اقتصادیفعالان کسب و کار

خصوصیات اجیل شب عید

آجیل و خواص شگفت انگیز آن

آجیل یک میان وعده بسیار سالم است. گرچه معمولاً سرشار از چربی است، اما چربی موجود در آن از نوع سالم است. آجیل همچنین منبع خوبی از فیبر و پروتئین است. بسیاری از مطالعات نشان داده­‌اند که آجیل مزایای زیادی برای سلامتی  به همراه دارد، به ویژه در زمینه کاهش عوامل خطر بیماری قلبی. همچنین مطالعات نشان می­دهد که مصرف مقدار کمی آجیل در روز علاوه بر اینکه باعث افزایش وزن نمی­شود بلکه برای پیشگیری از فشارخون و دیابت و سرطان و بیماری­های مزمن دیگر موثر است. اما هر کدام از این مغزها چه فوایدی دارند؟ با این مقاله از سایت طلوع پخش همراه باشید تا درباره این موضوع بیشتر بگوییم.

آجیل شب عید شامل چیست |تنقلات شب عید‬‎

بادام درختی

یکی از مغزهای مفید در ترکیب آجیل شب عید، بادام درختی است. بادام درختی حاوی تعداد زیادی ماده مغذی مفید است. یک وعده بادام یا تقریبا 28 گرم یا یک مشت کوچک بادام به طور متوسط 161 کالری، 14 گرم چربی، 6 گرم پروتئین، 6 گرم کربوهیدرات،  3.5 گرم فیبر دارد. مصرف این مقدار از بادام درختی  37٪ از ویتامین Eمورد نیاز روزانه و 19٪ از منیزیم مورد نیاز روزانه بدن ما را تامین می­کند.

مطالعات دانشمندان نشان داده است که خوردن یک رژیم غذایی غنی از بادام می تواند کلسترول LDL  که به کلسترول بد معروف است و برای سلامت قلب مضر است را کاهش دهد، سرانجام، بادام همچنین با حمایت از رشد باکتری­های مفید روده، به رشد آنها در بدن کمک می­کند. بادام و پوست قهوه­‌ای بادام درختی همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است. مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان با التهاب، پیری و بیماری از قبیل سرطان در بدن انسان مبارزه می­کنند. منیزیم  موجود در بادام نیز برای افراد دیابتی مفید است و عملکرد انسولین را بهبود می­بخشد و یرای پیشگیری از دیابت نیز مفید است. میزان بالای فیبر و پروتئین موجود در بادام به دلیل ایجاد احساس سیری، می­تواند باعث کاهش کالری دریافتی و کمک به کاهش وزن شود.

پسته

خوشمزه‌­ترین مغز در ترکیب آجیل شب عید پسته است. پسته از مغزهای بسیار مقوی است، با یک وعده یعنی تقریبا 28 گرم حدود یا 49 پسته حاوی 159 کالری، 8 گرم کربوهیدرات، 3 گرم فیبر، 6 گرم پروتئین، 13 گرم چربی (90٪ چربی های اشباع نشده)، 6٪ میزان مصرف روزانه پتاسیم، 11٪ نیاز روزانه فسفر،  28٪ از نیاز روزانه ویتامین B6، 21٪ تیامین، 41٪ مس و 15٪ از نیاز روزانه ما به منگنز را تامین می­کند.

پسته یکی از منابع غنی از ویتامین B6  است. ویتامین B6 برای چندین عملکرد بدن از جمله تنظیم قند خون و تشکیل هموگلوبین یعنی مولکولی که اکسیژن را در سلول های قرمز خون حمل می­کند، مهم است. پسته همچنین سرشار از پتاسیم است، که به تنظیم فشارخون کمک می­کند. پسته در مقایسه با اکثر مغزهای دیگر کالری و پروتئین بیشتری دارد. همچنین، محتوای اسید آمینه ضروری آن از هر مغز دیگری بیشتر است. پسته نقش مهمی در ارتقا سلامت رگ های خونی دارد. دلیل این امر غنی بودن از ال-آرژنین است که با تبدیل شدن به اکسید نیتریک، به اتساع رگ­های خونی کمک می­کند.

بادام زمینی

یکی از مغزهای خوشمزه در انواع آجیل شب عید، بادام زمینی است. خوردن بادام زمینی یک روش عالی برای افراد برای افزایش مقدار پروتئین در رژیم غذایی است. بادام زمینی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، فلاونوئیدها و اسیدهای آمینه است. 100 گرم بادام زمینی حاوی 567 کالری، 25 گرم پروتئین،49 گرم چربی، 13 گرم کربوهیدرات و 50 گرم فیبر است.چربی های موجود در بادام زمینی بیشتر از اسیدهای چرب اشباع نشده و چند غیراشباع سالم (PUFA) هستند.

همچنین در 100 گرم بادام زمینی مواد معدنی زیادی وجود دارد، از جمله کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم. این مغز خوشمزه باعث افزایش وزن نمی­شود و در عوض با فبیبر بالا و مقدار پروتئین زیادی که دارد می­تواند در رژیم­های کاهش وزن به عنوان سیرکننده استفاده شود. بادام زمینی برای سلامت قلب و سلامت کودکان در حال رشد و برای زنان باردار بسیار مفید است. بادام زمینی همچنین از مزیت مقرون به صرفه بودن نسبت به بسیاری دیگر از انواع مغزها برخوردار است.

بادام هندی

بادام هندی این مغز خوشمزه دارای بافتی خامه­‌ای است که در هند، سریلانکا، کنیا و تانزانیا کشت می­شود. 100 گرم بادام هندی حاوی 553 کالری، 18 گرم پروتئین، 43 گرم چربی، 30 گرم کربوهیدرات، 3 گرم فیبر و 5 گرم قند است.

ویتامین ها و مواد معدنی مهم در بادام هندی شامل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم است. بادام هندی کلسترول و چربی­های مضر ندارد و بسیار انرژی زا است. برای سیستم قلب و عروقی بدن مفید است و مواد موجود در آن خواب راحتی برای شما به ارمغان می­آورد. بادام هندی سرشار از مس است و برای  انعطاف پذیری رگ های خونی، استخوان­ها و مفصل­ها ضروری است. بادام هندی جزو مغزهایی است که زودتر از بقیه مغزها در اثر رطوبت و شرایط نگهداری ناسالم فاسد می­شود و بهتر است برای مدت طولانی در یخچال و فریزر نگهداری شود.

گردو

گردو با اینکه در خرید آجیل شب عید ایرانیان نقش پررنگی ندارد، اما پای ثابت سفره صبحانه ایرانیان است. گردو همچنین در آجیل هفت مغز نقش پررنگی دارد که برای مادران باردار وشیرده و تقویت بنیه کودکان و ورزشکاران و… استفاده می­شود. . کالری گردو با وجود کم بودن کربوهیدرات نسبت به بسیاری آجیل­های دیگر، از برخی دیگر مغزها بیشتر است. میزان کالری زیاد به دلیل مقدار بسیار بالای چربی آن است. با این حال، چربی های موجود در گردو بیشت از نوع مفید است. در حالی که گردو به دلیل داشتن چربی مفید شناخته شده است، منبع خوبی از پروتئین و سایر مواد مغذی نیز هست.

هر 100 گرم گردو 654 کالری، 15 گرم پروتئین، 65 گرم چربی، 14 گرم کربوهیدرات و 7گرم فیبردارد. محتوای مواد معدنی گردو کمی کمتر از سایر مغزها است ولی حاوی مقادیر خوبی کلسیم آهن منیزیم فسفر پتاسیم است. گردو همچنین منبع غنی از فلاونوئیدها و اسید فنولیک است. گردو منبع عالی آنتی اکسیدان است که می تواند به مبارزه با آسیب اکسیداتیو که باعث آسیب به سلول­های بدن می­شود، در بدن کمک کند. گردو همچنین با دارابودن چربی­های از نوع مفید، آسیب ناشی از کلسترول LDL یا یه اصطلاح کلسترول بد ، که باعث تصلب شرایین می شود، جلوگیری می­کند. گردو منبع خوبی از فرم گیاهی چربی امگا 3 است ، که ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند.

پلی فنول های موجود در گردو می­تواند خطر ابتلا به برخی سرطان­ها از جمله سرطان­های پستان ، پروستات و روده بزرگ را کاهش دهد. گردو حاوی مواد مغذی است که می تواند به شما در محافظت از مغز در برابر التهاب­های آسیب رسان کمک کرده و از عملکرد خوب مغز با افزایش سن پشتیبانی کند. گردو یک مغز فوق العاده مغذی است که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتر و چربی های امگا 3 سالم به مراتب بیشتر از هر مغز دیگری است.

فندق

یکی از انواع آجیل شب عید، فندق است. فندق نوعی آجیل است بیشتر در ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و ایالات متحده کشت می شود. فندق طعم شیرینی دارد و به همین دلیل در تهیه دسرها و کیک و به خصوص همراه شکلات بسیار کاربرد دارد. مانند دیگر مغزها، فندق سرشار از مواد مغذی است و دارای مقدار زیادی پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی است.

فندق از نظر مواد مغذی عالی است. گرچه کالری بالایی دارد اما از نظر مواد مغذی و چربی­های سالم فوق العاده است. 28 گرم یا حدود 20 عدد فندق کامل حاوی 176 کالری، 17 گرم چربی، 4 گرم پروتئین، 5 گرم کربوهیدرات، 3 گرم فیبر، ویتامین E، تیامین، منیزیم، مس و منگنز است. فندق همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین B6، فولات، فسفر، پتاسیم و روی است. علاوه بر این، فندق منبع غنی از چربی­های اشباع نشده تک و چند غیر اشباع هستند و حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 9 است.

فندق آنتی اکسیدانی قوی است و سطح چربی خون را کاهش می­دهد، که این می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند. همچنین که به عادی سازی فشار خون کمک می کنند. غلظت بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی، ویتامین E و منگنز در فندق به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها کمک می­کند. چند مطالعه  آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره فندق می تواند در درمان سرطان دهانه رحم، کبد، سرطان سینه و روده بزرگ مفید باشد.

کشمش

کشمش سبز قلمی که در ترکیب آجیل شب عید به کار می­رود، خواص بی­نظیری دارد. کشمش چه با روش­های سنتی و چه به روش­ صنعتی امروزی خشک شده باشد تقریبا تمام خواص میوه انگور را حفظ کرده و از یعضی جهات از انگور برتر دارد. کشمش جزو تنقلات پرکالری و پرقند است. کشمش منبع طبیعی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان­ها به حذف رادیکال های آزاد از خون کمک می کنند و از آسیب سلول ها و DNA جلوگیری کنند که از به بیماری­هایی مانند سرطان، بیماری­های قلبی و سکته مغزی پیشگیری می­کند. کشمش منبع خوبی از آهن و فیبر نیز هست. کشمش حاوی مواد شیمیایی است که می تواند باعث سلامت دندان و لثه شود. مواد شیمیایی شیمیایی موجود در کشمش با باکتری های موجود در دهان شما که منجر به ایجاد حفره در دندان­ها می­شوند، مبارزه می­کنند.

تخمه کدو

تخمه کدو در ترکیب آجیل شب عید ایرانیان جای خود را باز کرده است. تخمه کدو در بین رقبای خود یعنی تخمه آفتابگردان و تخمه ژاپنی، خواص بهتر و چربی مضر کمتری دارد. تخمه کدو تنبل سرشار از آنتی اکسیدان، آهن، روی، منیزیم و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. 28 گرم آن حدود 151 کالری دارد. و تخمه کدو  در بهبود کارکرد پروستات و مثانه موثر بوده و مقدار بالای تخمه کدو روی ممکن است به بهبود کیفیت اسپرم و باروری در مردان کمک کند. تخمه کدو  سرشار از منیزیم است. سطح سالم منیزیم برای فشار خون، سطح قند خون و همچنین سلامت قلب و استخوان مهم است. همچنین تخمه کدو حاوی مقدار مناسبی آهن و روی و امگا 6 است. البته در هنگام بو دادن تخمه کدو اندکی از خواص آن کاسته می­شود اما نه آنقدر که در هنگام خرید آجیل شب عید آن را از یاد ببریم.

نخودچی

معمولا نخودچی آخرین بخش در ترکیب آجیل شب عید است که خورده می­شود اما شاید اگر درباره خواص آن بیشتر بدانیم این بخش دوست­داشتنی آجیل را دست کم نگیریم. نخود از دیرباز در منطقه مدیترانه شرقی و خاورمیانه کشت می­شده است. امروزه در ایران بیشتر در منطقه کرمانشاه کشت می­شود. خواص نخودچی مانند نخود فراوان است. نخودچی مقدار فیبر و پروتئین بسیار بالایی دارد و می­توان گفت چربی ندارد. نخودچی همچنین حاوی ویتامین های گروه B و  Cو آهن و منیزیم کلسیم است. نخودچی همچنین حاوی اسید آمینه، تریپتوفان و سرتونین است که به بهبود خلق و خو و خواب راحت شبانه کمک می­کند.

آجیل خام یا بوداده؟

آجیل را معمولا برای بهتر شدن طعم و عطر و ترد شدن روی حرارت ملایم و زمان محدود همراه با اضافه کردن نمک، شکر، زردچوبه ، زعفران و گاهی آبلیمو تفت می­دهند؛ به این عمل بو دادن گفته می­شود. در تزیین آجیل شب عید برای سفره هفت سین از آجیل بوداده استفاده می­شود.

بو دادن آجیل باعث عوض شدن ظاهر، رنگ و ترکیبات و ساختار شیمیایی مغزها را تغییر می­ دهد. بودادن آجیل روی ساختار چربی­ها، مقدار پروتئین، بعضی آنتی اکسیدان­ها املاح و ویتامین­های موجود در آن تاثیر منفی دارد. این تاثیر اما وابسته به دما و زمان حرارت دیدن مغزهاست و معولا اگر دمای بودادن مغزها کم تر از 30 دقیقه در دمای ملایم باشد تفاوت چندانی در خاصیت مغزها به وجود نمی­آید. البته برای بهره مند شدن از تمامی خواص آجیل خوردن خام آنها سود بیشتری دارد. همچنین بعضی مطالعات نشان داده که بعضی باکتری­ها و قارچ­های موجود در مغزها که از زمان برداشت در آنها وجود داشته با بودادن از بین می­رود.

دکمه بازگشت به بالا