اقتصادیفعالان کسب و کار

آب بندی شیشه اتومبیل

آببندی شیشه اتومبیل + لزوم تعمیر آینه اتومات تاشو

آببندی شیشه اتومبیل از جمله اعمالی است که به منظور جلوگیری از نفوذ آب و یا گرد و خاک به داخل ماشین صورت می‌گیرد. اما چه موقع متوجه شویم که شیشه ها به آب بندی احتیاج دارند؟ در زمان سرد سال هنگام بارش باران، متوجه ورود آب و چکیدن آن به داخل ماشین خود شوید. و یا اینکه در جایی هستید که پر از گردوغبار است، در صورت بسته بودن شیشه ها، شاهد ورود این گرد و غبار به ماشین خود باشید.

این دو وضعیت بیانگر آن است که شیشه های اتومبیلتان به مشکل خورده‌اند و باید به فکر چاره‌ای برای آن باشید. این حالت معمولا در پی ایجاد شکافت، روزنه و یا درز بر روی شیشه، اتفاق می‌افتد. حتما شما نباید قادر به دیدن این شکاف ها باشید؛ چراکه بعضی از آنها به قدری کوچک هستند که با چشم قابل شناسایی و دیدن نیستند. در ادامه بررسی این مشکل و راه های برطرف کردن آن به همراه اهمیت تعمیر آینه برقی تاشو می‌پردازیم.

انواع چسب شیشه ماشین |چسب آب بندی بدنه خودرو

آببندی کردن شیشه اتومبیل در صورت مشاهده درز

هنگامی که درز کوچکی بر روی شیشه جک خود مشاهده کردید و یا اینکه گرد و غبار و یا قطرات باران، حتی در صورت بسته بودن شیشه، به داخل ماشین نفوذ کردند، شیشه ها به آببندی نیاز دارند. معمولا مشکل ایجاد درز کوچک برای شیشه جلو پراید رخ می‌دهد. برای رفع این منظور بهتر است قسمت شکاف ایجاد شده را با چسب مخصوص آن را پر کنید.

این چسب های برطرف کننده درز که به چسب های پلی اورتان یا چسب سیلیکونی شناخته می‌شوند باعث جلوگیری از ورود عوامل خارجی مانند گرد و غبار و یا آب به داخل ماشین می‌گردند. برای این منظور چسب را برروی درز گذاشته و اجازه دهید تا خشک شود. دقت داشته باشید که این روش آب بندی تنها در صورت مشخص بودن روزنه شیشه خودرو کاربرد دارد.

غیرقابل مشاهده بودن درز و تعویض شیشه

اما در صورتی که درز و یا شکاف ایجاد شده قابل مشاهده با چشم نبود و نتوانستید آنرا پیدا کنید، برای آببندی باید شیشه اتومبیل به طور کامل عوض شود. برای این منظور حتما به یک نصاب کاربلد و ماهر مراجعه کنید. زیرا در مورد خودروهای خارجی مانند هیوندا، کیا، زانیتا و … با توجه به آنکه شیشه های آنها از تکنولوژی خاصی پیروی می‌کنند و نسبت به سایر شیشه ها پیچیده‌تر و تخصصی‌تر هستند، برای نصب و تعویض باید به یک نساب حرفه‌ای مراجعه نمود. در غیر این صورت به دلیل کاربلد نبودن مجری، هم به ماشین و هم به شیشه خسارت وارد شده و متحمل هزینه های گزافی می‌گردید.

نصاب ابتدا شیشه ماشین را از بدنه آن جدا نموده و قسمت زیر کار شیشه به صورت دستی تمیز و صاف می‌کند. چسب‌های از قبل خشک شده را از روی ماشین جدا کرده و با پرایمر مشکی رنگ، اتاق ماشین را رنگ می‌نماید. پس از آنکه این رنگ برروی ماشین خشک شد، از چسب پلی اورتان یا چسب سیلیکونی برای چسباندن شیشه جدید و نو بکار میگیرد. در آخر نیز شیشه جدید را برروی اتاق ماشین نصب می‌کند.

نکات مهم جهت آببندی شیشه اتومبیل

در برخی از خودروها، فراینند آببندی شیشه اتومبیل هم با چسب محکم شده و هم در نوار قرار می‌گیرد. درواقع در این خودروها، نوار به عنوان واسطه‌ی میان چسب و شیشه قرار گرفته و با این کار درجه استحکام و آب‌بندی شیشه را بالا می‌برد. در نتیجه دیگر جایی و یا درزی برای ورود آب یا گرد و غبار به داخل ماشین نمی‌گذارد. درصورتی که نوار خراب شده باید آنرا کاملا از روی ماشین برداشت. دقت کنید که هیچ تکه‌ی اضافی از نوار برروی جای قرار گرفتن شیشه باقی نمانده باشد.

برای آب بندی ابتدا باید ببینید که کیفیت و شکل شیشه به چه صورت است. براساس شکل شیشه، اینکه گرد است و یا نوک تیز، شیشه جدید را مطابق شکل شیشه قدیمی انتخاب کنید. همچنین شیشه جدید باید از نظر شکل و اندازه، هم سطح شیشه قبلی باشد. برای اینکه از درستی انتخابتان مطمئن شوید، پیش از نصب شیشه و زدن چسب، شیشه را روی اتاق خودرو قرار داده و سپس آنرا بررسی کنید.

یکی دیگر از مراحل بسیار مهم در این فرایند، چسباندن شیشه است. چسبی که برای چسباندن شیشه به بدنه خودرو بکار گرفته می‌شود باید در برابر گرما، سرما و ضربه هایی که هنگام رانندگی ممکن است به شیشه وارد شود، مقاوم باشد. یک نصاب حرفه‌ای و باتجربه، زمانی که سطح تماس شیشه با بدنه پهن‌تر باشد، از مقدار چسب بیشتری استفاده می‌کند.

چسب باید به طور کاملا یکنواخت دور شیشه را احاطه کند. نوع چسب زدن برای آببندی شیشه اتومبیل، ماشینی به ماشین دیگر متفاوت است. تشخیص چگونه چسب زدن وابسته به مهارت نصاب است. در صورتی که شیشه اتومبیل شکسته باشد، بهتر است ابتدا تمام تمرکزتان را روی چگونگی خارج کردن آن بگذارید. همچنین اگر چسب روی بدنه باقی ماند، باید چسب را کاملا تمیز کنید.

اگر بخواهم به صورت کلی در باره شیشه اتومبیل چیزی بگویم باید اول به این نکته اساره کنم که اب بندی یعنی جلوگیری از نفوذ آب به داخل ماشین و این نفوذ و نشتی آب میتواند از قسمت های مختلفی صورت گیرد که یکی از این قسمت ها بحث شیشه اتومبیل است و البته قسمت های دیگر ماشین هم امکان نفوذ آب هست مانند سانروف و… آب بندی شیشه اتومبیل  در بعضی از مواقع به صورت جزیی می باشد که میتوان با پیدا کردن روزنه ای که از آن آب وارد اتاق میشود وسپس با پر کردن چسب مخصوص آب بندی که همان چسب پلی اورتان  یا چسب سیلیکون می باشد آن قسمت را آب بندی نمود.

ولی بعضی از مواقع درصورتی که روزنه نفوذ آب پیدانشود باید شیشه خودرو را به صورت کامل از روی اتاق اتومبیل جدا نموده و قسمت زیر کار شیشه را کاملا تمیز و صاف نموده و تمام چسب قبلی را از روی اتاق جدا شود وپس از آن روی اتاق پرایمر مشکی رنگ خورده وپس از خشک شدن پرایمر چسب پلی اورتان رابه مقدار نیاز برروی اتاق تزریق می شود پس از آن شیشه بر روی اتاق نصب می شود.

آب بندی شیشه های اتومبیل های قدیمی

ولی در بعضی از خودروهای قدیمی که سال تولید و طراحی آنها قبل از سال 1990 میلادی می باشد فرق می کند برای آب بندی شیشه های خودروهای قدیم باید نوار لاستیکی دور شیشه را تعویض نمود.

دلیل خرابی این نوارهای لاستیکی عمدتا گرمای و سرمای هوا باعث می شود به مرور زمان این نوارها ی لاستیکی  خشک شود و انعطاف خود را از دست بدهد وترک ترک شود و دیگر آن چسبندگی را که در اوایل داشته از دست می دهد و این موضوع باعث نفوذ آب به داخل کابین اتومبیل می شود و برای آب بندی این مدل ماشین ها باید نوار لاستیکی نو تهیه و تعویض گردد.

حال شاید سوال برایتان باشد که این نشتی و نفوذ آب چه مشکلی را میتواند برای شما به وجود آورد ؟

در جواب باید به صورت ساده و کلی به چند مورد اشاره کنم در ساده ترین و حالت هیچ کس دوست ندارد وقتی وارد ماشین میشود و روی صندلی می نشیند متوجه شودتمام شلوار او از پشت خیس شده و یا اینکه وقتی استارت میزند سیم کشی داخلی ماشین شما اتصالی کند و …

همه این موارد و دهها مورد دیگر از مضرات نشتی آب به داخل ماشین است که باعث میشوذ آب بندی شیشه اتومبیل یک امر ضروری باشد .درواقع توجه به نکات ریز برای حفظ و بسیار ضروری است شاید خیلی ها به نشتی آب و آب بندی اتومبیل اهمیت ندهند و تا زمانی که یک اتفاق پرهزینه برای خودروشان نیفتد این مهم را در نظر نخواهند گرفت.

اما همانطور که در بالا گفته شد یکی از موارد مهم در اب بندی شیشه اتومبیل آب بندی شیشه جلوی خودرو است جایی که در معرض مستقیم باران – باد و گرد و خاک است و اگر آب بندی درست انجام نشود مطمنا مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

دکمه بازگشت به بالا