اقتصادیفعالان کسب و کار

ویژگی‌های گردوی پکان آمریکایی + روش کاشت گردو پکان

نهال گردو پکان آمریکایی پیوندی

اطلاع از نحوه ی پرورش نهال گردو پکان امریکایی؛ قطعا به سودآوری اقتصادی باغداران کمک خواهد کرد زیرا یکی از ارقام بسیار با کیفیت گردو می باشد که مغزی بسیار چرب و خوش طعم دارد. نهال گردو پکان؛ یکی از ارقام با کیفیت است که خاستگاه اصلی آن کشور آمریکا می باشد و ما امروزه شاهد آن هستیم که کشت آن در بیشتر مناطق دنیا صورت گرفته و بسیار مورد توجه هم قرار گرفته است. گردو پکان؛ یکی از بهترین گونه نهال های گردوی امریکایی می باشد.

عکس درخت گردو آمریکایی |عکس درخت گردو پکان

اصالت و آب و هوای مورد نیاز پرورش نهال گردو آمریکایی (پکان):

کشور آمریکا یکی از بزرگترین تولید کننده های نهال گردو پکان؛ می باشد به طوری که تولید، عرضه و خرید نهال این محصول را در انحصار خود قرار داده است که نام دیگر این گردو هم، گردوی آمریکایی می باشد. نهال گردو آمریکایی یا گردوی پکان، نژادی است که نیاز سرمائی آن پایین می باشد و در مناطق آب و هوای گرمی دارند یا به اصطلاح گرمسیر هستند، رشد بسیار خوبی خواهد داشت و محصولی مناسب و با کیفیت بالایی تولید خواهد کرد.

علت محبوبیت نهال نهال گردو پکان، به این دلیل است که در مناطق گرمسیر معمولا مغز گردو ها پوک می شود و برگ و محصول درخت می سوزد، اما در این نژاد گیاه، کاملا نتیجه مطلوب است.  درخت گردو پکان، از چند جهت دیگر نیز محبوبیت های ویژه ای دارد که از جمله آنها می توان به مرغوبیت چوب این درخت گردو و روغن مغز گردو پکان؛ نام برد.

توصیه می شود قبل از پرورش گردوهای پکان، حتما میزان سرمای زمستان و بهار منطقه خود را در نظر داشته باشید و در نهایت اگر در مناطق سردسیر بودید، نهالی مانند: نهال گردو خوشه ای و نهال گردو اسرائیلی را انتخاب کنید که علاوه بر داشتن عملکردی مطلوب با شرایط اقلیمی منطقه نیز سازگار باشد.

شهرهای مناسب پرورش گردوی پکان:

این نهال در ایران مناسب مناطق گرمسیر چون  اهواز، دزفول، کیش، قشم ، آبادان و یا در آن طرف استان های گیلان، ماذندران، رشت و… است. همانطور که اشاره شد این میزان گرما نیاز اساسی نهال گردو پکان، است که موجب پر و چرب شدن مغز آن می شود اما اگر در مناطق سردسیر هستید نگران نباشید زیرا ارقام نهالی همانند: نهال گردو چندلر، نهال گردو فرنور، نهال گردو ژنوتیپ و.. دیگر ارقام مناسب کاشت در مناطق معتدل تا سردسیر می باشند.

ویژگی های ظاهری درخت گردو پکان و محصولات:

  • نهال گردو پکان؛ در دسته درختان بلند قد قرار دارد و ارتفاع آن در سنین بلوغ تا 15 متر نیز میرسد.
  • این درخت دارای شاخ و برگ متراکم و به هم پیوسته می باشد.
  • وزن محصول این درخت گردو حدود 16 گرم است که بیشتر از 90 درصد آن وزن مغز گردو را تشکیل داده است.
  • رنگ مغز گردو پکان؛ قهوه ای تیره است و ضخامت پوسته چوبی آن کم می باشد و به راحتی قابل جدا شدن است.

شروع باردهی نهال گردو پکان در چند سالگی و مقدار باردهی هر درخت گردو آمریکایی:

اولین باردهی درختان گردو پکان؛ معمولا برای تمامی کشاورزان سوال مهمی می باشد که در مورد این نژاد آمریکایی می بایست بدانید در دومین سال پس از کاشت، باردهی خود را آغاز می کند و نهمین سال به باردهی بسیار مطلوب و اقتصادی می رسد که در تمامی این سال ها با رعایت نکات مهم مانند، هرس، کودهی، ابیاری منظم، خاک مطلوب و … می توانید باردهی درخت را افزایش دهید.

حداکثر عملکرد درخت در هکتار حدود 5 تن است. بیشتر منابع معتبر میزان باردهی درخت گردو پکان؛ را برای هر درخت 40 کیلو عنوان گرده اند که این رقم را ضرب در قیمت هر کیلو گردوهای پکان، کنیم متوجه خواهیم شد که سود فراوانی انتظار ما را می کشد و بهتر است در مورد خرید این گونه از نهال شک نکنیم.

مشخصات نهال گردو پکان آمریکایی

درخت گردوی پیوندی پکان، از قدرتمندترین انواع درخت گردو است. به صورتی که در آمریکا هم این درخت را دارای تفاوت‌های اساسی نسبت به دیگر درختان گردو می‌دانند. اگر بخواهیم از ظاهر نهال گردو پکان آمریکایی حرف بزنیم، باید بیان کنیم که این درخت قادر است به ارتفاعی در حدود ۲۰ تا ۴۰ متر برسد و در موارد معدودی دیده شده که ارتفاع آن به ۴۴ متر نیز رسیده است؛ رشد عرضی این رقم هم، بین ۱۲ تا ۲۳ متر است. درخت گردو پکان گرمسیری، از معدود درختان گردو با رشدی تا این اندازه است.

مشخصه اصلی درخت گردو پکان گرمسیری، در تنومندی و ارتفاع این رقم است؛ جنس چوب رقم پکان، از بهترین انواع چوب در حوزه‌ی ساخت انواع وسایل در حیطه‌ی نجاری به حساب می‌آید و البته از گران‌بهاترین چوب ها است.

فاصله کاشت گردو پکان آمریکایی

در دوران بلوغ درخت گردو پکان آمریکایی، این درخت بسیار پهن است و به علت وسعت افقی، حداقل فاصله کاشت نهال گردو پکان آمریکایی نباید از ۶ تا ۸ متر کمتر باشد. همانگونه که اشاره شد در هر لاین ۱۰ تا ۱۲ اصله از این رقم و حداقل ۲ اصله یا بیشتر، از ارقام دیگر گردو به عنوان گرده افشان، باید کاشته شوند.

توجه داشته باشید که درخت گردو پکان گرمسیری، نیازمند هرس شاخه‌ها می‌باشد و این عمل باید در فصل زمستان انجام گیرد؛ اگر انجام نشود، تعادل و برابری فواصل درختان، با توجه به رشد عرضی درخت، بسیار پایین می‌آید. فاصله استاندارد کاشت گردو پکان در اراضی شیب دار 5*5 و به صورت مربعی است و این فاصله در اراضی مسطح 7*7 می‌باشد.

خاستگاه نهال گردو پکان آمریکایی

گردو پکان آمریکایی، همانگونه که از نامش پیداست، ریشه در کشور آمریکا دارد. این نهال یکی از ارقام پرطرفدار گردو در ایران است؛ اصالتا بومیِ نواحی آمریکای شمالی و جنوبی است و به دلیل توان و مقاومت بالا در برابر گرما، در کشور ما که آب و هوایی خشک و نیمه بیابانی هم دارد، از جمله ارقامی است که طرفداران زیادی دارد.

درصد چربی گردو پکان آمریکایی

از مشخصات گردوی پکان، درصد چربی آن می‌باشد؛ گفته می‌شود که میزان چربی برخی از ارقام این گردو، تا حدود 75 درصد نیز میرسد!

شکل گردو پکان آمریکایی

از منحصر بفردترین مشخصات گردو پکان، شکل ظاهری جالب آن است؛ میوه‌ی این نهال آمریکایی بیضی شکل و تا حدودی کشیده است.

ضخامت پوست چربی کردو پکان آمریکایی

با توجه به ظاهر خاص گردوی پکان، پوست چوبی این گردو نیز ضخامت کمی دارد و این موضوع کار را برای بدست آوردن مغز گردو در سریع‌ترین زمان، آسان می‌کند.

حداکثر ارتفاع درخت گردو پکان

نهال گردو پکان از ارقامی است که برای باردهی زمان زیادی نیاز دارد و در ۱۰ سالگی به ارتفاع حدود ۵ متر می‌رسد. اما بادی بدانید که پس از دوران بلوغ خود، یکی از بهترین گردوهای مناطق گرمسیری است. ارتفاع درخت گردو پکان آمریکایی از حدود ۳ سالگی، ارتفاع تقریبی ۲ متری خواهد داشت، شروع به باردهی گردو می‌کند؛ جالب است بدانید که ارتفاع درخت آن در بلوغ، به ۲۰ تا ۴۰ متر نیز می‌رسد.

تحمل خشکی درخت گردو پکان آمریکایی

نهال گردوی پکان، یک نهال گرمسیری است و شرایط گرم و خشک را تا جایی تحمل می‌کند. این موضوع باعث شده که فروش نهال گردوی پکان در مناطق گرمسیری رونق داشته باشد.

نیاز سرمایی نهال گردو پکان آمریکایی

نیاز سرمایی نهال گردو پکان آمریکایی پایین است؛ همانطور که گفتیم این نهال در مناطق گرم به خوبی رشد می‌کند. در بحث نهال پیوندی گردو پکان نیز این موضوع صادق است.

سهولت جدا شدن مغز از پوست چوبی

انواع گردو پکان به دلیل داشتن پوست چوبی نازک، دارای سهولت در جدا سازی مغز گردو از پوست چوبی هستند.

دکمه بازگشت به بالا