اقتصادیفعالان کسب و کار

چگونه یک ژورنال معاملاتی درست کنیم

ژورنال معاملاتی مانند یک چراغ در راهی تاریک بوده که مسیر را روشن می‌کند و به معامله گر درست یا اشتباه بودن مسیرش را نشان می‌دهد. تمامی معامله گران حرفه‌ای، بلافاصله بعد از باز کردن انجام معامله، آن را ثبت می‌کنند و در آخر روز یا قبل از شروع روز کاری جدید معاملاتشان را بررسی می‌کنند تا بتوانند هر روز عملکرد بهینه‌تری داشته باشند.

ژورنال معاملاتی چیست؟

یکی از دلایل اصلی تهیه یک ژورنال معاملاتی آن است که به شما کمک می‌کند تا فرآیند تحلیلی خود را موشکافی کنید و دلیل موفقیت یا شکست در هر معامله را بسنجید. عملاً ژورنال معاملاتی شما، چراغ راه شما به سمت تبدیل شدن به یک معامله گر موفق و همچنین سودآوری بیشتر هست. تیم تحلیلی همیار کریپتو در این مقاله «اهمیت داشتن ژورنال معاملاتی» برای هر شخصی که می‌خواهد در دنیای بماند و از آن سود کسب را با دلیل توضیح می‌دهد.

نحوه درست کردن ژورنال معاملاتی

صرف نظر از اینکه از چه قالبی استفاده می کنید، مطمئن شوید که تمام ستون های لازم مربوط به هر معامله را وارد کردید , همچنین می توانید از یک ژورنال استفاده شده توسط دیگر معامله گران  الگو بگیرید و از آن استفاده کنید. ” آکادمی ما یک دوره کامل آموزش ژورنال نویسی ترید تهیه کرده که بطور جامع نحوه درست کردن ژورنال معاملاتی و نمونه یک ژورنال را در اختیار شما قرار می دهد. برای تهیه این دوره به سایت مراجعه کنید”نمونه گزینه هایی که در یک ژورنال استفاده می شوند :

  1. تاریخ و زمان
  2. نوع ارز
  3. حجم ورود
  4. تایم فریم معامله
  5. قیمت ورود، قیمت خروج
  6.  حد ضرر , حد سود
  7. مقدار سود یا  زیان
  8. نوع استراتژی

چرا باید ژورنال معاملاتی داشته باشیم؟

مهم‌ترین پارامتر در هر کسب‌وکاری بررسی عملکرد آن کسب کار است، حال‌آنکه شما به‌عنوان یک معامله گر، عملاً رئیس تجارت خود هستید، و یک کارآفرین برای خود هستید. یک رئیس دقیقاً می‌داند در هر بخش از کسب‌ وکارش چه اتفاق‌هایی در حال رخ دادن است. می‌داند کدام قسمت پَر پَروازش بوده،  یعنی در آن عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و کدام قسمت برایش غُل و زنجیری بوده که پایش را به زمین بسته و اجازه صعودش را نمی‌دهد. شما نیز به‌عنوان یک معامله گر باید بخش‌های پَر پَرواز معاملاتی‌تان (نقاط قوت) و غُل و زنجیر معاملاتی‌ تان (نقاط ضعف) را به‌خوبی بشناسید تا بتوانید عملکردتان را بهینه کنید. این کار را وقتی معاملاتتان را یادداشت می‌کنید، ژورنال معاملاتی‌تان برایتان انجام می‌دهد.

برخی از معامله گران همچنین ممکن است بازه زمانی ، تصاویر صفحه تنظیمات و هر چیز دیگری که به نظر آنها مهم است را اضافه کنند. نکته اصلی این است که اطلاعات باید به نفع آنها عمل کند، نه فقط فضا پر کند. در برگه مکتوب خود (یا در برگه دیگری)، باید برای هر روز قسمتی داشته باشید که در آن می توانید تمام افکار و ایده های خود را بنویسید تا بتوانید آنها را سازماندهی کنید. و تمام!  اکنون شما می‌توانید با وارد کردن این اطلاعات در گوگل شیت خود یک ژورنال معاملاتی کریپتویی کاملا کارا و سودمند برای خود تهیه کنید و با دانستن نحوه استفاده از یک ژورنال معاملاتی در کوتاه ترین زمان مانند یک حرفه ای شروع به ترید در بازارهای مالی کنید.

مهم ترین کمکی که به ما می‌کند این است که به ترید های ما نظم می‌دهد و از اشتباهات سهوی ما جلوگیری می‌کند؛ چون انسان ذاتا فراموش‌کار است. به طور مثال اگر ما ژورنال معاملاتی ننویسیم نمی توانیم بفهمیم که نقطه قوت و ضعف مان چه بود یا اصلا چرا سود کردیم چرا ضرر کردیم  آیا تریدرهای بزرگ دنیا هم ژورنال معاملاتی می‌نویسند؟ بله یکی از نشانه های حرفه ی بودن این است که شما ژورنال نویسی کرده باشید و مطمئنا هیچ تریدی بدون اینکار نمی تواند در بازار های مالی موفق باشد. پلن معاملاتی چیست؟ پلن معاملاتی از مجموع استراتژی معاملاتی و ژورنال‌نویسی تشکیل شده به شما پیشنهاد می شود قبل از نوشتن پلن معاملاتی حتما کتاب مربی معامله گری روزانه اثر برت استینبارگر بخوانید چون نقش خوبی را  به شما می‌دهد.

9_ آیا می‌توانیم از ژورنال معاملاتی به صورت آهر فعالیت خرید و فروشی که شما به‌عنوان معامله‌گر انجام می‌دهید در یک جدول (یا در دفتر یا در یک فایل Excel) ثبت می‌شود و شامل بخش هایی مثل مدیریت ریسک، ارزیابی استراتژی معاملات، روانشناسی معاملات  و موارد دیگر می‌شود , که به آن ژورنال معاملاتی می گویند. زیر نظر داشتن قیمت یا نگاه کردن مداوم به نمودار برای بروز کردن تحلیل تکنیکال و بررسی تغییرات اندیکاتور ها و همچنین چک کردن اخبار بازار کافی نیست! اگر میخواهید تبدیل به یک معامله گر حرفه ای شوید باید یک برنامه منظم برای فعالیت های روز , هفته و ماه خود داشته باشید .

ژورنال معاملاتی چیست؟

یک ژورنال معاملاتی تمام جزئیات یک معامله و نتایج آن را ثبت می کند و خلاصه ای از تجربه  و فعالیت های معاملاتی شما را گزارش می دهد. با این حال، این یک صورت حساب کارگزاری نیست زیرا می توانید دلایل استفاده از یک استراتژی یا اجتناب از آن را بررسی کنید. در یک ژورنال معاملاتی تمام معاملات انجام شده به طور متوالی و سیستماتیک برنامه ریزی می شوند و رکوردی از عملکرد هر استراتژی را گزارش می دهند. صرف نظر از نحوه عملکرد بازار، می توانید با استفاده از یک ژورنال معاملاتی ، پتانسیل یک معامله خاص را می توانید مورد بررسی قرار دهید که آیا ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه. درست کردن یک ژورنال معاملاتی نیاز به هزینه ندارد

مزایای یک مجله تجاری چیست؟

نگه داری و استفاده مداوم از یک ژورنال معاملاتی مزایای زیادی دارد از جمله به شما کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف استراتژی معاملاتی خود را ارزیابی کنید و تصمیمات بی طرفانه و بدون هیجان بگیرید. برای مثال، می‌توان تصمیم گرفت که آیا فلان ارز با توجه به حد ضرر آن ارزش ریسک کردن دارد یا بهتر است در زمان دیگری سرمایه گذاری کنید. نگه داشتن گزارش معاملات باعث می شود تا در مسیر استراتژی معاملاتی خود باقی  بمانید، خواه یک سرمایه گذار بلند مدت ,معامله گر روزانه یا یک معامله گر نوسانی باشید. هنگام معامله با پول واقعی، تمرکز بر تمامی معاملات کار دشواری است.  پس از یک دوره معامله های سودآور، ناخودآگاه شروع به معاملات احساسی و عجولانه می کنید

یا ارزهای دیجیتال زیادی را معامله می کنید اما یک ژورنال معاملاتی باعث می شود تا در مسیر هدف خود بمانید و دیگر تمایل نداشته باشید که معاملات عجولانه و پر ریسک انجام دهید. اگر شما ژورنال معاملاتی خود را بصورت منظم ثبت کنید و به استراتژی خود اعتماد داشته باشید به مرور به یک تریدر حرفه ای و منظبت تبدیل می شوید و به راحتی در هر بازاری می توانید معامله کنید , در واقع بررسی عملکرد خود از طریق ژورنال معاملاتی به شما نشان می دهد که چقدر در معاملات خود موفق عمل کردین و حساب سود و زیان خود را دقیق داشته باشید.

این مطلب را هم حتما بخوانید:  همچنین خود ژورنال معاملاتی برای شما یک سابقه کاری مکتوب به حساب می آید همین امر خود باعث بالا بردن اعتماد بنفس می شود , از سوی دیگر اگر در معاملات خود موفق نبودید با استفاده از اطلاعات ژورنال نقاط ضعف و اشتباهاتی که مرتکب شدید را به راحتی پیدا می کنید , از آنها درس میگیرید و در مسیر بهبود عملکرد خود قرار میگیرید. علاوه بر این، می‌توان با استفاده از ژورنال معاملاتی برای پیدا کردن و پیاده‌سازی الگوهای سود آور استفاده کرد. این کار معامله گران را قادر می سازد تا به سود آوری ثابتی برسند و زمان خود را صرف معاملات بیهوده نکنند و در نهایت به سود برسند.

  1. یادداشت (معمولا هر نکته ای که احساس میکنید میتواند برای شما مفید باشد)

نحوه استفاده از ژورنال معاملاتی

یک قالب ژورنال بی عیب و نقص وجود ندارد. هر معامله‌گری باید معیارهای مربوط به خود را داشته باشد. از ژورنال خود به عنوان سندی برای اضافه کردن دلایل وارد شدن به یک معامله خاص استفاده کنیدبه عنوان مثال اندیکاتور ها و پارامتر هایی را که در تحلیل تکنیکال خود استفاده می کنید یادداشت کنید تا از تأثیرات منفی بر عملکرد معاملاتی خود جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که ثبت تمامی نکات معاملات از نوع ارز گرفته تا بسته شدن معامله با سود یا ضرر  بسیار اهمیت دارد و تکرار این کار برای شما ضرروی است تا سندی جامع و درست داشته باشید و عملکرد شما مبنی بر استراتژی باشد .

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا