اقتصادیفعالان کسب و کار

آیا شرایط آب و هوایی نامناسب تاثیری در خشک شدن درخت گردو دارد؟

دلایل خشک شدن درخت گردو متنوع است، بیماری‌های مختلف و آفت زدگی باعث خشک شدن درخت گردو می‌شود، ولی یک دلیل مهم و بارز برای خشکی نهال گردو وجود دارد و آن ناسازگاری نهال گردو با محیط زیست یا شرایط آب و هوایی نامناسب است، در ادامه مقاله همراه ما باشید تا تاثیر ناسازگاری درخت گردو با شرایط آب و هوایی منطقه مورد بررسی قرار دهیم.

چه موادی باعث خشک شدن درخت گردو میشود |خشک شدن درخت گردو در خواب

تاثیر دمای هوا در خشک شدن درخت گردو

گرمای زیاد می‌تواند تاثیر بسیاری بر روی خشک شدن درختان گردو داشته باشد، این تاثیر ممکن است به علت افزایش تبخیر آب از برگ، شاخه، تنه درخت  باشد، البته گرما باعث تبخیر رطوبت سطحی از خاک شده و کاهش رطوبت خاک و کمبود آب در طول دوره‌های گرم و خشک به ریشه درخت صدمه می‌زند، در برخی مناطق با دماهای بالا، گردوها ممکن است با مشکل خشک شدن مواجه شوند، خرید نهال گردو گرمسیری برای این مناطق توصیه می‌شود.

درخت گردو توانایی تحمل دماهای مختلف را دارد اما به طور کلی درخت گردو در دماهای بین ۲۰-۳۰ درجه سانتیگراد و رطوبت معتدل بهتر رشد می‌کند، در صورتی که دما به صورت موقتی به ۴۰ درجه سانتیگراد برسد، ممکن است درخت تحت تنش و استرس قرار گرفته و مشکلاتی مانند خشک شدن برگ‌ها، ریزش محصولات و به مرور خشک شدن کل درخت گردو را به همراه داشته باشد.

 همچنین در دماهای زیر ۵-۱۰ درجه سانتیگراد، درخت گردو آسیب ببیند و برخی اجزای مهم آن مانند برگ‌ها و شاخه‌ها دچار خسارت می‌شوند، مهندسین نهالستان خرید نهال گردو ژنوتیپ را توصیه می‌کند چون در برابر تغییرات یکباره دما مقاومت بیشتری دارند، مشکل اصلی نهال گردو در دمای بالا به خاطر آفتاب سوختگی، کاهش رطوبت خاک و نیاز زیاد درختان به آب است، ریشه درختان در خاک‌های رشد عملکرد چندان صحیحی نداشته و تغذیه درخت گردو را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد، برای کاهش تاثیر گرمای زیاد بر روی خشک شدن درختان گردو، می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  1. آبیاری منظم: اطمینان حاصل کنید که درختان به میزان کافی آب دارند و خاک آن‌ها رطوبت لازم را دارد.
  2.  نواقص آبیاری را برطرف کنید:  از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای استفاده کنید تا آب به طور مستقیم بر روی ریشه‌ها بریزد.
  3. رنگ کردن تنه درختان گردو: در مواقعی که دمای بسیار بالا است، می‌توان با رنگ کردن  تنه درختان به رنگ سفید، تنه آن‌ها را از تابش مستقیم آفتاب محافظت کرد
  4.  مدیریت خاک: با استفاده از روش‌های بهینه آبیاری، مالچ پاشی، پوشش خاک و بستن تراکم خاک، تبخیر آب را کاهش دهید و رطوبت خاک را تثبیت کنید.

 این روش‌ها تأثیر قابل توجهی در کاهش خشک شدن درختان گردو دارند، اما در برخی مواقع، نیاز به تدابیر دیگری خواهید داشت، بهتر است با کمک متخصصان محلی درخصوص شرایط آب و هوایی و خاک محیط خود با کارشناسان نهالستان مشورت کنید تا بهتر شما را راهنمایی کنند.

چه موادی باعث خشک شدن درخت گردو میشود |خشک شدن درخت گردو در خواب

تاثیر خاک در خشک شدن درخت گردو

همانطور که شرایط آب و هوایی در خشک شدن درخت گردو تاثیر دارد، با دارم باید قبل از خرید نهال گردو خاک باغ را نیز مورد بررسی قرار دهند تا از بودن آن مطمئن شوند.

  • خاک باغ باید ph مناسب داشته باشد

به طور کلی، درخت گردو می تواند در زمین‌هایی با pH بین 6 تا 7.5 به خوبی رشد کند، اما بهترین pH برای کاشت گردو، 6.5 تا 7 است، اگر زمین شما دارای pH این محدوده نباشد، می توانید با اصلاح pH زمین با مواد اصلاح کننده مانند خاک اسیدی (مانند سولفات آهن یا سولفات آلومینیوم) یا خاک قلیایی (مانند کربنات کلسیم یا کربنات سدیم)، pH را به محدوده مناسب برای کاشت گردو تنظیم کنید.

  • میزان شوری خاک برای کاشت درخت گردو

برای کاشت درخت گردو، شوری خاک بسیار مهم است، درختان گردو نمی‌توانند شوری خاک را تحمل کند.

  • تراز آبی خاک را بدست بیاورید

تراز آبی خاک به میزان محتوای آب در خاک اطلاق می‌شود، این تراز میزان رطوبت خاک را نشان می‌دهد و معمولاً به صورت درصدی اعلام می‌شود، محاسبه تراز آبی خاک بر اساس وزن خاک تر و خشک قبل و بعد از آزمایش مشخص می‌شود، در کشاورزی، تراز آبی خاک می‌تواند به بررسی رطوبت خاک برای آبیاری و تعیین زمان مناسب برای کاشت و رشد گیاهان کمک کند، قبل از خرید نهال گردو تراز آبی خاک را به دست آورده و جهت اطمینان بیشتر آنالیز خاک را انجام دهید.

قبل از کاشت، می‌توانید خاک را تراز آبی و pH آن را اندازه‌گیری کنید، اگر خاک تراز آبی خوبی نداشته باشد، می‌توان با استفاده از زهکشی مناسب این مشکل را حل کرد، همچنین، اگر pH خاک زیادی اسیدی یا قلیایی است، می‌توان با استفاده از مواد آلی مانند کود کمپوست یا تغییر آبیاری به خاک حاصلخیز تبدیل کرد. البته مهندسین نهالستان تاکید دارند درخت گردو برای خشک نشدن و رشد بهتر به خاکی غنی از عناصر غذایی نیاز دارد، می‌توانید از کودهای آلی یا کودهای شیمیایی استفاده کنید تا عناصر غذایی لازم برای رشد درخت را فراهم کنید.

چه موادی باعث خشک شدن درخت گردو میشود |خشک شدن درخت گردو در خواب

کلام آخر

کشاورزان برای تضمین سرمایه خود بهتر است مراکزی مانند پالیز گردو را انتخاب کنند که فروش نهال گردو را به صورت تضمینی و به همراه کارت گارانتی انجام می‌دهد، شما برای استعلام قیمت نهال گردو می‌توانید به سایت تخصصی این نهالستان مراجعه کنید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

دکمه بازگشت به بالا