اقتصادیفعالان کسب و کار

کود برای نهال تازه کاشته شده

بهترین کود برای نهال تازه کاشته شده:

نهال هایی که تازه کاشته شده اند برای گسترش ریشه ی خود در خاک، رشد مناسب و باروری قابل توجه در آینده؛ علاوه بر آب و نور کافی، باید مواد مغذی را از طریق خاک دریافت کنند. هرچه ریشه نهال سریعتر گسترش یابد و قوی تر شود، نهال بهتر رشد می کند. در واقع نهال های تازه کاشته شده مانند نوزادانی هستند که نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارند. کود یکی از عوامل رشد سریع ریشه نهال های جوان است، می تواند خاک را تقویت کند و به عنوان مکمل باعث رشد نهال و افزایش باروری می شود.

بهترین کود برای رشد سریع نهال گردو |بهترین کود برای نهال

برخی از کشاورزان معتقدند که در سال اول کاشت نباید کود داده شود. از آنجایی که نهال ها جوان هستند و ریشه های ضعیفی دارند، استفاده از کود باعث پژمرده شدن ریشه ها می شود. برخی دیگر از کشاورزان معتقدند که کود دادن به نهال های تازه کاشته شده بستر مناسبی برای رشد فراهم می کند و به رشد نهال های جوان از همان ابتدا کمک می کند.

چرا کود دادن به نهال های تازه کاشته شده اهمیت دارد؟

برای نهال های تازه کاشته شده، کوددهی مناسب باعث افزایش بهره وری در رشد نهال می شود. کود به افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک، کاهش تنش آبی روی نهال ها و افزایش باروری کمک می کند.

چگونه کود مناسب برای نهال های تازه کاشته شده انتخاب کنیم؟

قبل از استفاده از کود، باید نوع کود نهال را بشناسید، آزمایشات مخصوص خاک برای شناسایی عیوب در خاک زمین کشاورزی انجام دهید و کوددهی نهال های تازه کاشته شده را شروع کنید.

انواع کود مناسب برای نهال های تازه کاشته شده:

انواع مختلفی از کودها یا مولتی ویتامین های خاک و گیاه وجود دارد، اما به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • کود آلی
  • کود شیمیایی
  • کود زیستی

استفاده از کودهای آلی بر روی نهال های تازه کاشته شده چگونه است؟

کودهای آلی که به کود ارگانیک نیز معروف است، منشا طبیعی دارند و هیچ گونه مواد شیمیایی اضافه ای ندارند. این کودها فضولات حیوانی و بقایای گیاهی هستند. برخلاف کودهای شیمیایی، کودهای آلی به خاک و گیاهان آسیبی نمی رساند. از کودهای آلی می توان به کود حیوانی (دامی و مرغی)، کود سبز، کمپوست، تخمیر و بقایای زباله ها، کمپوست حاصل از ضایعات مزرعه قارچ و ضایعات فاضلاب اشاره کرد.

هیومیک اسید یک کود آلی است که نه تنها حاصلخیزی خاک را بهبود می بخشد بلکه به ریشه نهال های تازه کاشته شده و مقاومت در برابر تغییرات دما کمک می کند.گوگرد همچنین به تولید پروتئین در نهال کمک می کند و جذب آهن، روی، منگنز و مس را افزایش می دهد و در عین حال مقاومت نهال را افزایش می دهد.

انواع کودهای شیمیایی مورد استفاده برای نهال های تازه کاشته شده:

کودهای شیمیایی مواد معدنی را در اختیار نهال ها قرار می دهند. مخلوطی از این سه عنصر فسفات، نیترات و پتاس ها را کود سه تایی می گویند و کود دانه ای با (ریز مغذی ها) نیز انواع کود شیمیایی است.

استفاده از کودهای شیمیایی در نهال های تازه کاشته شده چگونه است؟

استفاده از کود مصنوعی یا همان شیمیایی در نهال تازه کاشته شده به صورت هفتگی است. نهال های تازه کاشته شده بسیار ضعیف هستند. بنابراین در استفاده از کودهای شیمیایی باید دقت شود. این به این دلیل است که دوزهای بالا می تواند نهال ها را بسوزاند و خشک کند. بنابراین، مقدار درج شده روی برچسب کود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

اهمیت کود آهن برای نهال های تازه کاشته شده:

خاک های زراعی آهن بسیار کمی دارند. این کمبود باعث زرد شدن برگ های نهال و کندی رشد آنها می شود. کود آهن با تولید کلروفیل و سبزینگی در برگ نهال ها و سبز شدن آنها باعث بهبود رشد می شود. بهترین زمان برای استفاده از کودهای آهن، اواسط بهار تا اوایل تابستان است.

بهترین کود برای افزایش رشد نهال های تازه کاشته شده چیست؟

بهترین کود برای نهال، کود سه گانه(NPK) است.عنصر نیتروژن به فتوسنتز در نهال و رشد رویشی آن کمک می کند، فسفر به ریشه زایی و پتاسیم به تنظیم متابولیسم و لقاح نهال کمک می کند.

چه زمانی باید از کود (NPK) در نهال استفاده کنیم؟

کود متعادل کننده ی کامل پودری (NPK 20 20 20 ) یا همان سه بیست باید با نظر کارشناس حرفه ای، همراه با آبیاری نهال از آغاز فصل رشد به گیاه داده شود.

کود شیمیایی برای نهال بهتر است یا کود آلی؟

انتخاب کودهای شیمیایی یا کود ارگانیک کاملاً به خواسته کشاورز بستگی دارد. درک تفاوت بین آنها ممکن است به شما در انتخاب یکی از آنها کمک کند. به طور کلی کودهای شیمیایی یا مصنوعی بسیار فعال هستند و غلظت بالایی در خاک دارند که خطر استفاده از آنها را افزایش می دهد زیرا در صورت استفاده بی رویه می توانند به نهال های تازه کاشته شده آسیب بزنند.

کودهای آلی یا کودهای ارگانیک معمولاً بی ضرر هستند، اما تنها نکته مهم در مورد استفاده از آنها بر روی نهال های تازه کاشته شده این است که باید تحت شرایط مناسب درمان شوند تا از ایجاد قارچ در ریشه گیاهان جلوگیری شود.

بهترین زمان برای کوددهی نهال های تازه کاشته شده:

باغبانان به طور کلی در مورد استفاده از کود برای نهال به دو دسته تقسیم می شوند.

  1. اولین کود دهی در بهار و همزمان با بیدار شدن نهال از خواب زمستانی انجام می شود.آنها معتقدند که بهترین زمان برای کوددهی بهار یا تیر است. چون گیاه بیدار است به راحتی می تواند مواد لازم را از طریق ریشه جذب کرده و در اختیار سایر اندام ها قرار دهد.
  2. گروه دوم در اواسط پاییز کود می دهند و معتقدند که کوددهی در این زمان باعث مقاومت بیشتر نهال ها در برابر سرما و آفات می شود و رسیدن فصل گرم باعث می شود نهال ها رشد رویشی و زایشی بهتری داشته باشند.

معایب استفاده نادرست از کود برای نهال های تازه کاشته شده:

همانطور که قبلا ذکر شد استفاده از کودهای با دوز بالا به دلیل ضعیف بودن نهال می تواند مشکل ساز باشد. معمولاً باید تعادلی از انواع کودها استفاده شود. به عنوان مثال، استفاده بیش از حد از کود نیتروژن فرصت ریشه دهی را از نهال ها سلب می کند و تمام انرژی آنها صرف تولید برگ می شود.

نتیجه گیری در مورد بهترین کود برای نهال تازه کاشته شده:

در واقع نهال گردو چندلر تازه کاشته شده مانند نوزادی است که به توجه و مراقبت بیشتری نیازمند است. کودها یکی از عوامل رشد سریع ریشه ها در نهال های جوان هستند،که می توانند خاک را تقویت نموده و به عنوان غذای کمکی نهال به رشد بهتر و باروری آن کمک کنند.

برخی کشاورزان معتقدند که نباید در سال اول کاشت نهال به آن کود داد؛ چرا که نهال جوان است و به خاطر ضعیف بودن ریشه‌هایش با کوددهی از بین می‌رود. برخی دیگر از کشاورزان نیز معتقدند که کوددهی به نهال تازه کاشته شده می‌تواند بستر مناسب را برای رشد هرچه بهتر آن فراهم کند و نهال‌های جوان از همان ابتدا قوی پرورش یابند.

جمع بندی

از آنجایی که نهال تازه کاشته شده ظریف و حساس است، به مراقبت بیشتری نیاز دارد. در این مرحله کوددهی به نهال با هدف مقاوم‌سازی ریشه انجام می‌گیرد. با این حال در استفاده از مقدار مناسب کود بایستی دقت لازم را به خرج داد تا گیاه در اثر زیاده‌روی در مصرف کود دچار آسیب نشود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوع و مقدار کود مناسب برای نهال تازه کاشته شده می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان که به صورت حضوری و تلفنی ارائه می‌شود، بهره‌مند شوید.

دکمه بازگشت به بالا