فعالان کسب و کارورزشی

درمان قطعی آرتروز زانو

آرتروز یا فرسایش مفصل چیست؟

 به نقل از بهترین جراح کیلنیک زانو در اصفهان؛ واژه آرتروز به شرایطی اطلاق می شود که در آن مفصل دچار فرسایش شده و در آن عوامل التهابی آنچنانی دیده نمی‌شود و این عارضه متفاوت از واژه آرتریت که در آن مفصل دچار التهاب می‌شود می باشد. آرتروز می‌تواند باعث ایجاد درد بیمار شده و غضروف های مفصلی و  استخوان ها به گذر زمان تخریب می شوند و در نتیجه دامنه حرکتی کاهش پیدا کرده و مفصل دچار خشکی می شود.

بهترین جراح پارگی مینیسک زانو در اصفهان |بهترین جراح زانو

اپیدمیولوژی یا شیوع در آرتروز

 به طور معمول در سال ۲۰۱۰ میلادی ۲۵۰ میلیون نفر از سراسر جهان دچار دردهای ناشی از آرتروز زانو بوده اند که تقریباً ۳٫۶   درصد جمعیت جهان را شامل میشد. در حالیکه  ۰٫۸۵ درصد از جمعیت جهان دچار دردهای ناشی از آرتروز در مفصل هیپ بوده‌اند. در ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ میزان بستری در بیمارستان ها به علت آرتروز ۹۶۴ هزار مورد گزارش شده است که این معادل ۳۱ مورد از ۱۰ هزار مورد جمعیت بوده است.

مقاله پیشنهادی: روشهای نوین درمان علائم پارگی مینیسک

رابطه جنسیت و نژادها در آرتروز

همانطور که قبلاً ذکر کردید میزان شروع آرتروز با افزایش سن افزوده می‌شود و در افرادی که بالای ۶۰ سال دارند درگیری وجود دارد .

مفاصل شایع در آرتروز کدام است؟

به طور کلی آرتروز می‌تواند در هر مقطعی که فشار ناشی از فعالیت های معمول و غیر معمول وجود دارد ایجاد شود. ولی در مواردی که مفصل مجبور به می باشد بیشتر شیوع دارد. به طور مثال در مفاصل اندام تحتانی که تحمل وزن در آنها بیشتر می باشد آرتروز شایع تر است. درمان پارگی مینیسک در اصفهان نیز می تواند به بیماری آرتروز منجر شود.

درمان قطعی آرتروز لگن

لگن به عنوان یکی از مفاصلی که تحمل وزن زیادی را دارد می تواند دچار آرتروز شود.

درمان قطعی آرتروز زانو

مفصل زانو به عنوان یکی از مفاصل بسیار مهم در بدن عملکردهای بسیار مهمی را ایفا می نماید به علت حرکت زیاد این مفصل و ثبات کمتر نسبت به لگن به لحاظ شیوع شناسی می ‌تواند بیشتر دچار آرتروز شود.

درمان قطعی آرتروز گردن

افرادی که پشت میز کامپیوتر و یا میز مطالعه به صورت طولانی مدت و وضعیت های بد قرار می گیرند بیشتر دچار آرتروز های ناحیه گردن می شوند این افراد دردهای ناحیه گردن همراه با صدا های مفصلی را گزارش می نمایند. همانطور که در شکل زیر ملاحظه می نمایید لبه های استخوانی در سمت قدام تنه مهره های گردنی به خصوص در همراه با دیده می‌شود.

درمان قطعی آرتروز کمر

مطابق مهره های گردنی همچنین در ناحیه کمر نیز این اتفاق در موارد آرتروز دیده می شود. همانطور که در شکل زیر ملاحظه می نمایید کاهش فاصله مفصلی به خصوص در مهره هایی که با پیکان نشان داده شده است مشهود است. را نیز در سمت قدام مهره مشاهده می نمایید.

درمان قطعی آرتروز دست

دست به علت کارکرد های روزانه و فعالیت هایی که مجبور به تحمل فعالیتها می باشد در حالیکه در گذر زمان این فشارهای کاری می تواند سبب تخریب مفاصل و ایجاد آرتروز در دست شود همانطور که در شکل زیر ملاحظه می نمایید مقایسه بین مفصل سالم و نرمال با مفصل انگشتان دست که دچار آرتروز شده‌اند در شکل مشخص شده است. لایه آبی رنگ همان غضروفی است که در مفاصل آرتروز شده از بین رفته است.

درمان قطعی آرتروز مچ پا

مچ پا و انواع مفاصلی که در فعالیت های روزانه دچار تحمل وزن می شوند و می توانند مستعد آرتروز شوند. در شکل زیر با ناحیه قرمز رنگ مشخص شده دو ناحیه شایع در آرتروز مچ پا محسوب می‌شوند که در رادیولوژی مفصلی مشخص است.

درمان قطعی آرتروز شانه

ولی این قاعده در استخوان شانه و کمپلکس مفصل شانه مستثنا می باشد همانطور که در شکل زیر ملاحظه می نمایید لبه های پیکان زرد رنگ نشان از تخریب غضروف مفصلی و همچنین ایجاد فضای تنگ در شانه گردیده است که دال بر ایجاد آرتروز در مفصل شانه می باشد.

چه افرادی دچار آرتروز می شوند؟

آرتروز یک بیماری پیشرونده با علل مختلف و زمینه ساز می‌تواند در نژادهای مختلف انسانی ایجاد شود. از عوامل , و همچنین گرفته همگی می تواند تاثیر گذار در افراد مختلف و ایجاد آرتروز در مفاصل شود.

علت ایجاد آرتروز چیست؟

علت آرتروز همانطور که قبلاً ذکر گردید می‌تواند فرسایش و وارد شدن نیروهای ابنرمال در مفصل باشد که در زیر به طور مختصر به برخی از عوامل دیگر نیز اشاره خواهیم نمود شامل :

  • آسیب ها و شکستگی ها
  • عفونت ها
  • اختلالات متابولیک
  • درگیری های سیستم ایمنی
  • افزایش وزن
  • افزایش سن
  • تغییرات غضروف مفاصل
  • استفاده ناصحیح از مفاصل

یک نمونه مثال

مثال بارز در ایجاد آرتروز را می‌توان در فرسایش تایر های اتومبیل ذکر نمود.

پاسخ پرسش های فوق در حقیقت می تواند راه گشای تفکر صحیح تر در خصوص علت آرتروز و اینکه آیا می‌توان روشهای جلوگیری از پیشرفت آن را کمتر نمود بنماید.

در پاسخ به پرسش مذکور می‌توان ذکر کرد که :

در حقیقت عواملی که می‌توانند سبب فرسایش مفصلی شود هیچگاه به صفر نخواهند رسید و فرسایش در مفصل ایجاد خواهد شد.

می‌توان عوامل مستعد کننده فرسایش را شناسایی نموده و آنها را به رساند.

یکی از عوامل فرسایش در اجزای متحرک در هنگام حرکت و وارد شدن می باشد. در مثال فوق می توان درک صحیح تری از عوامل فرسایش دهنده داشته باشیم.

عوامل ثبات دهنده مفصل اگر دچار آسیب و اختلال شده باشند ثبات مفصلی کاهش پیدا کرده و مفصل به گذر زمان دچار فرسایش ناشی از بی ثباتی در هنگام حرکت خواهد شد و این فرسایش به گذر زمان سبب ایجاد آرتروز می شود. هرچند اگر عوامل ثبات دهنده در حد بسیار خوب فعالیت داشته باشند نیز به گذر زمان مفصل دچار فرآیند آرتروز خواهد شد.

علائم و نشانه های ایجاد آرتروز کدام است؟

علائم آرتروز شامل :

  • درد
  • تورم
  • التهاب
  • گرمی
  • خشکی مفصلی

می باشد.

شرایط شغلی در ایجاد آرتروز

شرایط شغلی می‌توانند تاثیر گذار در ایجاد آرتروز باشند. از افرادی که پشت می نشینند تا کارمندان که بسته به شرایط شغل آنها در وضعیت سخت قرار می گیرند , می توانند مبتلا به آرتروز شوند. به عبارت دیگر نیروهایی که در مفاصل ستون فقرات گردنی , پشتی و کمری وارد می شوند مفصل را به گذر زمان دچار آرتروز و درد های مفصلی خواهند نمود.

نمونه دیگر این افراد تایپیست ها می باشند این افراد به علت حرکت های مکرر انگشتان و ضربات حاصله انگشتان دچار دردهای آرتروزی شده و حتی ممکن است دچار اختلالات دیگری شوند. امروزه به عنوان یک تخصص بسیار مهم در بررسی عوامل تاثیر گذار در ایجاد آسیب های بدنی در شرایط کاری نقش بسیار مهمی در پیشگیری از انواع اختلالات محیط کار برای جامعه ایفا می نماید. و لازم است در این رشته بسیار مهم نیز رویکرد تخصصی تر لحاظ شود.

مراحل ایجاد آرتروز کدام است؟

 به طور کلی آرتروز مراحل مختلفی داشته و می‌تواند ابتدا از شروع شود. دردهای آرتروز می‌تواند با گذر زمان در طول شبانه روز در به آهستگی افزایش پیدا کند و این دردها اگر همراه با التهاب باشد ممکن است که در هنگام نماید.  در مراحل پیشرفته تر درد و التهاب و باعث شخص می‌شود به نحوی که محدودیت حاصله باعث ایجاد و حتی نیز می شود. پزشک و فیزیوتراپیست متخصص با بررسی عوامل ایجاد کننده , با توصیه های مهم می توانند جهت کنترل علائم به بیمار کمک کنند. در مراحل پیشرفته تر ایجاد شده و ممکن است با انجام حرکت در مفصل نیز ایجاد شود.

آیا راهی برای پیشگیری از آرتروز وجود دارد؟

همانطور که در مطالب قبلی ذکر گردید آرتروز جزء لاینفک فعالیت‌های روزانه محسوب می‌شود و نمی‌توان برای آن راه صد در صد پیشگیرانه در نظر گرفته ولی می توان عوامل مستعد کننده را شناسایی نموده و با برطرف نمودن عوامل مستعد کننده میزان ابتلا را کم تر نموده و زمان آن را به تعویق انداخت.

 تشخیص آرتروز یا فرسایش مفصلی چگونه است؟

تشخیص در آرتروز بر اساس یافته های و استوار است.

در تشخیص آرتروز می تواند شامل :

  • ارزیابی
  • مشاهده
  • لمس
  • تست های تخصصی

در آرتروز را شامل شود.

در مراحل بعدی ممکن است که پزشک متخصص برای تشخیص قطعی و تعیین میزان شدت عارضه اقدام به توصیه :

  • عکس رادیولوژی x-ray Radiology
  • CT scan
  • MRI
  • Arthrography

نماید.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می نمایید در رادیولوژی آرتروز پیشرفته عواملی مانند به خصوص در مفاصلی که تحمل وزن در آنها انجام می شود مطابق شکل زیر دیده می شود.

یکی دیگر از مشخصه های ایجاد آرتروز در مفصل ایجاد می باشد که به صورت گل کلم در مفصل می تواند به خصوص در لبه های مفصلی ایجاد شود. که با انجام حرکت در مفصل می تواند سبب ایجاد اصطکاک و التهاب در مفصل شود در این گونه موارد بنا به نظر جراح ممکن است که جراحی و یا درمان هایی مانند توصیه شود.

 درمان آرتروز یا فرسایش مفصل

درمان در آرتروز شامل :

  • تخفیف علائم مزاحم

و

  • بهبود شرایط بیومکانیک

می باشد.

در مراحل پیشرفته تر در صورتی که شرایط بیومکانیکی مفصل قابل اصلاح نباشد.

دکمه بازگشت به بالا