اقتصادیفعالان کسب و کار

بررسی مشخصات فلوکون آنتی اسکالانت 260 گالن 20 کیلویی اصل

آنتی اسکالانت فلوکون 260 محلول آبی پلی کربوکسیلیک اسید است. این محصول برای کنترل رسوب نمک های معدنی و گرفتگی سطح غشاء ممبران RO در دستگاه های تصفیه آب صنعتی کاربرد دارد. در واقع آنتی اسکالانت فلوکون 260 دارای ترکیبات موثری است که با روش اسمز معکوس (RO) از تشکیل رسوب در فرآیند تصفیه آب و همچنین مسدود شدن منافذ پلی آمید غشاهای RO جلوگیری می کند.

بنابراین تا کنون مشاهده می شود که استفاده از آنتی اسکالانت فلوکون 260 باعث افزایش طول عمر ممبران اسمز معکوس در دستگاه های تصفیه آب می شود. به عبارتی آنتی اسکالانت برای هر سیستم تصفیه آب صنعتی، برای جلوگیری از تشکیل رسوب و گرفتگی غشاها، یک ضرورت است که باید از همان ابتدای کار دستگاه استفاده شود.

برای آشنایی بیشتر با مشخصات و قیمت آنتی اسکالانت فلوکون 260 به ادامه مطلب مراجعه کنید. در نظر داشته باشید با توجه به تقلبی بودن نمونه های ضد اسکالانت فلوکون 260 در بازار ایران، برای خرید آنتی اسکالانت فلوکون 260 حتما به فروشگاه ها و سایت های معتبر مراجعه کنید.

لزوم استفاده از آنتی اسکالانت ها در سیستم های اسمز معکوس

در سیستم های تصفیه اسمز معکوس (RO) به مرور زمان به دلیل وجود نمک های محلول در آب که وارد سیستم می شوند، منافذ سطح غشای غشایی مسدود می شوند. در این موارد می توان از آنتی اسکالانت فلوکون که نمونه خوبی از ترکیبات ضد رسوب موثر است برای ته نشینی استفاده کرد. برای این منظور دوز مناسبی از این محصول ضد رسوب به آب ورودی به سیستم اسمز معکوس تزریق می شود.

دوز تزریق آنتی اسکالانت با توجه به تجزیه و تحلیل آب خام خام، سرعت جریان، دما و pH آب متفاوت است. دوز تزریقی مناسب آنتی اسکالانت را می توان از طریق نرم افزار CoRoLa-T بدست آورد.

البته خاصیت ضد اسکالانت فلوکون 260 به این محدود نمی شود، بلکه این محصول یک ضد اسکالانت چند منظوره است. بنابراین می تواند طیف وسیعی از آب خوراک از جمله آب شور و آب دریا را پوشش دهد. در صورت افزودن دوز مناسب این محصول به آب می توان از تشکیل رسوبات کربنات کلسیم و رسوبات سولفاتی مانند کلسیم، استرانسیوم و باریم جلوگیری کرد. حداکثر میزان دوز آنتی اسکالانت فلوکون 260 در آب خوراک 5 میلی گرم در لیتر است.

لازم به ذکر است که این محصول خاصیت اسیدی دارد، بنابراین با تزریق آن به آب، PH آب کاهش می یابد.

همانطور که می دانیم واحد اسمز معکوس (RO) مهمترین مرحله در دستگاه های تصفیه آب صنعتی می باشد. بنابراین حفاظت از غشاهای اسمز معکوس و افزایش طول عمر آن از نظر کیفیت و دبی پساب و همچنین کنترل TDS (کل مواد جامد محلول) آب بسیار حائز اهمیت است. در نتیجه لازم است برای این منظور از ضد رسوبات ممبران با کیفیت موجود در بازار استفاده شود تا آسیب های جبران ناپذیری به ممبران وارد نشود. استفاده از یک آنتی اسکالانت ضعیف می تواند مشکلاتی ایجاد کند، از جمله:

  • تعداد دفعات شستشوی ممبران را افزایش دهید
  • کاهش عمر ممبران
  • نیاز به تعویض زود هنگام ممبران
  • کاهش ظرفیت تولید در دستگاه های تصفیه آب صنعتی.

ویژگی ها و مزایای آنتی اسکالانت فلوکون 260

متاسفانه به دلیل استفاده گسترده از آنتی اسکالانت فلوکون ۲۶۰ در صنعت تصفیه آب، نمونه های تقلبی زیادی از این آنتی اسکالانت در بازار ایران موجود است. سایت دستگاه تصفیه آب صنعتی آبین به عنوان یکی از فروشندگان اصلی ضد اسکالانت فلوکون 260 این ضد اسکالانت را با ضمانت اصالت کالا در اختیار شما خریداران گرامی قرار می دهد.

از ویژگی های منحصر به فرد آنتی اسکالانت فلوکون 260 آبین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای طیف وسیعی از آب ها قابل استفاده است
  • تولید آب تصفیه شده با حجم بالا با تزریق بسیار کم ممبران فلوکون 260
  • هزینه های عملیاتی و ساخت کمتر غشاهای Flucon 260 در مقایسه با اسمز معکوس (RO)
  • افزایش عمر ممبران و جلوگیری از تعویض سریع
  • قابلیت جلوگیری از تشکیل هسته های کریستالی اولیه بر روی سطح غشاهای اسمز معکوس (RO)
  • کنترل آهن محلول و نامحلول و همچنین ذرات معلق
  • در برابر رسوب سیلیس موثر است
  • دارای مجوز سازگاری از سازندگان ممبران
  • دارای استاندارد NSF 60 جهت استفاده در سیستم های اسمز معکوس تولید آب آشامیدنی
  • اصالت و کیفیت بالای محصول.

نحوه عملکرد آنتی اسکالانت فلوکون 260

آنتی اسکالانت فلوکون 260 به آلاینده های موجود در آب متصل می شود، این ماده شیمیایی ضد رسوب از چسبیدن رسوب به سطح غشاها جلوگیری می کند. آنتی اسکالانت اجازه می دهد تا آلاینده های موجود در آب از غشاها عبور کنند و این آلودگی ها همراه با پساب از سیستم حذف می شوند. به همین دلیل از ابتدای شروع به کار دستگاه تصفیه آب صنعتی باید از آنتی اسکالانت با دز مشخصی که در طرح مشخص شده استفاده شود.

از توضیحات ارائه شده در بالا مشخص می شود که در صورت عدم استفاده از آنتی اسکالانت در مدت زمان کوتاهی آسیب جدی به غشاهای اسمز معکوس وارد می شود و همچنین سختی آب (TDS) تولید آن افزایش می یابد. بنابراین با استفاده از آنتی اسکالانت فلوکون 260 در دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس می توان طول عمر ممبران و میزان آب تولیدی را افزایش داد.

آنتی اسکالانت فلوکون 260 یک ماده اسیدی با ویژگی های زیر است.

ظاهر مایع زرد کمرنگ
نام شیمیایی ترکیبی از اسیدهای آلی
مورد استفاده رسوب زدایی
بو بوی کم اسیدی
PH  حداکثر ۲
محتوای جامد ۳۳ تا ۳۷ درصد w/w
وزن مخصوص (نسبت چگالی ماده به چگالی یک شاخص استاندارد) در 20 درجه سانتیگراد 1.150 تا 1.165
محدوده نقطه جوش 100 تا 102 درجه سانتی گراد
محدوده نقطه انجماد از صفر تا 10 درجه سانتی گراد
انحلال پذیری قابل حل شدن در آب

شرایط پایداری و واکنش آنتی اسکالانت فلوکون 260 نیز شامل موارد زیر است:

  • در شرایط دمایی استاندارد پایدار است.
  • واکنش با قلیایی و تولید گرما: از گرمای بیش از حد برای مدت طولانی خودداری کنید.
  • از واکنش با مواد قلیایی قوی خودداری کنید

مشتقات خطرناک حاصل از تجزیه: در تماس با آتش، گازهای سمی و بخارات سمی مانند مونوکسید کربن (CO)، دی اکسید کربن (CO2)، اکسیدهای نیتروژن و گوگرد تولید می کند.

تجزیه و تحلیل ترموگرافی و پایش کالریمتری نشان می دهد که آنتی اسکالانت فلوکون 260 می تواند تا دمای 200 درجه سانتیگراد را تحمل کند.

کاربردهای ضد اسکالانت فلوکون 260

آنتی اسکالانت فلوکون 260 را می توان در کاربردهای مختلفی برای جلوگیری از تشکیل رسوب استفاده کرد، از جمله موارد زیر:

  • تصفیه آب برج های خنک کننده
  • دیگ های بخار
  • صنعت آب، فاضلاب و نمک زدایی

نکات ایمنی در استفاده از آنتی اسکالانت فلوکون 260

برای استفاده از آنتی اسکالانت ها، باید نکات ایمنی توصیه شده توسط سازنده آنها را رعایت کنید، از جمله شرایط نگهداری و حفاظت شخصی برای جلوگیری از آسیب های شخصی.

شرایط نگهداری آنتی اسکالانت فلوکون 260 شامل موارد زیر است:

  • از تماس با پوست و چشمها جلوگیری کنید.
  • از ظرف ساخته شده از فولاد کربن برای نگهداری ضد رسوب استفاده نکنید. همچنین از عوامل کاهنده قلیایی دوری کنید.
  • درب ظرف باید محکم بسته شود.
  • دور از غذا و سایر مواد حساس نگهداری شود.
  • در مکانی دور از نور نگهداری شود.
  • نگهداری در محیط های متوسط ​​و خشک با تهویه مناسب.
  • ظرف مناسب برای نگهداری: مقاوم در برابر عوامل خورنده

نکات زیر برای محافظت شخصی در هنگام برخورد یا استفاده از مواد ضد اسکال ضروری است:

1- محافظ دست: انتخاب دستکش مناسب که بستگی به شرایط کار و جنس دستکش دارد.

2- محافظ چشم: از عینک و در صورت لزوم از محافظ صورت استفاده کنید

3- محافظت از پوست: پوشیدن لباس محافظ

در صورت تماس با آنتی اسکالانت ها، موارد زیر می توانند اثرات آسیب را تا حد زیادی کاهش دهند:

  • استنشاق: انتقال سریع فرد به هوای تازه. در صورت نیاز از تنفس مصنوعی و اکسیژن استفاده کنید. ارائه مراقبت های پزشکی
  • تماس با پوست: پوست را به مدت 15 دقیقه با آب بشویید. تعویض لباس های آلوده، ارائه مراقبت های پزشکی

تماس چشمی: چشم ها را به سرعت با آب حداقل به مدت 15 دقیقه بشویید. ارائه مراقبت های پزشکی

  • پس از بلع: تحت هیچ شرایطی باعث استفراغ نشوید. اگر هوشیار است به او آب یا آب میوه بدهید و مراقبت های پزشکی را ارائه دهید.

به عنوان آخرین مورد ایمنی در استفاده از ضد اسکالانت فلوکون 260، شرایط دفع این ماده شیمیایی توسط سازنده ضد اسکالانت به شرح زیر است:

  • نکات ایمنی برای دست زدن به محصول باید در هنگام کار با زباله رعایت شود.
  • در ورمیکولیت یا ماسه خشک جذب شده و وارد محل جمع آوری زباله های خطرناک می شود.

مواد خطرناک فلوکون آنتی اسکالانت 260

سیستم شناسایی خطرناک یک سیستم رتبه بندی عددی است که از برچسب های رنگی برای نشان دادن سطح مواد خطرناک یک محصول استفاده می کند.

این سیستم از چهار رنگ استفاده می کند. آبی نشان دهنده سطحی از خطر سلامتی است. رنگ قرمز برای نشان دادن درجه اشتعال محصول، نارنجی برای نشان دادن سطح خطر فیزیکی و رنگ سفید برای نشان دادن سطح محافظت شخصی از محصول استفاده می شود.

به عنوان مثال در شکل بالا که مربوط به محصول آنتی اسکالانت (ضد رسوب غشایی) فلوکون 260 می باشد از رنگ های زیر استفاده شده است:

  • رنگ آبی با شماره 2: نشان دهنده آسیب موقت یا جزئی سلامتی این محصول است.
  • قرمز با عدد 0: نشان دهنده این است که این محصول قابل اشتعال نیست.
  • زرد با عدد 0: نشان دهنده پایداری این محصول حتی در شرایط آتش سوزی است. با آب واکنش نشان نمی دهد؛ تجزیه و ترکیب نمی شود؛ با خود واکنش نشان نمی دهد و غیر انفجاری است.
  • رنگ سفید با حرف D: نشان دهنده تجهیزات مورد نیاز شامل: محافظ صورت، دستکش و پیش بند محافظ هنگام استفاده از ضد اسکالانت فلوکون 260 می باشد.

آیا فلوکون 260 بشکه 25 کیلوگرمی ضد اسکالانت بهترین انتخاب است؟

آنتی اسکالانت فلوکون 260 ساخت شرکت BWA یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین انواع ضد اسکالانت است که در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس صنعتی (RO) استفاده می شود. این محصول برای کنترل رسوب نمک های معدنی و گرفتگی سطح غشاء ممبران RO در دستگاه های تصفیه آب صنعتی کاربرد دارد.

آنتی اسکالانت فلوکون 260 با ترکیبات موثر خود از ایجاد رسوب و گرفتگی منافذ پلی آمیدی غشاهای RO جلوگیری می کند. با توجه به اینکه ممبران RO مهمترین مرحله فیلتراسیون در دستگاه های تصفیه آب صنعتی می باشد، لذا افزایش طول عمر آن بسیار حائز اهمیت است.

آنتی اسکالانت فلوکون 260 با اکثر ممبران های معتبر موجود در بازار سازگار بوده و دارای مجوزهای لازم جهت استفاده در سیستم های RO جهت تامین آب آشامیدنی می باشد.

خرید آنتی اسکالانت با بهترین قیمت

آنتی اسکالانت یکی از مواد شیمیایی رسوب زدایی در صنعت تصفیه آب و فاضلاب است. آنتی اسکالانت در مرحله پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی نقش بسیار مهمی دارد. رایج ترین کاربرد آنتی اسکالانت ها در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس، جلوگیری از پوسته پوسته شدن غشای سیستم RO است.

آنتی اسکالانت و جلوگیری از تجمع

فرآیند پوسته پوسته شدن به معنای رسوب ذرات بر روی غشاهای غشایی است. بدون برخی عملیات کنترل رسوب، غشاهای اسمز معکوس (RO) و مسیرهای جریان به دلیل رسوب کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم، سیلیس، فلوراید کلسیم و سولفات استرانسیوم در عناصر غشا تجمع می یابند. بیشتر آب های طبیعی دارای سطوح نسبتاً بالایی از یون های کلسیم، سولفات و بی کربنات هستند.

در فرآیند نمک زدایی غشایی در نسبت بازیافت بالا، حلالیت گچ و کلسیت از سطح اشباع فراتر رفته و باعث تبلور در سطوح غشا می شود. انباشت رسوب باعث کاهش راندمان فرآیند و افزایش هزینه های عملیاتی می شود. پس از یک دوره القایی، جریان آب به سرعت کاهش می یابد. طول این دوره با نوع رسوب و میزان نمک فوق نامحلول متفاوت است.

دوره القای کربنات کلسیم بسیار کوتاهتر از رسوبات سولفاتی مانند سولفات کلسیم است. از نظر اقتصادی بهتر است از تشکیل رسوب جلوگیری شود. رسوب اغلب به فیلترهای غشایی سیستم RO متصل می شود و تمیز کردن را دشوار و وقت گیر می کند. همچنین این خطر وجود دارد که پوسته پوسته شدن به سطح غشاء آسیب برساند. برای تجزیه سولفات، کربنات کلسیم و سایر رسوبات معدنی، باید قبل از رسیدن به غشاهای RO، تزریق آنتی اسکالانت انجام شود.

ماده شیمیایی ضد اسکالانت برای پردازش آب ورودی با کیفیت پایین با سرعت بازیابی بسیار بالا استفاده می شود. اگر به درستی استفاده شود، آنتی اسکالانت ها در برخی موارد می توانند زمان تمیز کردن غشا را از چند هفته تا یک سال افزایش دهند. بدون آنتی اسکالانت‌ها، سیستم‌های غشایی ro در صنعت تصفیه آب چندان موفق نیستند. در طی فرآیند تصفیه اسمز معکوس (RO)، آنتی اسکالانت از طریق یک بسته تزریق شیمیایی (آنتی اسکالانت) قبل از ورود آب به غشای اسمز معکوس تزریق می شود.

نمک ها و توده های موجود در آب به مرور زمان می توانند باعث ایجاد رسوب در فیلترهای غشای آب شیرین کن شوند. بنابراین استفاده صحیح از ماده شیمیایی آنتی اسکالانت در افزایش طول عمر ممبران، پاکسازی ممبران دستگاه اسمز معکوس از رسوبات و کاهش هزینه های تعویض ممبران و شستشوی ممبران می باشد.

چرا باید از آنتی اسکالانت استفاده کنیم؟

همانطور که قبلا ذکر شد، آنتی اسکالانت یک ماده شیمیایی برای جلوگیری از رسوب است که عمدتا در کارخانه های آب شیرین کن اسمز معکوس استفاده می شود. بنابراین عدم استفاده از این ماده محلول مشکلات عمده ای را به همراه خواهد داشت که به برخی از این مشکلات اشاره می کنیم:

  • جریان خروجی آب را کاهش دهید
  • عدم کاهش TDS آب
  • خرابی فیلترهای ممبران و تعویض آنها
  • پارگی ممبران در تماس با رسوبات
  • تعداد دفعات شستشوی غشاها را افزایش دهید
  • هزینه های مربوط به تعویض غشا و شستشوی ممبران.

نحوه عملکرد آنتی اسکالانت

تزریق آنتی اسکالانت با ایجاد اختلال در واکنش تولید رسوب، از تشکیل رسوب در مدت عبور آب از فیلترها جلوگیری کرده و رسوب آب عبوری از فیلترهای غشایی را خارج می کند. بنابراین، مقدار مناسبی از آنتی اسکالانت (دوز خاص متناسب با پارامترهای مربوطه) باید با آب تصفیه شده رقیق شده و توسط پمپ دوز (پمپ تزریق) به سیستم تزریق شود.

عملکرد آنتی اسکالانت ها در دستگاه های نمک زدایی صنعتی به این صورت است که آلاینده های موجود در آب را به هم می پیوندند و از چسبیدن و چسبیدن رسوبات به سطح غشاها جلوگیری می کنند. این ماده آلاینده ها و نمک های آب را از غشاها عبور می دهد و این مواد را به همراه پساب از سیستم اسمز معکوس (RO) خارج می کند.

در سیستم های نمک زدایی صنعتی با روش اسمز معکوس مرحله تزریق ضد رسوب بعد از فیلترهای شنی و کربنی و قبل از فیلتر میکرونی می باشد. با اثر ضد اسکالانت در این مرحله، رسوب کمتری بر روی فیلتر میکرونی ایجاد می شود. بنابراین با قرار دادن سیستم تزریق آنتی اسکالانت در مرحله صحیح فرآیند اسمز معکوس، عمر فیلتر میکرون و ممبران افزایش یافته و از تشکیل رسوب در غشای ممبران جلوگیری می شود.

چه مقدار آنتی اسکالانت باید تزریق شود؟

میزان دوز تزریق آنتی اسکالانت به عوامل متعددی بستگی دارد که کارشناسان مربوطه با توجه به این پارامترها و نرم افزارهای خاصی مانند COROLA.T و… که توسط سازنده ارائه می شود، میزان دقیق دوز تزریق آنتی اسکالانت را تعیین می کنند.

  • تجزیه و تحلیل آب
  • جریان آب
  • دمای آب
  • PH آب
  • نرخ بازیابی سیستم
  • نوع غشاهای مورد استفاده در سیستم
  • تامین آب
  • نوع غشاء و آرایش غشا

با توجه به موارد فوق و برخی موارد دیگر، میزان تزریق آنتی اسکالانت از ppm 3 تا 6 موثر است. RO حجم آب ورودی به مدت 24 ساعت (m3) * روند مصرف توصیه شده طبق جدول 1-6 (ppm) = مقدار آنتی اسکالانت مصرفی در 24 ساعت (گرم)

یادداشت مهم :

استفاده از روش اسمز معکوس یکی از پرهزینه ترین روش های تصفیه آب است، بنابراین باید همواره در نگهداری از این دستگاه دقت کرد تا آسیبی به آن وارد نشود. از جمله روش های نگهداری از دستگاه اسمز معکوس استفاده از آنتی اسکالانت ها می باشد.

انواع آنتی اسکالانت

انواع مختلفی از آنتی اسکالانت ها وجود دارد:

آنتی اسکالانت مبتنی بر فسفونات

آنتی اسکالانت های مبتنی بر فسفونات حاوی کربوکسیلیک اسید (-COOH) و گروه های عاملی فسفات هستند. آنتی اسکالانت فسفات؛ سولفات و کربنات از بهترین ها برای جلوگیری از تشکیل رسوب هستند اما برعکس خاصیت پراکندگی کمی دارند. مولکول های پلی اکریلیک با وزن مولکولی کم (جرم مولکولی بین 5000-100) حاوی چندین گروه از عوامل کربوکسیلیک اسید هستند و معمولاً در بسیاری از بازدارنده ها استفاده می شوند.

سدیم هگزات فسفات (SHMP) ماده دیگری است که به عنوان بازدارنده انتخاب می شود، زیرا علاوه بر نقش بازدارنده رسوب، مزیت ارزانی نیز دارد. از معایب این ماده می توان به ناپایداری و انحلال سخت آن اشاره کرد. اگر هر سه روز یکبار هم زده نشود، هگزات فسفات هیدرولیز می شود و به فسفات تبدیل می شود که در pH خنثی با کلسیم ترکیب می شود و فسفات را تشکیل می دهد، که نوعی نمک است که می تواند غشاهای سیستم را مسدود کند. ارگانوفسفات ها پایدارتر از متافسفات سدیم هگزات هستند. خاصیت بازدارندگی و پخش کنندگی این ماده مشابه متافسفات هگزات سدیم است. اما بر خلاف سدیم هگزا متافسفات، پایدارتر است.

پلی اکریل های با وزن مولکولی سنگین (جرم مولکولی بین 6000 تا 25000) بهترین اثر را بر پراکندگی دارند. اما آنها به اندازه اکریلیک های سبک در جلوگیری از رسوب موثر نیستند.

مهارکننده های ترکیبی نتایج بهتری نسبت به مهارکننده های تک مولکولی نشان می دهند. اگر از یک بازدارنده تک مولکولی استفاده شود، تزریق بیش از حد این بازدارنده به احتمال زیاد باعث آزاد شدن خود بازدارنده به عنوان یک کاتیون چند ظرفیتی می شود. برخی از انواع بازدارنده های ترکیبی شامل پلی اکریل های سبک و سنگین با وزن مولکولی هستند که قدرت کافی برای مهار پراکندگی دارند.

آنتی اسکالانت بر پایه پلیمر

این نوع آنتی اسکالانت ها وزن مولکولی بالایی دارند و قابلیت رسوب زدایی انواع رسوبات از جمله رسوبات کربناته و سولفاتی را دارند. آنتی اسکال های مبتنی بر پلیمر برای جلوگیری از رسوب در آب دریا، آب شور و آب های با سختی بالا استفاده می شود. ویژگی های این نوع آنتی اسکالانت به شرح زیر می باشد

  • غلظت بالایی دارند.
  • آنها اجازه هیچ گونه رسوب کربنات و فسفات را نمی دهند.
  • این شامل طیف گسترده ای از آب ها، از جمله آب دریا و آب شور چاه ها و آب شیرین و آب سخت زیر 1000 ppm است.
  • عملکرد خوبی برای پراکندگی در برابر رسوبات کربناته و سولفات دارد.
  • خطر جلبک ها و آلاینده های بیولوژیکی را کاهش می دهد.
  • آنها به دلیل قدرت عامل کیلیت بالا عملکرد بهتری دارند.
  • نرخ خوردگی بسیار پایینی دارند (ضد خوردگی)
  • آنها غیر سمی هستند و مشکلات پوستی و تنفسی برای انسان ایجاد نمی کنند.
  • نیاز به شستشوی ممبران در مدت زمان طولانی تری را تامین کنید.

برندهای رایج آنتی اسکالانت در ایران

شرکت ناب زیست تولید کننده و وارد کننده آنتی اسکالانت بر اساس مشخصات مصرف آب و با بهترین مواد اولیه اروپایی می باشد.

آنتی اسکالانت جنسیس

آنتی اسکالانت Genesys یک محصول فسفاته غلیظ است که در برابر طیف وسیعی از رسوبات معدنی موثر است. آنتی اسکالانت این برند یک آنتی اسکالانت همه منظوره برای استفاده در سیستم های اسمز معکوس و نانوفیلتراسیون می باشد. استفاده از آنتی اسکالانت های جنسیس نیاز به شستشو یا تعویض ممبران را کاهش می دهد زیرا این نوع ضد اسکالانت تشکیل رسوبات فلزی سه ظرفیتی مانند منگنز، آهن و آلومینیوم را بر روی سطح غشا متوقف می کند.

در اینجا برخی از مزایای آنتی اسکالانت های برند جنسیس آورده شده است:

  • کنترل طیف وسیعی از ذخایر معدنی مانند کربنات و سولفات
  • جلوگیری از تشکیل رسوبات فلزی مانند آهن، منگنز و آلومینیوم
  • کنترل موثر رسوبات سیلیس
  • مناسب برای آب شور و آب دریا
  • مطابق با استانداردهای بین المللی آب
  • سازگار با انواع غشاها. افزایش عمر غشا؛ کاهش گرفتگی غشا و کاهش تعداد دفعات شستشوی غشاها
  • روی LSI بالای 2.6+ موثر است

دوز تزریق پایین در مقایسه با سایر آنتی اسکالانت ها

  • آنتی اسکالانت Genesys از غشاهای RO همراه با پساب تخلیه می شود.

در آبهایی که غلظت فلزاتی مانند آهن، منگنز و آلومینیوم زیاد است، برای جلوگیری از تشکیل رسوب این فلزات بر روی غشاها باید از آنتی اسکالانت genesis استفاده کرد. از کاربردهای این نوع آنتی اسکالانت می توان به موارد زیر اشاره کرد: ضد رسوب ممبران در آب شیرین کن اسمز معکوس RO; استفاده در بویلرها، بویلرها و برج های خنک کننده و استفاده در سیستم های نانو فیلتراسیون و اولترافیلتراسیون. جداول زیر مشخصات فنی سه نوع کد از آنتی اسکالانت های برند جنسیس ( Genesys LF، Genesys LS و Genesys CAS) را مشخص می کند.

آنتی اسکالانت فلوکن 260

آنتی اسکالانت فلوکون 260 یک محلول آبی (محلول در آب) بر پایه پلی کربوکسیلیک اسید است. از این نوع آنتی اسکالانت برای کنترل انواع رسوبات تشکیل شده بر روی غشاهای RO استفاده می شود. بنابراین از این آنتی اسکالانت برای کنترل رسوبات نمک معدنی و جلوگیری از تشکیل رسوب در سطح غشاها استفاده می شود. آنتی اسکالانت فلوکون 260 به عنوان ضد رسوب در غشاها در آب شیرین کن های صنعتی، بویلرها و بویلرها و برج های خنک کننده استفاده می شود.

حداقل دوز تزریقی 10 درصد وزنی توصیه می شود و برای غلظت مناسب آنتی اسکالانت فلوکون باید به طور مداوم و متناسب با آب ورودی تزریق شود. در اینجا برخی از مزایای آنتی اسکالانت های برند فلوکون 260 آورده شده است:

  • برای طیف وسیعی از آب ها قابل استفاده است
  • کنترل موثر رسوبات کربنات و سولفات و رسوبات سیلیس
  • کنترل آهن محلول و نامحلول و همچنین ذرات معلق
  • سازگار و مناسب برای انواع غشاهای پلی آمیدی و سلولزی. افزایش طول عمر غشا؛ تعداد دفعات شستشوی ممبران را کاهش دهید و از تعویض زودرس ممبران جلوگیری کنید
  • عدم وجود جلبک و آلودگی در سطح غشاها
  • دارای مجوز سازگاری از سازندگان ممبران
  • دارای استاندارد NSF 60 جهت استفاده در سیستم های اسمز معکوس تولید آب آشامیدنی
  • تولید آب تصفیه شده با حجم بالا با تزریق بسیار کم ممبران فلوکون 260
  • هزینه های عملیاتی و ساخت غشاهای Flucon 260 کمتر از اسمز معکوس (RO)
  • قابلیت جلوگیری از تشکیل هسته های کریستالی اولیه بر روی سطح غشاهای اسمز معکوس.

آنتی اسکالانت آویستا (Avista VITEC)

آنتی اسکالانت آویستا (Avista VITEC) مناسب برای جلوگیری از تشکیل رسوبات معدنی کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم، سولفات استرانسیوم، فلوراید کلسیم و رسوبات سیلیس می باشد. به دلیل ماهیت مواد تشکیل دهنده، این نوع آنتی اسکالانت با انواع مواد ارگانیک سازگار بوده و در دوزهای کم موثر است. آنتی اسکالانت آویستا توانایی کنترل رسوبات آلی و معدنی با راندمان بالا را دارد. در اینجا برخی از مزایای استفاده از آنتی اسکالانت آویستا آورده شده است:

  • کنترل موثر رسوبات معدنی مانند کربنات کلسیم، سولفات کلسیم. رسوب سیلیس و کنترل رسوبات آلی
  • سازگار و مناسب برای انواع غشاهای پلی آمید و سلولز استات. افزایش عمر ممبران، کاهش تعداد شستشوی ممبران و جلوگیری از تعویض زودرس غشا
  • متناسب با طیف وسیعی از pH آب خام ورودی
  • اثربخشی و کارایی بالا در دوزهای تزریقی پایین

کاربردهای ضد اسکالانت اوستا شامل رسوب زدایی در سیستم های RO، UF و نانو فیلتراسیون، سیستم های نمک زدایی دریایی، بویلرها و بویلرها و برج های خنک کننده می باشد.

قیمت آنتی اسکالانت

قیمت آنتی اسکالانت هر چقدر هم که بالا باشد ارزش دارد، زیرا وظیفه مهمی دارد و از تحمیل هزینه تعویض ممبران به کارفرما جلوگیری می کند.

در واقع قیمت ممبران بسیار بالاتر از قیمت ضد اسکالانت است و اگر برای سالم نگه داشتن ممبران از آنتی اسکالانت های مرغوب و با قیمت بالا استفاده کنیم چیزی از دست نداده ایم. نحوه کار دستگاه های نمک زدایی صنعتی بر اساس روش اسمز معکوس است و روزانه مقادیر زیادی آنتی اسکالانت مصرف می کند.

بنابراین دارندگان این دستگاه ها آنتی اسکالانت می خرند. در نهایت انتخاب بهترین آنتی اسکالانت با کمترین هزینه.

با توجه به اینکه قیمت ممبران اسمز معکوس به عنوان هسته دستگاه تصفیه آب بسیار بالا می باشد و در صورت استفاده از آنتی اسکالانت های بی کیفیت، ممبران دچار مشکلات عدیده ای از جمله مشکلاتی می شود که می تواند عمر مفید ممبران را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

در حال حاضر انواع مختلفی از آنتی اسکالانت ها با قیمت های متفاوت در کشورهای مختلف وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به آنتی اسکالانت فلوکون، آنتی اسکالانت جنسیس و آویستا اشاره کرد. دوز تزریق آنتی اسکالانت بین 2 تا 10 میلی گرم در لیتر از ایجاد رسوب بر روی غشاهای اسمز معکوس جلوگیری می کند.

معمولاً سه راه برای کنترل رسوب وجود دارد:

1- اسیدی شدن:

اسید یون های کربنات را حذف می کند و یکی از واکنش دهنده های مورد نیاز برای رسوب کربنات کلسیم را از بین می برد. در جلوگیری از رسوب کربنات کلسیم بسیار موثر است، اما در جلوگیری از رسوبات دیگر نیز بسیار موثر است. معایب اضافی شامل خوردگی اسیدی، هزینه مخازن و تجهیزات مانیتورینگ و این واقعیت است که اسید pH نفوذ RO را کاهش می دهد.

2- نرم شدن تبادل یونی:

این روش با پیروی از معادلات شیمیایی، سدیم را با یون‌های منیزیم و کلسیم غلیظ در آب خوراک RO مبادله می‌کند:

Ca²⁺+2NaZ=>2Na⁺+CaZ₂

Mg²⁺+2NaZ=>2Na⁺+MgZ₂

NaZ نشان دهنده رزین تبادل سدیم است

هنگامی که تمام یون های سدیم با کلسیم و منیزیم جایگزین شدند، رزین باید با آب نمک احیا شود.

3- تزریق آنتی اسکالانت:

تاکنون با آنتی اسکالانت، انواع و کاربردهای آن آشنا شده ایم. آنتی اسکالانت ها با 3 مکانیسم مختلف از رسوب غشاهای Ro جلوگیری می کنند:

مهار آستانه: نشان دهنده توانایی یک آنتی اسکالانت در حفظ آب و نمک های آن در حالت فوق اشباع است.

اصلاح کریستال: توانایی آنتی اسکالانت ها در تغییر بار مولکولی یون ها و جلوگیری از تشکیل منظم کریستال های نمک.

پراکندگی: پراکندگی توانایی برخی از آنتی اسکالانت ها برای جذب کریستال ها یا ذرات کلوئیدی و انتقال بار آنیونی بالا است که تمایل به جداسازی کریستال ها را دارد. بار آنیونی بالا همچنین ذرات را از بارهای آنیون ثابت روی سطح غشاء جدا می کند.

چرا نگهداری و تمیز کردن غشای اسمز معکوس مهم است؟

غشای RO به عنوان قلب سیستم تصفیه آب اسمز معکوس عمل می کند. عملکرد صحیح سیستم مستلزم سلامت غشای قلب آن است. پس باید مراقب بود. بی توجهی به این مهم قطعا باعث ایجاد مشکل در سیستم اسمز معکوس می شود. اگر غشا RO به هر دلیلی معیوب باشد، می تواند صدمات جبران ناپذیری به عملکرد سیستم تصفیه وارد کند، مانند کاهش جریان خروجی، افزایش هزینه های عملیاتی و کیفیت پایین آب تصفیه شده.

برای محافظت و نگهداری از غشا اسمز معکوس چندین کار باید انجام شود، اما یکی از عوامل حیاتی در نگهداری واحد اسمز معکوس، تمیز کردن غشا است. این کار با تمیز کردن و تمیز کردن آلاینده هایی که در طول زمان روی سطح ایجاد شده اند انجام می شود. این تضمین می کند که غشاء برای چندین سال به درستی کار می کند.

آب ورودی به سیستم تصفیه اسمز معکوس حاوی انواع املاح و املاح است که در هنگام عبور (پوسته شدن) روی سطح غشاء RO رسوب کرده و عملکرد بهینه سیستم را کاهش می دهد. آنتی اسکالانت Ant برای جلوگیری از رسوب این مواد بر روی سطح غشا استفاده می شود.

مقدار مناسبی از ضد رسوب قبل از جریان یافتن آب به غشاهای اسمز معکوس به آب اضافه می شود. تجهیزات تزریق دوز مشخصی را به طور مداوم و خودکار به جریان آب ورودی تزریق می کند. یکی از مشکلات اسمز معکوس اختلال در دستگاه تزریق است که باعث می شود تزریق آنتی اسکالانت کمتر یا بیشتر از مقدار تعیین شده انجام شود.

یکی از اهداف مهم در عملکرد صحیح دستگاه تصفیه آب بالا نگه داشتن عمر مفید ممبران می باشد. یکی از مهم ترین عوامل بازدارنده در ایجاد رسوب در سطح غشاها استفاده از آنتی اسکالانت ها می باشد. آنتی اسکالانت با کیفیت بالا می تواند به ما در نگهداری یک دستگاه تصفیه آب صنعتی کمک کند.

خطرات رسوب بر روی غشاها

  • رسوب کریستال های رسوبی بر روی غشاها باعث باز شدن منافذ ریز غشا می شود.
  • کاهش فشار آب و افزایش اتلاف انرژی و نگهداری سیستم.
  • راندمان پایین سیستم
  • کاهش قابل توجه تولید آب غشاها

موادی که باعث ایجاد رسوب در سیستم غشایی می شوند عبارتند از:

  • کربنات کلسیم CaCo3
  • سولفات کلسیم CaSo4
  • سولفات باریم BaSo4
  • سولفات استرانسیم SrSo4
  • رسوبات سیلیسی SiO2

فلوراید کلسیم CaF که کمتر رایج هستند اما باعث دردسر می شوند. برای جلوگیری از حل شدن این نمک ها بر روی غشاهای آب ورودی به سیستم Ro، آنتی اسکالانت اضافه می شود.

معایب استفاده از اسکالانت های بی کیفیت

  1. کاهش ظرفیت تولید
  2. افزایش در مقدار نمک های محلول در آب خروجی TPS را تولید می کند
  3. افزایش فشار پمپ های کف و کاهش عمر پمپ
  4. افزایش مصرف برق به دلیل آمپر
  5. شستشوی مکرر غشاهای ناشی از انسداد
  6. کاهش عمر غشا به دلیل وجود نمک های محلول در آب ورودی به دستگاه تصفیه آب با اسمز معکوس و نمک زدایی
  7. گرفتگی و رسوب سوراخ های پلی آمید ریز متخلخل در غشاهای اسمز معکوس (اصطلاحا پدیده Scaling ).

نکاتی در مورد استفاده از آنتی اسکالانت ها

میزان استفاده و همچنین عملکرد ضد اسکالانت با توجه به نرم افزار شرکت بهره بردار و همچنین کیفیت آب ورودی (آب نمک و آب دریا) برای دستگاه های اسمز معکوس اندازه گیری می شود.

برای جلوگیری از رسوب و رسوب مواد می توان از اسیدها استفاده کرد، اما اسیدها مقرون به صرفه نیستند. از آنجایی که آنها گران هستند و همچنین برای ذخیره اسیدها به تجهیزات نظارتی نیاز دارید، بازسازی این مواد هزینه زیادی دارد. آنتی اسکالانت ها بسیار ارزان تر از اسیدها خواهند بود و تفاوت اصلی در هزینه های نگهداری است. برای نگهداری آنتی اسکالانت ها به تجهیزات خاصی نیاز نیست.

آنتی اسکالانت ها بار منفی دارند و رسوبات نمکی به دلیل داشتن بار مثبت، آنتی اسکالانت ها را جذب کرده و باعث تشکیل کریستال های رسوبی می شوند و از پساب یا پساب آب شیرین کن ها خارج می شوند. به عبارت دیگر آنتی اسکالانت ها املاح را در آب پراکنده می کنند و زمان رسوب در غشای میکرونی غشاها را افزایش می دهند.

هر سیستم غشایی مانند سیستم RO به طور طبیعی به دلیل وجود مواد معلق جامدات، املاح و پارامترهای میکروبی در آب ورودی مسدود می شود که نیاز به پیش تصفیه مناسب فیزیکی و شیمیایی سیستم دارد.

لایه بندی و رسوب به دلیل ورود املاح به سیستم های غشایی: باعث کاهش کارایی سیستم های فیلتراسیون غشایی با ممبران، افزایش فشار و در نتیجه افزایش مصرف انرژی و هزینه های مرتبط می شود. کاهش کیفیت آب حاصل می شود و خرابی اغلب اتفاق می افتد. لازم به ذکر است که عمر مفید فیلتر ممبران به دلیل پدیده Scaling بسیار کاهش می یابد.

علل لایه گذاری Scaling یا ترسیب :

  • افزایش غلظت مواد معدنی محلول در آب در ورودی غشا
  • PH آب را افزایش دهید
  • سطوح مورد نیاز برای بارندگی را ایجاد و افزایش دهید
  • افزایش دمای آب

رسوب و گرفتگی قادر است فضای موثر بین مواد را کاهش داده و تلاطم جریان را کاهش دهد و در نتیجه باعث افزایش تبلور غلظت در سطح غشاء شود. هنگامی که سطح موثر غشا کاهش می یابد، تلاطم کاهش می یابد و تمیز کردن سطح غشا دشوارتر می شود. زیرا امکان ارسال محلول های شیمیایی به سطوح مسدود شده توسط مواد جامد کاهش می یابد. اگر می توان با استفاده از راندمان سیستم و تزریق مواد شیمیایی از تشکیل رسوب جلوگیری کرد.

اکثر بازدارنده ها همچنین دارای خواص نگهداری معلق هستند. خواص ماندگاری معلق با محصور کردن ذرات معلق نمک، آهن یا مواد آلی جامد و ایجاد دافعه آنها توسط اندازه آنیون‌های موجود در محلول حاصل می‌شود. این فرآیند از تجمع ذرات و تشکیل ذرات بزرگتر جلوگیری می کند. در طول دو دهه گذشته، نسل جدیدی از آنتی‌اسکالانت‌های تجاری پدید آمده‌اند که در آن ترکیبات عمدتاً مخلوط‌های خاصی از پلی‌کربوکسیلات‌ها و مولکول‌هایی با وزن‌های مولکولی متفاوت هستند.

روش های محاسباتی برای پیش بینی احتمال تشکیل رسوب وجود دارد. استفاده از این پیش بینی ها به تجزیه و تحلیل آب به روز و دانش پارامترهای طراحی سیستم بستگی دارد. یون های موجود در منبع تغذیه، اگرچه در سیستم RO متمرکز شده اند، نقطه بالقوه در رسوب حداکثر جریان کنسانتره هستند.

از این رو نوع و دوز آنتی اسکالانت بر اساس آنالیز مواد معدنی در این مرحله است. مهم است که بهینه سازی آنتی اسکالانت با توجه به نوع و دوز، شناسایی ماده اولیه مناسب برای استفاده، و نوع رابطه دوز القایی برای سطوح اشباع طولانی مدت بسیار مهم است.

https://atie-energy.com/what-is-antiscalant/

https://fa.wikipedia.org/wiki/انتی_اسکالانت

https://pakan-palayesh.com/آنتی-اسکالانت/

https://abpaksazan.com/antiscalant/

دکمه بازگشت به بالا