، مطب ها، درمانگاه ها، ساختمان های دوبلکس، مراکز عمومی می باشد. با کم این بالابر بیماران ناتوان و معلولین به راحتی می توانند در بین طبقاط حرکت کنند.

انواع بالابر پله نورد

✔ بالابر های پله ای چرخشی

✔بالابر های پله ای هیدرولیکی

✔بالابر های پله ای خانگی

✔بالابر های پله ویلچر بر

✔بالابر های پله ایستاده

بالابر پله ای چرخشی

که همان بالابر پله ای نرده ای می باشد توانایی چرخش یا حرکت  مستقیم را بر روی ریل دارد، در ضمن موتور دستگاه بر روی صنذلی قرار گرفته است.

بالابر پله ای هیدرولیکی

فقط می تواند در یک مسیر حرکت کند که هزینه هر یونیت هیدرولیکی حدود 14 تا 15 میلیون است. این بالابر مدل ایتالیایی و مدل ایرانی موجود در بازار است هزینه  یونیت ایتالیلیی 5000هزار یورو ، و هزینه یونیت ایرانی حدول 17 تا18 میلیون است

طراحی و ساخت صندلی بالابر پله ای

بالابرهای پله به گونه ای مستقیم و پاگردگردان طراحی می کنند. توجه داشته باشید که مدل مستقیم این دستگاه از مدل چرخشی اش ارزان قیمت تر است. شیوه عملکرد صندلی بالابر پله ای مستقیم به این صورت است که فرد در هر پاگرد از بالابر پیاده می شود و مجدد سوار بر بالابر بعدی خواهد شد. در صورتی که مدل پاگردگردان، کل مسیر پلکان را بدون توقف طی می کند .

دستگاه توسط پیچ و مهره، موقت به نرده یا دیوار متصل می گردد. بالابرهای پله رو توسط کشنه کابلی و یک هدایت کننده خطی باعث جابجایی افراد می شود. آسانسور پله رو در زمان استراحت 15 سانتی‌متر از فضا را اشغال کرده ودر زمان استفاده 45 سانتی‌متر ازفضا  راهروی را اشغال خواهد کرد.

مهمترین نکته در نصب انواع پله پیما و بالابر پله ، قرارگرفتن پایه های ریل در یک راستا و به صورت صحیح می باشد. برای تنظیم هم راستایی پایه ها، می توان از ریسمان یا خود ریل استفاده کرد، چرا که ریل به علت داشتن سطح دقیق و ظریف، می تواند به عنوان ابزار ترازبندی عمل کند.

پس از مشخص شدن محل براکت ها، سوراخ ها علام گذاری و به وسیله دریل سوراخکاری کنید. دقت داشته باشید که از مته های ریز شروع کنید و کم کم سایز مته را بالا ببرید تا آسیبی به سنگ پله نرسد.

پس از اتصال براکت ها و نصب ریل، نوبت به نصب قسمت  متحرک دستگاه که شامل موتور گیربکس و صندلی می شود، می رسد. آنها را به صورت کشویی وارد ریل کنید و با حرکت دادن با دست، آزادانه یودن و نرمی حرکت را تست کنید.

در نهایت نوبت به تنظیم سیم کشی برقی دستگاه می رسد که می توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای محصول یا تماس با کارشناسان پشتیبانی، به آسانی انجام و دستگاه را به پریز برق متصل کنید. این رو بادآوری می کنم که در این مسیر از پشتیبانی لحظه ای آلفاتَک برخوردار هستید. پس خیالتون از همه چی راحت باشه.

 

دکمه بازگشت به بالا