اقتصادیفعالان کسب و کار

استعلام فرزندان امنیتی مادر ایرانی چقدر طول میکشه؟

نحوه گرفتن شناسنامه فرزند مادر ایرانی با پدر خارجی

قبل از توضیح در مورد  نحوه گرفتن شناسنامه فرزند مادر ایرانی با پدر خارجی باید اشاره داشت که دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۷، لایحه ای رو به مجلس شورای اسلامی فرستاد که طبق این لایحه ، فرزندی که حاصل ازدواج مادر ایرانی با مرد خارجی است، بتواند شناسنامه ایرانی دریافت کند. در صورتی که قبل از دولت دوازدهم این امر میسر نبود. سرانجام این لایحه توسط شورای نگهبان در مهر ماه سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید و در خرداد ماه سال ۱۳۹۹، با تصویب معاون حقوقی رئیس جمهور، آیین نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی پس از مهاجرت به کانادا لازم الاجرا شد.

پشیمانی از مهاجرت به کانادا |تجربه مهاجرت به کانادا

چه کسانی می‌توانند برای گرفتن شناسنامه ایرانی، اقدام کنند ؟

فرزندی که حاصل ازدواج مادر ایرانی با پدر غیر ایرانی باشد، در صورتی که سن فرزند زیر هجده سال باشد، مادر فرزند باید برای گرفتن شناسنامه اقدام نماید. اما در صورتی که سن فرزند بالای هجده سال باشد، خود میتواند برای اخد شناسنامه اقدام کند. در مقاله ای دیگر به طور کامل نحوه و اخذ شناسنامه و ثبت ازدواج توسط پدر ایرانی را توضیح داده ایم، برای مطالعه بیشتر بر روی نحوه گرفتن شناسنامه فرزند پدر ایرانی با مادر خارجی کلیک نمایید.

متقاضیان دریافت تابعیت ایرانی، برای گرفتن شناسنامه به کدام نهاد میتوانند مراجعه کنند ؟

متقاضیان شناسنامه که شامل مادر ایرانی و یا خود فرزند بالای هجده سال میباشد، در صورتی که در داخل ایران سکونت داشته باشند، باید به اداره امور کل اتباع و مهاجرین استانداری محل سکونت خود مراجعه کنند.اما در صورتی که در خارج از ایران اقامت داشته باشند، باید به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه کنند.

در صورتی که مادر فوت کند ، مراحل اخذ شناسنامه به چه صورت است؟

زمانی که مادر فوت کند ، فوت مادر برای گرفتن شناسنامه ایرانی توسط متقاضی مشکلی بوجود نمی آورد . بر اساس ماده ۴ آیین نامه اعطای تابعیت ایرانی ، درصورتی که مادر فوت کند و سن فرزند به هجده سال نرسد ، دادستان محل اقامت فرزند بعد از بررسی پرونده، درخواست مورد نظر را به اداره امور کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری ارجاع میدهد. در زمانی که مادر فوت کند یا محجور شود یا هم چنین در صورت حجر فرزند، قیم یا امین موقت، دلایل و مدارک مربوط به دریافت شناسنامه را به استانداری ارائه میکند.

اخذ شناسنامه ایرانی شامل چه فرزندانی نمیشود ؟

در زمانی که مادر ایرانی با مرد خارجی ازدواج نماید که آن مرد خارجی تابعیت کشور اسرائیل را داشته باشد و از این ازدواج فرزندی متولد شود ، آن فرزند نمیتواند برای دریافت شناسنامه ایرانی اقدام نماید و به او ، تابعیت ایرانی تعلق نمیگیرد.

مدارک لازم برای اخذ شناسنامه توسط متقاضی چه می‌باشد؟

۱- عکس متقاضی ( ۶ قطعه عکس ) – پشت نویسی در عکس ها ( نام و نام خانوادگی به همراه نام پدر ).

۲-‌ مدارک های هویتی مادر مانند : اصل شناسنامه و کارت ملی . گواهی فوت در صورت فوت مادر.

۳- مدارک هویتی فرزند مادر ایرانی مانند : کارت شناسایی یا مدارک مربوط به اقامت وی.

۴- مدارک هویتی پدر غیر ایرانی مانند : کارت شناسایی یا مدارک مربوط به اقامت وی . گواهی فوت در صورت فوت کرد خارجی.

۵- گواهی معتبر بیمارستان آن یا هر یک از مراکز بهداشتی درمانی که فرزند متولد شده.

۶- اصل عقدنامه یا هر سند رسمی که نشان دهنده رابطه زوجیت بین زن ایرانی و مرد خارجی بر اساس حکم مرجع قضایی باشد. (ازدواج شرعی).

منظور از ازدواج شرعی چیست؟

منظور ازدواجی است که طبق قانون و مقررات ایران ، معتبر باشد. طبق آیین نامه اعطای تابعیت مصوب سال ۹۹ ، ازدواج هایی که بعد ار انتشار این آیین نامه صورت میگیرد ، باید ثبت گردد تا مشمول گرفتن شناسنامه شود.از راه های احراز ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی میتوان به عقدنامه رسمی، یا هر سند معتبری که نشان دهنده وقوع نکاح آن ها باشد اشاره کرد. در صورتی که هیچکدام از این مدارک نبود، ملاک احراز ازدواج شرعی با صدور رأی مرجع قضایی مشخص میشود.

شرایط ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی چه میباشد ؟

زوجین باید در اداره امور کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری محل اقامت خود، پرونده خود را تشکیل بدهند. علاوه بر اینکه زن بایدمدارک هویتی خود را ( شناسنامه-کارت ملی ) را ارائه دهد، مرد هم باید گذر نامه خود را برای تشخصیص هویت و احراز تابعیت،به اداره مربوطه ارائه دهد.نکته ای که حائز اهمیت است، زن برای ازدواج با مرد خارجی براساس قانون مدنی، نیازمند اجازه مخصوص دولت جمهوری اسلامی ایران، میباشد و مرد خارجی باید مسلمان باشد چون بر اساس مقررات ایران، ازدواج با مرد غیر مسلمان خارجی ممنوع میباشد.

ثبت ازدواج در خارج از کشور برای گرفتن شناسنامه ایرانی چگونه میباشد ؟

برای درخواست ثبت ازدواج در خارج از کشور، باید به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور مربوطه مراجعه کرد.

راه های ثبت ازدواج برای گرفتن شناسنامه ایرانی چیست ؟

باید مدارکی مانند: ( کارت ملی و شناسنامه مادر ایرانی _ مدارک هویتی مرد خارجی مثل: (گذر نامه معتبر  – عقد نامه شرعی ) به استانداری محل سکونت تحویل داده شود تا بتوان ثبت ازدواج را درخواست کرد. بعد از تحویل اسناد و مدارک توسط طرفین به اداره مربوطه، پرونده تشکیل و توسط نهادهای امنیتی-انتظامی، استعلام میشود و پس از آن مجوز ثبت ازدواج توسط دولت ایران صادر میشود، که زوجین بر اساس آن میتوانند به دفاتر رسمی ازدواج مراجعه کنند.

نحوه گرفتن شناسنامه فرزندان مادر ایرانی با پدر خارجی

ابتدا متقاضی باید به سایت اداره امور کل اتباع و مهاجرین خارجی مراجعه کند و فرم های مربوطه را تکمیل نماید و به اداره مربوطه مراجعه کند . سپس مدارک هویتی مادر ایرانی مانند: شناسنامه و کارت ملی توسط سازمان ثبت احوال استعلام میشود و بعد از آن پرونده در اداره امور کل اتباع و مهاجرین ، تشکیل میشود.

پس از تشکیل پرونده در اداره امور کل اتباع و مهاجرین خارجی ، چه مراحلی صورت میگیرد ؟

پس از تشکیل پرونده در اداره امور کل اتباع و امور مهاجرین خارجی ، استعلاماتی از طریق نهاد های اطلاعاتی و امنیتی صورت میگیرد و بعد از بررسی و تکمیل پرونده ، مجوز صدور شناسنامه به همراه پرونده به سازمان ثبت احوال فرستاده میشود. در مرجع امنیتی، احراز و مشکلات امنیتی بررسی میشود و براساس دلایل و مستندات امنیتی و فنی، اطلاعات تکمیلی و قطعی در رابطه با فرد متقاضی اعمال میشود.

نحوه استعلام مراجع امنیتی در رابطه با گرفتن شناسنامه فرزند مادر ایرانی به چه صورت میباشد؟

پس از اینکه مدارک مربوط به اخذ شناسنامه فرزند مادر ایرانی توسط استانداری ثبت گردید، مراجع امنیتی باید در عرض سه ماه پاسخ استعلام خود را برای تأیید تابعیت ایرانی به استانداری اعلام نماید. در صورتی که در مدت مذکور پاسخی از مراجع امنیتی اعلام نشد، اگر بر اساس فقدان مشکل امنیتی باشد، اداره ثبت احوال مؤظف به صدور شناسنامه برای متقاضی است. اما در صورت وجود مشکل امنیتی، رد درخواست به فرد متقاضی شناسنامه از طرف استانداری اعلام میشود. این تصمیم قابل تجدید نظر خواهی در کمیسیون تابعیت وزارت کشور قابل تجدید نظر خواهی است.

در صورتی که محل سکونت پدر فرزند مشخص نباشد، چه اتفاقی رخ میدهد؟

فرزندی که حاصل ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی است، اگر  پدر فرزند محل سکونت آن مشخص نباشد یا به اصطلاح حقوقی مجهول الامکان باشد یا اینکه فرزند با پدر خویش زندگی نکند، در این صورت مادر باید آخرین محلی که پدر فرزند در ایران اقامت داشته یا اخرین محل اقامت مشترک خود با پدر فرزند را باید به مراجع مربوطه اعلام نماید تا در روند گرفتن شناسنامه ایرانی فرزند مشکلی به وجود نیاید.

راه های احراز فرزند متعلق به مادر ایرانی چیست؟

مطابق ماده پنج قانون آیین نامه اعطای تابعیت ایرانی ، در صورتی که گواهی تولد معتبر بیمارستان یا مراکز بهداشتی و در مانی یا مدارکی که نشان دهنده تولد طفل در خارج از کشوراست ، به هر دلیلی وجود نداشته باشد، تعلق فرزند به مادر ایرانی از طریق صدور رأی دادگاه مشخص میشود.نکته ای که باید به آن توجه شود در صورتی که فرزندی در خارج از کشور اقامت داشته باشد، مانعی برای دریافت شناسنامه ایرانی ندارد. همچنین تأیید تابعیت فرزندان مادر ایرانی در خارج از کشور، براساس گواهی رسمی ازدواج پدر و مادر صورت میگیرد.

آِیا حکم طلاق مانع از رسیدگی به اخد شناسنامه ایرانی میشود ؟

با توجه به آئین نامه اعطای تابعیت،حکم طلاق یا فسخ نکاح برای گرفتن شناسنامه فرزند مادر ایرانی مانعی ایجاد نمیکند و با احراز فرزند متولد شده حاصل ازدواج مادر ایرانی و پدر خارجی با استفاده از گواهی تولد یا هر مدرکی که نشان دهنده سبب احراز هویت و نسب فرزند است، میتوان شناسنامه ایرانی فرزند را اخذ کرد.

دکمه بازگشت به بالا