اقتصادیفعالان کسب و کار

درامد بالا با فروش دستگاه نانوایی

درآمد نانوایی چقدر است؟ | درآمد بربری، لواشی، سنگکی و تافتون

نان، مهم ترین رکن سفره ما ایرانیان بوده و تقریبا در کنار هر غذایی، عضو اصلی سفره های ماست. به همین دلیل یکی از پرطرفدارترین مشاغل در ایران، تاسیس نانوایی و پخت انواع نان می باشد.  اما همین موضوع باعث رقابت شدیدی شده، به طوری که در هر  100 متر از یک محله، بیش از یک نانوایی وجود دارد. به علت رقابت بالا و جستجوی گسترده کاربران در این باره، تصمیم به نگارش این مطلب گرفتیم تا در مورد درآمد نانوایی ها در سال 1402 صحبت کنیم. پس اگر می خواهید بدانید درآمد یک نانوایی در سال 1402 چقدر است و چه عواملی بر آن تاثیر می گذارد، تا انتهای این مطلب از نان سالم تبریز همراه ما باشید.

پخت نان سالم |پخش نان در تبریز

درآمد نانوایی ها در سال 1402

اگر میزان سرمایه اولیه برای تاسیس و راه اندازی نانوایی را 100% در نظر بگیریم، سود ناخالص انتهای ماه، 50% خواهد بود. منظور از سود ناخالص، کل درآمد ماهانه پیش از محاسبه هزینه اجاره، حقوق کارگران، مبلغ پرداختی قبوض و استهلاک تجهیزات است. اگر این مبالغ نیز محاسبه شده و از درآمد کل ماه کسر گردد، 20 الی 30 درصد سود خالص باقی خواهد ماند.

اگر بخواهیم به این پرسش که درآمد نانوایی ها چقدر است پاسخی منطقی دهیم، باید تورم سال جاری را نیز محاسبه کنیم. با در نظر گرفتن 450 میلیون تومان به عنوان سرمایه اولیه، درآمد نانوایی ها در سال 1402، بین 100 تا 150 میلیون تومان در ماه می باشد.

عوامل موثر بر درآمد نانوایی ها

البته این عدد کاملا متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهمترین عامل تعیین کننده درآمد نانوایی، مکان آن خواهد بود. برای نانوایی های سنتی نظیر نانوایی بربری، سنگکی و غیره بهتر است مغازه ای در یک کوچه یا خیابان فرعی را انتخاب کنید. چرا که تشکیل صف های طولانی جلوی نانوایی، برای اهالی محل و عابرین آزاردهنده بوده و موجب نارضایتی همسایگانتان خواهد شد. البته تمیزی و زیبایی نانوایی را نباید فراموش نکنید، چرا که عاملی مهم برای جذب مشتری است.

منطقه کاری و تراکم جمعیتی آن منطقه نیز به حد بالایی در مقدار فروش روزانه شما تاثیرگذار است. یک مورد مهم دیگر، فاصله مکانی تا نانوایی بعدی است. در صورتی که تعداد نانوایی های مشابه در محله مورد نظرتان کمتر از سایر مناطق باشد، احتمالا فروش روزانه بالاتری خواهید داشت. مطمئنا اصلی ترین عامل تعیین کننده درآمد نانوایی، کیفیت آرد دریافتی و نحوه پخت نان است. در این مورد سختگیر باشید و از شاطر تا ساده ترین کارگران را به رعایت انصاف و مشتری مداری، مجبور کنید. در این صورت، افراد با یک خرید، به مشتری دائمی تان تبدیل می شوند.

برای افزایش درآمد نانوایی در سال 1402، خلاقانه عمل کنید. شما می‌توانید در کنار پخت نان اصلی، نان هایی با طعم جو، سبزیجات یا طعم های دیگر بپزید. همچنین می توانید به پخت نان شیرمال یا کلوچه سنتی اقدام کنید که طرفداران زیادی دارد. یک راه دیگر، شناخت رستوران ها و کبابی های منطقه است. سعی کنید با آن ها مذاکره کرده و قرارداد ببندید. در این صورت، بخش زیادی از سهم فروش روزانه خود را تضمین کرده اید.

درآمد نانوایی سنگکی

بیشترین سود نان در ایران، مربوط به نان سنگک بوده که البته کار آن نیز سخت تر است. در میان شاطران و کارگران نانوایی نیز بیشترین درآمد متعلق به شاطر و کارگر نانوایی سنگکی ست. هر نانوایی سنگکی روزانه بین 8 تا 14 کیسه آرد مصرف می کند. این عدد به مقدار فروش آن نانوایی نیز بستگی دارد. سهمیه آرد دولتی نانوایی سنگکی تعداد 11.5 کیسه در روز است که برای فروش بیشتر، باید ما به‌ التفاوت آن را از بازار آزاد تهیه کرد.

از هر کیسه آرد، بین 110 تا 120 نان تولید می شود. برای رسیدن به نقطه سر به سری هزینه و سود، بین 8 تا 10 کیسه آرد باید در روز مصرف شود. بنابراین برای رسیدن به سود، باید بیش از 10 کیسه آرد مصرف کنید که برابر با پخت حداقل 1100 عدد نان در روز است. بنابراین اگر قیمت نان سنگک را 5000 تومان در نظر بگیریم، درآمد روزانه نانوایی سنگکی در حالت نرمال به 5 میلیون و 500 هزار تومان می رسد.

درآمد نانوایی بربری

دومین نان پرطرفدار در بین ایرانیان، نان بربری است. یک نانوایی بربری به طور متوسط در روز بین 8.5 الی 10 کیسه آرد مصرف می کند. اگر از هر کیسه آرد، 110 نان تهیه شود و قیمت هر نان بربری را 3000 تومان در نظر بگیریم، درآمد نانوایی بربری در یک روز، تقریبا 3.5 میلیون تومان خواهد شد.

درآمد نانوایی لواشی

قیمت خمیر مایه نان لواش از سال گذشته تا امسال، حدود 35% افزایش داشته است. اگرچه زمزمه هایی مبنی بر فروش کیلویی نان لواش در جریان است، اما در بسیاری از شهرها همچنان به صورت دانه ای و با قیمت 500 تومان به فروش می رسد.

درآمد نانوایی تافتون

مصرف آرد نانوایی تافتون بسیار متغیر است؛ بخصوص به این دلیل که انواع مختلفی از نان تافتون در نانوایی ها وجود دارد. اما هر نانوایی تافتون به طور متوسط روزانه 10 کیسه آرد استفاده می کند و هر کیسه، 40 تا 50 کیلوگرم وزن دارد. درآمد نانوایی تافتون کاملا به نوع نان تولید شده بستگی دارد. مثلا اگر نانوایی، نان تافتون خراسانی تولید کند که سنگین ترین نوع تافتون محسوب می شود، روزانه 1600 نان فروش دارد. بنابراین اگر قیمت آن را 1000 تومان در نظر بگیریم، درآمد روزانه نانوایی تافتون، 1.600.000 تومان خواهد بود. درحالیکه نان تافتون گردان یا ماشینی با 160 گرم وزن، 500 تومان قیمت دارد.

با مطالعه و جمع بندی مطالب ارائه شده، متوجه می شویم که درآمد نانوایی کاملا وابسته به شهر و محله ای است که در آن فعالیت می کنیم. توصیه ما این است که پیش از تاسیس نانوایی، محله و اهالی آن را بشناسید تا از ذائقه و مقدار خرید نان آن ها مطمئن شوید و سپس جهت راه اندازی نانوایی اقدام کنید.

سخن پایانیدرآمد ماهانه نانوایی

بررسی درآمد کسب و کار و به شرایط زیادی بستگی دارد که مهمترین شرایط آن مکان مناسب برای راه‌اندازی نانوایی است؛ همین طور با توجه به بالا رفتن قیمت آرد و دو نرخی شدن آن ( آزاد و دولتی) و همین طور افزایش دستمزد کارگر در سال 1401 از طرف دولت (حداقل دستمزد کارگری چهار میلیون و سیصد تومان است)، با توجه به نوع نانی که در نانوایی پخت می‌شود از محصولات فرعی مثل پاشیدن کنجد روی نان یا فروش انواع نان‌های حجیم و نیمه حجیم با اشکال و طعم‌های مختلف در کنار نان‌های سنتی استفاده شود تا آخر ماه سود بیشتری کسب کنید.

در بین انواع نان‌های سنتی سود حاصل از نانوایی سنگکی بیشتر از انواع دیگر نان‌ها است به این دلیل که کار آن سختر از دیگر نان‌های سنتی است. همین طور میزان دستمزدها در نانوایی سنگکی بالاتر می‌باشد.

میزان پخت هر نانوایی تابع شرایطی مثل مکان، بافت و تراکم جمعیتی منطقه و فاصله مکانی از نانوایی بعدی دارد که این فاکتور‌ها در کنار رعایت کیفیت پخت و مشتری مداری می‌تواند سودآوری قابل قبولی را برای نانوایی به همراه داشته باشد. یک نانوایی سنگکی به طور میانگین در هر روز بین ۷ تا ۸ کیسه آرد پخت می‌کند که این مقدار در صورت در نظر گرفتن موقعیت مکانی و تعداد مشتری‌ها می‌تواند تا 15 کیسه افزایش پیدا کند.

در یک نانوایی سنتی دستمزد شاطر از همه بیشتر است به عنوان مثال در نانوایی سنگکی این مبلغ بین 300 تا 450 هزار تومان در روز خواهد بود که البته این انتظار از شاطر میرود که روزانه حداقل 8 کیسه آرد را در ازای این دست مزد پخت کند و در صورتی که از این مقدار بیشتر پخت کند دستمزد بیشتری دریافت خواهد کرد.

بهترین موقعیت مکانی برای راه‌اندازی نانوایی‌های فانتزی بر خیابان اصلی و پر رفت و آمد است. به این دلیل که اول از همه نان‌های فانتزی در کمترین زمان ممکن باید مصرف شوند تا از بین نروند و دوم اینکه چون این نان‌ها بدون صف عرضه می‌شود اگر در خیابان اصلی قرار بگیرند مشکلی به وجود ندارند. نانوایی‌های سنتی در اکثر ساعات کاری شلوغ شده و حتی منجر به بسته شدن صف جلوی نانوایی هم می‌شود، پس بهتر است این شلوغی‌ها در کوچه یا خیابان‌های فرعی برقرار شود.

هزینه دستمزد کارگران نانوایی: دستمزد کارگر نان سنگکی بیشتر از دیگر نان‌ها است و با توجه به کاری که انجام می‌دهد بین 200 تا 450 هزار تومان متغیر می‌باشد.

هزینه تجهیزات نانوایی: حداقل 100 میلیون تومان برای خرید تجهیزات دست دوم و یا 150 میلیون تومان برای خرید تجهیزات نو.

هزینه برق-آب-گاز نانوایی: به طور متوسط با توجه به یارانه‌ای که دولت به نانوایی‌ها پرداخت می‌کند بین 300 تا 400 هزار تومان هزینه مصرف انرژی در نانوایی است.

حداقل تعداد کارگر نانوایی: بسته به میزان پخت و تجهیزات به کار رفته در پخت نان بین 1 تا 3 نفر نیاز است.
وزن هر کیسه آرد: ۴۰ کیلو گرم.

قیمت هر کیسه آرد: قیمت آرد دولتی برابر 150 هزار تومان و آزاد از 400 تا 600 هزار تومان متغیر است.

تعداد نان به ازای هر کیسه آرد بستگی به نوع و وزن نان از 200 تا 650 قرص نان.

لواش تهران 300 قرص نان به ازای یک کیسه 40 کیلویی

لواش سنتی 280 قرص نان به ازای یک کیسه 40 کیلویی

نان سنگک 200 قرص نان به ازای یک کیسه 40 کیلویی

تافتون تهران 240 قرص نان به ازای یک کیسه 40 کیلویی

تافتون مشهدی 200 قرص نان به ازای یک کیسه 40 کیلویی

نان فانتزی باگت (300 گرمی) 200 عدد نان باگت به ازای یک کیسه 40 کیلویی

نان ساندویچی (100 گرمی) 650 عدد نان باگت به ازای یک کیسه 40 کیلویی

دکمه بازگشت به بالا