اقتصادیفعالان کسب و کار

کرم مرطوب کننده و آبرسان در کدام مرحله روتین پوستی قرار دارد؟

برنامه کامل روتین مراقبت از پوست + محصولات و ترکیبات مفید برای هر مرحله و نحوه صحیح استفاده از آن‌ها

‌ترتیب صحیح مراحل روتین مراقبت از پوست می‌‌تواند برای بسیاری از افراد گیج‌کننده باشد. در واقع به ‌طورکلی خود مفهوم مراقبت از پوست تا حدی گیج‌کننده است. به‌ عنوان ‌مثال اگر از افراد مختلف بپرسید که برای مراقبت از پوست باید از چه محصولی استفاده کنید، پاسخ‌های کاملاً متفاوتی دریافت خواهید کرد و جالب اینکه اکثر آن‌ها اشتباه است! اینکه شما از چه محصولی و به چه نحوی در روتین پوستی خود استفاده می‌کنید، بسیار اهمیت دارد.

عدم توجه به ترتیب مصرف محصولات مراقبت از پوست یا انتخاب محصولاتی با فرمولاسیون نامتناسب با نوع پوست نه ‌تنها می‌تواند اثربخشی آن‌ها را کاملاً از بین ببرد بلکه در مواردی می‌تواند به ‌شدت به پوست شما آسیب برساند. در این مقاله با ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست، مراحلی که می‌توانید حذف کنید و نیز بهترین مرطوب کننده اصل و محصولات مراقبتی متناسب با نوع پوست شما آشنا خواهیم شد.

بهترین آبرسان پوست فرانسوی |بهترین کرم مرطوب کننده ایرانی

روتین پوستی چیست؟

روتین پوستی عبارتست از اقداماتی که روزانه با هدف مراقبت از سلامت و زیبایی پوست، انجام می‌شود. روتین پوستی با هدف بهبود کلی وضعیت پوست و همچنین رفع مشکلات خاص آن انجام می‌شود. این فرآیند معمولا دارای ۳ مرحله اصلی: تمیز کردن، تقویت و آبرسانی است.‌ اما برای اینکه بهترین روتین پوستی را داشته باشید، بهتر است ابتدا، انواع پوست را بشناسید.

انواع پوست کدامند؟

روتین پوستی انواع پوستبرای اینکه تشخیص دهید چه نوع پوستی دارید، باید ابتدا صورتتان را با ماده شوینده بشویید و یک‌ ساعت صبر کنید. حالا جلوی آینه و زیر نور زیاد به صورت خود نگاه کنید. پوست ۳ نوع مختلف دارد که عبارتند از:

پوست چرب

قسمت T  شکل صورت چرب و درخشان به نظر می‌رسد. به همین دلیل روتین پوست چرب، باید شامل تنظیم چربی هم باشد.

پوست خشک

بر روی پوست احساس خارش، کشیدگی و پوسته پوسته شدن وجود دارد. به همین دلیل روتین پوست خشک شامل آبرسانی و مرطوب کردن پوست است.

پوست مختلط

قسمت T  شکل پوست چرب، گونه‌ها و فک خشک است. روتین پوست مختلط هم با هدف تعادل این وضعیت انجام می‌شود.

جدول کاربردی روتین پوستی روز و شب

برای اینکه بتوانید روتین پوستی روز و شب را به صورت خلاصه و کاربردی در دسترس داشته باشید، می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید:

روتین پوستی روز روتین پوستی شب
شستشو شستشو
تقویت پوست با روغن آرگان تونر برای تمیز کردن عمقی پوست
محافظت از پوست با سرم‌های طبیعی محافظت از پوست با سرم‌های طبیعی
تقویت دور چشم با روغن‌های طبیعی تقویت دور چشم با روغن‌های طبیعی
محصولات ضد آکنه محصولات ضد آکنه
آبرسانی به پوست آبرسانی به پوست
ترمیم پوست با ویتامین A ترمیم پوست با ویتامین A
ضدآفتاب جوانسازی پوست با رتینول
پاک کردن آرایش روغن صورت

مراحل روتین پوست صورت

یک روتین مراقبت پوستی خوب روتینی است که با مراقبت اولیه از پوست شروع شود و با رسیدگی به مشکلات و درمان آن‌ها پایان پذیرد. اگر می‌خواهید یک پوست سالم و شفاف و زیبا داشته باشید باید مراحل روتین پوست را به درستی انجام دهید. اما این مراحل شامل چه مواردی می‌شود؟ روتین پوست به طور کلی شامل سه مرحله می‌شود که عبارتند از:

  • پاکسازی پوست از آلودگی و مواد آرایشی
  • متعادل سازی پوست و تنظیم ph آن
  • آبرسانی و مرطوب کردن پوست

اولین گام از مراحل روتین پوست : پاکسازی

پاکسازی پوست مهم ترین مرحله یک روتین پوستی است. در طول روز پوست در معرض آلودگی‌های بسیاری قرار می‌گیرد مانند آلودگی محیط، هوا، ذرات گرد و غبار و مواد آرایشی و … این آلودگی‌ها منافذ پوست را می‌بندند و اجازه تنفس به پوست نمی‌دهند. بهترین راه برای رهایی از این مشکل شستن و پاکسازی پوست است. پاکسازی پوست خودش شامل چند مرحله می‌شود که عبارتند از:

  • پاکسازی پوست از مواد آرایشی و چربی‌ها با میسلار واتر یا شیر پاک کن و دستمال آرایشی و …
  • شستن صورت با شوینده مناسب نوع پوست
  • استفاده از ماسک‌های پاکسازی پوست

دومین گام از مراحل روتین پوست : متعادل سازی پوست

بعد از شستن صورت معمولا تعادل پوست به هم می‌خورد. در این مرحله باید از یک سری محصولات استفاده کرد تا تعادل پوست را به حالت اولیه برگردانند. محصولاتی مانند تونر، تونیک و یا لوشن، پوست شما را بعد از شست و شو، متعادل کرده و باعث برگرداندن اسیدیته یا ph پوست به حالت طبیعی آن می‌شوند. البته این نکته را هم باید به شما بگوییم که این تونرها فواید مهم دیگری هم به غیر از تنظیم ph پوست دارند. مثلا تونر می‌تواند در این مرحله اگر بعد از شسیتن آرایشتان باز هم چیزی روی پوست مانده را تمیز کند.

سومین گام از مراحل روتین پوست : آبرسانی و مرطوب کردن پوست

آبرسانی و مرطوب کردن پوست خودش به چندین مرحله تقسیم بندی می‌شود. به این ترتیب که مثلا مرطوب کردن ناحیه دور چشم با مرطوب کردن سایر نواحی صورت متفاوت است و باید از کرم‌های مرطوب کننده مختلفی استفاده کرد. به طور کلی مرحله آبرسانی و مرطوب کردن پوست به چهار گام زیر دسته بندی می‌شود:

  • استفاده از کرم دور چشم
  • استفاده از آبرسان برای پوست صورت
  • استفاده از مرطوب کننده مناسب یا کرم روز و شب حاوی مرطوب کننده
  • استفاده از ضد آفتاب

استفاده از کرم دور چشم

ابتدا باید یک کرم دور چشم خوب با خاصیت آبرسانی، روشن کنندگی و نرم کنندگی پوست تهیه کنید. نحوه استفاده از کرم دور چشم به این صورت است که باید با نوک انگشت خود مقدار کمی از کرم را برداشته و روی قسمت زیر پلک قرار دهید. بعد به صورت ضربه‌ای و با حرکات ملایم انگشت، کرم را روی استخوان‌های گونه و زیر ابرو پخش کنید.

حواستان باشد هنگام زدن کرم دور چشم، کرم به داخل چشم نفوذ نکند. همچنین از کرم دور چشم به مقدار کافی بزنید و بیش از حد نیاز از آن استفاده نکنید، چون پوست حساس دور چشم را ممکن است بسوزاند.

آبرسانی پوست صورت

مرحله بعدی که مرحله مهمی از مراحل روتین پوست به حساب می‌آید استفاده از آبرسان است. آبرسان به شکل‌های مختلفی در بازار موجود است و شما می‌توانید با توجه به سلیقه و نوع پوستتان اقدام به خرید آبرسان کنید و محصول مخصوص خود را تهیه کنید. کرم‌های آبرسان، ژل‌های آبرسان، کرم‌های روز و شب و اسپری‌های آب از جمله آبرسان‌های موجود در بازار هستند.

برای زدن آبرسان به پوست صورت کافیست مقداری از این محصول را به صورت زده و کمی ماساژ دهید تا به خوبی جذب پوستتان شود. اگر پوست خیلی کم آبی دارید، می‌توانید در کنار آبرسان از یک اسپری آبرسان صورت هم استفاده کنید تا تاثیر آن دو برابر شود و پوست صورتتان به خوبی آبرسانی شود.

استفاده از مرطوب کننده مناسب پوست

بعد از این که از یک آبرسان خوب روی پوستتان استفاده کردید مشاهده می‌کنید که پوستتان به خوبی آبرسانی و هیدراته شده است. پوستی که آبرسانی و هیدراته شده، به یک لایه محافظتی نیاز دارد تا این لایه از تبخیر آب درون پوست جلوگیری کند. جالب است بدانید که این لایه‌ حفاظتی مانند چربی‌های طبیعی سطح پوست رفتار می‌کند و در فرمول مرطوب کننده‌ها وجود دارد. یعنی شما با زدن یک لایه مرطوب کننده بعد از آبرسان، از تبخیر آب پوست جلوگیری می‌کنید.

پس بعد از آبرسانی، از کرم‌های مرطوب کننده‌ روی پوست استفاده کنید و به خوبی ماساژ دهید تا جذب پوست صورتتان شوند. این کار به شادابی، طراوت و نرمی پوستتان کمک شایانی خواهد کرد.

اهمیت روتین مراقبت از پوست

وضعیت پوست را نباید فقط به گردن DNA انداخت. اتفاقا عادت‌های رفتاری شما و حتی سبک زندگیتان به شدت بر روی سلامت و ظاهر پوستتان اثر می‌گذارد. پوست هم مانند هر بخشی از بدن شما نیاز به مراقبت دارد. با این تفاوت که پوست تنها عضوی است که سرتاسر بدن شما را می‌پوشاند. در طول روز عوامل زیای به سلامت و زیبایی پوست آسیب می‌زنند.

آلودگی‌های موجود در هوا، اشعه‌های مضر UV، نور خورشید، شرایط بد آب و هوایی و ده‌ها مورد دیگر وجود دارد که در طول روز پوست حساس و شکننده شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به علاوه همه این موارد، با افزایش سن پوست خود به خود کلاژن کمتری تولید کرده و در حفظ رطوبت و تغذیه سلول‌ها ناتوان می‌شوند. اینجاست که اهمیت داشتن روتین مراقبتی پوست مشخص می‌شود.

از طرفی زیبایی و سلامت پوست تأثیر فوق‌العاده‌ای بر زیبایی شما دارد. داشتن یک پوست سالم و شاداب همان چیزی است که برای اعتماد به نفس داشتن در مورد چهره‌تان به آن نیاز دارید. و این نوع پوست فقط در صورتی به دست می‌آید که به درستی از آن مراقبت کرده و به موقع آن را تقویت کنید.

جمع‌بندی

در مقاله خواندید که روتین کامل مراقبت از پوست به این ترتیب است:

  • پاک‌کننده
  • تونر
  • سرم پوستی
  • کرم دور چشم
  • درمان لک‌های پوستی
  • مرطوب‌کننده
  • رتینول (شب)
  • روغن‌های پوستی
  • ضد آفتاب (روز)

اما باید بدانید که روتین مراقبت از پوست اولیه شامل سه مرحله ساده است: پاک‌سازی صورت، مرطوب کردن صورت و استفاده از ضد آفتاب. اگر می‌خواهید پوستی سالم داشته باشید، هرگز نباید انجام این مراحل را نادیده بگیرید. مراحل دیگر عمدتاً روی درمان و یا جلوگیری از مشکلات پوستی خاص مانند لکه‌ها یا چین‌وچروک‌های پوستی تمرکز دارند و انجام آن‌ها اختیاری است. اگرچه محصولاتی مانند سرم های صورت یا رتینوئیدها فواید چشم‌گیری دارند که صرف‌نظر کردن از آن‌ها را سخت می‌کند.

البته اهمیت روتین پوستی به غیر از انجام و رعایت ترتیب مراحل، در پیوستگی انجام آن‌ها است. اگر پوستی سالم و شاداب می‌خواهید، مراقبت همیشگی از آن را جدی بگیرید.

تجربه شما

شما بر اساس تجربه شخصی خود کدام مراحل روتین مراقبت از پوست را مهم‌تر از بقیه می‌دانید؟ کدام مراحل را همیشه انجام می‌دهید؟ چنانچه مایل بودید، دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید و البته اگر سؤالی هم داشتید، خوشحال می‌شویم با ما مطرح کنید.

دکمه بازگشت به بالا