چیلر جذبی بهتر است یا تراکمی؟

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی یکی از سوالات مهم خریداران سیستم تهویه مطبوع است. چیلرها دسته‌ای از سیستم‌های تهویه مطبوع هستند که هوای گرم را گرفته و با انتقال آن به فضای دیگر، هوا را خنک می‌کنند. در این مطلب به بررسی فرق چیلر جذبی و تراکمی می‌پردازیم که مهم‌ترین انواع چیلر هستند.

مقایسۀ ضریب عملکرد (COP)

یک تفاوت چیلر جذبی و تراکمی که بسیار مهم است، تفاوت ضریب عملکرد این دو است. از آنجا که چیلر جذبی با گاز طبیعی و چیلر تراکمی با برق کار می‌کند، می‌توان گفت که ضریب عملکرد چیلرهای جذبی کمتر از چیلر تراکمی است. برای جواب دادن به این سوال که بین چیلر جذبی و تراکمی کدام یک بهتر است؟ باید بگوییم با توجه به مقایسه ضریب عملکرد آنها، چیلر تراکمی بهتر به نظر می‌رسد. دلیل این مسئله هم بالاتر بودن ضریب عملکرد چیلر تراکمی نسبت به چیلر جذبی است. هر چه این عدد بیشتر باشد در مصرف انرژی بیشتر صرفه جویی می‌شود. با توجه به این مسئله، بهتر است تنها در صورتی از چیلر جذبی استفاده شود که هزینه انرژی حداقل یک چهارم انرژی مصرفی چیلر تراکمی باشد؛ در غیر این صورت استفاده از چیلرها صرفه اقتصادی ندارد.

مصرف آب چیلرهای تراکمی و جذبی

یکی از موارد مهمی که در تفاوت چیلر تراکمی و جذبی باید به آن توجه شود، میزان مصرف آب است. از آنجا که چیلر جذبی با برج خنک کننده کار می‌کند، میزان مصرف آب بیشتری نسبت به چیلر تراکمی دارد که با سیستم هوا خنک کار می‌کند و دیگر خبری از برج خنک کننده نیست. در چیلر جذبی، به دلیل کارکرد برج خنک کننده با سیستم های تبخیری، مصرف آب بالا بوده و از آب برای خنک کردن استفاده می‌شود.

مصرف انرژی

پیش از بررسی تفاوت‌های چیلر جذبی با تراکمی در میزان مصرف انرژی، خوب است به یک نکته توجه کنید. آن هم این است که چیلرهای تراکمی که دارای کمپرسور هستند، تنها با برق یا انرژی الکتریکی کار می‌کنند. در مقابل، چیلرهای جذبی می‌توانند از منابعی مانند موتور دیزل یا آبگرمکن خورشیدی و حتی حرارت اضافی استفاده کنند؛ از این رو هزینه انرژی مصرفی توسط چیلرهای تراکمی بالاتر است که علت آن هم مصرف برق کمتر توسط چیلرهای جذبی است. نکته قابل توجه دیگر این است که با توجه به بالاتر بودن ضریب عملکرد در چیلر تراکمی نسبت به چیلر جذبی و پایین بودن برق مصرفی در چیلرهای جذبی، با این حال میزان مصرف انرژی کل در این چیلرها بسیار بالا است. برخی چیلرها مانند دایکین هم ضریب عملکرد مناسبی دارند و هم میزان مصرف انرژی در آنها بهینه است؛ با این حال لازم است هنگام به پارامترهای دیگری نیز دقت کنید که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

مقایسه هزینۀ خرید چیلر تراکمی و جذبی

به طور کلی نمی‌توان تفاوت هزینه چیلر جذبی و تراکمی را دقیق بررسی کرد؛ زیرا هر یک از آنها ظرفیت‌ها و قیمت‌های متفاوتی دارند. با این حال آنچه واضح است این است که اغلب، هزینه خرید چیلر جذبی بیشتر از هزینه چیلر تراکمی است. علت آن هم می‌تواند لزوم حضور یک شخص متخصص برای تنظیم مشعل و راه اندازی برج خنک کننده باشد. از طرف دیگر چیلرهای جذبی هزینه تعمیر و نگهداری بالایی هم دارند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

تفاوت هزینه سرویس و نگهداری چیلر تراکمی و جذبی

کار کردن با چیلرهای جذبی کار ساده‌ای نیست؛ به همین دلیل هم اغلب هم در راه اندازی و هم در پروسه سرویس و نگهداری باید یک فرد متخصص حضور داشته باشد تا از بروز حادثه یا وارد شدن آسیب به سیستم خنک کننده جلوگیری شود. از طرف دیگر، چیلرهای تراکمی هم هزینه مخصوص به خود را دارند و در صورت آسیب دیدن کمپرسور معمولا هزینه بالایی باید پرداخت شود.  با این حال همچنان چیلرهای تراکمی، به خصوص چیلرهای دایکین، بسیار مقرون به صرفه‌تر از چیلرهای جذبی هستند؛ چرا که چیلرهای جذبی هم برای نصب و هم برای سرویس یا تعمیر هزینه بالایی دارند اما چیلرهای تراکمی تنها در صورت آسیب دیدن کمپرسور هزینه بالایی خواهند داشت.

طول عمر

یکی از مورد توجه‌ترین موارد در تفاوت چیلر جذبی و تراکمی، طول عمر دستگاه‌ها است. پیش از آن که به بررسی طول عمر آنها بپردازیم خوب است بدانید که چیلرهای تراکمی همگی هوا خنک نیستند و در برخی از آنها هم از آب استفاده می‌شود. چیلرهایی که در آنها از آب به عنوان سیستم خنک کننده استفاده می‌شود اغلب طول عمر کمتری نسبت به چیلرهای دیگر دارند که هوا خنک هستند. استفاده از آب در چیلر جذبی به مرور باعث افزایش رسوب در سیستم خنک کننده شده و عمر دستگاه را کاهش می‌دهد. به خصوص در چیلرهای جذبی صنعتی که از آمونیاک و لیتیم بروماید استفاده می‌شود، به مرور زمان خوردگی قطعات رخ داده و عمر چیلر کم خواهد شد. به همین دلیل به طور کلی می‌توان گفت که عمر چیلرهای تراکمی بالاتر از چیلرهای جذبی است.

تفاوت و مقایسه چیلر جذبی و تراکمی از منظر عملکرد  و ساختار درونی آنها می‌باشند. چیلرهای تراکمی و جذبی نسبت به یکدیگر دارای مزایا و معایبی می‌باشند که با توجه به موقعیت پروژه و کاربری آن می توان بهترین نوع را انتخاب کرد.

تفاوت ابعاد چیلر تراکمی و جذبی

با توجه به این که در چیلرهای جذبی از آب استفاده می‌شود، قطعاتی که این نوع چیلر دارد نیز بیشتر است؛ به این معنا که ابعاد و وزن چیلرهای جذبی بیشتر از ابعاد و وزن چیلرهای تراکمی هستند. سهولت در نصب نیز پارامتر مهم دیگری است که در تفاوت میان این دو چیلر اهمیت زیادی دارد. میزان سهولت نصب در چیلرهای تراکمی بیشتر از چیلرهای جذبی است. به علاوه این نوع را می‌توان در مکان‌های مختلفی مانند پشت بام یا موتورخانه و حتی حیاط نصب کرد؛ در حالی که چیلر جذبی باید حتما در موتورخانه نصب گردد.

سطح لرزش و صدا

همه ما ترجیح می‌دهیم سیستم تهویه‌ای داشته باشیم که آلودگی صوتی کمتری تولید می‌کند و البته این مسئله برای آرامش ذهن نیز اهمیت زیادی دارد. به طور کلی می‌توان گفت معمولا چیلرهای جذبی سر و صدای کمتری نسبت به چیلرهای تراکمی دارند و یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، نصب شدن آن در موتورخانه است که اغلب صدای آن مزاحمتی برای اعضای ساختمان ایجاد نمی‌کند. از سوی دیگر، اگر چیلرهای تراکمی در پشت بام یا موتورخانه نصب شوند هم آلودگی صوتی چندانی نخواهند داشت.  با این وجود نکته مهم این است که این نوع چیلرهای لرزش بیشتری نسبت به چیلر جذبی تولید می‌کنند. ذکر این نکته نیز لازم است که چیلرها با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های متفاوتی که دارند، میزان لرزش و سر و صدای متفاوتی خواهند داشت.

مشکلات محیط زیستی

یکی از مهم‌ترین مزایای چیلرهای جذبی این است که مشکلات زیست محیطی چندانی ایجاد نمی‌کنند؛ در حالی که چیلرهای تراکمی اغلب به دلیل استفاده از مبردها، به لایه اوزون آسیب زده و باعث ایجاد گازهای گلخانه‌ای می‌شوند. با توجه به این که در چیلر جذبی اغلب از مبردهای طبیعی استفاده می‌شود، این نوع چیلر با محیط زیست سازگارتر بوده و کمتر به محیط زیست آسیب می‌زند.

بررسی امکان تولید آب سرد و آب گرم در هر دو چیلر

در چیلرهای تراکمی معمولا تولید آب سرد که دمای آن کمتر از 7 درجه سانتی‌گراد باشد به راحتی و با استفاده از مبردها انجام می‌شود. جالب است بدانید که حتی با این نوع چیلر می‌توان آب خنک با درجه حدود منفی 40 درجه هم تولید کرد! در مقابل، چیلرهای جذبی چنین امکانی را ندارند؛ چرا که ممکن است کریستالیزاسیون رخ دهد که به معنای کریستالی شدن محلول در اثر کاهش دما و افزایش غلظت آن است. اما در تولید آب گرم معمولا چیلرهای جذبی کارایی بهتری دارند. در چیلرهای جذبی این امکان وجود دارد که چیلر به منزله یک دیگ آب گرم، دمای آب مورد نیاز را افزایش داده و آن را برای مصرف آماده کند. با وجود این که این کار در چیلرهای تراکمی هم امکان پذیر است، اما توصیه می‌شود این کار انجام نشود! زیرا این کار باعث افزایش مصرف برق و هزینه‌ها شده و استهلاک دستگاه را نیز افزایش می‌دهد. همین امر سبب کاهش یافتن طول عمر مفید دستگاه خواهد شد و کارایی آن در فصل گرم را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید : absorption chiller

چیلر تراکمی بهتر است یا جذبی؟

در این مطلب فاکتورهای مختلفی را در جهت شناخت تفاوت‌های چیلر جذبی و تراکمی بررسی کردیم. در پایان، همان طور که از نتیجه بررسی‌ها نیز واضح و مشخص است، چیلرهای تراکمی نسبت به چیلرهای جذبی مزایای قابل توجهی داشته و به کار گیری آنها از نظر اقتصادی صرفه و توجیه منطقی‌تری دارد؛ از این رو استفاده از آنها توصیه می‌شود. به منظور انتخاب بهترین چیلر با توجه با نیاز و کاربری خود می‌توانید با تماس بگیرید.

 

خروج از نسخه موبایل