اقتصادیفعالان کسب و کار

چگونه پروژه سئو بگیریم؟

چطوری پروژه سئو بگیریم و کسب درآمد کنیم؟

این روزها هر کسب و کاری صرف نظر از نوع و اندازه و حوزه فعالیت، به سایت و شبکه‌های اجتماعی نیاز دارد. به همین دلیل سئو و بهینه‌سازی سایت به یک مهارت کاربردی و پرطرفدار تبدیل شده که هر کسی ممکن است به آن نیاز پیدا کند. پس اگر مهارت و تخصص سئو را دارید، می‌توانید به عنوان شغل اول یا دوم به آن نگاه کنید و یا به صورت فریلنسری در این زمینه فعالیت کنید.

حتی اگر شغل شما چیز دیگری است، باز هم می‌توانید در وقت آزاد خود از مهارت سئو صفحات محصول کسب درآمد کنید. اما برای این که شما به عنوان مجری پروژه و کارفرما به عنوان مالک پروژه بتوانید یکدیگر را پیدا کنید، نیاز به یک واسطه دارید. این واسطه می‌تواند شبکه‌های اجتماعی باشد که در اختیار شما است یا سایت‌های فریلنسری یا کاریابی باشد که شما فقط در آن عضویت دارید.

از طریق شبکه‌های اجتماعی

راه اول برای این که پروژه سئو بگیرید، این است که به طور مستقل کار کنید. برای این کار می‌توانید از پلتفرم‌های رایگان استفاده کنید که مخاطبان زیادی دارند و می‌توانند سکوی پرتاب شما باشند. اینستاگرام و لینکدین و سایر شبکه‌های اجتماعی از بهترین ابزارهایی هستند که به صورت رایگان به شما فضا می‌دهند تا با استفاده از انواع محتوا، خودتان را معرفی کنید و مهارت و تخصصتان را به کارفرما ارائه بدهید. می‌توانید بخشی از مهارت و تخصصتان را در قالب محتوای آموزشی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا اعتماد مخاطب را جلب کنید.

از طریق سایت‌های فریلنسری

راه دوم و البته بهتر برای گرفتن پروژه سئو این است که از طریق سایت‌های کاریابی و فریلنسری استفاده کنید. چون در این صورت همه پروژه‌های شما در یک مکان قابل مشاهده خواهد بود. در این سایت‌ها، مختصصان فریلنسر می‌توانند در شرایط یکسان با هم رقابت کنند. کارفرماها می‌توانند همه پروژه‌های شما را در کنار هم ببینند و اگر از کار شما رضایت داشته باشند، به شما امتیاز بدهند. یک پروفایل حرفه‌ای دقیقاً همان چیزی است شما به آن نیاز دارید. یک بیوگرافی مختصر بنویسید و اگر در زمینه کاری که انجام می‌دهید گواهینامه دارید، حتماً ذکر کنید.

چه زمانی می‌توانیم اولین پروژه سئو بگیریم؟

تبدیل شدن به یک متخصص سئوی فریلنسری زمان‌بر است، اما این فرآیند را می‌توان به چند مرحله تقسیم کرد. از گسترش مهارت‌ها گرفته تا ایجاد مدل‌های قیمت‌گذاری. وقتی می‌توانید اولین پروژه سئو را بگیرید که مراحل زیر را طی کرده باشید:

مهارت‌های سئوی خود را تقویت کنید

درباره مفهوم سئو تحقیق کنید و با بهترین شیوه‌های فعلی آشنا شوید. در دوره‌های آنلاین سئو شرکت کنید و گواهینامه‌هایی کسب کنید که هم دانش عملی شما را می‌سازد و هم رزومه شما را ارتقا می‌دهد. از رسانه‌های منتشر شده توسط کارشناسان سئو، از جمله وبینارها، ویدئوها و وبلاگ‌ها استفاده کنید و متخصصان سئو را در رسانه‌های اجتماعی دنبال کنید. به یاد داشته باشید که الگوریتم‌های گوگل به صورت مستمر به روز می‌شوند و شما هم برای این که حرفی برای گفتن داشته باشید، باید دانش خود را به روز نگه دارید.

یک وب‌سایت شخصی ایجاد کنید

هنگامی که دانش و مهارت‌های سئوی خود را تقویت کردید، نوبت به ساخت و مدیریت وب‌سایت خودتان می‌رسد. می‌توانید با استفاده از وردپرس به صورت رایگان یک سایت ایجاد کنید. داشتن وب‌سایت خود به شما امکان می‌دهد خدمات خود را تبلیغ کنید و رزومه یا نمونه کار خود را به نمایش بگذارید. همچنین به مشتریان بالقوه این امکان را می‌دهد که شما را بیابند و با شما تماس بگیرند. از طرف دیگر سایت شخصی می‌توان معیار خوبی برای اگاهی کارفرما سطح مهارت شما در زمینه سئو باشد.

رزومه و نمونه کارها را به روز کنید

رزومه و نمونه کار شما به تثبیت اعتبار شما به عنوان یک فریلنسر سئو کمک می‌کند و نشان می‌دهد که چرا مشتریان باید برای پروژه‌های سئو به شما اعتماد کنند. هر گونه گواهی دوره مرتبط را به رزومه خود اضافه کنید و در مورد بهترین تجربه‌های کاریتان در زمینه سئو بنویسید. برای ایجاد رزومه می‌توانید با پیشنهاد کار به صورت رایگان شروع کنید.

شبکه ارتباطی خود را تقویت کنید

برای فعالیت در زمینه سئو به یک شبکه ارتباطی قوی نیاز دارید. این شبکه ارتباطی ممکن است بتوانند برخی از مشتریان را به سمت شما هدایت کنند تا به شما در شروع کار کمک کنند. افرادی که شما را می‌شناسند، می‌توانند در مورد شما توصیه‌نامه بنویسند و کار کردن با شما را به دیگران توصیه کنند. ارتباط با مخاطبان فعلی شما مهم است، اما ساختن شبکه مخاطبان جدید نیز به همان اندازه ضروری است. فعال ماندن و دیده شدن در جامعه سئو به شما کمک می‌کند تا ارتباطات جدید ایجاد کنید، مشتریان جدید جذب کنید، شناخته شوید و جایگاه خود را تثبیت کنید.

استراتژی قیمت‌گذاری خود را مشخص کنید

هنگام تعیین قیمت‌ها، به یاد داشته باشید که باید هم هزینه‌های کسب و کار و هم هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهید، بنابراین بودجه دقیقی برای راهنمایی شما ایجاد کنید. چندین مدل قیمت‌گذاری وجود دارد که می‌توانید بسته به نوع و حجم کار از آنها استفاده کنید. به عنوان مقال می‌توانید ساعتی یا پروژه‌ای کار کنید و هزینه را برای زمان یا حجم مشخصی از کار مشخص کنید. همچنین می‌توانید پروژه‌های پشتیبانی سئو را به صورت ماهانه پیش ببرید و به صورت ماهانه دستمزد بگیرید.

8 روش گرفتن پروژه سئو:

مطمئناً همه شما بعد از گذروندن یک دوره آموزش سئو خیلی با انگیزه و پر انرژی دنبال گرفتن اولین پروژه سئوی خود هستند. اما از کجا و چگونه؟
در حال حاضر اینترنت پر شده از دوره های آموزش سئو که مطالب آموزشی همه یکسان، اما شیوه بیان هر کدام فرق می کند و این دوره ها پر از مطالب انرژی زا و وسوسه کننده است. برای مثال:

  •  چهار تا بک لینک بزن میای بالا
  •  بعد گذروندن این دوره هر کلمه ای رو می تونی بالا بیاری
  •  این قند عسل ، تریک یا ترفند رو انجام بده از زردکوه میرسی به اورست
  •  سایت های دانشگاهی و دولتی فوق العاده هستن
  •  این دوره بهترین دوره ایرانه ( استاد از روی اسلاید درس می ده)

هیچ کدام از این دوره های آموزشی بد نیستن اما بسیاری از مطالبی که بیان می کنند به طور قاطع صحیح نیست. شما با گذراندن یکی از این دوره ها تازه با سئو آشنا می شوید و باید برای اینکه یک کارشناس سئو شوید ، وارد آزمون و خطا شوید. در این مطلب بهترین روش های گرفتن پروژه سئو را به شما یاد خواهیم داد پس با تهران لرن همراه باشید.

روش اول: استخدام بعنوان سئو کار در یک شرکت

اگر در یکی از کلان شهرهای بزرگ کشور زندگی می کنید بعد از گذراندن دوره آموزش سئو می توانید در سایتهای نیازمندی از جمله ، ،، و … که هر روز آگهی جذب سئو کار در آنها ارسال می شود، رزومه خود را بفرستید. اگر رزومه ندارید هم نگران نباشید زیرا خیلی از این شرکت ها دنبال کاراموز سئو هستند و حقوق خوبی هم می دهند. این روش ساده ترین روش برای استخدام و گرفتن پروژه سئو هست، فقط کافیه کمی زرنگ باشید و در بزنگاه گلیمتون رو از آب بیرون بکشید. اما چگونه؟

 با توجه به سوابق کاری و رصد سایتها و شبکه های اجتماعی قطب های اصلی سئو را به ترتیب تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و کرج معرفی می کنم که البته اگر در تهران یا مشهد زندگی می کنید دردسر خیلی کمتری برای پیدا کردن کار دارید. اگر ساکن هیچ کدام از این شهرها نیستید ریسک کنید و برای چند سالی برای کار به یکی از این شهرها مهاجرت بکنید.

شما چه بعنوان کاراموز سئو و چه بعنوان یک سئو کار معمولی وقتی در شرکتی استخدام شدید، با گذشت زمان رشد می کنید و این کار برایتان یک رزومه محسوب می شود. فراموش نکنید که پروژه های سئو هیچ وقت به پایان نمی رسند پس می توانید بعد از گذشت مدت زمانی که کلمات کلیدی به رتبه دلخواه رسیدند، از کارفرما بخواهید که کار را غیرحضوری بکند که البته این مورد بستگی به میزان جلب اعتماد و زرنگی شما دارد.

اگر موفق شدید که ادامه همکاری را بصورت دورکاری بردارید پس زمان زیادی دارید و می توانید کنار این کار، دنبال کار جدیدی هم باشید. رفته رفته سابقتون بالا میره و تعداد کلمات کلیدی که بالا آوردید بیشتر و بیشتر میشه و اگر بتونید همین مسیر را ادامه بدید بعد از گذشت دو الی سه سال حداقل 3-4 کار دستتون میاد و اگر کارفرماها از شما رضایت داشته باشند شما را به بقیه دوستانشان هم معرفی می کنند. پس هر کجای ایران که زندگی می کنید و اگر علاقمند به سئو هستید همین الان مهاجرت کنید به یک شهر بزرگ.

روش دوم: سایت خودتان را بسازید

اگر نمی توانید یا نمی خواهید در یک شرکت استخدام شوید، بهتره که یک سایت آموزشی بسازید و در آنجا آموخته های خودتان را به اشتراک بگذارید و با سئو کردن سایت افرادی را جذب خودتان بکنید. این روش خیلی سخت هست و معمولا کسانی سراغ این روش می روند که دانش و سرمایه کافی را داشته باشند. شما الان تازه اولین دوره سئو را گذراندید و درجا یه سایت آموزشی می زنید و همون مطالبی که یاد گرفتید را آموزش می دید! این احمقانه ترین فکر ممکن هست که صد درصد به شکست منجر خواهد شد.

اگر میخواهید سراغ این روش برای گرفتن پروژه سئو و یا فروش دوره های آموزشی بروید باید از اول به آخر کارتون فکر کنید.سایتهای های زیادی در این زمینه وجود دارد که تعداد انگشت شماری به موفقیت رسیدند زیرا خیلی متفاوت تر و با برنامه تر از دیگران کار کردند. علاوه بر بحث آموزش شما می توانید یک سایت شخصی بسازید و در آنجا رزومه و نمونه کارهای (هر چند آسان) خود را بیاورید و آدرس کامل و مشخصات تماس قرار بدهید. اگر بخواهید از روش اول یعنی استخدام بعنوان سئوکار در یک شرکت استفاده کنید می توانید آدرس سایت شخصی خود را در رزومه نیز بیاورید.

روش سوم: از سایتهای فریلنسری پروژه بگیرید

من با این روش مخالفم اما می تواند یکی از بهترین شیوه ها برای گرفتن پروژه سئو بصورت فریلنسری باشد. سایتهای ایرانی مثل و انجام میدم از جمله معروف ترین این سایتها هستند. روش کار در این سایتها به این صورت است که کارفرما پروژه ای را با قیمت کم به مناقصه می گذارد و سئوکاری که کمترین قیمت را ارئه دهد، پروژه را به او می سپارند که البته شما بعد از تحویل موفق پروژه دستمزدتان را می گیرید، دستمزدی که بسیار ناچیز است و شاید شما را به دردسر بیاندازد. با توجه به بودجه پایین پروژه این روش وقت و انرژی تان را می گیرد و تهران لرن آن را پیشنهاد نمی کند.

روش چهارم: در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید

یکی از ساده ترین راه ها برای معرفی کسب و کار و یا حرفه خود، شبکه های اجتماعی می باشند. شبکه های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام برترین ها در ایران هستند. همچنین لینکدین هم کم کم دارد بین مهندسین ایرانی جا باز می کند. در اینستاگرام می توانید یک پیج بزنید و در آنجا مطالب آموزشی از تجربیات خودتان بگذارید، افرادی که در زمینه سئو یا دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنند را دنبال کنید تا آنها هم متقابلا شما را دنبال کنند و از این طریق شناخته تر بشوید. استوری و چالش ایجاد کنید و زیر پست های سئوکاران شناخته تر کامنت بنویسید.

در تلگرام کار خیلی راحت تری در پیش دارید، اگر عاجر از آموزش هستید و نمی خواهید کانال آموزشی راه اندازی کنید بهتره در گروه های سئو تلگرام عضو شوید و در آنجا حضور مستمر داشته باشید بخصوص در ساعات 9 تا 12 شب. سعی کنید یک عکس پروفایل ثابت به همراه ایدی و مشخصات واقعی خودتان را در قسمت پروفایل بذارید که همیشه در ذهن مخاطب بماند. بسیاری از افراد دنبال خدمات سئو هستند که در این گروه ها اعلام نیاز می کنند.

شما باید زرنگ باشید و بتوانید انها را جذب بکنید و یا خودتان خدماتی را که می توانید انجام بدهید در گروه ها تبلیغ بکنید. در لینکدین اوضاع کمی فرق می کند. لینکدین به گستردگی اینستاگرام و یا تلگرام نیست اما آنجا هم میتوانید یک اکانت تجاری بسازید و افراد مرتبط با سئو و دیجیتال مارکتینگ را دنبال کنید تا انها متقابلا شما را دنبال بکنند. می توانید با گذاشتن مقالات جذاب آنها را به طرف خود بکشانید و نام خود را مطرح بکنید.

روش پنجم: بازاریابی تلفنی

در این روش باید نهایت زرنگی را به خرج بدید. باید بقدری صبور باشید و بتوانید مذاکره بکنید تا بتوانید کارفرما را مجاب به بستن قرارداد سئو بکنید. روش کار بدین صورت است مثلا شما یک کلمه کلیدی را بالا می آورید، به لینک یک تا سه. بعد از اون میاید به سایتهای که رتبه پایین تری دارند پیشنهاد می دهید که فلان سایت را من با این کلمه لینک یکپف دو یا سه آوردم و اگر بخواید شما را هم می تونم بالا بیارم.

اصلا نگران نباشید حتی اگر هیچ کلمه ای را بالا نیاوردید می توانید کلمات ساده و کم رقابت را انتخاب بکنید و به کارفرماهایی که سایتشان صفحه دو و یا اواسط صفحه یک هست زنگ بزنید و آنها را مجاب به بستن قرارداد بکنید. نکته مهمی که در اینجا باید بهش بپردازیم این هست که هزاران شرکت و کسب و کار در بستر اینستاگرام یا تلگرام هستند که هیچ سایتی ندارند و شما می توانید به آنها پیشنهاد طراحی سایت و سپس سئو بدهید.

روش ششم: استخدام بعنوان سئوکار دورکاری

این روش همانند روش اول یعنی استخدام بعنوان سئو کار در یک شرکت می باشند منتها شما بصورت دور کاری (فریلنسری) کار می کنید. این روش سختی های خاص خود را دارد. برای گرفتن پروژه سئو به صورت دور کاری، سایتهای استخدامی جاب اینجا، ایران استخدام، ای استخدام، دیوار و … را دنبال کنید.بعضی از شرکت ها به دنبال سئوکار دور کار می باشند که می توانید برایشان رزومه ارسال بکنید. البته پیشنهاد می کنم برای شرکت های دیگر ( شرکت های که نیروی حضوری می خواهند) هم رزومه ارسال کنید و اگر توانایی بالایی در مذاکره داشته باشید می توانید آنها را مجاب به بستن قرارداد کنید.

روش هفتم: استخدام بعنوان تولید کننده محتوا

همانطور که می دانید سئو شامل سه بخش سئوی فنی ، سئوی داخلی و سئوی خارجی است که تولید محتوا زیر شاخه سئوی داخلی است. کمتر سایتی را می توانید پیدا کنید که نیاز به محتوا نداشته باشد. شما بعد از یادگیری سئو در بخش سئوی داخلی به طور کامل با تولید محتوا آشنا می شوید، حالا کافیه در شبکه های اجتماعی یا سایتهای که خدمات تولید محتوا انجام می دهند خود را بعنوان تولید کننده محتوا معرفی بکنید و پروژه بگیرید. برای گرفتن پروژه تولید محتوا بهترین مکان تلگرام و گروه های وردپرس و سئو می باشند کافی است در آنها عضو شوید و فعالیت کنید.

اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید حتی می توانید کار ترجمه را انجام دهید که دستمزد بسیار بیشتری از تولید محتوا دارد. معمولا برای تولید محتوا کارفرماها از شما یا محتوای کاملا اختصاصی می خواهند یا محتوای بازنویسی شده. برای نوشتن محتوای بازنویسی شده کار سختی پیش رو ندارید و فقط کافیه یکی از سایتهای که در آن زمینه کار می کند را باز کنید و محتوای آن را بازنویسی کنید یعنی با کلمات بازی کنید، کم و زیاد کنید، مترادف ها را به کار ببرید و کاری کنید که متن از حالت کپی خارج شود اما برای محتوای یونیک و کاملا اختصاصی زمان بیشتری نیاز دارید. شما باید در زمینه مد نظر ابتدا تحقیق کنید یعنی سایتهای رقیب را ببینید و با خواندن محتواهای آنها، مقاله ای کاملا اختصاصی بنویسید.

روش هشتم: استخدام بعنوان بک لینک زن

در روش هفتم گفتیم که تولید محتوا زیرمجموعه سئوی داخلی است. هم زیر مجموعه سئوی خارجی است. لینک سازی را در دوره سئو اگر بخوبی یاد بگیرید به راحتی می توانید بعنوان بک لینک زن کار کنید. اما چگونه؟سیاری از سئوکاران و شرکت ها برای پروژه هایشان علاوه بر خرید رپورتاژ و بک لینک از لینک های رایگان هم استفاده می کنند.

منظور از لینک های رایگان سایتهای است که می توان بصورت رایگان در آنها ثبت نام کرد و سپس لینک سازی کرد مثل سایتهای پست مهمان، پروفایلی، فرومی و …برای کار کردن بعنوان بک لینک زن هم کافی است خود را بعنوان بک لینک زن در شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام معرفی بکنید. در این روش شما هیچ تضمینی برای رتبه نمی دهید و معمولا زیر نظر یک سئو کار ، کار می کنید که براساس استراتژی که سئو کار به شما می دهد کار می کنید

دکمه بازگشت به بالا