اقتصادیفعالان کسب و کار

تشخیص نیاز های کود دهی درخت انگور با استفاده از علائم خاک

برای مراقبت و نگهداری از باغ انگور کشاورز نه تنها باید تمامی علایم و ظواهر نهال انگور را مورد بررسی قرار دهد، بهتر است تغییرات کوچک و بزرگی که بر روی  سطح خاک به وجود می‌آید را نیز مشاهده و آنالیز کند،  مطمئناً اگر بستر خاکی که نهال انگور در آن کاشته می‌شود، مغذی باشد نهال انگور با سرعت بیشتری رشد کرده میوه‌دهی تجاری داشته و دچار سال‌آوری نیز نمی‌شود.

شما برای اینکه بتوانید نیازهای کود دهی نهال انگور را به خوبی شناسایی کنید می‌توانید علائم خاک را بررسی کرده و بر اساس آن تشخیص دهید درخت شما از فقر عناصر مغذی رنج می‌برد و یا دچار مازاد کوددهی شده است، برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مقاله همراه ما باشید.

بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور |بهترین کود حیوانی برای درخت انگور

رابطه بین ظاهر و علائم خاک با میزان کود دهی نهال انگور

مناسب بودن خاک باغ برای پرورش نهال انگور یکی از مزیت‌های اساسی برای باغدار محسوب می‌شود، در واقع یک راز مهم برای کاشت تجاری و حرفه‌ای باغ انگور وجود دارد آن هم شناختن ظاهر و علائم خاک و فهمیدن رابطه این علائم با میزان کود دهی نهال انگور است، کشاورزان قبل از خرید نهال انگور می‌توانند اطلاعات تکمیلی خود را در مورد خاک باغ به دست بیاورند، ولی چگونه می‌توان خاک مرغوب و با کیفیت را برای کاشت نهال انگور شناخت؟

معمولاً قبل از فروش نهال انگور بهتر است کشاورزان خاک را در آزمایشگاه‌های معتبر گیاه پزشکی آنالیز کرده و عناصر موجود آن را به دست بیاورند، ولی هدف ما در این مقاله شناساندن خاک مرغوب با توجه به علائم ظاهری آن است:

بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور |بهترین کود حیوانی برای درخت انگور

  1. برای تشخیص ساختار خاک کافی است یک گودال عمیق حدود ۲ تا ۳ متر حفر کنید، مقداری از خاک ته گودال را بردارید به بافت و دانه‌های آن توجه کنید اگر بافت کلوخی و سخت داشته باشد، مطمئناً بستر باغ شما نیاز به خاک ورزی عمیق دارد، همچنین به راحتی می‌توانید درصد شن، نرمی خاک و رطوبت را نیز تشخیص دهید.
  2. از نظر متخصصین گیاه پزشکی هرچه خاک پر منفذ و متخل باشد نشان از کیفیت بالای آن بوده و نشانگر این است که مواد مغذی زیادی دارد، طبق بررسی‌های انجام شده هر چه خاک بستر باغ مغذی و دارای عناصر متنوع باشد به صورت گرده های درشت بوده و ریشه به راحتی در بین گرده های حرکت می‌کند.
  3. در مزرعه به دنبال یک گیاه باشید، خاک اطراف ریشه گیاه را کنار زده و آن را مورد بررسی قرار دهید، در صورتی که ریشه‌های آن به خوبی گسترده و بع رنگ آن سفید و روشن باشد، نشانگر مرغوب بودن خاک مزرعه است در غیر این صورت سیاه بودن ریشه و یا گره خوردن آن نشان از زهکشی نامناسب و خاک محدود کننده است.
  4. آیا می‌دانستید مزارعی که خاک آنها مغذی هستند و بافتشان برای کاشت نهال انگور مناسب است به کرم خاکی احتیاج دارند، اگر مزرعی به اندازه کافی کرم خاکی و یا دیگر حشرات را نداشته باشد، نشانگر بی‌کیفیت و کمبود عناصر مغذی است، برای فهمیدن این موضوع گودالی حفر کنید و منتظر بمانید که در این گودال چند عدد سوسک یا کرم خاکی وجود دارد، اگر کمتر از ۱۰ عدد باشد، خاک باغ بافت مناسب و تغذیه کافی ندارد.
  5. معمولاً پیش از خرید نهال انگور توصیه می‌شود برای مغذی کردن خاک باغ از کود دامی پوسیده استفاده کنید، به شرطی که خاک قدرت جذب عناصر را در خود داشته باشد، برای فهمیدن این موضوع کافی است چند برگ سبز را زیر خاک دفن کنید و بعد از چند روز به آن سر بزنید اگر برگ پوسیده بود و به رنگ سیاه تغییر پیدا کرد نشانگر قدرت جذب و کیفیت خاک است.
  6. به گل قدیمی‌ها که ضرب المثلی وجود دارد «رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون» به رنگ خاک نیز توجه داشته باشید خاکی که بر روی آن سفیدک زده و بلورهای سفید وجود دارد بخاطر دو دلیل است، یا نمک خاک بیش از اندازه بوده و باعث شوره زاری خاک شده است و یا کشاورز از محلول پاشی کود زیاد استفاده کرده و با تبخیر آب اضافات کود به صورت سفیدک بر روی سطح خاک خود را نشان می‌دهد.

اگر مطمئن شدید خاک باغ شما هیچ گونه علائم ظاهری منفی و غیر نرمال نداشته و بافت آن یک دست است، می‌توانید خرید نهال انگور و کاشت آن در مزرعه را آغاز کنید، در غیر این صورت باید تمامی مراحل گودبرداری خاک ورزی ضد عفونی و کوددهی باغ را به طور کامل و اصولی انجام دهید تا ریشه جوان نهال انگور دچار صدمه و آسیب نشود.

بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور |بهترین کود حیوانی برای درخت انگور

شناختن خاک مرغوب به کشاورز کمک می‌کند تا قبل از بروز مشکلی به خاطر کمبود تغذیه یا مازاد عناصر به درخت خود کمک کرده و سال پرباری را تجربه کند، کشاورزان بهتر است با مراجعه به سایت پالیز نهال از مقالات علمی و تخصصی این سایت در مورد نحوه سفارش و خرید نهال انگور، قیمت نهال انگور، نگهداری و مراقبت نهال انگور و نحوه برداشت میوه انگور به دست بیاورند هرچه اطلاعات آنها تکمیلی باشد به همان اندازه در راه‌اندازی باغ تجاری انگور موفقیت‌های زیادی را کسب خواهند کرد.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

دکمه بازگشت به بالا