اقتصادیفعالان کسب و کار

پژو ۲۰۶ راهنمای جعبه فیوز 206 تیپ 2 مدل 82

آشنایی با جعبه فیوز پژو 206 یکی از واجبات دارندگان این خودرو است. چرا که گاهی یکی از سیستم های الکتریکی خودرو کار نمی کند مانند بوق، برف پاکن، چراغ های ماشین، برق پشت صفحه آمپر، ضبط ماشین و گاهی هم برق کلی ماشین قطع می شود؛ به عنوان یک راننده حرفه ای بد نیست که بدانید دلیل این اتفاقات چیست و چگونه می توانید آن را بدون صرف هزینه های زیاد درست کنید.

جعبه فیوز 206 و سیستم برق‌کشی پژو 206 با دیگر خودروهای شرکت ایران خودرو مانند سمند و پژو 206 متفاوت است. برای همین در این مقاله قصد داریم جعبه فیوز پژو 206 و راهنمای عملکرد و تعویض هر فیوز را برای شما مخاطبین عزیز شرح دهیم؛ پس اگر مالک خودرو 206 هستید یا تصمیم به خرید 206 دارید، با ما در این مقاله همراه باشید. و اگر در این زمینه سوالی دارید از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

فیوز چیست؟

فیوز پژو 206 چیست

در ابتدا باید بدانیم فیوز چیست؟ فیوز قطعه‌ای الکتریکی است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی‌ به‌ کار می‌رود. زمانی‌که مدار تحت جریان بار بالا و غیرطبیعی (اضافه‌جریان بیش از مقدار نوشته شده روی فیوز) قرار بگیرد، فیوز با قطع جریان برق، مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند، می‌شود.

در خودرو نیز بسته به مدل و سازنده آن، سیستم‌های الکتریکی زیادی وجود دارد و باید در مقابل‎‌جریان‌های بیشتر از مقادیر نام‌برده محافظت شوند که این حفاظت نیز برعهده فیوز است. برای پیدا کردن فیوز مورد نظرتان می‌توانید از نقشه فیوز که در دفترچه راهنما وجود دارد، استفاده کنید.

درصورتی که هر کدام از تجهیزات برقی خودرو از کار افتاده باشد، این امکان وجود دارد که فیوز مربوطه سوخته باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تعداد فیوزها در خودروها متفاوت هستند و در هر خودرو 10 تا 100 فیوز وجود دارد؛ این تعداد در خودروهای سبک بین 10 تا 30 عدد و در خودروهای سنگین بیشتر است. در ادامه مقاله جعبه فیوز پژو 206 به علت سوختن فیوزها خواهیم پرداخت.

جعبه فیوز چیست؟

جعبه فیوز خودرو پژو 206

هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده می‌شوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شده‌اند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند.

چنانچه خطایی در یکی از مدارهای خودرو رخ دهد؛ صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل کرده و همانطور که در بندهای فوق ذکر شد، خودرو پژو 206 دارای تجهیزات الکتریکی متنوعی بوده و هر کدام از آن‌ها نیز دارای جریان مخصوص خود هستند. تصویر زیر نمایی از جعبه فیوز پژو 206 را نشان می‌دهد.

همه فیوزهای پژو 206 در فرآیند شکستن مدار، به‌اصطلاح خود را نابود می‌کنند. این کار، از طریق یک قطعه فلز انجام می‌شود که در یک نقطه خاص در دمای مشخص ذوب می‌شود. نوع فیوزها در داخل‌جعبه، بسته به نوع رنگ و مقدار آمپراژ (شدت جریان عبوری) که روی‌ آن‌ها نوشته شده ‌است، تعیین می‌شوند.

بیشتر بخوانید: فروش اقساطی خودرو 

جعبه فیوز پژو 206 در کجا قرار دارد؟

جعبه فیوز پژو 206 در کجا قرار دارد

پژو 206 دارای دو جعبه‌فیوز است که در قسمت‌های مختلف خودرو نصب‌ شده‌اند. یکی از آن‌ها، در داشبورد و زیر فرمان خودرو قرار دارد و جعبه‌فیوز دیگر در کاپوت قرار گرفته است. هر یک از این فیوزها، جریان ورودی به یک یا چند قطعه خودرو را کنترل می‌کنند. در بخش‌های بعدی، به بررسی هر دو جعبه‌ فیوز پژو 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز موجود در آن‌ها می‌پردازیم. توجه داشته باشید که اگر مهارت لازم در زمینه برق داخلی پژو 206 را ندارید، به‌تنهایی اقدام به تعویض فیوز خودرو نکنید و حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

هر خودرو دارای نقشه سیم‌کشی و جعبه‌فیوز مخصوص به خود است و جعبه فیوز 206 نیز از این امر مستثنی نیست؛ برای این‌که بتوانید خودرو را عیب‌یابی کنید، فیوز مرتبط با هر قطعه را شناسایی و در صورت لزوم، آن را تعویض کنید، باید از این نقشه آگاهی داشته باشید. اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهید با جعبه فیوز پژو 206 آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

راهنمای نقشه جعبه فیوز پژو 206

خودروی پژو ۲۰۶ دارای دو جعبه فیوز است که هر کدام از آن‌ها شامل تعدادی از فیوزها است.

1- جعبه فیوز داخل اتاق 206

جعبه فیوز دیگری هم درون اتاق اتومبیل و درون داشبورد قرار دارد که زیر غربیلک فرمان قرار گرفته است. جعبه فیوز داخل اتاق 206 زیر یک درپوش که پایین فرمان است به شکل مخفی جاسازی شده است. برای دسترسی به فیوزها باید درپوشی که بر روی آن است را باز کنید، درپوش دارای یک پیچ است که باید با یک ابزار آن را باز کنید تا بتوانید فیوزهای درون جعبه را ببینید. در کنار جعبه فیوز یک انبرک و چند فیوز قرار دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که جعبه فیوز داخل اتاق 206 دارای ۳۷ فیوز و ۱۱ رله است.

در جدول زیر به کاربرد هر یک از این فیوزها اشاره ‌شدهاست.

جدول راهنمای جعبه فیوز 206 داخل داشبور
ردیف شماره فیوز ظزفیت فیوز کاربرد
1 F1 رزرو
2 F2 ۵A رله فن بخاری
3 F3 ۵A تغذیه نود جلو FCM کولر، جلو آمپر
4 F4 ۱۰A تغذیه موتور برف‌پاک‌کن عقب و قفل صندوق‌عقب
5 F5 ۵A تغذیه نور زمینه
6 F6 ۵A تغذیه سیستم ضد قفل ترمز ABS
7 F7 ۱۰A تغذیه یونیت کیسه هوا
8 F8 ۵A تغذیه جلو آمپر، ایموبیلازر، دیاگ ECU
9 F9 ۵A تغذیه پمپ شیشه‌شور
10 F10 ۵A تغذیه نود مرکزی BCM نمایشگر، شیشه‌بالابر جلو، حس‌گر دنده‌عقب
11 F11 ۱۰A تغذیه چراغ دنده‌عقب
12 F12 ۵A تغذیه سوئیچ چراغ‌ترمز
13 F13 ۱۰A تغذیه سوئیچ سه‌حالته گاز کولر
14 F14 ۵A تغذیه برق چراغ سقف، صندوق‌عقب
15 F15 ۲۰A تغذیه برق فندک
16 F16 ۱۰A تغذیه برق رادیوپخش
17 F17 رزرو
18 F18 رزرو
19 F19 رزرو
20 F20 رزرو
21 F21 رزرو
22 F22 ۱۰A تغذیه شیشه‌بالابرهای جلو
23 F23 ۵A تغذیه برق گرم‌کن آینه
24 F24 ۳۰A تغذیه برق گرم‌کن شیشه عقب
25 F25 ۳۰A تغذیه قفل مرکزی
26 F26 ۲۰A تغذیه نود مرکزی BCM
27 F27 ۵A تغذیه رله‌ها، نمایشگر؛ کولر
28 F28 ۲۰A تغذیه نود مرکزی BCM
29 F29 ۵A تغذیه ا یموبیلازر
30 F30 ۱۰A تغذیه حافظه رادیوپخش
31 F31 رزرو
32 F32 رزرو
33 F33 ۴۰A تغذیه فن بخاری
34 F34 ۴۰A تغذیه شیشه‌بالابر جلو؛ آینه
35 F35 ۴۰A تغذیه شیشه‌بالابر عقب
36 F36 ۵A رزرو
37 F37 ۱۰A رزرو

در جدول زیر نیز چیدمان رله‌های موجود در جعبه فیوز داشبورد و عملکرد آن‌ها بررسی‌ شده‌است.

تمام فیوزهای پلاستیکی با آمپراژ(میزان شدت جریان عبوری) عددی نشان داده می‌شوند. آمپراژ براساس نوع فیوز و رنگ آن مشخص می‌شوند که به شرح زیر هستند:

نقشه جعبه فیوز پژو 206

آموزش تعویض فیوز پژو 206

در این بخش از مقاله جعبه فیوز پژو 206، به نحوه تعویض فیوز سوخته می‌پردازیم. لازم نیست یک فیوز را از جای خود بیرون بکشید تا ببینید وضعیت آن به چه صورت است. خاموش‌شدن بخش‌های مختلف خودرو، می‌تواند نشان‌دهنده خرابی فیوز باشد، اما برای داشتن اطمینان بیشتر، می‌توان از مولتی‌متر یا چراغ آزمایش استفاده کرد.

فیوزها که در جعبه فیوز پژو 206 تعبیه شده‌اند، در اثر اضافه‌ جریان عمل کرده و در اصطلاح می‌سوزند؛ لذا باید تعویض شوند. اولین راهکار برای تشخیص فیوز سوخته یا سالم بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد، این موضوع با چشم قابل رویت است؛ در غیر این‌ صورت باید به سراغ آوومتر یا مالتی‌متر رفت.

برای این کار می‌توانید از تست بوق مالتی‌متر یا چراغ تست استفاده کنید. جهت تست، دو سر مالتی‌متر را به دو سر فیوز وصل کنید. اگر چراغ تست روشن شد یا صدای بوق شنیدید، یعنی اتصال برقرار و فیوز سالم است؛ در غیر این صورت فیوز دچار مشکل شده‌است و باید تعویض شود. اما باید احتیاط کنید. ابتدا مطمئن شوید که خودرو را خاموش کرده‌اید؛ سپس با دست، اقدام به درآوردن فیوز معیوب و جایگزینی فیوز سالم کنید.

نکته: ممکن است در برخی از مدل‌های پژو 206، بعضی از فیوزها استفاده‌ای نداشته باشند. این به‌معنای وجود نقص در سیستم الکتریکی جعبه فیوز نیست.

نکته: در زمان جایگزین‌کردن فیوز، حتماً باید آمپر فیوز جدید با آمپر فیوز معیوب یکی باشد. بیشتربودن آمپر، ممکن است باعث داغ شدن مدار الکتریکی و درنتیجه، آتش‌سوزی شود.

نکات مهم در تعویض فیوز ها

توجه داشته باشید اگر مهارت لازم در زمینه برق داخلی پژو ۲۰۶ را ندارید، به‌تنهایی اقدام به تعویض فیوز خودرو نکنید و حتما از یک متخصص کمک بگیرید. ویدئوی زیر نحوه چک کردن فیوز پژو 206 را نشان می دهد! آن را تماشا کنید.

به هنگام تعویض فیوزهای معیوب به نکات زیر توجه نمایید:

  • خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش نمایید.
  • جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده است استفاده نمایید.
  • فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در دراز مدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
  • جریان نامی فیوزها بر روی آن نوشته شده است لذا به هیچ وجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده ننمایید.
  • همواره فیوز یدک به همراه داشته باشید.
  • پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف نمایید چرا که در غیر اینصورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
  • از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل نمایید.

آیا می‌توان به جای فیوز از سیم استفاده نمود؟

در این بخش از مقاله راهنمای جعبه فیوز پژو 206، به یکی از پرتکرارترین سوالات شما عزیزان پرداخته‌ایم. استفاده از سیم به جای فیوز که گاهی توسط برخی مکانیک‌ها یا خود رانندگان انجام می‌گیرد، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ چراکه شما عملاً عنصر حفاظتی مدار را حذف کرده‌اید و با بروز هرگونه ایراد در مدار مربوطه، احتمال آسیب‌دیدگی تجهیز اصلی وجود دارد.

به‌عنوان مثال، فرض کنید فیوز مربوط به سیستم صوتی سوخته است و شما آن را با سیم جایگزین کرده‌اید. اگر اتصالی در مدار رخ دهد و سیستم صوتی خراب شود، هزینه تعویض یا تعمیر سیستم صوتی قابل قیاس با هزینه تعویض فیوز نخواهد بود.

جعبه فیوز ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۳ |جعبه فیوز 206 تیپ 5 مدل 93

آشنایی با تجهیزات الکتریکی در پژو 206

تا این قسمت جعبه فیوز پژو 206 مورد بررسی کامل قرار گرفت. تجهیزات الکتریکی این خودرو شامل موارد ذیل است:

  • برف‌ پاک‌کن‌ها
  • فن رادیاتور
  • پمپ بنزین
  • کیلومترشمار
  • فندک
  • قفل مرکزی
  • واحد کنترل خودرو(ECU)
  • فلاشر
  • ترمز
  • چراغ‌ها
  • سیستم صوتی
  • بالابر شیشه
  • و

چنانچه به هر دلیلی خطایی در مدارات الکتریکی این قطعات رخ دهد و باعث عبور جریان از مقدار اسمی شود، فیوزهای مربوطه عمل می‌کنند و سلامت مدار تضمین می‌شود.

حرف آخر

در کل شما می‌توانید با استفاده از راهنمای جعبه فیوز پژو 206، به راحتی این فیوزها را شناسایی کرده و نسبت به تعویض آن‌ها در مواقع لزوم اقدام نمایید. توجه داشته باشید که عدم رسیدگی به موقع به فیوزهای آسیب دیده خودرو، می‌تواند آسیب‌های جدی به سیستم سیم کشی خودرو شما وارد کند، چرا که با توجه به آنچه که گفته شد، این فیوزها هستند که از رسیدن بار اضافی جریان الکتریکی به مقصد جلوگیری می‌کنند.

در صورتی که پایه‌های فلزی فیوز پژو 206 یا در کل هر فیزوی از خودرو سوخته باشند، منبع برق از بقیه مدار جدا می‌شود. پس اگر می‌خواهید مدار به درستی کار کند، لازم است تا نسبت به تعویض فیوزها اقدام نمایید.

 

دکمه بازگشت به بالا