اقتصادیفعالان کسب و کار

عواملی که باید قبل از انتخاب سنگ ساختمانی مناسب برای ساخت خانه در نظر بگیرید

بهترین سنگ برای ساختمان چیست؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که بهترین سنگ برای ساختمان چیست؟انواع مختلفی از سنگ ها مانند تراورتن، مرمر، مرمریت، سنگ آهک، ماسه سنگ، کوارتزیت، تخته سنگ، گنیس، بازالت، لاتریت و گرانیت موجود است که می توان از آنها به عنوان مصالح ساختمانی استفاده کرد. سنگ هایی که برای ساخت و ساز خانه استفاده می شوند باید سخت، بادوام، مقاوم و عاری از لکه، ترک و سایر عیوبی باشند که باعث کاهش استحکام و دوام آن ها می شود.

هر نوع سنگی بر اساس خواص آن، کاربردهای مختلفی در ساخت و ساز دارد به عنوان مثال، سنگ هایی مانند بازالت و گرانیت دارای ویژگی های برتر مانند مقاومت فشاری و دوام بالا هستند و از این رو در کارهای ساختمانی عمده به کار می روند. در مقابل، سنگ هایی وجود دارند که ویژگی‌هایشان (مانند مقاومت فشاری کم و وجود مواد مضر در اجزای سازنده)، آنها را برای کارهای ساختمانی جزئی مناسب می کند که از جمله آنها می توان به سنگ گنیس اشاره کرد؛ بنابراین، سنگ ها به عنوان مصالح ساختمانی و همچنین برای مصارف تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند.

۸ نوع سنگ مورد استفاده در ساخت و سازها خانه ها

سنـگ ها با ویژگی های منحصر به فردی که دارند، تبدیل به یکی از بهترین مصالح برای ساخت و ساز خانه ها شده اند و به قدری همه کاره هستند که می توان از آنها برای قسمت های داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد. سنگ های ساختمانی از سنگ های عظیمی که معمولا رسوبی، آذرین و دگرگونی هستند به دست می آیند و فرآوری می شوند که هر سنگ دارای عناصر تشکیل دهنده متفاوتی است و باعث ایجاد ویژگی های متمایز در آن می شود.

سنگ ها به هر خانه ای ظاهری باشکوه و زیبا می بخشند، اما وقتی نوبت به انتخاب بهترین نوع سنگ برای نمای بیرونی می رسد، تعداد انگشت شماری از آنها مناسب هستند. آنها از نظر اندازه، بافت، کیفیت و قیمت متفاوت هستند که در ادامه، عواملی را که باید قبل از انتخاب سنگ مناسب برای ساخت خانه خود در نظر بگیرید را توضیح داده ایم.

·        سنگ تراورتن

از گذشته تا کنون، سازندگان و معماران از سنگ تراورتن به علت خواص ویژه آن از جمله دوام، طول عمر بالا و زیبایی استفاده های زیادی در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان می‌کردند. از جمله کاربردهای آن می توان به سنگ نما، کفپوش، دیوارپوش، پله‌ها و راه‌پله‌ها، کفپوش استخر، سنگفرش، ایجاد مسیرهای باغ و حیاط اشاره کرد.

حفره های کوچک درون این سنگ (به معنی داشتن سطحی متخلخل) از مشخصه های تراورتن است که سنگی رسوبی می باشد و در چشمه های آب گرم طبیعی شکل می گیرد و سازندگان گاهی آن را با دوغاب پر می کنند تا دوام سنگ را افزایش دهند. سنگ تراورتن پر نشده با رنگ های خاکی و روشن برای کفپوش های داخلی یا خارجی، اطراف شومینه و راهروهای باغ استفاده می شود.

·        سنگ گرانیت

فقط الماس، یاقوت کبود و یاقوت‌ها از سختی و دوام با گرانیت برابری می کنند؛ چراکه مقاومت فشاری آن از ۱۰۰ مگا پاسکال تا ۲۵۰ مگا پاسکال متغیر است و به همین دلیل، این سنگ طبیعی ماده‌ای مناسب برای میز، صفحه های کابینت، پله‌ها، حاشیه‌های راهرو و شومینه است. گرانیت دارای تخلخل بسیار کم، مقاومت خوب در برابر یخبندان و هوازدگی است، اما در برابر آتش مقاومت ضعیفی دارد؛ همچنین پولیش را به خوبی جذب می کند و رنگ آن از خاکستری روشن تا صورتی متفاوت است.

رنگ ‌ها و طرح های طبیعی گرانیت با هر سبک آشپزخانه ای از سنتی گرفته تا مدرن، مطابقت دارد و مزیت ضد باکتری بودن آن، پس از فولاد ضد زنگ در رتبه دوم قرار دارد. گرانیت مورد استفاده در قسمت های داخلی خانه، عمدتاً دارای پوشش های پرداخت شده و صیقلی است؛ با این حال، این سنگ در بافت های دیگر نیز موجود است، از جمله بافت زبر و خشن که برای کاربردهای بیرونی خانه محبوب تر است.

·        سنگ مرمر

سنگ مرمر که مرغوب ترین و گران ترین سنگ ساختمانی و تزئینی در جهان است، در رنگ ها و طرح های طبیعی گوناگونی یافت می شود و اصولا در دیوار ها و نمای داخلی خانه ها کاربرد دارد؛ به علاوه از مرمر می توان در کف و دیوار های داخلی ساختمان نیز استفاده کرد. سنگ مرمر یا اونیکس به علت زیبایی فوق العاده و کیفیت و دوام بالای آن، اصولا به شکل سنگ های یک تکه بزرگ یا همان سنگ اسلب برش داده می شوند.

·        سنگ لوح (اسلیت)

این سنگ دگرگونی متراکم که هزاران سال است در ساخت و ساز استفاده می شود، به دلیل مقاومت بالایش در برابر چرخه های یخ زدگی و ذوب شدگی فصلی، در رنگ های مختلفی از جمله خاکستری، سبز، قرمز و حتی بنفش تولید می شود. اگرچه اصولاً از سنگ لوح برای کفپوش داخلی استفاده می شود (زیرا به راحتی به اندازه های مناسب برش داده می شود)، ولی به عنوان یک میز یا کانتر آشپزخانه بادوام و مقاوم در برابر لکه، فضاسازی بیرون ساختمان، محفظه دوش و پوشش سقف روی شومینه نیز به خوبی عمل می کند.

·        سنگ مرمریت

سنگ مرمریت یا ماربل یکی از پرکاربرد ترین سنگ های ساختمانی به حساب می آید و اصولا در نمای های داخلی خانه و برای کارهای زینتی و روکشی در ستون ها، کفپوش ها و پله ها کاربرد دارد. سنگ مرمریت در رنگ های مختلفی مانند سفید، کرم، مشکی، خاکستری، سبز، قهوه ای و صورتی موجود است و مقاومت فشاری آن از ۷۰ مگاپاسکال تا ۷۵ مگاپاسکال متغیر است. سنگ‌های مرمریت بسیار محکم، دارای بافتی یکنواخت، کم‌تخلخل و با قابلیت جلا دادن عالی هستند که به راحتی می توان آنها را برش داد و به اشکال مختلف درآورد.

اطلاعات بیشتر در: سنگ مرمریت لاشتررا بهتر بشناسیم

·        سنگ آهک

تمام سنگ های آهک برای ساخت و ساز خانه مفید نیستند؛ چراکه انواع نامطلوب غنی از خاک رس وجود دارد و یا برخی از آن ها به طور قابل توجهی نرم هستند و عملاً برای کارهای ساختمانی مناسب نیستند. با این حال، انواع متراکم، فشرده و بافت ریز که عاری از حفره و ترک هستند را می توان به راحتی جلا داد و در ساخت و ساز استفاده کرد. سنگ آهک برای کفپوش، سقف، روسازی و به عنوان ماده پایه سیمان استفاده می شود؛ همچنین در مناطقی که هوا با گازهای صنعتی آلوده است و یا در مناطق ساحلی که بادهای شدید می وزد، باید از استفاده از سنگ آهک به عنوان سنگ رو خودداری شود.

·        کوارتزیت

کوارتزیت یکی از سخت‌ترین سنگ‌های طبیعی است و خاصیت روستیکی (دکوراسیون روستایی) به مکانی که سنگ در آن استفاده شده، ارائه می‌کند؛ همچنین ظاهر و دوام آن مشابه سنگ مرمریت است، اما از بسیاری جهات نیز متفاوت است. یکی از بزرگ ترین خصوصیات کوارتزیت درخشندگی است که در سطح خود دارد و از نظر ظاهری منحصربه‌فرد و بسیار بادوام است، به طوری که می‌توانید روی زیبایی و جنس عالی آن در سال‌های بعد، مانند زمانی که برای اولین بار ساخته شد، حساب کنید.

·        ماسه سنگ

ماسه سنگ، سنگی است که از تبدیل ماسه به سنگی به اندازه کافی سخت، به دست می آید و به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می شود. برای سازندگان ساختمان ها، کار کردن با آن به دلیل سهولت در تراشیدن و برش به هر شکل و اندازه دلخواه، بسیار لذت بخش است. یکی از محبوب ترین ویژگی های این نوع سنگ ماهیت انعکاسی آن است؛ یعنی همان طور که خورشید حرکت می کند، سطح سنگ نیز تغییر رنگ دهد که می تواند ظاهری زیبا به نمای بیرونی خانه شما ببخشد. هر رنگی که برای نمای بیرونی خانه خود به دنبال آن هستید، با انتخاب ماسه سنگ به عنوان مصالح ساختمانی، مطمئناً آن را پیدا خواهید کرد که از جمله آن ها می توان به رنگ های سفید، صورتی، نارنجی، زرد و حتی بنفش اشاره کرد.

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.

طبقه‌بندی انواع سنگ ساختمانی

سنگ‌های ساختمانی را می‌توان براساس معیارهای مختلف طبقه بندی نمود.

طبقه بندی براساس شکل هندسی و ابعاد حاصل از استخراج

الف) سنگهای لاشه: عموم سنگ‌های ساختمانی که بصورت مالن يا اشکال غیرمنظم برای پی ساختمان، ديوار و پايه پل بکار می‌روند، در رديف سنگ‌های لاشه قرار دارند. به عبارت ديگر معادن سنگی که سنگ قواره و کوپ نمی‌دهند، بصورت لاشه مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرند. معادن سنگ لاشه تابع نزديکی به شهر يا محل مصرف و سهولت در استخراج و ضخامت لايه است به نحوی که به‌راحتی بتوان از آن قطعات مناسب و قابل حمل استخراج نمود. در تعدادی از معادن، سنگ لاشه جهت تهیه پودر سنگ، سنگ موزائیک، خرده سنگ و يا ساير مصالح ساختمانی نظیر سیمان، شن و ماسه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ب) سنگ‌های تزئینی و نما: اين نام به آن دسته از سنگ‌های ساختمانی اطلاق می‌شود که دارای رنگ و ظاهر جذاب بوده و به شکل کوپ، قواره و پلاک قابل استخراج باشد. اين سنگ‌ها بیشتر جهت ساختن مصنوعات سنگی زينتی و در نمای ساختمان‌ها بکار می‌روند.

طبقه بندی بر اساس طرز تشکیل

بر اين اساس سنگ‌های ساختمانی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

الف) سنگ‌های رسوبی:

سنگهای ساختمانی رسوبی خود بصورت زير تقسیم بندی میگردند:

  • کنگلومراها و ماسه سنگ‌ها:

کنگلومراها درصورتی که ضخیم لايه باشند و عناصر تشکیل دهنده آنها کاملا بهم سیمان شده باشند و به اصطلاح سیمانی شدن در آنها کامل باشد، ممکن است سنگ‌های تزئینی بسیار جالبی را تشکیل دهند. در صورتیکه عناصر کنگلومرا از قطعات آهکی بوده، سیمان و زمینه آنها نیز آهکی باشد و تباين مناسبی بین رنگ، قطعات، سیمان و زمینه وجود داشه باشد اين گونه کنگلومراها ايده آل‌ترند. ماسه سنگها نیز در صورتی که ضخیم لايه باشند و عناصر آنها آهکی بوده و يا با يک زمینه يا سیمان آهکی کاملاً به يکديگر سیمان شده باشند، ممکن است سنگ ساختمانی بوده و به ويژه بصورت مالن قابل کار میباشند.

  • سنگ‌های آهکی و دولومیتی:

سنگ‌های ساختمانی عمده را سنگ‌های آهکی و دولومیتی تشکیل می‌دهند. اين گونه سنگ‌ها بدلیل سختی مناسب، قابلیت ساب و برش، تنوع رنگ‌ها، مقاومت خوب، قابلیت استخراج آسان، عدم امکان آلتره شدن و میزان ذخاير عظیم در میان سنگهای ساختمانی جايگاه خاصی دارند. از مهمترين سنگ‌های ساختمانی اين گروه می توان تراورتن و مرمريت را نام برد.

ب) سنگهای آذرین:

مهمترين سنگ‌های ساختمانی آذرين عبارتند از:

  • گرانیت‌ها:

گرانیت‌ها بدلیل سختی زياد، شفافیت، زيبايی خیره کننده، تنوع طرح‌ها و رنگ‌ها و تباين زيبای رنگ‌ها از اهمیت خاصی برخوردار بوده و دارای ارزش بالايی می باشند.

  • ريولیت‌ها:

به دلیل حساسیت کانی فلدسپات از نظر عوامل دگرسانی، ازآنجايیکه ريولیتها به ويژه ريولیت‌های توفی تخلخل يکنواخت دارند و نفوذ آب به عنوان يک عامل مهم در دگرسانی اين سنگ‌هاست، بنابراين معمولاً ريولیت‌های دگرسان نشده کمتر ديده می شوند. در صورتیکه ريولیت‌ها دارای درصد کوارتز نسبتاً کمتری باشند و فلدسپات‌های پتاسیک صورتی رنگ در آنها ديده شود، ممکن است اين گونه سنگ‌ها دارای قابلیت برش بوده و در مقطع صیقلی با ظاهر صورتی زيبايی عرضه شوند.

    سینیت‌ها، ديوريت‌ها، گابروها، تراکیت‌ها، آندزيت‌ها و بازالتها.

ج) سنگهای دگرگونی:

در اين گروه دو تیپ سنگ می‌تواند به عنوان سنگ ساختمانی مطرح باشد.

  • مرمرها:

در مرمرها و اونیکس‌ها کانی کلسیت و آراگونیت تشکیل دهنده اصلی سنگ است. وجود رنگ‌های سبز، لیمويی، زرد و غیره در اين سنگها سبب میشود که بعد از سايش به عنوان يک سنگ تزئینی لوکس مطرح باشند.

  • گنايس‌ها:

گنايس‌ها مثل گرانیت‌ها در صورتی که دارای رنگ‌های ايده‌آل و عناصر درشت بوده و فاقد آثار آلتراسیون باشند، بدلیل بافت چشمی زيبايی که در مقطع صیقلی بعضی از آنها ديده میشود می توانند سنگ تزئینی استثنايی را تشکیل دهند. البته برش و سايش اين سنگها به دلیل سختی زياد مشکل است.     صنعت سنگ ساختمانی به صورت يک زنجیره است که مراحل اکتشاف، استخراج و فرآوری، حلقه‌های به هم پیوسته اين زنجیره را تشکیل می دهند. شناسايی پتانسیل های احتمالی سنگ های ساختمانی آهکی (تراورتن، مرمر، مرمريت و سنگهای چینی) براساس لیتولوژی آنها با استفاده از نقشه های زمین شناسی و تصاوير ماهواره‌ای امکان‌پذیر است.

کالاساخت

دکمه بازگشت به بالا